Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
De tweeter zit ook even ver van de boven facet als de twee zij facetten, misschien dat je ook kunt kijken (meten) wat er gebeurt als je de baffle iets verlengt boven de tweeter, dus eigenlijk de bovenste afschuining weer "terugzetten". Dat wil niet zeggen dat het ook beter klinkt maar ik was benieuwd wat voor effect dit heeft op het dipje. 
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ik ga het meenemen in de volgende meetsessie.Geenius schreef:De tweeter zit ook even ver van de boven facet als de twee zij facetten, misschien dat je ook kunt kijken (meten) wat er gebeurt als je de baffle iets verlengt boven de tweeter, dus eigenlijk de bovenste afschuining weer "terugzetten". Dat wil niet zeggen dat het ook beter klinkt maar ik was benieuwd wat voor effect dit heeft op het dipje.
Publicatie volgt....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Bij deze dan.Geenius schreef:De tweeter zit ook even ver van de boven facet als de twee zij facetten, misschien dat je ook kunt kijken (meten) wat er gebeurt als je de baffle iets verlengt boven de tweeter, dus eigenlijk de bovenste afschuining weer "terugzetten". Dat wil niet zeggen dat het ook beter klinkt maar ik was benieuwd wat voor effect dit heeft op het dipje.
Ik heb 3 metingen gedaan elk bestaande uit weer 4 metingen..(huh?)..ehm, metingen op 0, 30 en 60 graden, zonder, met bovenkant erbij, met zijvlakken erbij en met boven- en zijkanten erbij.
Meting 1: op de luisteras:

Bijna niet te zien, maar met alles erop blijkt het vlakst te lopen...
Iets wat ik toch niet echt verwacht had.
Meting 2: 30 graden:

Hier met alleen de bovenkant erbij het vlakst.
Meting 3: 60 graden:

Niet of met bovenkant maakt hier niet uit, met de zijkanten erop wel iets.
De verschillen zijn minimaal en meetbaar, nagenoeg onhoorbaar. Ik kon in iedergeval niets of geen verschil waarnemen.
Wat wel opvalt is bij meting 1 het verschil. Iets wat ik dus niet verwacht had.
Hoi Edo,
Bedenk nu wel dat je de metingen hebt gedaan met de volledige box en ik neem aan het steile filter. Dan maakt het inderdaad minder uit als je baffle zo'n 25 cm is. Pas bij een echt smalle baffle krijg je meer problemen.
Wat je nu niet ziet is de diffractiepiek tussen 1000 en 2000 Hz. Ik denk dat de verschillen toch wel groter zijn als je hetzelfde doet met het filter op 1500 Hz. Of gewoon alleen de tweeter opmeten, ongefilterd. En met de smalle baffle van mijn huidige monitor is het echt erg die piek en die ligt dan op 2000 hz. Best vervelend als je die moet wegdenken bij je filter ontwerp.
Zet je wel aan het denken, dat geleuter over creëren van ideale puntbron door de Avalon kastvorm. Maar het blijft wel mooi
Groet, Jeroen
Bedenk nu wel dat je de metingen hebt gedaan met de volledige box en ik neem aan het steile filter. Dan maakt het inderdaad minder uit als je baffle zo'n 25 cm is. Pas bij een echt smalle baffle krijg je meer problemen.
Wat je nu niet ziet is de diffractiepiek tussen 1000 en 2000 Hz. Ik denk dat de verschillen toch wel groter zijn als je hetzelfde doet met het filter op 1500 Hz. Of gewoon alleen de tweeter opmeten, ongefilterd. En met de smalle baffle van mijn huidige monitor is het echt erg die piek en die ligt dan op 2000 hz. Best vervelend als je die moet wegdenken bij je filter ontwerp.
Zet je wel aan het denken, dat geleuter over creëren van ideale puntbron door de Avalon kastvorm. Maar het blijft wel mooi
Groet, Jeroen
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
He Jeroen,jeroen_d schreef:Hoi Edo,
Zet je wel aan het denken, dat geleuter over creëren van ideale puntbron door de Avalon kastvorm. Maar het blijft wel mooi![]()
Groet, Jeroen
Klopt als een bus. Ik zat er nog aan te denken om deze meting nog een keer te doen, maar dan met een ander filter. Minder stijl en eens vergelijken wat dat tot gevolgen heeft. Op zich wel een leuke en leerzame test. Vooral omdat het op deze manier grafisch heel mooi te zien is wat nu alles doet. Theorie is leuk en handig, maar met dit soort proefjes/metingen is eigelijk , zeker met dezelfde meting maar met ander filter, voor een hoop mensen in 1 oogopslag te zien wat er nu gebeurd met het geheel als speaker.
Ga het nog wel een keer herhalen maar dan met het 2e orde filter. Eens kijen wat dan de verschillen zijn.
@Fireman: Zoals Jroen ook al schreef hierboven is dit natuurlijk gemeten bij deze kast en 3e orde (dus stijl) filter. Bij de volgende test wil ik eens kijken wat dus dat andere minder stijle filter doet. Ik heb een voorgevoel dat de verschillen daar groter zullen zijn. Ook kijkende naar jou project. Die baffle is smaller, ander filterpunt en ander filter. De uitkomsten daarvan zullen ook veel anders zijn dan dit model.
Maar als je wat van de kast af gaat zagen bewaar dan je afgezaagde punten even. Dan kom ik een keer langs met DLSA en gaan we eens kijken wat het bij jou doet als je wil.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Ben ik ook benieuwd naar! Mijn ervaring is soms dat miniscule meetbare verschillen toch gehoormatig wel duidelijk zijn.Krunk schreef:Heel leuk experiment.
Het is verrassend hoe weinig effect het heeft.
Nu ben ik wel benieuwd of je het hoort. Misschien doet het wel wat met je stereobeeld.
Zou je het straks nog eens willen testen met muziek als de kast helemaal klaar is?
Geenius schreef:Mijn ervaring is soms dat miniscule meetbare verschillen toch gehoormatig wel duidelijk zijn.
Tja, daar verschillen de meningen nogal over. Als je het niet duidelijk kan meten, dan hoor je het ook niet...
Maar misschien is het een parameter die je niet meet, die het verschil geeft.
Anyways, ik gok dat het verschil vooral in de soundstage zal zitten. Avalons hebben een bijzonder goed stereobeeld.
- voodooless
- Contacteer:
Daarnaast heb je natuurlijk ook niet met een blinddoek zitten luisteren. Zo'n avalon "kijkt" het geluid gewoon veel mooier natuurlijkKrunk schreef:Geenius schreef:Mijn ervaring is soms dat miniscule meetbare verschillen toch gehoormatig wel duidelijk zijn.
Tja, daar verschillen de meningen nogal over. Als je het niet duidelijk kan meten, dan hoor je het ook niet...
Maar misschien is het een parameter die je niet meet, die het verschil geeft.
Anyways, ik gok dat het verschil vooral in de soundstage zal zitten. Avalons hebben een bijzonder goed stereobeeld.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Er zijn nu natuurlijk nog wat "mindere" onstandigheden die ook meespelen. Op dat kleine meetzoldertje waar het nu staat en er is nog maar 1 filter waar we nog mee aan het sleutelen zijn.
Maar eerst in deze setting nog eens gebruiken voor tests met het andere filter.
De stukken plaat die ik nu gebruikt heb met voorgaande test bewaar ik en ga als alles zo goed als klaar is gebruiken voor tests beneden in huiskamer/stereo opstelling. En dan gewoon luisteren....
Kijken hoe dan de verschillen zijn.
Maar eerst in deze setting nog eens gebruiken voor tests met het andere filter.
De stukken plaat die ik nu gebruikt heb met voorgaande test bewaar ik en ga als alles zo goed als klaar is gebruiken voor tests beneden in huiskamer/stereo opstelling. En dan gewoon luisteren....
Kijken hoe dan de verschillen zijn.
Edo schreef:@Fireman: Zoals Jroen ook al schreef hierboven is dit natuurlijk gemeten bij deze kast en 3e orde (dus stijl) filter. Bij de volgende test wil ik eens kijken wat dus dat andere minder stijle filter doet. Ik heb een voorgevoel dat de verschillen daar groter zullen zijn. Ook kijkende naar jou project. Die baffle is smaller, ander filterpunt en ander filter. De uitkomsten daarvan zullen ook veel anders zijn dan dit model.
Maar als je wat van de kast af gaat zagen bewaar dan je afgezaagde punten even. Dan kom ik een keer langs met DLSA en gaan we eens kijken wat het bij jou doet als je wil.
Zal ik doen. Ik ga zo de kasten halen. de schuinekanten zaag ik hier thuis in de tuin.
Eerst even zonder schuinekanten spelen en dan eens met.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Dit weekend wat andere spoelen besteld voor het filter.
Trafokern voor de grote spoel in serie met de woofer, en de rest Tritec spoelen.
Als deze binnen zijn kan ik de maten bepalen en beginnen aan de filterkasten. Filterkasten worden gewoon recht-toe-recht-aan rechthoekige eiken kastjes met een klein voetje/randje aluminium eronder.
Trafokern voor de grote spoel in serie met de woofer, en de rest Tritec spoelen.
Als deze binnen zijn kan ik de maten bepalen en beginnen aan de filterkasten. Filterkasten worden gewoon recht-toe-recht-aan rechthoekige eiken kastjes met een klein voetje/randje aluminium eronder.
Hoi Edo,
Zit je nu al definitief op de 3000 Hz?
Ik moet je zeggen dat ik bij mijn project op de 2000 Hz ben blijven hangen. Ik moet me er echt toe zetten om 2500 en 3000 Hz ook te proberen. Zo goed klinkt het
De stap van 1500 naar 2000 Hz was best groot, gehoormatig. Het gevoel dat er iets mis ging was volledig verdwenen.
Groet, Jeroen
Zit je nu al definitief op de 3000 Hz?
Ik moet je zeggen dat ik bij mijn project op de 2000 Hz ben blijven hangen. Ik moet me er echt toe zetten om 2500 en 3000 Hz ook te proberen. Zo goed klinkt het
De stap van 1500 naar 2000 Hz was best groot, gehoormatig. Het gevoel dat er iets mis ging was volledig verdwenen.
Groet, Jeroen
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
He Jeroen,
Na toch wel wat heen en weer geswitch van filters, wat zitten stoeien met X-over frequenties (2e orde) ben ik blijven hangen rond de 2600 Hz. Niet zozeer vanwege die frequentie, maar dit klonk in mijn oren het "best". Even best tussen haakjes, want alles met de diverse getwaekte filters klonk goed, maar nu paar weken later ben ik hierop blijven steken.
Klein noot bij al deze filters is dat de lager gekozen X-over frequenties me minder bevielen dan de wat hogere. De hogere X-overs vond ik meer impact/body hebben.
In de tussentijd ook nog natuurlijk kleine veranderingen gedaan aan het 3e orde filter, ook lagere en hogere X-over gemaakt met de onderdelen die ik hier had liggen en veel luisteren (en laten luisteren) wordt het toch een iets hoger X-over van rond de 2600Hz.
Ik denk dat ik nog wel een hele tijd zou kunnen dorgaan met nog andere filters, nog ander X-overs etc etc, maar zoals hij nu is denk ik dat ik het hiermee ga proberen.
Het filter is extern, en kan desgewenst later nog volledig aangepast worden als ik denk dat er verbetering te behalen zijn.
In iedergeval zijn de onderdelen vandaag per post binnengekomen. Kunnen we weer verder met bouwen. Ik weet nu de maten van trafo/spoelen/condensators dus vanmiddag "plakje" 1 voor het filter gemaakt. Morgen de volgende....
Na toch wel wat heen en weer geswitch van filters, wat zitten stoeien met X-over frequenties (2e orde) ben ik blijven hangen rond de 2600 Hz. Niet zozeer vanwege die frequentie, maar dit klonk in mijn oren het "best". Even best tussen haakjes, want alles met de diverse getwaekte filters klonk goed, maar nu paar weken later ben ik hierop blijven steken.
Klein noot bij al deze filters is dat de lager gekozen X-over frequenties me minder bevielen dan de wat hogere. De hogere X-overs vond ik meer impact/body hebben.
In de tussentijd ook nog natuurlijk kleine veranderingen gedaan aan het 3e orde filter, ook lagere en hogere X-over gemaakt met de onderdelen die ik hier had liggen en veel luisteren (en laten luisteren) wordt het toch een iets hoger X-over van rond de 2600Hz.
Ik denk dat ik nog wel een hele tijd zou kunnen dorgaan met nog andere filters, nog ander X-overs etc etc, maar zoals hij nu is denk ik dat ik het hiermee ga proberen.
Het filter is extern, en kan desgewenst later nog volledig aangepast worden als ik denk dat er verbetering te behalen zijn.
In iedergeval zijn de onderdelen vandaag per post binnengekomen. Kunnen we weer verder met bouwen. Ik weet nu de maten van trafo/spoelen/condensators dus vanmiddag "plakje" 1 voor het filter gemaakt. Morgen de volgende....
Dat vind ik gaaf, die 2600 Hz! Ik heb na nog eens goed te kijken naar het afstraalgedrag en de watervallen van zowel de HDS134 als de 27TDC bepaalt dat de ideale crossover voor mij ook 2600 Hz zou moeten zijn. Ik ga hem vanavond solderen en beluisteren.
Ik moet zeggen dat ook ik telkens toch ook weer op een iets hogere crossover uitkom dan de theoretisch betere 1500 Hz. Wellicht is het toch beter om de interferentie effecten van midwoofer en tweeter op een wat hogere frequentie te leggen. En bij onze relatief kleine midwoofers maakt het qua afstraalgedrag toch nauwelijks uit, dat lieten jouw metingen met het crossover op 3000 Hz ook zien.
Ik moet ook weer aan Dennis Murphy en anderen op het madisound forum denken. Die komen ook elke keer rond 2500 Hz uit. En ook jouw uitstekend klinkende Hestia had een crossover van 2600 hz meen ik me te herinneren.
Groetjes, Jeroen
Ik moet zeggen dat ook ik telkens toch ook weer op een iets hogere crossover uitkom dan de theoretisch betere 1500 Hz. Wellicht is het toch beter om de interferentie effecten van midwoofer en tweeter op een wat hogere frequentie te leggen. En bij onze relatief kleine midwoofers maakt het qua afstraalgedrag toch nauwelijks uit, dat lieten jouw metingen met het crossover op 3000 Hz ook zien.
Ik moet ook weer aan Dennis Murphy en anderen op het madisound forum denken. Die komen ook elke keer rond 2500 Hz uit. En ook jouw uitstekend klinkende Hestia had een crossover van 2600 hz meen ik me te herinneren.
Groetjes, Jeroen
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Klopt, 2700 Hz kwam ik toen uit. Op 1 of andere manier werkte dit erg goed.
Ook bij Isis kwam het weer zo uit. Het is wel grappig en leerzaam al dat ge-expirimenteer zo. Kost wat tijd maar erg leuk om zo in de praktijk bezig te zijn. Maar goed, nadeel heeft het ook....je hebt een paar zakken met onderdelen nodig....
Ook bij Isis kwam het weer zo uit. Het is wel grappig en leerzaam al dat ge-expirimenteer zo. Kost wat tijd maar erg leuk om zo in de praktijk bezig te zijn. Maar goed, nadeel heeft het ook....je hebt een paar zakken met onderdelen nodig....
Ik heb het inmiddels geprobeerd en vond het al snel niks op 2600 Hz. Wel meer body/impact, grappig dat dat bij jou ook zo is, maar tegelijkertijd wat te fel en toeterend. Blijkbaar werkt mijn driver/kast/filter combinatie net weer anders. Ik had bij die 2000 Hz zoiets van alles valt op zijn plaats en dat wordt bevestigd door dit nieuwe filter. Bij de 1500 Hz hoor ik de tweeter wat raars doen en bij 2600 Hz doet de woofer het niet meer volledig natuurlijk. Iets wat ik trouwens met de slappere 2de orde akoestisch op 3000 Hz (enkel filteren met een spoeltje) niet had met de woofer. Maar goed, dat filter was te lief, te Brits. Ik hou het bij 3de orde akoestisch, klinkt in het midden meer als een breedbander.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Dat fel en toeterend zou best door de gebruikte drivers kunnen komen.Ik heb het inmiddels geprobeerd en vond het al snel niks op 2600 Hz. Wel meer body/impact, grappig dat dat bij jou ook zo is, maar tegelijkertijd wat te fel en toeterend.
De ScanSpeak geeft best wel een ander geluid dan de HDS. Toch bij die 2600 Hz (waar de Hestia op stond) in combinatie met de Vincent buizenversterker op afgelopen beurs kwam het geheel goed over.
Nu moet ik zeggen dat als de Hestia op een andere versterker was komen te staan ik misschien ook wel wat lager zou gaan zitten.
Ik heb de Isis nu boven staan, en nog niet getest op mijn 300B buizenversterkers die ik hier beneden gebruik. Denk dat het geheel van die combinatie buis/2600Hz best wel eens lekker zal gaan werken...
Maar die test volgt nog..Helaas moet ik nog even wachten tot het filter af is, en moet ook vandaag (onverwacht) weer werken dus helaas weer weinig tijd om verder tegaan. (En morgen moederdag, dus ook daar nog even achteraan....)
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Jep, vooral dat laatste, luidsprekers aanpassen aan je instalatie...heerlijk.jeroen_d schreef:Ik heb al gewinkeld vanochtend. Balen dat het nu regent, ik ben bezig het huis te schilderen en heb vrij veel hout dus ook een paar mooie dagen nodig.
Leuk he dat zelfbouw. Kun je je luidspreker helemaal afstemmen op de rest van je installatie
Kost wat tijd, maar hebbie ook wat...
Maar voor nu...regen..regen...regen... Vandaar dat ik even binnen zit om ander hobby werk te doen. Knippen/plakken voor moederdag:

Laatst gewijzigd door Edo op za 07 mei 2005, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
En nu dochterlief even middagdutje, kan ik nog heel even de schuur in.
Voetje 2 in elkaar gezet. De opzet is makkelijk.
18mm dikke multiplex plaat met een 15mm hoog aluminium randje eromheen. Hierop worden de filtercomponenten geplaatst. Over dit geheel komt een "deksel". (voor-,achter-,boven- en zijkanten) die iets uitsteekt om dezelfde look te krijgen van Isis zelf (die ook een aluminium voetje heeft)

Eerst voorzichtig met de hamer om te hoekjes slaan. Om beschadigingen te voorkomen de hamer even tijdelijk afgeplakt met tape....
Daarna montagekit aanbrengen en de voorgevormde strip vastzetten met een paar (!) lijmklemmen. Ook hier weer voorzichtig en sommige voorzien van tape om zo min mogelijk beschadigingen te krijgen.
(op de voorste lijmklem zit zoals je ziet geen tape, maar een stukje hout)
De lijmklemmen hoeven ook niet mega vast te zitten. Klein beetje klemmen is genoeg.

Voetje 2 in elkaar gezet. De opzet is makkelijk.
18mm dikke multiplex plaat met een 15mm hoog aluminium randje eromheen. Hierop worden de filtercomponenten geplaatst. Over dit geheel komt een "deksel". (voor-,achter-,boven- en zijkanten) die iets uitsteekt om dezelfde look te krijgen van Isis zelf (die ook een aluminium voetje heeft)

Eerst voorzichtig met de hamer om te hoekjes slaan. Om beschadigingen te voorkomen de hamer even tijdelijk afgeplakt met tape....
Daarna montagekit aanbrengen en de voorgevormde strip vastzetten met een paar (!) lijmklemmen. Ook hier weer voorzichtig en sommige voorzien van tape om zo min mogelijk beschadigingen te krijgen.
(op de voorste lijmklem zit zoals je ziet geen tape, maar een stukje hout)
De lijmklemmen hoeven ook niet mega vast te zitten. Klein beetje klemmen is genoeg.

Laatst gewijzigd door Edo op za 07 mei 2005, 16:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Contacteer:
Netjes
. Maareh, waar haal je dat alu vandaan? Gewoon uit een stuk plaat gehaald en eromheen gebogen? Btw, je kunt alu prima polijsten. Als het niet tever verneukt is kun je het echt super stak krijgen met een polijsttol, fein schuurpapier & water.
Btw, wordt tijd dat je je dochter om leert gaan met echt gereedschap, dan kan ze je meehelpen. Is toch bijna hetzelfde als knippen en plakken
Btw, wordt tijd dat je je dochter om leert gaan met echt gereedschap, dan kan ze je meehelpen. Is toch bijna hetzelfde als knippen en plakken
Als je aluminium oppoetst dan kan je het net zo laten glimmen als chroom. Dat doe je dmv een soort klei/harde pasta op een roterende katoenenpoetsmachine (denk aan de schoenmaker, zo'n soort machine) te smeren. Daar haal je dan je aluminium langs en poetst het zo ver op dat het gaat glimmen. met een droge stof doek dan poets je 'm als laatste op.
Maar ik denk niet dat hij 'm echt glimmend wil hebben. Of wel ???
Maar ik denk niet dat hij 'm echt glimmend wil hebben. Of wel ???