Is helemaal afhankelijk van de dikte van de plaat natuurlijk. Maar aluminium kun je normaal gesproken best met een decoupeerzaag met een fijn blaadje (metaalzaagje) zagen. Helemaal strak zal het echter niet worden, dus je zult moeten schuren/vijlen om het netjes te krijgen. En dat gaat ten koste van een eventuele afwerklaag die al op je plaat zit.
Je krijgt het echter nooit zo strak als een professionele metaalbewerker. Kan het bedrijf waar je die plaat gekocht hebt niet knippen? Loop anders eens een machinefabriekje/plaatwerkerij/metaalwerkplaats binnen, en vraag of ze het voor je op maat willen knippen. Dan is het zeker strak.
Voor mijn buizenversterker heb ik 2mm alu met een decoupeerzaag op maat gemaakt. Om laten zetten bij een plaatwerk-bedrijfje in de buurt (gewoon binnengelopen, praatje gemaakt en plaatje was zo gezet), en daarna ter afwerking heb ik het bij een straalbedrijf laten glasparelstralen. Op dezelfde manier (binnenlopen, praatje maken, en een kleine donatie in de koffiepot) en ik was klaar. Heb er wel een weekje op moeten wachten trouwens.
Maar alu laat zich ook prima spuiten. Dat heb je nu geoefend