Van bij de Chinees....

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Nu de gezondheid aan de betere hand is en ik wat tijd omhanden heb (werken zit er niet meer in)
Tracht ik met mondjesmaat de draad weer op te pakken met deze fijne hobby. ( Mede door de fijne support op deze site).
Ik heb een ADAU1452 bordje toegestuurd gekregen, samen met een 24v voeding en MA12070 versterker tje.
Ik wou deze inzetten om mijn clone Troels PMS speaker uit te meten met 3 versterker kanalen samen met de DSP module.
Nu blijkt de versie die ze opgestuurd hebben maar 2 kanalen te bezitten en zit er geen DIP switch op om deze instelling te wijzigen .


Nu deze module zou een meetversterkertje zijn.
Misschien inzetten enkele tussen mid e tweeter en daarna tussen sub en mid? De PMS krijgt uiteindelijk een passief filter.

Nu heb ik ook nog andere drivers aangekocht.

De Dayton PS95 full range en de Dayton SIG180.
Die zouden in een lx mini clone komen.


Ik heb ook 2 mooie inox buizen weten te scoren.
IMG20231202135357.jpg
Houtwerk is ook al opgestart, maar zal pas na de winter verder gezet worden.
Word een geinig projectje.

Ook een Dayton RSS235 woofer en een SB ADC26 tweeter zijn mijn richting uitgekomen
(Ben heel braaf geweest zie de Sint )
Hiermee zou ik graag een SF maxima amati bouwen (tweeter wel met een waveguide, woofer met MLTL als RS Duet)
FB_IMG_1699629181744.jpg
Dus nog wel wat projectjes op de plank..

Een owon VDS1102i scoop en componenten tester komt ook nog mijn richting uit.

De laatste 2 genoemde luidspreker projecten zou ik actief willen aansturen.
Dus daar zouden nog gepaste versterker modules voor gevonden moeten worden.

Ik dacht onder ao aan de open source LM3886 ( geen composite) van diyaudio.
Voor de tweeter leek me een LJH1969 classA wel een leuk dingetje.
( Is blijkbaar ook al 1 paar van in bestelling :lol: )

Nu voor de woofer (en eventueel voor de tweeter van het 2de project)
Zoek ik nog een goede versterker module.
De LM3886 werd al genoemd. De open source van diyaudio, maar ook misschien deze
Screenshot_2023-12-02-14-11-00-80_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
Screenshot_2023-12-02-14-11-14-59_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
Ook ik dacht ook aan een dual TDA7293.
Screenshot_2023-12-02-14-09-40-00_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
Of een MX50SE
Screenshot_2023-12-02-14-10-12-54_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
Voor de tweeter eventueel een LM1875
Screenshot_2023-12-02-14-11-37-70_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
Wat zijn jullie bedenkingen met deze opzet/keuzes
Als probleem zie ik eventueel al :
- verschillende transfo s nodig
- gain matching van de versterker modules (of kan dit id de DSP opgevangen worden)
- ...
Bijlagen
Screenshot_2023-11-28-16-59-36-47_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

In de vorige post....eerste afbeelding.
Wat is de functie van de TL082?
Komt 2x voor op het bordje.

Maakt de layout wat zin...of zitten er toch wat kemels in?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

Bij veel van die bordjes zetten ze er een opamp in enkel als buffer. (soms als EQ control).

Ontgaat mij ook volledig waarom, de meeste chipamps hebben voldoende gain en een adequate ingangsimpedantie.

Het is overigens wel oppassen geblazen (letterlijk), veel van die Chinese versterker IC's zijn fake.
In het beste geval is de performance niet zoals het hoort te zijn, in het slechte geval klappen ze op een willekeurig moment uiteen. Dan moet je hopen dat ze niet gelijk de speakers meenemen.
Laatst had ik ook bv een bordje die na brommen met een harde knal in rook op ging.

Hadden die knuppels elco verkeerd gemonteerd.......
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door 3kes »

Niet om het een of ander maar ik zou voor een gedegen ontwerp gaan zoals die van Pjotr, een my_ref Fremen of een Neurochrome met 1e klas onderdelen daarop. Het recept voor een versterker waar je u tegen zegt. Zelf ben ik begonnen met de LM3886 amp zoals deze omschreven staat op de audio-creative site. Heel basic ding maar speelt nog steeds de sterren van de hemel.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Als ik voor Chinees ga, dan vervanging ik versterker chips en elcos door degelijk spul.

Ik vertrek binnenkort naar Thailand.
AliExpress spul is daar nog goedkoper dan hier.
Op de bordjes spaar je maar enkele euros uit, maar op een kast kan het al rap 1/3 van de prijs zijn. Wat al rap rond de €50 is voor een kast met koelplaten.
Ik had dan ook graag gins een kast besteld, maar dan moet ik wel weten welke bordjes er in moeten.

Ik kan voor de open source LM3886 van diy audio gaan.
Daar komen dan nog welke extra bordjes bij voor voeding en inschakel/bescherming.

De bordjes hierboven lijken me vrij compleet opgebouwd.
Enkel weet ik niet hoe het electrisch in elkaar zit.
Ook niet welke goed klinken.
De MX50se heeft op dit audio ook wat volgers.
Werd daar gemeten met -100db 2de harmonische vervorming en -120db voor de 3de harmonische.
De dual tda7293 doet het ook niet slecht.
Plaats reactie