Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

50nF vind ik wel wat weinig. Het gaat dan ten koste van de laagweergave.
Zelf houd ik altijd 0,47uF aan. Die zijn goed verkrijgbaar en ook in de wat "audiofielere" types niet zo heel duur.
In jouw versterker kan ik je een stel van die russische papier in olie condensatoren aanbevelen. Die koop je voor ongeveer 4 euro per stuk.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Zou die lage waarde er mee te maken kunnen hebben dat in het oorspronkelijke ontwerp een toonregeling was ingebouwd? Of praat ik nou onzin Robert? Welke handelaar verkoopt die Russische PIO's trouwens?

Edit: Deze vond ik nog in mijn junkbox, afkomstig uit een zelden gebruikt maritiem apparaat, 0.47 uF bij 400 volt. Zou dat geschikt zijn als koppel C?
Bijlagen
KoppelC.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door b_force »

Prima :)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
Welke handelaar verkoopt die Russische PIO's trouwens?
Op ebay zijn er wat mensen uit rusland/oekraine etc.. die ze verkopen.

Bij deze persoon koop ik vaak spul:
http://shop.ebay.nl/alexer1/m.html?_nkw ... ksid=p3686

En die 4 oude kun je gebruiken hoor. En later nog altijd andere erin zetten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

AE Europe verkoopt ze ook, daar kun je ook nog heel andere koppel C's kopen.
Af en toe zie je ze ook op marktplaats.nl staan.

Ik heb pas een setje AmpOhm condensatoren gekocht bij AE. Die zijn ongeveer 7 euro per stuk. Ik vond ze tijdens een luisterproef goed uit de test komen, zeker in vergelijking met heel dure AudioNote condensatoren die vaak enkele tientjes per stuk kosten.

De condensatoren van jouw foto kunnen zeker goed, gewoon lekker uitproberen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dank vrienden, dank voor het meeleven :D Nog even de beuk er in et voila! Dat was eigenlijk m'n bedoeling ook, later wat anders er in. Want van die Solen Fast caps (ook goed volgens recencies) heb ik er maar twee, net als van een aantal andere, net overal twee van :( Rond de voetjes wordt het zachtjesaan aardig vol, terwijl de rest van de versterker angstig leeg lijkt...
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Wat ik me dus afvraag is hoe kritisch koppelcondensatoren eigenlijk zijn qua capaciteitsverschil? Valt dit überhaupt te berekenen of is het gewoon iets van 'tussen zoveel en zoveel' is altijd goed?
Hoe groter, hoe lager ze gaan. Is te berekenen, maar ik zit te twijfelen aan de formule :oops:
Iets met f-3dB=V pi*R*C geloof ik. V is bedoeld als wortelteken.
Laag kan ook tè veel zijn voor de UGT's, als ze het in het laaggebied niet op hun best doen kun je vervorming krijgen.
DHT Rob geeft 0.47 uF aan, toch? Daarop heb ik als commentaar wel eens gehoord dat je met die Bocama trafo's beter 0,1 uF kunt gebruiken, gaan die trafo's niet over de zeik.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Volgens mij moet je in plaats van het wortelteken 1/ ( één gedeeld door ) gebruiken.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

In het treurige slooprestant van de Bocama - sommigen zullen dit streng veroordelen, maar ik heb het chassis en de behuizing nog voor een eventuele herbouw - zaten (zitten) 0.1 uF PIO's waarvan de historie echter niet te achterhalen is. Daarom heb ik ze uit voorzorg maar laten vallen, figuurlijk gesproken dan 8) .
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

RobertD schreef:
Volgens mij moet je in plaats van het wortelteken 1/ ( één gedeeld door ) gebruiken.
:roll: Klopt helemaal ;)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bocama LA-224B

Bericht door AatV »

@PA4URK,

Heb wat berekeningen gedaan (d.w.z. heb wat waarden in een filterprogrammaatje gestopt) en heb daarbij de waarden uit het versterkerschema Eagle/2001 aangehouden.
Ik kom voor de uitgangsimpedantie van de ECC83 uit op ca. 40 kOhm (volgens een jbf berekening)
(dit geldt voor de "bovenste" condensator, de uitgangsimpedantie voor de "onderste" condensator is veel lager!)
De ingangsimpedantie voor de eindtrap is 250 kOhm.
Ik heb verder geen rekening gehouden met parasitaire capaciteiten e.d.

Heb de kantelfrequenties voor de lage tonen (het -3dBpunt) voor een aantal waarden op een rij gezet :
50 nF : ca. 11 Hz.
100nF : ca. 6 Hz.
470nF : ca. 1 Hz.

Het lijkt me dat 100 nF ruim genoeg is voor deze versterker. Een al te grote condensator kan ook nadelig zijn!

groeten,
Aat
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor deze door wetenschap gestaafde gegevens Aat. Op deze manier kun je eigenlijk de ideale versterker uitrekenen, althans, wanneer die uberhaupt bestaat 8) Zogauw ik de versterker draaiende heb zal mijn leeftijd laten merken of m'n oren nog tot grootse prestaties in staat zijn :mrgreen: Zoals mijn oom pleegde te zeggen: Ik hoor een muis over de achterstraat lopen. En toen werd ie 's morgens wakker en bleek er de halve nacht brandweer bij de buren bezig te zijn geweest...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Vanavond was het grote moment: nog wat kleine soldeerseltjes en de afgeschermde draadjes van de voumepot naar de beide ECC83's aangebracht plus een massadraad aan de potmeter. De keuzeschakekaar en de ingangen heb ik nog niet bedraad. Testspeakers aangesloten, netspanning en schakelaar om. Een enorme fluittoon die niet door de volume was te regelen teisterde een twintigtal seconden later mijn oren. Maar... er kwam in ieder geval geluid uit de speakers, echter ook vergezeld van een enorme brom :( . Ik heb eerst de terugkoppeling maar weer losgepakt van de 15K weerstandjes wat resulteerde in het verdwijnen van de fluit. Morgen maar weer verder kijken.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Bocama LA-224B

Bericht door daniel »

Dan heb je waarschijnlijk de terugkoppeling aan de verkeerde poot van je luidsprekeruitgang gehangen. Je fase klopt dan niet met als gevolg die oscilatie. Je krijgt dan meekoppeling ipv tegenkoppeling.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik heb het anders gedaan Daniel. De 16 Ohm taps van de beide UGT's die ik toch niet gebruik heb ik gebruikt als terugkoppeling en via de 15K weerstand rechtstreeks doorverbonden naar de ECC83's. Zie het schema. De UGT's heb ik onlangs opnieuw bedraad in dezelfde kleuren als het origineel. Ik ben daar vrij precies in maar zal het vanavond toch nog eens nachecken.
Bijlagen
EL84schema.gif
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Even de anode aansluitingen van de EL84's verwisselen, ik denk inderdaad dat je meekoppeling hebt gemaakt.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

En de 16 Ohm tap kan ik gewoon blijven gebruiken als tegenkoppeldraad Robert? Een deel van de brom heb ik intussen achterhaald: de doorverbinding van Vb II van het ene naar het andere kanaal is waarschijnlijk slecht gesoldeerd want bij heen en weer bewegen verdwijnt een gedeelte van de brom aanmerkelijk. Waarna er nog twee brommen overblijven, eentje wordt minder wanneer ik de pennen van m'n multimeter tegen de gloeistroomaansluitingen houdt. Dat wordt dus ruimte zoeken voor twee ontbrompotmeters :-s ? :?:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Bij wisselstroom gloei altijd ontbrompotmeters of weerstanden toepassen.

Hoe is het nu met de tegenkoppeling?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Wat is beter Robert, potmeters of twee weerstanden? Ik weet niet hoe het nu is, ben aan het 'werk' :lol: :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Weerstanden liggen vaak voor het grijpen, maar met een potmeter kun je natuurlijk ook nog een beetje regelen.

(Ik ben ook "aan het werk")
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Met vier weerstandjes ben ik natuurlijk het snelst klaar en die hebben als voordeel dat ze niet zoveel ruimte in beslag nemen. Maakt het ook uit waar ik ze ergens in de gloei plaats?

SSSSttt, de baas kijkt even niet...
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Met vier weerstandjes ben ik natuurlijk het snelst klaar en die hebben als voordeel dat ze niet zoveel ruimte in beslag nemen. Maakt het ook uit waar ik ze ergens in de gloei plaats?

SSSSttt, de baas kijkt even niet...
Ik zou ze aan de buis waar het signaal binnenkomt leggen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Bij wisselstroom gloei altijd ontbrompotmeters of weerstanden toepassen.
Ja. Dit kan ik bevestigen :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Miniwatt schreef:
PA4URK schreef:
Met vier weerstandjes ben ik natuurlijk het snelst klaar en die hebben als voordeel dat ze niet zoveel ruimte in beslag nemen. Maakt het ook uit waar ik ze ergens in de gloei plaats?

SSSSttt, de baas kijkt even niet...
Ik zou ze aan de buis waar het signaal binnenkomt leggen.
Maakt niet uit, zolang je het maar 1 x per tap doet. Dit is niet mijn eigen wijsheid, maar die van Triode Dick. Ik heb er bij mijn KT88 mee geexperimenteerd (eigenwijs he) en inderdaad geen verschil gemerkt.

Het laten zweven van de gloeidraden zorgt dat je de kathode moduleert vanaf de gloeidraden, je hoort dit als 50Hz brom terug.

Dus 1 x per tap de weerstandjes toepassen, en de tap's die al een middenaftakking hebben deze middenaftakking naar massa leggen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Wonderschone klanken van Enya uit een flutversterkertje :D

Dat was een goed advies mannen, de anodedraden van de UGT's effe omwisselen. Na het aanbrengen van twee 100 Ohm weerstandjes aan de gloei van het ene kanaal (en er achter komen dat dat m'n enige twee nog waren :( ) de spanning er op gezet en zie daar: de brom was met een factor tien verminderd (dat betekent dus niet dat ie weg is) en er waren geen rare geluiden meer te horen door de Warfedaletjes. De spanningen leken overal goed te zijn en dus provisorisch een paar draadjes aan de volumepotmeter gesoldeerd en er wat muziek uit m'n mobieltje in laten lopen. Dat klonk niet verkeerd! Alleen moet er een andere potmeter komen want deze is uit het jaar nul en heeft een lineariteit en een gelijkloop van lik-me-vessie. Hup, zo snel mogelijk eruit met dat ding en een ALPS erin. Ik zal meteen eens kijken om een goede 4-keuzeschakelaar (waar, waar?) want die ouwe Bocama vertrouw ik ook niet echt. Maar voor nood kan ie wel even.
En de 16 Ohm tap kan ik gewoon blijven gebruiken als tegenkoppeldraad Robert?
De terugkoppeling heb ik nog niet aangesloten dus wat dat gaat doen...?
Plaats reactie