Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Re:

Bericht door Arno »

TubeHead schreef:
Arno schreef:
Dag allemaal :)

Ik heb weer wat kunnen doen vandaag, en ik zal eens laten zien hoe de versterker er een beetje uit gaat zien.

De volumeknop is fake. Die heb ik erin gesjopt. Hij is al wel gemaakt, maar ik heb hem alleen nog niet hier.

De lichtlijn is ook nog niet zoals ie wordt. Op de foto ligt er een zaklampje achter, waarvan ik het licht roze heb laten lijken. Achter die perspex strip komen acht roze ledjes (ja, ja, zelfs bij een versterker wordt aan de WAF gedacht 8) ).

Het hout wordt nog flink donkerder na het lakken/oliën/invloed van licht.

toch vraag ik me af hoe je die ring gemaakt heb. :)
Wat bedoel je precies? Dat perspex stripje?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door TubeHead »

ja precies ! :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door Arno »

Het is een perspex stripje van 2mm dik, in een soort melkachtig wit. Dit heb ik verwarmd met zo'n verfstripföhn en rondgebogen over een malletje.

Daarna heb ik het klem gezet in de ronde uitsparing in het versterkerfront:
Afbeelding

Hier zie je hoe de boel verlicht wordt:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door dre »

je maatvoering is geweldig! 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door b_force »

:shock:


=D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door ray5150 »

Ik vind dat Arno die titel van 1% kennis maar eens moet veranderen.. :mrgreen:
Nergens voor nodig om zo bescheiden te zijn.... O:) :mrgreen:

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door TubeHead »

Bedankt voor de uitleg Arno ! =D>
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door Arno »

TubeHead schreef:
Bedankt voor de uitleg Arno ! =D>
Geen probleem :)
ray5150 schreef:
Ik vind dat Arno die titel van 1% kennis maar eens moet veranderen.. :mrgreen:
Nergens voor nodig om zo bescheiden te zijn.... O:) :mrgreen:

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
Oké, ik heb mezelf er een procentje bij gegeven. Versterkerbetimmering heb ik nu onder de knie :P
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Ik vind dat Arno die titel van 1% kennis maar eens moet veranderen.. :mrgreen:
Nergens voor nodig om zo bescheiden te zijn.... O:) :mrgreen:

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
2% :lol:
Laatst gewijzigd door Miniwatt op ma 02 nov 2009, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
ray5150 schreef:
Ik vind dat Arno die titel van 1% kennis maar eens moet veranderen.. :mrgreen:
Nergens voor nodig om zo bescheiden te zijn.... O:) :mrgreen:

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
Ja psies, als ik die titel lees verwacht ik iets als het topic van Meerweten..
Oei, beetje pijnlijk...
Nou ja, bij Arno zie je tenminste nog dat hij daadwerkelijk iets doet met de aangereikte informatie en er iets mee opschiet. :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door holco »

Ziet er goed uit Arno =D>
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door Arno »

holco schreef:
Ziet er goed uit Arno =D>
Dank je Mario. En dan weet jij gelijk hoe redwood er uitziet :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door Arno »

Leuk, zo'n lege kast...

Het wordt nu toch echt tijd om er eens wat in te stoppen. Aangezien ik graag een beetje weet waar ik aan toe ben, hoop ik dat jullie nog eens naar de inhoud zouden willen kijken.

-mist er nu nog iets essentieëls, zoals luidsprekerbeveiligingen (of kun je ook zonder?).

-Wat doe ik met de massa? Gaat die van de rca-ingangen naar de potmeter, naar de line-gnd en naar het ster-massapunt tussen de grote elco's?

-andere zaken?

Groeten,

Arno
Bijlagen
layout4.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door ray5150 »

maar je was toch al klaar? of is alleen de buitenkant van de kast af?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 1% kennis.

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Echt opschieten doet het niet, maar ik heb de draad weer opgepakt en ben weer iets verder. De kast is nu bijna klaar, van binnen is ie nog leeg.
Als ie al klaar was geweest had ik mezelf wel genomineerd voor versterker van het jaar :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door FR_Aad »

Je kunt in ieder geval voor de titel van Master of Suspense 2009/2010 gaan. Je houdt ons aardig in spanning. :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door RobertD »

Zolang je maar geen lussen maakt in de aarding, dan zal het niet brommen. Zoals je het getekend hebt is goed.
Zorg wel dat de massa maar op één punt aan de metalen behuizing vast zit, bij voorkeur dat punt tussen de elco's.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door EppeRRR »

Ontzettend mooie kast, dat kan ook ik als houtbewerker wel waarderen :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Geïntegreerde stereoversterker bouwen met 2% kennis.

Bericht door Arno »

RobertD schreef:
Zorg wel dat de massa maar op één punt aan de metalen behuizing vast zit, bij voorkeur dat punt tussen de elco's.
Tsja... eigenlijk heb ik geen metalen behuizing...

EppeRRR schreef:
Ontzettend mooie kast, dat kan ook ik als houtbewerker wel waarderen :D
Hé, nog een houtbewerker? :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

Ik ben gisteren maar eens aan het bakken en braden gegaan. Ik heb nog nooit aan zo'n print gesoldeerd, en ik moet zeggen dat ik het maar een raar werkje vind, zo die banen doormetselen :-s .
Heb ook geen idee hoe jullie dat doen. Dus ik heb maar eerst een dun massief koperdraadje over het traject gelegd, en dat vastgeblubberd. Het kan vast netter, maar ik denk dat het zo wel goed zit. Met een loep heb ik alles gecontroleerd, en er is geen plek waar kortsluiting is.
DSC01654.JPG
DSC01655.JPG
Ook heb ik voor het eerst van m'n leven met krimpkous gewerkt. Erg leuk werkje, en stukken netter dan plakband :D
DSC01656.JPG
En zodoende komt er wat schot in de zaak. \:D/
Nou moet ik de uitgangsdraden van de trafo nog verlengen, en ik denk dan meteen; kroonsteentje. Maar dat is vast not done, dus wat dan?
DSC01659.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door sevenup »

Arno schreef:
Ik ben gisteren maar eens aan het bakken en braden gegaan. Ik heb nog nooit aan zo'n print gesoldeerd, en ik moet zeggen dat ik het maar een raar werkje vind, zo die banen doormetselen :-s .
Heb ook geen idee hoe jullie dat doen. Dus ik heb maar eerst een dun massief koperdraadje over het traject gelegd, en dat vastgeblubberd. Het kan vast netter, maar ik denk dat het zo wel goed zit. Met een loep heb ik alles gecontroleerd, en er is geen plek waar kortsluiting is.
DSC01654.JPG
DSC01655.JPG
Ook heb ik voor het eerst van m'n leven met krimpkous gewerkt. Erg leuk werkje, en stukken netter dan plakband :D
DSC01656.JPG
En zodoende komt er wat schot in de zaak. \:D/
Nou moet ik de uitgangsdraden van de trafo nog verlengen, en ik denk dan meteen; kroonsteentje. Maar dat is vast not done, dus wat dan?
DSC01659.JPG
Solderen en dan krimpkous. Ik doe meestal een korter stukje eerst en dan daarover nog een wat langer stukje.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

Nou heb ik de massa's van het linker en rechter ingangssignaal samengevoegd op de print bij de potmeter. Is dat eigenlijk wel goed?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door RobertD »

Arno schreef:
Nou heb ik de massa's van het linker en rechter ingangssignaal samengevoegd op de print bij de potmeter. Is dat eigenlijk wel goed?
Dat kan best, maar ga daarvandaan met één draadje verder naar de versterkerprint. Op de print komen de massa van links en rechts vast wel ergens bij elkaar. Wanneer je met twee draden vanaf je potmeter print naar de versterker print gaat, dan maak je een lus. Dat moet je voorkomen. Gebruik desnoods een iets dikker draadje, maar dat is niet per sé nodig.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door Arno »

RobertD schreef:
Arno schreef:
Nou heb ik de massa's van het linker en rechter ingangssignaal samengevoegd op de print bij de potmeter. Is dat eigenlijk wel goed?
Dat kan best, maar ga daarvandaan met één draadje verder naar de versterkerprint. Op de print komen de massa van links en rechts vast wel ergens bij elkaar. Wanneer je met twee draden vanaf je potmeter print naar de versterker print gaat, dan maak je een lus. Dat moet je voorkomen. Gebruik desnoods een iets dikker draadje, maar dat is niet per sé nodig.
Je hebt gelijk. De massa van links en rechts zitten op de versterkerprint zelfs direct aan elkaar. Gelukkig maar.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Aardig behuizinkje, nu de binnenkant nog...

Bericht door dre »

en?
rookt ie al? :mrgreen:
Plaats reactie