Ultieme laagweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Montana schreef:
Ik zit nu alleen weer te twijfelen of een kubus van 47 cm niet toch het mooiste is..
Ja! 8) Ik vind kubus subjes altijd erg mooi! Volgens mij lijkt dat optisch ook kleiner dan een rechthoekige kast met hetzelfde aantal liters.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Als de maat zo dicht tegen een kubus aan ligt dan moet je er ook een kubus van maken, anders gaat het storen.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ik vind kubusvormige subjes ook mooi!
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Ik stem ook voor kubus ;)!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

4 stemmen voor de kubus alweer! Wil ik er ooit makkelijk vanaf komen dan kan ik maar beter luisteren.. :lol:

externe maten worden dan 47*47*47. Netto inhoud is dan 63 l.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

beetje saai hoor een kubus :wink:

hier wat inspiratie:
viewtopic.php?t=8114
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben net terug van de zager. De auto was bijna tot het dak gevuld met Mdf platen! In totaal staat er nu aan 7.5 platen van 122*244 cm Mdf in de hal. :lol:

Ik heb hout laten zagen voor in totaal 8 subs. MartijnM bouwt 4 subwoofers van 37.2*50*50 cm met de Beyma 18G550 en ik kubussen van 47*47*47 cm met de sdx15. Alles is keurig netjes in verstek gezaagd, maar bij het verlijmen zal duidelijk worden of de zager een lekker weekend heeft gehad óf niet!
Bijlagen
PICT3160.JPG
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

:shock:

En Martijn opent ook nog even een topic? ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nee, nee! Zeker niet! In het ultieme laagweergavetopic gaat het om acht subs. Als we een topic zouden afsplitsen, zou het bijvoeglijke naamwoord niet meer correct zijn :twisted: .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hout in de badkamer, is dat wel zo verstandig???
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Alsof daar nog plek is om een douche /bad te nemen :D

Lekker bescheiden opzet weer, ben benieuwd! Hoe gaan de 8 subs ingeregeld worden, 2 stuks DCX2496 ofzo?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Alsof daar nog plek is om een douche /bad te nemen :D

Lekker bescheiden opzet weer, ben benieuwd! Hoe gaan de 8 subs ingeregeld worden, 2 stuks DCX2496 ofzo?
Met die van jou erbij hebben we alweer 9!

Volgens dat HK onderzoek win je niks met extra subs tov 4. MartijnM moet die planken dus snel weghalen hier! :wink:


ps. Ik schreef op hal ipv badkamer..
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

9 subs in 1 ruimte op de DDIY2009 :evil:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Lekker stressig dat verlijmen van panelen die onder verstek gezaagd zijn. Blijft nooit zitten hoe ik het wil!

Weet iemand een makkelijke manier om zulke panelen goed te lijmen? Met spanbanden misschien?

De eerste kast zit in ieder geval in elkaar! De foto kijkt vanaf de achterkant. Front is van 22+25mm mdf en alle andere wanden zijn van 25mm. bracing is 22 mm dik.
Bijlagen
PICT3164.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Montana schreef:
Weet iemand een makkelijke manier om zulke panelen goed te lijmen? Met spanbanden misschien?
gewoon met schilderstape....

voorbeelden:
Afbeelding

en van een profi meubelmaker:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Montana schreef:
Paul schreef:
Alsof daar nog plek is om een douche /bad te nemen :D

Lekker bescheiden opzet weer, ben benieuwd! Hoe gaan de 8 subs ingeregeld worden, 2 stuks DCX2496 ofzo?
Met die van jou erbij hebben we alweer 9!

Volgens dat HK onderzoek win je niks met extra subs tov 4. MartijnM moet die planken dus snel weghalen hier! :wink:


ps. Ik schreef op hal ipv badkamer..
de 10e kan ik wellicht tzt ook wel ter beschikking stellen :D

ben je er al uit wat je qua versterking gaat doen?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Weet iemand een makkelijke manier om zulke panelen goed te lijmen? Met spanbanden misschien?
leg de panelen op een vlakke ondergrond tegen elkaar aan en met de buitenkant naar boven.

1. Kleef sterke tape (bvb gaffa tape) op de tegen elkaar liggende scherpe zijden.
Draai daarna alle tegen elkaar gekeefde panelen gelijktijdig onderste-boven op de vlakke ondergrond (zoals op de tekening). Dit is eigenlijk het moeilijkste deel van het werk!

2. Breng de lijm aan. Deze mag niet te overdadig worden aangebracht want dan komst er straks teveel druk op de tape.

3. Plooi de panelen in hun uiteindelijke positie. Bij een volledig gesloten kast zal nu nog één strip tape moten aangebracht worden. Om er zeken van de te zijn dat de gevormde kast haaks staat kan van te voren een binnenpaneel worden voorzien (eventuele bracing).

Succes.
Ed.
Bijlagen
verstek lijmen.PNG
verstek lijmen.PNG (5.11 KiB) 2633 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bedankt! Het lukt! Ik gebruik een combi van lijmklemmen, spanbanden en tape.

Grote kans dat het ruwe werk vandaag nog afkomt! Derde sub staat nu te drogen. Hierna de 4e lijmen en oa woofergaten frezen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Gisteren en vandaag werd er hard gewerkt aan de subkasten.

De kasten van mij zitten helemaal in elkaar en zijn inmiddels ook geplamuurd waar nodig was.

Een van de 18" subs van MartijnM staat voor het vergelijk naast een kubus van mij.

Met al dat MDF stof dat ontstond bij het frezen was het erg nodig om de héle tuin af te spoelen! :lol:
Bijlagen
PICT3170.JPG
PICT3169.JPG
PICT3167.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag heb ik de subkasten geschuurd, zodat deze gegrond kunnen worden.
Bijlagen
PICT3172.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 01 mar 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dat ziet er vervaarlijk uit zeg! Zojuist heb ik weer één van de jongens in de klemmen gezet. Gestaag komt het ultieme laag in zicht!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De woofers zijn binnen. De kasten zitten in elkaar, maar het woofergat moet nog uitgefreesd worden.
Bijlagen
IMG_0290.JPG
IMG_0289.JPG
IMG_0287.JPG
18g550.pdf
(637.24 KiB) 108 keer gedownload
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Okay dan. Toch maar vast eentje gezaagd. Het woofergat bleek net iets te klein te zijn gefreesd. Tien minuutjes met een bijtel, schuurpapier en vijl aan de slag geweest, et voilà!

Oja, die andere woofer is een 12" Visaton W300S.

De kasten zijn helemaal niet zo ontzettend groot. De maten zijn 50 * 50 * 37
Bijlagen
IMG_0292.JPG
IMG_0293.JPG
IMG_0294.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mooie bracing/woofers/verhoudingen!! :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Oja, die andere woofer is een 12" Visaton W300S.
Als je dat zo ziet dan ga je de stelling van Geenius nog wat verder overdrijven: alles kleiner dan een 15" is een middentoner!

Martijn, dit is niet meer leuk. Ben je iets aan het compenseren of zo? :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”