Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Shadow schreef: di 26 nov 2024, 20:16
Het is gewoon weer wat nieuws om te verkopen, zal best klinken als ik de vierkante centimeters zo zie...
Veel vierkante centimeters staan niet garant voor goed geluid maar het kan zeker helpen 8)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

richard schreef: di 26 nov 2024, 19:19
Mark Levinson; is hij niet bekend van Satisfaction: The Art of the Female Orgasm?


Sorry, ik kan het niet laten.
Verwar jij C-wave nou niet met C-film ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Dus na de B-film hebben we nu de C-film. Ingewikkeld…
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Cult-film
...een film die een kleine maar betrokken groep liefhebbers aantrekt
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De drie Shun Mook Mpingo discs zijn binnen, mocht iemand nog ergens Shun Mook spul te koop zien, laat maar weten, met name heb ik intresse in de Shun Mook room tuning, dus niet de voetjes voor onder apparatuur, daar speel ik met Leobus zijn VWR en dat werkt zeer goed.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Kon de verleiding toch niet weerstaan, buizen in de hoofdset, eerste uitdaging de balans tussen laag en mid/hoog weer goed zien te krijgen. De Chaos 3 heeft ook maanden stil gestaan, weer eens wat uurtjes laten maken alvorens echt te gaan luisteren.
Bijlagen
IMG_0644.jpeg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: di 03 dec 2024, 20:11
Kon de verleiding toch niet weerstaan...
Dacht dat je een bos worteltjes had gekocht.

Zonder gekheid; De Chaos, past dat op de set? Volgens mijn weten mag die het best luidsprekers met wat rendement.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dat is de grote vraag, omdat ik hier huiverig voor ben, had ik het tot nu toe niet getest. De Chaos 3 versterker levert slechts 2 x 2.5 watt… maar daar staat tegenover dat al het laag via de NCore versterker loopt, die watts hoeft de Chaos dus niet te doen. Verder is het kamertje maar 12m2 en luister ik relatief zacht. Ik schat het midhoog op 87 dB rendement, dan zou het denk ik wel net moeten gaan. Maar daarom dus testen, enige manier om erachter te komen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: zo 03 nov 2024, 9:18
Ik heb zelf trouwens weer een leuke MP score, er staat een setje Altec 409 te koop, zelfde als ik nu mee speel
Goedemorgen Walt, heb je deze Altec's nog binnen weten te hengelen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Jazeker!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Vast een betere kandidaat voor de Chaos.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Die altecs 409 in OB had ik al een tijdje in gebruik op de Chaos 3, en dat gaat heel goed samen en levert veel meer SPL dan ik nodig heb, vandaar het idee dat het met wat lager rendement misschien ook wel kan werken in mijn kleine ruimte, gezien ik zacht draai.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Walt schreef: do 16 nov 2023, 21:31
O jee, wat nu weer…?
Walt, even een ideetje. Wat als je nu aan de voorkant van de baffle(s) een verbinding maakt tussen de bas- en midbaffles. Mooi dik stukje Aluminium strip. Of een stukje van die Aluminium buis. Heb je meteen minder diffractie. Door de dikte van de baffle zelf maakt dit volgens mij wel wat uit voor de flex van de midbaffle. Dat stripje past wel bij het design / sluit wel aan op dat T-profiel aan de achter zijde. Wordt dat bovenstuk en stuk stijver van, lijkt me.

Maar ja, wellicht heb je dit hele ontwerp inmiddels al niet meer zo in huis... Dat heb ik ff niet paraat.

Vraag me ook af of de weergevers zo niet wat te dicht bij de muur staan..... Maar hey, kan zijn dat dat al lang veranderd is...

Ik was ff aan het zoeken naar "de set" waar je je Chaos aan hebt verbonden.... Is dat deze speaker? download/file.php?id=197153&mode=view
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zie hieronder het setje met de Altec units, waar de Chaos 3 buizenversterker eerst op stond.

De baffles uit de andere / grote set staan inderdaad dicht op de zijmuur, dat kan omdat het dipolen zijn, die stralen bijna niet opzij. Het kamertje is maar 270cm breed, dus ik zet ze zo breed mogelijk voor het stereo beeld.

De midbaffle heeft aan de bovenkant een stang naar de achterwand/ hoek van de kamer en is daarmee flink uitgestijfd.

Groetjes Walter
Bijlagen
7B8D7527-57EC-4379-B890-076809BAD6D9.jpeg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Walt schreef: do 05 dec 2024, 13:44
De baffles uit de andere / grote set staan inderdaad dicht op de zijmuur, dat kan omdat het dipolen zijn, die stralen bijna niet opzij. Het kamertje is maar 270cm breed, dus ik zet ze zo breed mogelijk voor het stereo beeld.
Ja, dat is waar ook. Bedacht ik me vanochtend al, maar nog geen kans gezien om dat in mijn posting aan te passen.... Ik had notabene zelf dipolen ( OB ) :think:
De midbaffle heeft aan de bovenkant een stang naar de achterwand/ hoek van de kamer en is daarmee flink uitgestijfd.
Maar esthetisch kan dat beter, dacht ik zo.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nog wat plaatjes van de Chaos 3 op het rack:
Bijlagen
2C8B2349-B358-4E6A-899C-A5C7B1CC7D40.jpeg
9D7802DC-35FC-4D2A-B507-32FBB7DB9C73.jpeg
71242B5B-E23C-48F1-8093-CF3D81C52B07.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Kijk die CV 378 en 4 stuks 6v6 eens mooi gloeien op deze koude donkere en natte avond:
Bijlagen
IMG_0663.jpeg
IMG_0664.jpeg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: za 07 dec 2024, 20:59
Kijk die CV...eens mooi gloeien
Meerdere voordelen zo'n lampje.

Zou het ook als kerstverlichting kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik WEET dat de Lindemann 850 technisch superieur is, maar die buizen hebben hun charme hoor, juist met dit gure herfstweer, pakt het geluid je beet. Misschien is het ook het idee dat iemand gewoon een jaar bezig is geweest met deze versterker, waardoor ik hem zo kan waarderen. Qua Van der Heide invloeden, hoor ik op zich geen echte verschillen in de afbeelding dan met de Lindemann. Vaak spreekt men erover dat het geluid veel verder naar voren komt, maar dat lijkt in mijn set mee te vallen dus.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Zolang je de buizen niet beet pakt...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Normaal draai ik in de avond vrij zacht op stand 35-37db op de ASP, daarvoor heeft de Chaos 3 zeker voldoende vermogen, net getest op 47dB dus 10 dB luider, ook dit lijkt prima te gaan nog. Voor mijn gebruik lijkt 2x 2.5W van de Chaos 3 op het 89dB midhoog deel van de speakers dus voldoende.

Weet iemand een online calculator, om de maximaal haalbare SPL te berekenen met inachtneming van het rendement van de speaker, en het aantal vierkante meters van de kamer?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Het is toch 1 watt de meter dacht ik elke dus wanner je mid 89 db is is hij bij 2 watt 92 en daar houd het dan bij jou ook op :o
Overigens valt het dan per meter met 6 db af .
Wat de ruimte er mee doet is alleen maar met meten vast te stellen vermoed ik zo .
Dat is zo complex ,hang er ook nog van af wat er in staat lijkt mij :?:

Lijkt mij wel erg weinig sap geven met 2,5 watt trouwens ,heb je nog wel een beetje dynamiek zo ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Je hebt ook twee luidsprekers. Dan komt er weer tussen de 3 en 6 dB bij op (afhankelijk hoe coherent ze spelen).

Volgens mij is er wel software om de akoestiek in een ruimte te modelleren. In een grijs verleden wel eens mee gespeeld, maar dat was toen meer om de galmtijd in de ruimte te berekenen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Grootste winst is denk ik dat het laag onder de 150 Hz via een aparte versterker gaat, dat geeft schat ik 3dB extra reserve voor het midhoog, en dat het kamertje maar 12m2 is, waar een flinke woonkamer gauw op 40m2 zal zitten.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

richard schreef: zo 08 dec 2024, 19:37
Je hebt ook twee luidsprekers. Dan komt er weer tussen de 3 en 6 dB bij op (afhankelijk hoe coherent ze spelen).

Volgens mij is er wel software om de akoestiek in een ruimte te modelleren. In een grijs verleden wel eens mee gespeeld, maar dat was toen meer om de galmtijd in de ruimte te berekenen.
Ja die plus drie db had ik niet aan gedacht .
Ik vraag mij nu ook af of je een open baffle sowieso niet 3 db extra moet toebedelen .
Achter uit de luidspreker komt middels ook geluid :think:
Plaats reactie