Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Er zitten al weer zijwanden en demping aan, we gaan onderweg naar een gesloten kast 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De foto's zijn ook direct zichtbaar, het moet ook niet gekker worden.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja i.d.d. de WCBOB, de Walt Closed Box Open Bafffffffle! Volgens mij kun je beter die randen stroomlijnen met een verantwoord aerodynamisch Raleigh profiel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Onder de term WCBOB versta ik toch een student die vrijwillig de plee schoonmaakt in een studentenhuis....
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Yep, ik stream deze vaak de laatste tijd, dus maar aangeschaft.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Leuk om te zien dat je weer lekker aan het tweaken bent, het is altijd leerzaam wat de diverse aanpassingen doen qua weergave.
In principe zou het plaatsen van de latjes rondom de middentoner er voor zorgen dat deze wat lager kan doorlopen qua frequentie omdat de akoestische kortsluiting op een iets lagere frequentie zijn intrede doet, dus eigenlijk zou je de gevolgen ook moeten meten om te zien of het filter dan niet elektrisch aangepast zou moeten worden.
Dat zal met het huidige formaat van de latjes niet van betekenis zijn hoor, maar stel dat je ze groter gaat maken dan zou je misschien een bult in de weergave beginnen waar te nemen.
Ik ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn, ikzelf heb ik Zeddam ook korte tijd open baffles gehad welke ik volledig vrij in een enorme ruimte kon zetten, en dat klonk erg mooi, mijn huidige woning is niet erg geschikt voor open baffles door de veel kleinere ruimtes.
In principe zou het plaatsen van de latjes rondom de middentoner er voor zorgen dat deze wat lager kan doorlopen qua frequentie omdat de akoestische kortsluiting op een iets lagere frequentie zijn intrede doet, dus eigenlijk zou je de gevolgen ook moeten meten om te zien of het filter dan niet elektrisch aangepast zou moeten worden.
Dat zal met het huidige formaat van de latjes niet van betekenis zijn hoor, maar stel dat je ze groter gaat maken dan zou je misschien een bult in de weergave beginnen waar te nemen.
Ik ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn, ikzelf heb ik Zeddam ook korte tijd open baffles gehad welke ik volledig vrij in een enorme ruimte kon zetten, en dat klonk erg mooi, mijn huidige woning is niet erg geschikt voor open baffles door de veel kleinere ruimtes.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hallo Olaf,
Klopt precies, die latjes doen juist best veel, ik zit nu dichter in de buurt van de Daudio W1 baffle, die heeft namelijk ook een opstaande rand aan de achterkant, omdat mijn passieve filter daar exact van is overgenomen, zal het filter nu juist beter kloppen. Jeroen gaf aan dat de latjes tot 1.5dB extra kunnen geven rond het overname punt naar de woofers, dus dat is best veel.
Het vilt was eigenlijk bedoeld voor de mini line array kastjes met 4x Beyma 3” en 10” Faital woofer, maar die Beyma’s heb ik recent aan OWC verkocht, de woofers ga ik denk ik ook maar een keer verkopen, te weinig tijd voor een groot bouw project.
Klopt precies, die latjes doen juist best veel, ik zit nu dichter in de buurt van de Daudio W1 baffle, die heeft namelijk ook een opstaande rand aan de achterkant, omdat mijn passieve filter daar exact van is overgenomen, zal het filter nu juist beter kloppen. Jeroen gaf aan dat de latjes tot 1.5dB extra kunnen geven rond het overname punt naar de woofers, dus dat is best veel.
Het vilt was eigenlijk bedoeld voor de mini line array kastjes met 4x Beyma 3” en 10” Faital woofer, maar die Beyma’s heb ik recent aan OWC verkocht, de woofers ga ik denk ik ook maar een keer verkopen, te weinig tijd voor een groot bouw project.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
1,5 db is inderdaad goed waar te nemen, maar als het filter inderdaad afgestemd is op de Daudio W1 baffle dan zal de weergave met de latjes dus beter op zijn plaats zijn en de stemmen wat lekkerder en warmer overkomen.
Ik krijg dan ook wel een klein beetje de neiging om weer over het uitfrezen van de baffle te beginnen, want daarmee zet je in combinatie met de latjes echt de puntjes op de i en krijg je in zijn totaliteit ineens een veel mooiere mid weergave, dusdanig dat je dan zult zeggen dat je het eerder had moeten doen.
Het is een driver met een grote magneet, en het feit dat hij dan ook nog eens in een koker zit weg gestopt zijn gewoon te veel belemmeringen.
Ik vind zelf wat dat betreft de huidige (duurdere) mid drivers van SB-acoustic en Scan-Speak dan ook erg mooi waar de fabrikanten echt gewerkt hebben aan een veel betere afstraling aan de achterkant, dat maakt deze drivers extra aantrekkelijk voor de open baffles.
Ik krijg dan ook wel een klein beetje de neiging om weer over het uitfrezen van de baffle te beginnen, want daarmee zet je in combinatie met de latjes echt de puntjes op de i en krijg je in zijn totaliteit ineens een veel mooiere mid weergave, dusdanig dat je dan zult zeggen dat je het eerder had moeten doen.
Het is een driver met een grote magneet, en het feit dat hij dan ook nog eens in een koker zit weg gestopt zijn gewoon te veel belemmeringen.
Ik vind zelf wat dat betreft de huidige (duurdere) mid drivers van SB-acoustic en Scan-Speak dan ook erg mooi waar de fabrikanten echt gewerkt hebben aan een veel betere afstraling aan de achterkant, dat maakt deze drivers extra aantrekkelijk voor de open baffles.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Probleem is dat de mid baffles aan de staanders verlijmd zitten, speakers moeten dan totaal uit elkaar om buiten op de workmate te gaan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
maar je gaat dus wel voorbij over de impliciete vraag van Paul dat totaal vaag is wat je nou hiermee bedoelt. wtf is een ploptestpvanlingen schreef: ↑vr 24 nov 2023, 10:13bij een ploptest moet de plop naar voren precies hetzelfde klinken als de plop naar achteren
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Een batterij aansluiten, plop naar voren, plop naar achteren.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat gaat bij geen enkele driver hetzelfde klinken, aan de voorkant heb je meer conus oppervlak welke ook vrij kan afstralen, aan de achterkant heb je minder conus oppervlak en zit er van alles in de weg, waaronder een enorme magneet in het geval van de ATC drivers.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ATC is een ander merk, dit betreft AT (Audio Technology)
Verder heb ik geen werkende meetset meer, mijn ATB laptop is kaduuk. Bovendien is zelf luisteren veel leerzamer dan grafiekjes op een scherm vergelijken, toch?
Verder heb ik geen werkende meetset meer, mijn ATB laptop is kaduuk. Bovendien is zelf luisteren veel leerzamer dan grafiekjes op een scherm vergelijken, toch?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zoals je weet heb ik ook de AT mids. Ook bij mij zaten die, met de dikke speakerwand, min of meer in een koker.
Ik heb de unit even verwijderd en heb vervolgens met een boorrasp de opening taps gemaakt. Ter plekke van de bevestigingsbouten heb ik alles laten staan. Geluidstechnisch kreeg ik de indruk dat het allemaal wat opener, detailrijker klonk. Natuurlijk wel subjectief bepaald.
Met zo’n rasp hoef je niet de hele baffle te verwijderen. Bij mij zit het allemaal in een kast en zie je het niet. Bij jou is netjes werken dan wel wat meer vereisd.
Groet,
Leobus
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vilt zit er in, kwam de oude stukjes BAF tegen die ik al eerder achterop had gezet, weet niet meer hoe dat toen klonk, zal weer eens proberen:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het moet ook niet teveel doen, het moet wel een dipool blijven natuurlijk.
