Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Piet1950 schreef:
Mijn compliment Sander, voor de wel zeer snelle bouw, en Anne voor het ontwerp.
Ben benieuwd naar de audiotest.

Piet
Bedankt voor het compliment Piet :goedzo:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
Dat zijn m'n eigen topics op DIYaudio :rofl: ...
Eentje dan, de ander niet maar u komt er in voor. Die gast heeft overigens ook wat bandbreedte probleempjes.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door knuisje »

SSassen schreef:
Zo, de versterker speelt inmiddels al een halfuurtje en één ding wat opvalt is de hoeveelheid warmte die van de 6C33 afkomt, nu is deze relatief veilig ingesteld, en zeker niet op het maximum van 60W, maar het voelt wel een beetje als een bijzetkachel.
Dat heb ik ook met mijn GU50 SE, er komt een flinke bak hitte vanaf. Na een uurtje spelen is het hele chassis flink warm.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Zo, even de RTX6001 audio analyzer afgestoft, nieuwste firmware erop gezet, gecalibreerd en even met Arta lopen stoeien. Uitgang is 1W in een 8 Ohm dummy load, deze is zwevend gemeten met de differentiële ingang van de RTX6001. Hieronder de frequentie response, let niet op de afval na 20kHz, da's de RTX6001, die meet niet hoger. Grappig detail zijn de piekjes bij 50Hz en 100Hz, duidelijk een residue van de 50Hz netspanning.

Vervorming en vervorming + ruis ziet er prima uit voor een versterker op een plankje, pakweg 0.3% bij 1kHz. De 1e harmonische zit zo'n 50dB onder de grondtoon op 1kHz, da's toch niet onaardig voor zo'n eenvoudige SE eindtrap, maar daar valt vast nog wel winst te boeken.
fr_6c33_se.png
thd+noise_6c33_se.png
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Hoeveel tegenkoppeling heeft je versterker?
Een single ended versterker die recht is bij 10Hz is nl vrij uitzonderlijk....

Btw ook raar van die 50 en 100 Hz, alsof je versterker daar last van zou moeten hebben.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Hoeveel tegenkoppeling heeft je versterker?
Een single ended versterker die recht is bij 10Hz is nl vrij uitzonderlijk....

Btw ook raar van die 50 en 100 Hz, alsof je versterker daar last van zou moeten hebben.
De eindtrap is geschakeld als kathode volger, met als voordeel een zeer lage uitgangsimpedantie, hiermee heb je dus ook een veel betere controle over de UGT, dit is niet het geval bij 99% van de buizenversterkers waarbij de UGT in de anode zit. De 50Hz is een residu netbrom, dit kan in de voeding zitten, maar ook pickup door strooivelden, omdat ook de harmonischen zichtbaar zijn (100Hz, 150Hz, etc.) is dit m.i. voedingsgerelateerd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Deze ECC84's zijn zojuist gearriveerd, forumleden die mij een beetje kennen weten wat er nu staat te gebeuren, toch?
IMG_1406.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door pappaleo »

SSassen schreef:
Forumleden die mij een beetje kennen weten wat er nu staat te gebeuren, toch?
Ja, je gaat je gordijnen eindelijk eens ophangen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

pappaleo schreef:
SSassen schreef:
Forumleden die mij een beetje kennen weten wat er nu staat te gebeuren, toch?
Ja, je gaat je gordijnen eindelijk eens ophangen :mrgreen:
Foei! Je klinkt nu als m'n bijzonder charmante em bevallige vriendin :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Bah! Al de hele dag aan 't stoeien met de versterker om te kijken waarom er niet het berekende en gesimuleerde uitgangsvermogen uitkomt, maar slecht 1/4 daarvan. Inmiddels is helder waarom en ik zal, voor de geinteresseerde lezer, even uitleggen wat de oorzaak daarvan is.

In het kort komt het erop neer dat de geleverde uitgangstrafo's niet correct zijn gewonden. Als ik de versterker uitstuur tot aan het punt dat hij begint vast te lopen en ik meet Vpp primair en Vpp secundair dan volgt daar ongeveer een wikkelverhouding van 20:1 uit. Dan volgt voor de impedantie primair, met 8 Ohm secundair:

Zpri=Zsec*20^2
Zpri=8x400
Zpri=3200
Zpri-3.2K Ohm

Kortom, daar gaat iets mis! Maar omdat de trafo in de schakeling zit is het lastig hier direct een conclusie uit te trekken. Kortom, de trafo los opmeten moet dan uitsluitsel geven. Met pakweg 14V AC op de primaire winding meet ik secundair per winding 0.2V AC en met alle windingen gecombineerd 0.83V, hieruit volgt een wikkelverhouding van:

14/0.83=17
tgl20_005_measurement.jpg
Voor de primaire impedantie met een 8 Ohm belasting secundair volgt dan:

Zpri=Zsec*17^2
Zpri=8x289
Zpri=2312
Zpri=2.3K Ohm

Da's een factor 4x dan waar we vanuit zijn gegaan en dat verklaart dus ook waarom er maar 3.5W uitkomt en geen ~12W.

Waarschijnlijk heeft men gedacht één 4 Ohm winding uit te kunnen voeren door hem in 4-en te knippen als 4 losse 1 Ohm windingen, dit volgt uit:

Zpri=Zsec*17^2
Zpri=4x289
Zpri=1156

Echter die vlieger gaat niet op, effectief zijn het nu 4x 0.25 Ohm windingen en als je die in serie zet kom je inderdaad uit op circa 4 Ohm:

1130/17^2=3.9 Ohm

Helaas betekent dit wel dat ik niet verder kan met dit project totdat ik andere trafo's heb, want hiermee gaat het zeker niet lukken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Is niet de eerste keer dat er wat mis is met Pools ijzer :(
Hier al 's wat gehoord van brommende trafo's en op DIYaudio was er een tijd geleden iets met smoorspoelen.
Ze hadden ringkern-smoorspoelen geleverd zonder luchtspleet. Uitstekend voor een balast bij TL-verlichting maar waardeloos als smoorspoel in een buizenvoeding.
Ze hadden het toen, dacht ik, aan de levering van kernen geweten die niet klopte.
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah, dat verklaart ook het laag ( samen met de kathode uitgang+ tegenkoppeling). Helaas geeft het dan nog meer te denken betreft het hoog, dat was al niet super en dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Wellicht zou je nog even kunnen kijken wat de drivertrap doet, dat is een cascode schakeling en die heeft een vrij hoge uitgangsimpedantie, dit in combinatie met de 6c33 kan ook nog wel wat hoogafval geven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Ah, dat verklaart ook het laag ( samen met de kathode uitgang+ tegenkoppeling). Helaas geeft het dan nog meer te denken betreft het hoog, dat was al niet super en dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Wellicht zou je nog even kunnen kijken wat de drivertrap doet, dat is een cascode schakeling en die heeft een vrij hoge uitgangsimpedantie, dit in combinatie met de 6c33 kan ook nog wel wat hoogafval geven.
Och, die staat als kathodevolger, zal wel zo erg niet zijn (geen Miller).
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Ah, dat verklaart ook het laag ( samen met de kathode uitgang+ tegenkoppeling). Helaas geeft het dan nog meer te denken betreft het hoog, dat was al niet super en dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Wellicht zou je nog even kunnen kijken wat de drivertrap doet, dat is een cascode schakeling en die heeft een vrij hoge uitgangsimpedantie, dit in combinatie met de 6c33 kan ook nog wel wat hoogafval geven.
Och, die staat als kathodevolger, zal wel zo erg niet zijn (geen Miller).
Anne
Miller... ik heb het niet over miller, zou met een mu of 2 ook weinig uitmaken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Miller... ik heb het niet over miller, zou met een mu of 2 ook weinig uitmaken.
Goed,goed ik was wat kort.Dacht dat 't vanzelf sprak :sure: Zelfs geen Miller. :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Ah, dat verklaart ook het laag ( samen met de kathode uitgang+ tegenkoppeling). Helaas geeft het dan nog meer te denken betreft het hoog, dat was al niet super en dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Wellicht zou je nog even kunnen kijken wat de drivertrap doet, dat is een cascode schakeling en die heeft een vrij hoge uitgangsimpedantie, dit in combinatie met de 6c33 kan ook nog wel wat hoogafval geven.
Hoog niet goed? Die blokgolf was op 20kHz (twee en vier nullen) leek mij best aardig voor een buizeneindtrap.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
Ah, dat verklaart ook het laag ( samen met de kathode uitgang+ tegenkoppeling). Helaas geeft het dan nog meer te denken betreft het hoog, dat was al niet super en dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Wellicht zou je nog even kunnen kijken wat de drivertrap doet, dat is een cascode schakeling en die heeft een vrij hoge uitgangsimpedantie, dit in combinatie met de 6c33 kan ook nog wel wat hoogafval geven.
Hoog niet goed? Die blokgolf was op 20kHz (twee en vier nullen) leek mij best aardig voor een buizeneindtrap.
gezien de omstandigheden, zeer lage impedatie voor de aansturing, kan ik niet anders concluderen dat het vrij matig is. Dat kan een goede trafo in anode met standaard 300B zeker beter
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Miller... ik heb het niet over miller, zou met een mu of 2 ook weinig uitmaken.
Goed,goed ik was wat kort.Dacht dat 't vanzelf sprak :sure: Zelfs geen Miller. :lol:
Anne
je vergeet de andere capaciteiten gemakshalve ...En de hoge uitgangsimpedantie van de aansturing.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Shadow »

De azijn was in de aanbieding? :lol:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Beter een realist dan dat je straks echt iets hebt nagebouwd en zuur staat te kijken dat je "bedrogen" bent. De eerste blunder komt al uit Polen volgens Ssassen*.

.
*Mediocre is not my middle name.
Laatst gewijzigd door transplanum op za 19 jan 2019, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
je vergeet de andere capaciteiten gemakshalve ...En de hoge uitgangsimpedantie van de aansturing.
Vergeet ook niet de hoge ingangimpedantie van een kathodevolger :D
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
je vergeet de andere capaciteiten gemakshalve ...En de hoge uitgangsimpedantie van de aansturing.
Vergeet ook niet de hoge ingangimpedantie van een kathodevolger :D
Anne

Maakt dat iets uit voor het hoog?
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Anne, zonder gekheid, het is niet een bijzondere schakeling en heeft tekortkomingen betreft uitsturing en uitgangsimpedantie.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Anne, zonder gekheid, het is niet een bijzondere schakeling en heeft tekortkomingen betreft uitsturing en uitgangsimpedantie.
We zullen zien, zei de blinde :lol:
Anne
Plaats reactie