Actief 2 weg kast bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Voor mijn actief 2weg versterkerkast heb ik nu het volgende aan gadgets:
-> 2x16 LCD schermpje
-> Automatische In/uitschakel schakeling

En dit ga ik er nog bij maken denk ik:
-> Afstandsbediening om winamp te besturen (zoiets http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... ectrl.html )
-> Een simpel vu-metertje
-> Een koptelefoon aansluiting

Gaat wel mooi worden denk ik :lol:.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dat zwarte vind ik toch niet zo mooi.
Ik heb eens gekeken naar fineer, maar big boss had het niet.
Waar kopen jullie fineer?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor echt mooi fineer: www.af.nl
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

http://www.fijnhout.nl zou ook een optie kunnen zijn....
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind de luidsprekers ook erg mooi geworden! Voor een eerste "proefproject......petje af!!

btw weten jullie ook ergens in het zuiden des lands (omg eindhoven) een fineerhut?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus die winkels zijn erg moeilijk te vinden ofzo?
Ik bedoelde iegenlijk wat in de buurt. Een of andere praxis of meubelzaak ofzo?

En die box ziet er wel mooi uit, maar kan veel mooier met ander kleurtje of fineer.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb vanmiddag een spuitbus antraciet grijs gekocht.

1 box ben ik zo goed als klaar mee, alleen komen er soms druppels op mijn boxen bij het spuiten... En de box is een beetje ruw (door kleine luchtbelletjes ofzo). Deze kleur vind ik een stuk mooier staan dan dat pikzwarte :D.

Alleeen vind ik dat het verven met een rollertje makkelijker ging.
Hebben jullie wat tips voor het spuiten?
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

JuuL schreef:
Ik heb vanmiddag een spuitbus antraciet grijs gekocht.

alleen komen er soms druppels op mijn boxen bij het spuiten... En de box is een beetje ruw (door kleine luchtbelletjes ofzo).
Meerdere dunne lagen spuiten gaat beter dan één dikke, tussendoor even laten drogen. De laag wordt dan mooi egaal en je hebt geen last van uitlopers.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah maar het zijn geen uitlopers, het komt soms met druppels uit de spuitbus.
Het zou kunnen dat dit kwam omdat hij toen bijna op was. Miss gaat het beter met de tweede (:roll:) spuitbus.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
Jah maar het zijn geen uitlopers, het komt soms met druppels uit de spuitbus.
Het zou kunnen dat dit kwam omdat hij toen bijna op was.
goed mogelijk, merk ik ook
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Dat heb ik ook wel eens gemerkt met verf uit spuitbussen (meestal die van de praxis, zwart in het byzonder). Het lijkt alsof de neveldrubbeltjes niet uitvloeien of zo. Het is dus heel moeilijk om een mooi egaal resultaat te krijgen. Te dichtbij: druipers, te ver af: nevel.

Mijn 'oplossing' was om zo veel mogelijk dunne laagjes te doen. Dan heb je hier inderdaad minder last van. Beter een laagje te veel dan te weinig. En als je niet zeker bent dat je een laagje dik genoeg erop gezet hebt, gewoon niks aan doen. Uiteindelijk wordt het dan wel redelijk strak (maar niet helemaal hoogglans dan).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Spuiten wil echt niet! :twisted:

20 euro aan 2 spuitbussen uitgegeven en wat is het resultaat...
2 boxen waar je allemaal vlekken van het spuiten op ziet :evil:

Ik ben het wel beetje beu nu, kans dat ik het gewoon zo laat... :cry:

[img]/vlekken.JPG[/img]
Ja klopt, het ziet er niet uit...
Alleen is de kleur deze keer wel mooi...

Wat zouden jullie doen? :cry:
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
JuuL schreef:
Schilderen is beter dan spuiten lijkt me, dus dan ga ik schilderen. Met een roller welteverstaan.
Ligt er natuurlijk aan wat je onder "beter" verstaat. Makkelijk is het niet, maar ik heb genoeg amateurs gezien die na de nodige oefening met spuiten in staat zijn om een professioneel resultaat weg te zetten. Anderzijds heb ik in heel mijn leven slechts één persoon gekend die in staat was om handmatig schilderwerk weg te zetten wat absoluut niet te onderscheiden was van professioneel spuitwerk.
Nou, dan is het bij mij andersom... :roll:
Of heb ik een verkeerde spuitbus gehaald ofzo...

Ik kan beter aan de electronica gaan zitten... *zucht*. Nooit meer spuiten voor mij hoor.

Weer blikje verf kopen dan maar?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat vragen:
- hoe heb je gegrond?
- van hoe veraf doe je spuiten?
- waar spuit je?
- hoeveel lagen ziten er nu op?
- doe je wel schuren tussen de lagen?

ik ben ook geen held met verf enzo, maar met spuiten ging t toch aardig (tot ik er een verkeerde soort blanke lak overheen deed, maar dit terzijde).

verder heb ik wel gehoord van de vriendelijke meneer van Motip dat je bij hoge luchtvochtigheid beter niet kan spuiten, schijnt niet zo'n mooi resultaat te geven. Bel anders eens met Motip, t nummer staat op de bus.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

oh, en t belangrijkste bijna vergeten:

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

- mdf grondverf, met gewone verf eroverheen
- 25 cm, tja al van alles geprobeerd
- buiten
- 2 ofzo
- niet echt, maar bij de eerste laag is het meteen zo lelijk

En het spul zuigt er in no time in. Binnen 30 seconden is het droog....
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Henkjan schreef:
oh, en t belangrijkste bijna vergeten:

Afbeelding
Niet gedaan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als ik buiten sta doe ik meestal ook geen masker :roll: ik ga wel aan de goede kant van de wind staan

als je merkt dat t nog hard zuigt, zou ik nog wat extra grond doen, van de goed dekkende soort. en dan spuitgrond, en dan verder met spuiten van de deklaag. kies een grond die kwa kleur het dichtst bij je deklaag komt, scheelt ook weer. en zoals al eerder genoemd: veel dunnen laagjes werkt vaak goed. en wat bij mij goed werkte: alleen vlak (horizontaal dus) liggende delen spuiten, en dan goed dik (omdat t vlak ligt geen druipers), laten drogen en dan de volgende kant.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik koop wel gewone verf...

Dan heb ik straks:
- Plamuurlaag
- Grondverflaag
- zwarte verflaag
- spuitlaag
- laatste verf laag

:roll:
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zie ik daar een spuitlaag zonder grondverf?? En dan bedoel ik grond verf voor spuitlak?
Als je er geen goede grondlaag lak op doet, dan krijg je het nooit mooi!

Groet, Joris

P.S. En ik heb afgelopen jaar HEEL wat spuitbussen leeggespoten voordat ik wist hoe ik het fatsoenlijk moest krijgen!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nog 1 spuitbusje en het zal wel goed zijn....

Maar goed, ik heb een aluminium plaat gekocht voor de voor- en achterkant van mijn versterkerkast. Alleen is deze (uiteraard) niet op de goeie maat, valt dat mooi te krijgen met een decoupeerzaag, met 1 of ander fijn zaagje erin? Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Is helemaal afhankelijk van de dikte van de plaat natuurlijk. Maar aluminium kun je normaal gesproken best met een decoupeerzaag met een fijn blaadje (metaalzaagje) zagen. Helemaal strak zal het echter niet worden, dus je zult moeten schuren/vijlen om het netjes te krijgen. En dat gaat ten koste van een eventuele afwerklaag die al op je plaat zit.

Je krijgt het echter nooit zo strak als een professionele metaalbewerker. Kan het bedrijf waar je die plaat gekocht hebt niet knippen? Loop anders eens een machinefabriekje/plaatwerkerij/metaalwerkplaats binnen, en vraag of ze het voor je op maat willen knippen. Dan is het zeker strak.

Voor mijn buizenversterker heb ik 2mm alu met een decoupeerzaag op maat gemaakt. Om laten zetten bij een plaatwerk-bedrijfje in de buurt (gewoon binnengelopen, praatje gemaakt en plaatje was zo gezet), en daarna ter afwerking heb ik het bij een straalbedrijf laten glasparelstralen. Op dezelfde manier (binnenlopen, praatje maken, en een kleine donatie in de koffiepot) en ik was klaar. Heb er wel een weekje op moeten wachten trouwens.

Maar alu laat zich ook prima spuiten. Dat heb je nu geoefend :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hahahaha dan laat ik het liever alu kleur :D

Ik maak wel een keer gebruik van het knipapparaat op school dan :D. En de kleine stukjes die ik (voor lcd etc) eruit moet zagen doe ik wel met mijn decoupeerzaag. Bedankt voor je hulp :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het schijnt dat er een soort voorwerklaag is die je op ndf aanbrengt om te voorkomen dat (mn de kopse zijde) erg blijft zuigen, misschien die eerst gebruiken. Dit was toch een proefobject, til er niet te zwaar aan, dan gaat het vaak een stuk beter.

Dit is trouwens de ultieme kans om te oefenen met fineren
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik had hem 100% ingesmeert met plamuur hoor ;)

Nah, ik ga niet ook nog eens fineren. Ze zien er aardig uit nu, miss koop ik nog een spuitbusje en dan komt het wel goed.
Plaats reactie