Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Moderator: Beheerdersteam
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
ray5150 schreef:En alles gedemonteerd, en vervolgens schoongesopt met de grote groene Jumbo fles.
Heb je de versterker wel eerst getest voor je eraan begon ?
Anders weet je niet of het eigen schuld is als ie het later niet doet
Anne
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ja, dat is wel even een isseu.
Heb inmiddels wat testen gedaan, maar word getrakteerd op een vette brom. blijkbaat toch iets niet in orde.
Ik had de versterker al een jaar of 10, heeft een paar jaar in de slaapkamerset gestaan.
Volumeknop vakkundig gesloopt door junior, daarna de schuur in verdwenen tot nu toe.
Wat ik heb gedaan is de zwarte flatcable (CN2 in het schema) gedemonteerd, en daar het signaal van de toongenerator op ingekoppeld.
Mogelijk is daar iets niet helemaal mee goed gegaan, nog maar eens even goed naar kijken.
De versterker versterkt op zich wel. DC op de uitgang is ook redelijk laag, 10 mV op de ene , en 30 mV op de andere uitgang.
Als ik de netspanning afschakel blijf hij het nog een paar seconden doen, zonder brom...
Heb inmiddels wat testen gedaan, maar word getrakteerd op een vette brom. blijkbaat toch iets niet in orde.
Ik had de versterker al een jaar of 10, heeft een paar jaar in de slaapkamerset gestaan.
Volumeknop vakkundig gesloopt door junior, daarna de schuur in verdwenen tot nu toe.
Wat ik heb gedaan is de zwarte flatcable (CN2 in het schema) gedemonteerd, en daar het signaal van de toongenerator op ingekoppeld.
Mogelijk is daar iets niet helemaal mee goed gegaan, nog maar eens even goed naar kijken.
De versterker versterkt op zich wel. DC op de uitgang is ook redelijk laag, 10 mV op de ene , en 30 mV op de andere uitgang.
Als ik de netspanning afschakel blijf hij het nog een paar seconden doen, zonder brom...
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Er zit een bewaking in, teveel DC of tegrote stroom in de eindversterker, schakeld de LS's af (niet de voeding)
Als ie bromt met CN2 los is er vermoedelijk een van de dikke elco's van de voeding niet goed meer.
Zou de + en - ook verschillen (volgens schema beide 46,5V).
Anne
Als ie bromt met CN2 los is er vermoedelijk een van de dikke elco's van de voeding niet goed meer.
Zou de + en - ook verschillen (volgens schema beide 46,5V).
Anne
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ik ga er straks nog eens wat metingen en testjes aan doen.
Zal ook eens even met de scoop kijken of iets op de voedingslijnen te zien is.
Voor het overzicht hier het schema van de voortrap, misschien heb ik iets over het hoofd gezien met CN2 loskoppelen.
Zal ook eens even met de scoop kijken of iets op de voedingslijnen te zien is.
Voor het overzicht hier het schema van de voortrap, misschien heb ik iets over het hoofd gezien met CN2 loskoppelen.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Zoals gezegd nog wat dingen gemeten en getest.
Voedingspanning op de elco's bedraagt 48.9 VDC, en de rimpel daarvan is ongeveer 50mV AC.
Lijkt mij dat de voedingselco's in orde zijn.
Vervolgens de eindversterker weer uitgebouwd uit de behuizing, en op de werkbank getest.
Geen verschil in de brom. heel vreemd.
Maakt ook niet uit of de ingang wel of niet is kortgesloten.
Wel een opmerkelijk detail, als ik de massa van de scoop-probe (scoop zit aan aarde gekoppeld) aan de massa van de versterker koppel, word de brom wel wat minder. vreemde zaak.
Misschien maar eens naar een alternatief kijken. weinig budget, dus niet veel keus.
Ik heb op ebay naar wat chipamps zitten kijken, maar daarvoor is de voedingsspanning te hoog.
Die dingen gaan over het algeheel maar tot 35 Volt symmetrisch.
Dit is wel een interessante kandidaat : https://www.ebay.com/itm/2018-LJM-MX50- ... 0290.m3507
Voedingspanning op de elco's bedraagt 48.9 VDC, en de rimpel daarvan is ongeveer 50mV AC.
Lijkt mij dat de voedingselco's in orde zijn.
Vervolgens de eindversterker weer uitgebouwd uit de behuizing, en op de werkbank getest.
Geen verschil in de brom. heel vreemd.
Maakt ook niet uit of de ingang wel of niet is kortgesloten.
Wel een opmerkelijk detail, als ik de massa van de scoop-probe (scoop zit aan aarde gekoppeld) aan de massa van de versterker koppel, word de brom wel wat minder. vreemde zaak.
Misschien maar eens naar een alternatief kijken. weinig budget, dus niet veel keus.
Ik heb op ebay naar wat chipamps zitten kijken, maar daarvoor is de voedingsspanning te hoog.
Die dingen gaan over het algeheel maar tot 35 Volt symmetrisch.
Dit is wel een interessante kandidaat : https://www.ebay.com/itm/2018-LJM-MX50- ... 0290.m3507
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
En hoeveel ac brom meet je door op de uitgang? 50mV hoor je echt wel in mijn ervaring...
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Als de twee kanten brommen is er meestal iets met de voeding of de afscherming, niet de versterker.
Voor een eindversterker is de ingang wel erg gevoelig, ong.200mVeff om volledig uit te sturen !
Anne
Voor een eindversterker is de ingang wel erg gevoelig, ong.200mVeff om volledig uit te sturen !
Anne
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ik weet niet of ik dat gemeten heb, zal daar nog eens naar kijken.Shadow schreef:En hoeveel ac brom meet je door op de uitgang? 50mV hoor je echt wel in mijn ervaring...
Ik heb wel de probe op de uitgang aangesloten gehad, maar dat was meer om het signaal te monitoren.
Dat kan, het viel me wel op dat de sinus op de scoop (op de versterker uitgang aangesloten) in een blokgolf veranderde (clipping) toen ik de signaalgenerator voor driekwart open had staan. die heeft een maximum van 500 mV.Ah!buis schreef:Als de twee kanten brommen is er meestal iets met de voeding of de afscherming, niet de versterker.
Voor een eindversterker is de ingang wel erg gevoelig, ong.200mVeff om volledig uit te sturen !
Anne
Ik zal vanavond eens een CD speler met regelbare uitgang erop zetten, eens kijken hoe hij het doet met een muziek signaal.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Anne, waar heb je eigenlijk die waarde van de gevoeligheid van de versterker vandaan ?
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Voedingsspanning + tegenkoppel-weerstandenray5150 schreef:Anne, waar heb je eigenlijk die waarde van de gevoeligheid van de versterker vandaan ?
Anne
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ik heb de versterker even opzij gelegd om mij ter afwisseling op de voeding te richten.
Er kwam wel van de week een idee boven borrelen. er zitten na de input 2 weerstanden van 1K, met daarna 2 elco's.
Als ik nu eens tussen de weerstanden en elco's 2 weerstanden van 5 of 10 K naar de GND maak.
Dan maak ik dan een spanningsdeler van 1:5 of 1:10, en verlaag ik zodoende de gevoeligheid naar 1 of 2 Volt.
Goed idee, of beter laten varen ?
Er kwam wel van de week een idee boven borrelen. er zitten na de input 2 weerstanden van 1K, met daarna 2 elco's.
Als ik nu eens tussen de weerstanden en elco's 2 weerstanden van 5 of 10 K naar de GND maak.
Dan maak ik dan een spanningsdeler van 1:5 of 1:10, en verlaag ik zodoende de gevoeligheid naar 1 of 2 Volt.
Goed idee, of beter laten varen ?
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
R71 en R72 in het schema van de eindtrap, dus.
Wat is er niet duidelijk aan mijn vraag ?
Wat is er niet duidelijk aan mijn vraag ?
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Een pagina terugklikken ook...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1892614
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1892614
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Dan maak je een spanningsdeler 10/11 (10k) of 5/6 (5k) en de ingang een stuk laagohmiger.ray5150 schreef:Ik heb de versterker even opzij gelegd om mij ter afwisseling op de voeding te richten.
Er kwam wel van de week een idee boven borrelen. er zitten na de input 2 weerstanden van 1K, met daarna 2 elco's.
Als ik nu eens tussen de weerstanden en elco's 2 weerstanden van 5 of 10 K naar de GND maak.
Dan maak ik dan een spanningsdeler van 1:5 of 1:10, en verlaag ik zodoende de gevoeligheid naar 1 of 2 Volt.
Goed idee, of beter laten varen ?
Je zou de 1k kunnen vervangen door bijv.47k en dan 10k naar massa, krijg je Rin van 50k en gevoeligheid 1/6.
Maar eerste verzwakken om daarna weer te versterker is ook niet zo fraai.
De tegenkoppeling vergroten geeft ook een minder gevoelige ingang.
R77 (en die van 't ander kanaal) vergroten bijv. Zit 348Ω in zegt 't schema, met 5x meer ook 5x meer ingang nodig, 1k8 geeft iets van 1,5Veff in.
Zit wel een kleine kans in dat de versterker dan niet stabiel meer is, even proberen.
Anne
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Anne, dank voor het uitgebreide antwoord.
Ik ben er nog niet uit of ik ermee verder ga of niet. (de versterker dus.)
Aan de ene kant wil ik met niet al te veel moeite een goed werkende versterker hebben, aan de andere kant moet het wel goed en degelijk in mekaar zitten en ook nog een beetje goed klinken. twijfels, twijfels dus.
Heb ik wel nog een vraagje over die eventuele verminderde stabiliteit, waar kan zich dat in uiten ?
Ondertussen heb ik een stroom meting gedaan aan de voeding, hiertoe heb ik in de huidige voeding het uitgaande pootje van de positief voerende LM338K afgekoppeld, en hier de multimeter tussengezet.
Hierbij wel aangetekend de volgende bedrijfsomstandigheden :
- Er zijn nog 8 kanalen missend, deze moeten nog gereviseerd worden. enkele testen met het loskoppelen van individuele kanalen laten zien dat 1 broodje ongeveer 50 tot 75 mA verbruikt.
- Ik heb op 2 monokanalen audio gezet, deze is doorgeroute naar de 4 subgroepen en de master sectie. ik kan me wel voorstellen dat het stroomverbruik wat hoger is al meer kanalen audiosignalen verwerken dan idle.
Ik denk dat het verstandig is om van een (gemiddeld) stroomverbruik van 2 Ampère (per rail, want het is een symmetrische voedingsspanning) uit te gaan, als de tafel in vol bedrijf is.
Ik ben er nog niet uit of ik ermee verder ga of niet. (de versterker dus.)
Aan de ene kant wil ik met niet al te veel moeite een goed werkende versterker hebben, aan de andere kant moet het wel goed en degelijk in mekaar zitten en ook nog een beetje goed klinken. twijfels, twijfels dus.
Heb ik wel nog een vraagje over die eventuele verminderde stabiliteit, waar kan zich dat in uiten ?
Ondertussen heb ik een stroom meting gedaan aan de voeding, hiertoe heb ik in de huidige voeding het uitgaande pootje van de positief voerende LM338K afgekoppeld, en hier de multimeter tussengezet.
Hierbij wel aangetekend de volgende bedrijfsomstandigheden :
- Er zijn nog 8 kanalen missend, deze moeten nog gereviseerd worden. enkele testen met het loskoppelen van individuele kanalen laten zien dat 1 broodje ongeveer 50 tot 75 mA verbruikt.
- Ik heb op 2 monokanalen audio gezet, deze is doorgeroute naar de 4 subgroepen en de master sectie. ik kan me wel voorstellen dat het stroomverbruik wat hoger is al meer kanalen audiosignalen verwerken dan idle.
Ik denk dat het verstandig is om van een (gemiddeld) stroomverbruik van 2 Ampère (per rail, want het is een symmetrische voedingsspanning) uit te gaan, als de tafel in vol bedrijf is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Vol in bedrijf zal ie niet veel meer trekken, alle opamps hoeven geen stroom te leveren.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
In 't slechtste geval (hf) oscilleren, komt er wisselspanning uit zonder bron.Voor dat het zover komt kan er wel uitslingerverschijnselen zijn, blokgolf met een flinke zwabber erin.ray5150 schreef:Heb ik wel nog een vraagje over die eventuele verminderde stabiliteit, waar kan zich dat in uiten ?
Niet helemaal de goeie manier (hoewel maakt hier vermoedelijk niet veel uit), zo werk de schakeling op de voedingsspanning min verlies meter.Ondertussen heb ik een stroom meting gedaan aan de voeding, hiertoe heb ik in de huidige voeding het uitgaande pootje van de positief voerende LM338K afgekoppeld, en hier de multimeter tussengezet.
Ach, beter wat teveel dan teweinigIk denk dat het verstandig is om van een (gemiddeld) stroomverbruik van 2 Ampère (per rail, want het is een symmetrische voedingsspanning) uit te gaan, als de tafel in vol bedrijf is.
Anne
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Okee, ik snap je punt. wat had dan volgens jou een betere of juiste locatie geweest ?Ah!buis schreef:Niet helemaal de goeie manier (hoewel maakt hier vermoedelijk niet veel uit), zo werk de schakeling op de voedingsspanning min verlies meter.ray5150 schreef:Ondertussen heb ik een stroom meting gedaan aan de voeding, hiertoe heb ik in de huidige voeding het uitgaande pootje van de positief voerende LM338K afgekoppeld, en hier de multimeter tussengezet.
Goed om te weten, ik ging ervan uit dat signaalvoerend een hoger stroomverbruik betekende dan idle.ds23man schreef:Vol in bedrijf zal ie niet veel meer trekken, alle opamps hoeven geen stroom te leveren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
De grootste variabelen in stroomverbruik zijn de indicatieled's en hoofdtelefoon versterker.
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Tussen gelijkrichter en stabilisator.Eerst zien wat de stabilisator gebruikt en dan wat erbij komt met de rest aangeloten.In dit geval nogal overdrevenray5150 schreef:Okee, ik snap je punt. wat had dan volgens jou een betere of juiste locatie geweest ?Ah!buis schreef:Niet helemaal de goeie manier (hoewel maakt hier vermoedelijk niet veel uit), zo werk de schakeling op de voedingsspanning min verlies meter.
Hang er vanaf wat voor opa's.Bij NE5532 en soortgenoten maakt 't praktisch niks uit, verbruiken zelf nogal.Met TL072 en andere fet-in zal 't al meer uitmaken (zijn zuiniger) en bij mos-opa's is het meeste van het verbruik in de belasting, dus met signaal.Goed om te weten, ik ging ervan uit dat signaalvoerend een hoger stroomverbruik betekende dan idle.ds23man schreef:Vol in bedrijf zal ie niet veel meer trekken, alle opamps hoeven geen stroom te leveren.
Anne
Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel
Ik had inderdaad alle schakelaars met een LED ingeschakeld staan, en een hoofdtelefoon aangesloten.ds23man schreef:De grootste variabelen in stroomverbruik zijn de indicatieled's en hoofdtelefoon versterker.
Aha, op zich een logische gedachte, dit was de makkelijkste manier om dat zonder al te veel schade aan de voeding uit te voeren .Ah!buis schreef:Tussen gelijkrichter en stabilisator.ray5150 schreef:Okee, ik snap je punt. wat had dan volgens jou een betere of juiste locatie geweest ?Ah!buis schreef:Niet helemaal de goeie manier (hoewel maakt hier vermoedelijk niet veel uit), zo werk de schakeling op de voedingsspanning min verlies meter.
Eerst zien wat de stabilisator gebruikt en dan wat erbij komt met de rest aangeloten.In dit geval nogal overdreven
Het is allemaal vrij compact opgebouwd, had geen zin om de halve voeding uit elkaar te halen.
Vrijwel alle opamps zijn TL072's, zo uit mijn hoofd zitten er alleen in de sub-groepen, of de master een stuk of 4 NE55XX.Ah!buis schreef:Hang er vanaf wat voor opa's.Bij NE5532 en soortgenoten maakt 't praktisch niks uit, verbruiken zelf nogal.Met TL072 en andere fet-in zal 't al meer uitmaken (zijn zuiniger) en bij mos-opa's is het meeste van het verbruik in de belasting, dus met signaal.
