Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (Helemaal Klaar!)

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Ik ben alle vrije uurtjes aan het opsnoepen aan het afbouwen van mijn Nikko Revisited.
Kijk, zo mag ik het graag zien, That's the spirit... :D :mrgreen:
(gooi die foto's hier maar neer.)
hardy schreef:
Ik denk dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn.
Als iemand een nog niet ingebouwd exemplaar heeft, dan kan die zo met een universeelmeter de verbinding van de pennen van de chip connector naar de display/toetsen/connector meten en opschrijven, want er zijn maar heel weinig extra componenten aanwezig (b.v. de pullup weerstanden) die ook nog eens automatisch mee verhuizen naar de nieuwe aansluitingen.
Alles wordt zonder tussenkomst van halfgeleider rechtstreeks doorverbonden, als het tenminste verder overeenkomt met het andere schema.
daar heb je wel gelijk in. het is de processor waar bijna alle poorten direct aan hangen. wel zorgvuldig werken om fouten te vermijden.
Ik wil wel helpen, maar ik ben niet van plan om mijn eigen controller uit de machine te gaan slopen, hij zit nogal onderin verstopt.
De eerstvolgende verbouwing staat over een half jaar gepland.
wat we ook nog kunnen doen, als er een goed schema is, is wat printjes ontwerpen en etsen, is altijd wel intresse voor denk ik.
hardy schreef:
P.s: en zelfbouw is natuurlijk nog altijd het leukste, ook het uitzoeken. :wink:
Jawel, maar er is ook nog zoiets als een prijs/tijd/kosten verhouding.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Een zelfbouw CD speler? (Helemaal Klaar!)

Bericht door hardy »

hardy schreef:
P.s: en zelfbouw is natuurlijk nog altijd het leukste, ook het uitzoeken. :wink:
Jawel, maar er is ook nog zoiets als een prijs/tijd/kosten verhouding.
[/quote]

Tijd !! daar zeg je zowat. :? maar prijs/kosten zal bij zelfbouw vaak ook wel hoger zijn,
maar och, een puzzelboekje/sportvereniging/cafe is ook niet voor niets en daar hou je ook nog eens niets van over, 't is maar hoe je het bekijkt.:wink:

Hardy
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Een zelfbouw CD speler? (Helemaal Klaar!)

Bericht door hardy »

Hoi Ray5150

Ik ben zelf maar eens in de .asm file gedoken en hieruit de meeste verwijzingen naar de diverse poorten kunnen halen.
Verder heb ik nog zelf wat aanpassingen gemaakt zoals ze volgens mij zouden moeten zijn.
Hierbij het schema zoals ik het nu heb opgebouwd en alles blijkt nu ook te werken.
Alleen bij versneld vooruit/terug spelen zie je de nummers wel versnellen maar de muziek blijft op normale snelheid doorspelen totdat ik de pauze toets indruk, waarna hij, bij verder spelen, doorgaat waar de telling was gestopt.
Misschien dat dit aan de speler ligt.
Verder heb ik ook nog niet kunnen ontdekken aan welke pen de IR ontvanger moet worden aangesloten.
Als dit ook bekent is, kan er misschien iemand een print voor ontwerpen.

Groeten Hardy
Bijlagen
cd_speler-diy.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (Helemaal Klaar!)

Bericht door ray5150 »

hardy schreef:
Alleen bij versneld vooruit/terug spelen zie je de nummers wel versnellen maar de muziek blijft op normale snelheid doorspelen totdat ik de pauze toets indruk, waarna hij, bij verder spelen, doorgaat waar de telling was gestopt.
Misschien dat dit aan de speler ligt.
Dit is bij de controller van de groepsinkoop ook het geval. ik denk dat dat software afhankelijk is.
Heb je de .asm file van deze site gebruikt? Zelf heb ik een stuk of 4 spelers aan die controller gehad en ze werkten allemaal hetzelfde met spoelen.
hardy schreef:
Verder heb ik ook nog niet kunnen ontdekken aan welke pen de IR ontvanger moet worden aangesloten.
Als dit ook bekent is, kan er misschien iemand een print voor ontwerpen.
Wat ik kan vinden in de schema's waar ik over beschik is dat de datalijn van de IR ontvanger aan P3.3 van de processor zit (pin 13)
Als je de .sch en de .brd files in een rar propt en hier neerzet wil ik wel eens kijken of ik er wat van kan maken.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Een zelfbouw CD speler? (Helemaal Klaar!)

Bericht door hardy »

Ik heb natuurlijk de .asm file v/d groupbuy gebruikt, en zoals je ziet zij de aansluitingen ook volledig afwijkend van het schema van Leo Lau dat wat we eerder gebouwd hebben.
Daarom is de aansluiting van de IR onvanger vrijwel zeker ook aan een andere pen toegewezen, ook al omdat pen 13(p3.3) al gebruikt wordt door pen 38 v/d ide aansluiting.
Wanneer ik deze aansluiting weet, dan kan ik dit in het schema verwerken en als .sch file wel even naar je toesturen.

Hardy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Okee, de speler draait nu ruim een jaar naar redelijke tevredenheid, dus de hoogste tijd om de boel eens lekker op de schop te gooien.
Wat gaat er allemaal veranderd worden? Even een overzichtje:

- Een nieuw CD Rom loopwerk.
Niet dat de oude kapot is, hij werkt uitstekend. de keus is een puur cosmetische.
het laatje van het oude loopwerk is namelijk grijs en is niet zo'n mooi gezicht ten opzichte van het zwarte aluminium front.
Het nieuwe loopwerk is dus zwart.

- nieuwe HS spanningsregeling.
Een tijdje geleden kreeg ik het verzoek van iemand of ik van een schema van THEL-Audioworld een printlayout kon fabriceren.
Omdat ik het idee heb dat deze een beter regel en stabilistaie gedrag zal hebben dan het huidige exemplaar ga ik hem maar eens uitproberen.
Een voorbeeld van deze regelaar staat hier:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/85418

- Inbouw van een "Peter de Jong" DAC voeding.
Voor de meeste hier een bekend projectje. Deze print lag al een half jaar te wachten.
Maar omdat ik alles wilde kombineren qua inbouwen moest deze even wachten.

- SRPP buizentrap op een PCB opbouwen.
Op zich niet noodzakelijk, maar omdat ik de Siemens en WIMA condensatoren wil vervangen door Obbligato's is het een stuk makkelijker (en leuker!) om gelijk een PCB'tje te ontwerpen...

Uitgangspunt is dat ik niet wil dat de speler al te lang uit elkaar ligt, hoogstens 1 of 2 weken. (ik heb geen andere behoorlijke speler voorhanden....)
Daarom zal ik eerst alles opbouwen op een nieuwe plexiglas grondplaat, (DAC + DAC-voeding en SRPP buizentrap) waarna deze zo uitgewisseld kan worden.
De HS stabilisatie en het loopwerk kunnen zo 1 op 1 uitgewisseld worden. (hoop ik... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Schema en layout van de SRPP trap.
Veel gepuzzel omdat de de maten van de PCB beperkt zijn door de inwendige afmetingen van de kast.
SRPP voor 6N1P schema.PNG
SRPP voor 6N1P layout.PNG
Nee, ik ben de gloeistroomleidingen niet vergeten, om ruimte te besparen worden die zwevend (van geisoleerd koperdraad) onder de PCB gemonteerd en dan naar X7 geleid.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

leuk om te zien dat de kap terug van de cdspeler gaat :D
Op print staat het ook allemaal veel netter, tlijkt me een goede verbetering.

Ik volg je renovatiewerken alvast met aandacht :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Barry2001 »

Leuk Ray, ik volg het ook met belangstelling, met nog een cd speler op de plank die aangepakt moet worden. Ga je de pcb voor de SRPP trap zelf maken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Ga je de pcb voor de SRPP trap zelf maken?
Yep, is gelijk een goede aanleiding om m'n nieuwe etsbak uit te proberen... :D alles zelf maken is toch het leukste, layout tekenen, filmpje draaien, printje etsen, boren, solderen..
En als het dan ook nog (goed) blijkt te werken, dat is zo'n gelukzalig gevoel... O:) O:)

Gisteravond voor het eerst SMD gesoldeerd... peentjes zweten....En dan te bedenken dat er weerstandjes zijn die maar 1/3 van die omvang hebben.... :-& eigenlijk zijn die diodes dus nog grote joekels... :mrgreen:
Het resultaat valt me nog wel mee... 't moet er natuurlijk ook nog een beetje leuk uitzien..
IMG_0656.JPG
(Nee, ik ben D14 en D15 niet vergeten, het gedeelte rondom de USB-poort gebruik ik niet...)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

Lekker bezig weer, Ray! 8)

Ik wil je plezier niet vergallen, maar waarom een anodeweerstand? Voor zover ik weet heeft een srpp die niet. Ik kan het effekt niet helemaal inschatten, maar het zou de werking wel eens nadelig kunnen beïnvloeden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Uhmm, het staat zo in het schema?
HKdac_Lampucera[1].pdf
(29.71 KiB) 102 keer gedownload
Het is me ook aangeraden door RobertD.
Ik zou niet weten wat die nadelige invoeden dan zouden moeten zijn?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

Ik zou die anodeweerstand énkel plaatsen als je aangelegde spanning op de anode van de bovenste buishelft de maximumspanning van de buis overschrijdt.

Zoniet zou ik hem niet plaatsen.
In wezen vormt de bovenste buishelft nog steeds de belasting voor de onderste buishelft...
Die weerstand is enkel een verliespost van spanning.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Uhmm, het staat zo in het schema?
HKdac_Lampucera[1].pdf
Het is me ook aangeraden door RobertD.
Ik zou niet weten wat die nadelige invoeden dan zouden moeten zijn?
Je bedoelt R4 in het schema? Dat is een gewone serieweerstand in de voeding met 2 condensators erachter.. Geen anodeweerstand.
Als er meer stroom getrokken wordt zal de spanning op de bovenste anode omlaag gaan enz.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

xbake schreef:
Ik zou die anodeweerstand énkel plaatsen als je aangelegde spanning op de anode van de bovenste buishelft de maximumspanning van de buis overschrijdt.
Iedere buishelft ziet maar de helft van de voedingsspanning, dus dan zou die wel héél erg hoog moeten zijn.
Waar je dan juist wèl op moet letten is dat je het maximaal opgegeven verschil tussen de kathode- en de gloeispanning niet overschrijdt, bij een 6N1P is dat 100 volt.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

Miniwatt schreef:
Je bedoelt R4 in het schema? Dat is een gewone serieweerstand in de voeding met 2 condensators erachter.. Geen anodeweerstand.
Ik denk dat we het over R7 hebben, dat is weldegelijk een anodeweerstand die daar eigenlijk niet thuishoort :wink:
Miniwatt schreef:
Waar je dan juist wèl op moet letten is dat je het maximaal opgegeven verschil tussen de kathode- en de gloeispanning niet overschrijdt, bij een 6N1P is dat 100 volt.
klopt, dat is een potentieel gevaar bij SRPP's en mu'stages.
Los je simpel op door de gloeispanning van de bovenste buishelft op te tillen met een deel van de hoogspanning.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

xbake schreef:
Miniwatt schreef:
Je bedoelt R4 in het schema? Dat is een gewone serieweerstand in de voeding met 2 condensators erachter.. Geen anodeweerstand.
Ik denk dat we het over R7 hebben, dat is weldegelijk een anodeweerstand die daar eigenlijk niet thuishoort :wink:
8-[ Uhh, ik keek naar het schema wat Ray linkte, de HKdac Lampucera oid. Daar zie ik geen R7, wel héél veel R1 O:)
Ik was ook niet helemaal wakker net. Maar je komt op een B+ van een 160 V ofzo? Dan staat de bovenste kathode op +/- 80 volt, dan hoef je niet met spanningsdelers te gaan klooien.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
Je bedoelt R4 in het schema? Dat is een gewone serieweerstand in de voeding met 2 condensators erachter.. Geen anodeweerstand.
Als er meer stroom getrokken wordt zal de spanning op de bovenste anode omlaag gaan enz.
Jullie hebben gelijk, ik heb me vergist... :oops: ](*,) R4 in de PDF is inderdaad een onderdeel van de voeding.
Per abuis heb ik die aangezien voor anodeweerstanden, ik zal ze verwijderen. O:)

Wat ik schreef over het advies van RobertD klopt ook niet, dat ging over mijn buizenvoorversterker. (die in die zwarte kast.)

Bedankt voor jullie opmerkzaamheid...=D>
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

voor alle duidelijkheid voeg ik hier even je schema toe, want ik had duidelijk over je pdf-je gekeken :mrgreen:

De weerstanden R7 en R8 (in rood omcirkeld) horen eigenlijk niet thuis in een SRPP ..

edit:
ik moet rapper leren typen
je was me voor Raymond :P
Bijlagen
srpp-ray.png
Laatst gewijzigd door BertDB op do 19 aug 2010, 20:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
Maar je komt op een B+ van een 160 V ofzo? Dan staat de bovenste kathode op +/- 80 volt, dan hoef je niet met spanningsdelers te gaan klooien.
Klopt, momenteel draait hij op een B+ van ongeveer 170 VDC, ik heb dan ook geen spanningsdeler toegepast want hij bleef ruimschoots onder de grens.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door audioot »

tenzij dat je achter die weerstandjes nog een elco'tje van pakweg 47 uF zet dan krijg je (nog) minder terugwerking via de voeding
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

audioot schreef:
tenzij dat je achter die weerstandjes nog een elco'tje van pakweg 47 uF zet dan krijg je (nog) minder terugwerking via de voeding
mvg
audioot
Jij wilt Ray nòg zo'n mooi pcbtje laten ontwerpen en maken? :mrgreen:

-Trouwens frappant dat ik zo opmerkzaam was, meestal kom ik met commentaar en krijg ik als antwoord "kijk eens gòed.." :oops:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Hoi Ray, leuk om te zien dat je weer verder gaat met de speler en de DAC.

Ik zie dat het verhaal over de anode/voedingsweerstanden inmiddels is opgelost.

Meestal adviseer ik om een weerstandje van 1kOhm voor alle roosters te zetten om HF oscillatieproblemen te voorkomen.
Net als in het schema van Dick, de bovenste triode krijgt daar een gridstopper. Wanneer je zoals bij de HK-Dac een spannings-uitgang op de DAC-chip hebt, zet dan na de koppelcondensator ook een gridstoppertje.

Afbeelding


Wat ik wel vermoed is dat jouw voedingsprint een beetje te uitgebreid is voor de DAC met een buizenuitgang.
Wanneer je geen opamp aan de uitgang van de DAC gebruikt, heb je de +/-12V voeding niet nodig. Alleen +5VDC is dan genoeg voor de dac chips.

Leuk om te volgen, ik ben wel benieuwd hoe je die smd-tjes hebt gesoldeerd. Met een fijn puntje? Of in een oventje?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

audioot schreef:
tenzij dat je achter die weerstandjes nog een elco'tje van pakweg 47 uF zet dan krijg je (nog) minder terugwerking via de voeding.
Op zich een heel zinnig idee, maar er is geen ruimte op de print voor 2 elco's met een werkspanning van minimaal 200 VDC.

Nieuwe versie van de PCB: (zonder anodeweerstanden.)
SRPP voor 6N1P layout - 2.PNG
Miniwatt schreef:
Jij wilt Ray nòg zo'n mooi pcbtje laten ontwerpen en maken? :mrgreen:
Geen punt, 2 tientjes per stuk, geboord, inclusief verzenden.
RobertD schreef:
Wat ik wel vermoed is dat jouw voedingsprint een beetje te uitgebreid is voor de DAC met een buizenuitgang.
Wanneer je geen opamp aan de uitgang van de DAC gebruikt, heb je de +/-12V voeding niet nodig. Alleen +5VDC is dan genoeg voor de dac chips.

Leuk om te volgen, ik ben wel benieuwd hoe je die smd-tjes hebt gesoldeerd. Met een fijn puntje? Of in een oventje?
Ik kan de uitgang van de CD speler omschakelen van buizen naar opamp, er zit trouwens een LM4562 op de DAC print.
Niet dat ik die vaak gebruik, eigenlijk meer niet dan wel.... :twisted: :lagge: (het is meer voor reserve...)
En dat je goed het verschil kunt horen hoe goed zo'n buizentrap klinkt ten opzichte van zo'n opamp...:lagge: :lagge: :lagge:
(Bert gaat nog spijt krijgen dat hij z'n mooie buizenspullen de deur heeft uitgedaan... :cry: :? )

Inderdaad is de primare insteek voor die voeding het 5 volt gedeelte maar ik bouw ook het +/- 12 volt gedeelte op.

Nee, geen SMD oven maar gewoon een heel fijn Ersa soldeerboutje van ongeveer 15 watt:
Ersa TIP 260.jpg
Met een klein rond puntje.

Zeg Robert, wat is eigenlijk een gridstopper?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

O:) Mag ik het ook zeggen?

Een stopweerstand staat in serie met het rooster (zo dicht mogelijk op de voet solderen) en zorgt ervoor dat er geen oscillatie optreedt en/of je schakeling geen radio wordt..
In jouw schakeling denk ik aan een waarde van 1K..2K2.
Plaats reactie