Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
50nF vind ik wel wat weinig. Het gaat dan ten koste van de laagweergave.
Zelf houd ik altijd 0,47uF aan. Die zijn goed verkrijgbaar en ook in de wat "audiofielere" types niet zo heel duur.
In jouw versterker kan ik je een stel van die russische papier in olie condensatoren aanbevelen. Die koop je voor ongeveer 4 euro per stuk.
Zelf houd ik altijd 0,47uF aan. Die zijn goed verkrijgbaar en ook in de wat "audiofielere" types niet zo heel duur.
In jouw versterker kan ik je een stel van die russische papier in olie condensatoren aanbevelen. Die koop je voor ongeveer 4 euro per stuk.
Re: Bocama LA-224B
Zou die lage waarde er mee te maken kunnen hebben dat in het oorspronkelijke ontwerp een toonregeling was ingebouwd? Of praat ik nou onzin Robert? Welke handelaar verkoopt die Russische PIO's trouwens?
Edit: Deze vond ik nog in mijn junkbox, afkomstig uit een zelden gebruikt maritiem apparaat, 0.47 uF bij 400 volt. Zou dat geschikt zijn als koppel C?
Edit: Deze vond ik nog in mijn junkbox, afkomstig uit een zelden gebruikt maritiem apparaat, 0.47 uF bij 400 volt. Zou dat geschikt zijn als koppel C?
Re: Bocama LA-224B
Op ebay zijn er wat mensen uit rusland/oekraine etc.. die ze verkopen.PA4URK schreef:Welke handelaar verkoopt die Russische PIO's trouwens?
Bij deze persoon koop ik vaak spul:
http://shop.ebay.nl/alexer1/m.html?_nkw ... ksid=p3686
En die 4 oude kun je gebruiken hoor. En later nog altijd andere erin zetten.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
AE Europe verkoopt ze ook, daar kun je ook nog heel andere koppel C's kopen.
Af en toe zie je ze ook op marktplaats.nl staan.
Ik heb pas een setje AmpOhm condensatoren gekocht bij AE. Die zijn ongeveer 7 euro per stuk. Ik vond ze tijdens een luisterproef goed uit de test komen, zeker in vergelijking met heel dure AudioNote condensatoren die vaak enkele tientjes per stuk kosten.
De condensatoren van jouw foto kunnen zeker goed, gewoon lekker uitproberen.
Af en toe zie je ze ook op marktplaats.nl staan.
Ik heb pas een setje AmpOhm condensatoren gekocht bij AE. Die zijn ongeveer 7 euro per stuk. Ik vond ze tijdens een luisterproef goed uit de test komen, zeker in vergelijking met heel dure AudioNote condensatoren die vaak enkele tientjes per stuk kosten.
De condensatoren van jouw foto kunnen zeker goed, gewoon lekker uitproberen.
Re: Bocama LA-224B
Dank vrienden, dank voor het meeleven
Nog even de beuk er in et voila! Dat was eigenlijk m'n bedoeling ook, later wat anders er in. Want van die Solen Fast caps (ook goed volgens recencies) heb ik er maar twee, net als van een aantal andere, net overal twee van
Rond de voetjes wordt het zachtjesaan aardig vol, terwijl de rest van de versterker angstig leeg lijkt...
Re: Bocama LA-224B
Hoe groter, hoe lager ze gaan. Is te berekenen, maar ik zit te twijfelen aan de formulePA4URK schreef:Wat ik me dus afvraag is hoe kritisch koppelcondensatoren eigenlijk zijn qua capaciteitsverschil? Valt dit überhaupt te berekenen of is het gewoon iets van 'tussen zoveel en zoveel' is altijd goed?
Iets met f-3dB=V pi*R*C geloof ik. V is bedoeld als wortelteken.
Laag kan ook tè veel zijn voor de UGT's, als ze het in het laaggebied niet op hun best doen kun je vervorming krijgen.
DHT Rob geeft 0.47 uF aan, toch? Daarop heb ik als commentaar wel eens gehoord dat je met die Bocama trafo's beter 0,1 uF kunt gebruiken, gaan die trafo's niet over de zeik.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Volgens mij moet je in plaats van het wortelteken 1/ ( één gedeeld door ) gebruiken.
Re: Bocama LA-224B
In het treurige slooprestant van de Bocama - sommigen zullen dit streng veroordelen, maar ik heb het chassis en de behuizing nog voor een eventuele herbouw - zaten (zitten) 0.1 uF PIO's waarvan de historie echter niet te achterhalen is. Daarom heb ik ze uit voorzorg maar laten vallen, figuurlijk gesproken dan
.
Re: Bocama LA-224B
RobertD schreef:Volgens mij moet je in plaats van het wortelteken 1/ ( één gedeeld door ) gebruiken.
Re: Bocama LA-224B
@PA4URK,
Heb wat berekeningen gedaan (d.w.z. heb wat waarden in een filterprogrammaatje gestopt) en heb daarbij de waarden uit het versterkerschema Eagle/2001 aangehouden.
Ik kom voor de uitgangsimpedantie van de ECC83 uit op ca. 40 kOhm (volgens een jbf berekening)
(dit geldt voor de "bovenste" condensator, de uitgangsimpedantie voor de "onderste" condensator is veel lager!)
De ingangsimpedantie voor de eindtrap is 250 kOhm.
Ik heb verder geen rekening gehouden met parasitaire capaciteiten e.d.
Heb de kantelfrequenties voor de lage tonen (het -3dBpunt) voor een aantal waarden op een rij gezet :
50 nF : ca. 11 Hz.
100nF : ca. 6 Hz.
470nF : ca. 1 Hz.
Het lijkt me dat 100 nF ruim genoeg is voor deze versterker. Een al te grote condensator kan ook nadelig zijn!
groeten,
Aat
Heb wat berekeningen gedaan (d.w.z. heb wat waarden in een filterprogrammaatje gestopt) en heb daarbij de waarden uit het versterkerschema Eagle/2001 aangehouden.
Ik kom voor de uitgangsimpedantie van de ECC83 uit op ca. 40 kOhm (volgens een jbf berekening)
(dit geldt voor de "bovenste" condensator, de uitgangsimpedantie voor de "onderste" condensator is veel lager!)
De ingangsimpedantie voor de eindtrap is 250 kOhm.
Ik heb verder geen rekening gehouden met parasitaire capaciteiten e.d.
Heb de kantelfrequenties voor de lage tonen (het -3dBpunt) voor een aantal waarden op een rij gezet :
50 nF : ca. 11 Hz.
100nF : ca. 6 Hz.
470nF : ca. 1 Hz.
Het lijkt me dat 100 nF ruim genoeg is voor deze versterker. Een al te grote condensator kan ook nadelig zijn!
groeten,
Aat
Re: Bocama LA-224B
Bedankt voor deze door wetenschap gestaafde gegevens Aat. Op deze manier kun je eigenlijk de ideale versterker uitrekenen, althans, wanneer die uberhaupt bestaat
Zogauw ik de versterker draaiende heb zal mijn leeftijd laten merken of m'n oren nog tot grootse prestaties in staat zijn
Zoals mijn oom pleegde te zeggen: Ik hoor een muis over de achterstraat lopen. En toen werd ie 's morgens wakker en bleek er de halve nacht brandweer bij de buren bezig te zijn geweest...
Re: Bocama LA-224B
Vanavond was het grote moment: nog wat kleine soldeerseltjes en de afgeschermde draadjes van de voumepot naar de beide ECC83's aangebracht plus een massadraad aan de potmeter. De keuzeschakekaar en de ingangen heb ik nog niet bedraad. Testspeakers aangesloten, netspanning en schakelaar om. Een enorme fluittoon die niet door de volume was te regelen teisterde een twintigtal seconden later mijn oren. Maar... er kwam in ieder geval geluid uit de speakers, echter ook vergezeld van een enorme brom
. Ik heb eerst de terugkoppeling maar weer losgepakt van de 15K weerstandjes wat resulteerde in het verdwijnen van de fluit. Morgen maar weer verder kijken.
Re: Bocama LA-224B
Dan heb je waarschijnlijk de terugkoppeling aan de verkeerde poot van je luidsprekeruitgang gehangen. Je fase klopt dan niet met als gevolg die oscilatie. Je krijgt dan meekoppeling ipv tegenkoppeling.
Re: Bocama LA-224B
Ik heb het anders gedaan Daniel. De 16 Ohm taps van de beide UGT's die ik toch niet gebruik heb ik gebruikt als terugkoppeling en via de 15K weerstand rechtstreeks doorverbonden naar de ECC83's. Zie het schema. De UGT's heb ik onlangs opnieuw bedraad in dezelfde kleuren als het origineel. Ik ben daar vrij precies in maar zal het vanavond toch nog eens nachecken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Even de anode aansluitingen van de EL84's verwisselen, ik denk inderdaad dat je meekoppeling hebt gemaakt.
Re: Bocama LA-224B
En de 16 Ohm tap kan ik gewoon blijven gebruiken als tegenkoppeldraad Robert? Een deel van de brom heb ik intussen achterhaald: de doorverbinding van Vb II van het ene naar het andere kanaal is waarschijnlijk slecht gesoldeerd want bij heen en weer bewegen verdwijnt een gedeelte van de brom aanmerkelijk. Waarna er nog twee brommen overblijven, eentje wordt minder wanneer ik de pennen van m'n multimeter tegen de gloeistroomaansluitingen houdt. Dat wordt dus ruimte zoeken voor twee ontbrompotmeters
? 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Bij wisselstroom gloei altijd ontbrompotmeters of weerstanden toepassen.
Hoe is het nu met de tegenkoppeling?
Hoe is het nu met de tegenkoppeling?
Re: Bocama LA-224B
Wat is beter Robert, potmeters of twee weerstanden? Ik weet niet hoe het nu is, ben aan het 'werk'

- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Weerstanden liggen vaak voor het grijpen, maar met een potmeter kun je natuurlijk ook nog een beetje regelen.
(Ik ben ook "aan het werk")
(Ik ben ook "aan het werk")
Re: Bocama LA-224B
Met vier weerstandjes ben ik natuurlijk het snelst klaar en die hebben als voordeel dat ze niet zoveel ruimte in beslag nemen. Maakt het ook uit waar ik ze ergens in de gloei plaats?
SSSSttt, de baas kijkt even niet...
SSSSttt, de baas kijkt even niet...
Re: Bocama LA-224B
Ik zou ze aan de buis waar het signaal binnenkomt leggen.PA4URK schreef:Met vier weerstandjes ben ik natuurlijk het snelst klaar en die hebben als voordeel dat ze niet zoveel ruimte in beslag nemen. Maakt het ook uit waar ik ze ergens in de gloei plaats?
SSSSttt, de baas kijkt even niet...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Ja. Dit kan ik bevestigenRobertD schreef:Bij wisselstroom gloei altijd ontbrompotmeters of weerstanden toepassen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Maakt niet uit, zolang je het maar 1 x per tap doet. Dit is niet mijn eigen wijsheid, maar die van Triode Dick. Ik heb er bij mijn KT88 mee geexperimenteerd (eigenwijs he) en inderdaad geen verschil gemerkt.Miniwatt schreef:Ik zou ze aan de buis waar het signaal binnenkomt leggen.PA4URK schreef:Met vier weerstandjes ben ik natuurlijk het snelst klaar en die hebben als voordeel dat ze niet zoveel ruimte in beslag nemen. Maakt het ook uit waar ik ze ergens in de gloei plaats?
SSSSttt, de baas kijkt even niet...
Het laten zweven van de gloeidraden zorgt dat je de kathode moduleert vanaf de gloeidraden, je hoort dit als 50Hz brom terug.
Dus 1 x per tap de weerstandjes toepassen, en de tap's die al een middenaftakking hebben deze middenaftakking naar massa leggen.
Re: Bocama LA-224B
Wonderschone klanken van Enya uit een flutversterkertje
Dat was een goed advies mannen, de anodedraden van de UGT's effe omwisselen. Na het aanbrengen van twee 100 Ohm weerstandjes aan de gloei van het ene kanaal (en er achter komen dat dat m'n enige twee nog waren
) de spanning er op gezet en zie daar: de brom was met een factor tien verminderd (dat betekent dus niet dat ie weg is) en er waren geen rare geluiden meer te horen door de Warfedaletjes. De spanningen leken overal goed te zijn en dus provisorisch een paar draadjes aan de volumepotmeter gesoldeerd en er wat muziek uit m'n mobieltje in laten lopen. Dat klonk niet verkeerd! Alleen moet er een andere potmeter komen want deze is uit het jaar nul en heeft een lineariteit en een gelijkloop van lik-me-vessie. Hup, zo snel mogelijk eruit met dat ding en een ALPS erin. Ik zal meteen eens kijken om een goede 4-keuzeschakelaar (waar, waar?) want die ouwe Bocama vertrouw ik ook niet echt. Maar voor nood kan ie wel even.
Dat was een goed advies mannen, de anodedraden van de UGT's effe omwisselen. Na het aanbrengen van twee 100 Ohm weerstandjes aan de gloei van het ene kanaal (en er achter komen dat dat m'n enige twee nog waren
De terugkoppeling heb ik nog niet aangesloten dus wat dat gaat doen...?En de 16 Ohm tap kan ik gewoon blijven gebruiken als tegenkoppeldraad Robert?

