Veel vierkante centimeters staan niet garant voor goed geluid maar het kan zeker helpen
Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dus na de B-film hebben we nu de C-film. Ingewikkeld…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Cult-film
...een film die een kleine maar betrokken groep liefhebbers aantrekt
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De drie Shun Mook Mpingo discs zijn binnen, mocht iemand nog ergens Shun Mook spul te koop zien, laat maar weten, met name heb ik intresse in de Shun Mook room tuning, dus niet de voetjes voor onder apparatuur, daar speel ik met Leobus zijn VWR en dat werkt zeer goed.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kon de verleiding toch niet weerstaan, buizen in de hoofdset, eerste uitdaging de balans tussen laag en mid/hoog weer goed zien te krijgen. De Chaos 3 heeft ook maanden stil gestaan, weer eens wat uurtjes laten maken alvorens echt te gaan luisteren.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is de grote vraag, omdat ik hier huiverig voor ben, had ik het tot nu toe niet getest. De Chaos 3 versterker levert slechts 2 x 2.5 watt… maar daar staat tegenover dat al het laag via de NCore versterker loopt, die watts hoeft de Chaos dus niet te doen. Verder is het kamertje maar 12m2 en luister ik relatief zacht. Ik schat het midhoog op 87 dB rendement, dan zou het denk ik wel net moeten gaan. Maar daarom dus testen, enige manier om erachter te komen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Die altecs 409 in OB had ik al een tijdje in gebruik op de Chaos 3, en dat gaat heel goed samen en levert veel meer SPL dan ik nodig heb, vandaar het idee dat het met wat lager rendement misschien ook wel kan werken in mijn kleine ruimte, gezien ik zacht draai.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Walt, even een ideetje. Wat als je nu aan de voorkant van de baffle(s) een verbinding maakt tussen de bas- en midbaffles. Mooi dik stukje Aluminium strip. Of een stukje van die Aluminium buis. Heb je meteen minder diffractie. Door de dikte van de baffle zelf maakt dit volgens mij wel wat uit voor de flex van de midbaffle. Dat stripje past wel bij het design / sluit wel aan op dat T-profiel aan de achter zijde. Wordt dat bovenstuk en stuk stijver van, lijkt me.
Maar ja, wellicht heb je dit hele ontwerp inmiddels al niet meer zo in huis... Dat heb ik ff niet paraat.
Vraag me ook af of de weergevers zo niet wat te dicht bij de muur staan..... Maar hey, kan zijn dat dat al lang veranderd is...
Ik was ff aan het zoeken naar "de set" waar je je Chaos aan hebt verbonden.... Is dat deze speaker? download/file.php?id=197153&mode=view
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zie hieronder het setje met de Altec units, waar de Chaos 3 buizenversterker eerst op stond.
De baffles uit de andere / grote set staan inderdaad dicht op de zijmuur, dat kan omdat het dipolen zijn, die stralen bijna niet opzij. Het kamertje is maar 270cm breed, dus ik zet ze zo breed mogelijk voor het stereo beeld.
De midbaffle heeft aan de bovenkant een stang naar de achterwand/ hoek van de kamer en is daarmee flink uitgestijfd.
Groetjes Walter
De baffles uit de andere / grote set staan inderdaad dicht op de zijmuur, dat kan omdat het dipolen zijn, die stralen bijna niet opzij. Het kamertje is maar 270cm breed, dus ik zet ze zo breed mogelijk voor het stereo beeld.
De midbaffle heeft aan de bovenkant een stang naar de achterwand/ hoek van de kamer en is daarmee flink uitgestijfd.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, dat is waar ook. Bedacht ik me vanochtend al, maar nog geen kans gezien om dat in mijn posting aan te passen.... Ik had notabene zelf dipolen ( OB )
Maar esthetisch kan dat beter, dacht ik zo.De midbaffle heeft aan de bovenkant een stang naar de achterwand/ hoek van de kamer en is daarmee flink uitgestijfd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nog wat plaatjes van de Chaos 3 op het rack:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kijk die CV 378 en 4 stuks 6v6 eens mooi gloeien op deze koude donkere en natte avond:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik WEET dat de Lindemann 850 technisch superieur is, maar die buizen hebben hun charme hoor, juist met dit gure herfstweer, pakt het geluid je beet. Misschien is het ook het idee dat iemand gewoon een jaar bezig is geweest met deze versterker, waardoor ik hem zo kan waarderen. Qua Van der Heide invloeden, hoor ik op zich geen echte verschillen in de afbeelding dan met de Lindemann. Vaak spreekt men erover dat het geluid veel verder naar voren komt, maar dat lijkt in mijn set mee te vallen dus.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Normaal draai ik in de avond vrij zacht op stand 35-37db op de ASP, daarvoor heeft de Chaos 3 zeker voldoende vermogen, net getest op 47dB dus 10 dB luider, ook dit lijkt prima te gaan nog. Voor mijn gebruik lijkt 2x 2.5W van de Chaos 3 op het 89dB midhoog deel van de speakers dus voldoende.
Weet iemand een online calculator, om de maximaal haalbare SPL te berekenen met inachtneming van het rendement van de speaker, en het aantal vierkante meters van de kamer?
Groetjes Walter
Weet iemand een online calculator, om de maximaal haalbare SPL te berekenen met inachtneming van het rendement van de speaker, en het aantal vierkante meters van de kamer?
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is toch 1 watt de meter dacht ik elke dus wanner je mid 89 db is is hij bij 2 watt 92 en daar houd het dan bij jou ook op
Overigens valt het dan per meter met 6 db af .
Wat de ruimte er mee doet is alleen maar met meten vast te stellen vermoed ik zo .
Dat is zo complex ,hang er ook nog van af wat er in staat lijkt mij
Lijkt mij wel erg weinig sap geven met 2,5 watt trouwens ,heb je nog wel een beetje dynamiek zo ?
Overigens valt het dan per meter met 6 db af .
Wat de ruimte er mee doet is alleen maar met meten vast te stellen vermoed ik zo .
Dat is zo complex ,hang er ook nog van af wat er in staat lijkt mij
Lijkt mij wel erg weinig sap geven met 2,5 watt trouwens ,heb je nog wel een beetje dynamiek zo ?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je hebt ook twee luidsprekers. Dan komt er weer tussen de 3 en 6 dB bij op (afhankelijk hoe coherent ze spelen).
Volgens mij is er wel software om de akoestiek in een ruimte te modelleren. In een grijs verleden wel eens mee gespeeld, maar dat was toen meer om de galmtijd in de ruimte te berekenen.
Volgens mij is er wel software om de akoestiek in een ruimte te modelleren. In een grijs verleden wel eens mee gespeeld, maar dat was toen meer om de galmtijd in de ruimte te berekenen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Grootste winst is denk ik dat het laag onder de 150 Hz via een aparte versterker gaat, dat geeft schat ik 3dB extra reserve voor het midhoog, en dat het kamertje maar 12m2 is, waar een flinke woonkamer gauw op 40m2 zal zitten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja die plus drie db had ik niet aan gedacht .richard schreef: ↑zo 08 dec 2024, 19:37Je hebt ook twee luidsprekers. Dan komt er weer tussen de 3 en 6 dB bij op (afhankelijk hoe coherent ze spelen).
Volgens mij is er wel software om de akoestiek in een ruimte te modelleren. In een grijs verleden wel eens mee gespeeld, maar dat was toen meer om de galmtijd in de ruimte te berekenen.
Ik vraag mij nu ook af of je een open baffle sowieso niet 3 db extra moet toebedelen .
Achter uit de luidspreker komt middels ook geluid
