PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Moderator: Beheerdersteam
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Die waveguide gebruik je ook om de bult energie (geluidvermogen) van de tweeter rond de overnamefrequentie weg te halen. Bij 6”-1”-ontwerpen vaak een goede zaak.
Ok, helder. Ook daar ben ik benieuwd naar 
Ik focus waarschijnlijk te veel op details of het maken van een nette response in een vrije opstelling terwijl ze daar helemaal niet gebruikt gaan worden... Wanneer ik een set voor de huiskamer zou maken is dat wel de bedoeling.
Resumerend: ik mis nog een hoop ervaring en door jullie input en het zelf ook te doen wil ik het gezegde aan eigen handelingen kunnen knopen
Ondertussen het 2e kastje en de baffles bijna klaar. Ik hoop morgen nog een uurtje de frees aan te kunnen slingeren...
Ja klopt inderdaad.pappaleo schreef: ↑za 05 nov 2022, 14:40In de situatie waarvoor ze gebouwd worden, zou de diffractie niet mijn eerste aandachtspunt zijn. Ze staan op een bureaublad (een refecterend vlak) naast een monitor (reflecterende rand) zowat tegen een muur aan onder een schuin plafond zo te zien
Ik zou als eerste proberen de klankbalans op de luisterplaats goed te krijgen, zodat niet het laag of lage midden gaat overheersen en ze dus gaan irriteren tijdens het werk of tijdens het gamen.
Ik focus waarschijnlijk te veel op details of het maken van een nette response in een vrije opstelling terwijl ze daar helemaal niet gebruikt gaan worden... Wanneer ik een set voor de huiskamer zou maken is dat wel de bedoeling.
Resumerend: ik mis nog een hoop ervaring en door jullie input en het zelf ook te doen wil ik het gezegde aan eigen handelingen kunnen knopen
Ondertussen het 2e kastje en de baffles bijna klaar. Ik hoop morgen nog een uurtje de frees aan te kunnen slingeren...
Helaas liep het vandaag anders, vanmorgen alles voorbereid om vanmiddag te kunnen frezen. Het mocht niet zo zijn
Haha ja zoiets, ik heb 4 momenten gehad dat ik aan de gang wilde maar het toch niet ging. Toen heb ik het opgegeven 
Het leven is wat je overkomt, terwijl je andere plannen maakt.
Precies.
Vanavond tijd en zin, fietsen er uit dan kan ik prima mn ding doen.
Niet af, wel opgeschoten.
Vanavond tijd en zin, fietsen er uit dan kan ik prima mn ding doen.
Niet af, wel opgeschoten.
Onder het motto: kleine stapjes...
Baffles klaar. Passing van de waveguide is nu mooier, meer tape gebruikt.
Baffles klaar. Passing van de waveguide is nu mooier, meer tape gebruikt.
Gisteren de tijd gehad om een van de varianten te meten. Ik hoop te een andere dip te zien dan met de waveguide versie.
Partners in crime:
Ik hoop een oorzaak te bevestigen/ twijfel weg te nemen. daarnaast is het ook leuk om te doen...
Twijfel is of dit echt de kast is of misschien de microfoon. Kast omdat zoals meerderen hier bevestigen de dip toch wel fors te noemen is...
Ik heb gisteren de andere SB26 in de baffle met tweeter uit het midden gemeten.
Resultaten:
Hier de meting op de as op 1 meter van de beide versies, groen is met WG, geel zonder.
Wat nu:
1. Grote baffle maken voor de waveguide en normale SB26
2. DXT meten in de zelfde kast, om te zien of de dip er ook in zit, ja -> kast. nee-> tweet (SB26)
Partners in crime:
Ik hoop een oorzaak te bevestigen/ twijfel weg te nemen. daarnaast is het ook leuk om te doen...
Twijfel is of dit echt de kast is of misschien de microfoon. Kast omdat zoals meerderen hier bevestigen de dip toch wel fors te noemen is...
Ik heb gisteren de andere SB26 in de baffle met tweeter uit het midden gemeten.
Resultaten:
Hier de meting op de as op 1 meter van de beide versies, groen is met WG, geel zonder.
Wat nu:
1. Grote baffle maken voor de waveguide en normale SB26
2. DXT meten in de zelfde kast, om te zien of de dip er ook in zit, ja -> kast. nee-> tweet (SB26)
Vraag me af of het iets exemplarisch is van deze SB26ADC, want de drie die ik had hadden niet zo dip en waren behoorlijk vlak daar.
Anders een keer dichtbij meten op 10 cm afstand is effect van diffractie door de kast een stuk minder, die ga je vanaf 30 cm merken en neemt dan toe met de afstand. Kan natuurlijk ook iets geks van de microfoon zijn.
Dip zit er ook met waveguide en als het diffractie iets is, dan moet er een duidelijk verschil zijn met en zonder waveguide. Dus het zit of in de tweeter, of in de microfoon en de kast kan nooit een bijdrage hebben in deze mate en moet er meer verschil zijn met en zonder waveguide
Mischien een foto van de meetopstelling plaatsen? En de impulse-response ook?
Wat nog gekker is dat een meting van m'n huidige speakers de dip niet vertonen, die zijn keurig zoals de sim.
Ik meet op zolder, standaard is 1,2m hoog, tweeter op zo'n 1,5 meter van de grond en daar omheen minimaal dit ook vrij. Impulse met home het begin bepalen en einde net voor de eerste reflectie, start vlak voor impulse geeft marginaal verschil echter niet in de regio van de dip. Foto nu even niet voorhanden, lukt morgen wel denk ik. ook de impulse.
Iets exemplarisch zoals Jvenema aangeeft zou kunnen natuurlijk maar 2 tweeters die hetzelfde "(d)effect" hebben lijkt me vrij onwaarschijnlijk, toch?
Dit is een meting nearfield van de tweeter met waveguide. Volgens mij kan ik een defecte microfoon hier uitsluiten, anders had de dip hier ook zichtbaar moeten zijn lijkt me?
Ik meet op zolder, standaard is 1,2m hoog, tweeter op zo'n 1,5 meter van de grond en daar omheen minimaal dit ook vrij. Impulse met home het begin bepalen en einde net voor de eerste reflectie, start vlak voor impulse geeft marginaal verschil echter niet in de regio van de dip. Foto nu even niet voorhanden, lukt morgen wel denk ik. ook de impulse.
Iets exemplarisch zoals Jvenema aangeeft zou kunnen natuurlijk maar 2 tweeters die hetzelfde "(d)effect" hebben lijkt me vrij onwaarschijnlijk, toch?
Dit is een meting nearfield van de tweeter met waveguide. Volgens mij kan ik een defecte microfoon hier uitsluiten, anders had de dip hier ook zichtbaar moeten zijn lijkt me?
Zijn de baffles van de speakers (degene die wel recht meet, en de twee die de bult vertoont) even breed?
Ik verdenk een interferentie met de door diffractie veroorzaakte secundaire bron bovenaan de kast. Heb je al metingen off axis verticaal gedaan?
Heb wel meting gedaan met de speaker op z'n kant, telt dat ook? Resultaat was t zelfde...
Ja m'n volgende stap was idd een grotere plaat/baffle om te zien wat er dan gebeurt. Alleen ff tijd vinden...