Extreem gewichtige klasse A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

Dit zijn van die lastige grappen. Zou eerst eens observeren of hij altijd bromt of op verschillende tijdstippen. Heb al verhalen voorbij zien komen van brommende versterkers als de wasmachine begon te centrifugeren. Kan zelfs veroorzaakt worden door de zonnepanelen van de buren of slechte smps voedingen in je ventilatiesysteem. Zelf een geintje aan de poot gehad met een Panasonic plasmascherm ( Pro) die dermate veel rotzooi op het lichtnet gooit dat mijn ADSL verbinding wegvalt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Of slordig gewikkeld: Rammelende wikkelingen. Of gewoon te krap bemeten: Te weinig ijzer. Een goede ringkern mag bij nullast maar een enkel graadje warmer worden. DC op het net heb ik al geen 35 jaar meer gezien hierin de Randstad. In de jaren '80 in A'dam Noord nog wel eens dankzij de Shell...
Zien er toch wel uit als kwaliteitstrafo's:

viewtopic.php?f=7&t=24802&start=25#p1834197
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
................geintje aan de poot gehad met een Panasonic plasmascherm ( Pro) die dermate veel rotzooi op het lichtnet gooit dat mijn ADSL verbinding wegvalt.
Maar hij ging niet brommen? :-"
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
Of slordig gewikkeld: Rammelende wikkelingen. Of gewoon te krap bemeten: Te weinig ijzer. Een goede ringkern mag bij nullast maar een enkel graadje warmer worden. DC op het net heb ik al geen 35 jaar meer gezien hierin de Randstad. In de jaren '80 in A'dam Noord nog wel eens dankzij de Shell...
Zien er toch wel uit als kwaliteitstrafo's:

viewtopic.php?f=7&t=24802&start=25#p1834197
Oh dat is Brits aan het tel.no. te zien. Als die na de thee gemaakt zijn ligt er geheid wat los... :lol: Het zegt niks op zich. Heb met Amplimo en ILP in het verleden ook wel mindere exemplaren gehad met rammelende wikkelingen of die wat krap bemeten waren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 08 feb 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
................geintje aan de poot gehad met een Panasonic plasmascherm ( Pro) die dermate veel rotzooi op het lichtnet gooit dat mijn ADSL verbinding wegvalt.
Maar hij ging niet brommen? :-"
Nee, maar wel de trafo van elektrische deuropener in mijn schuur....... :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Shadow »

Zo te zien ingegoten trafo's ?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

Shadow schreef:
Zo te zien ingegoten trafo's ?
Yep, goed gezien. Dus daar kan het niet aan liggen. Een heel enkele keer treed het effect ook op bij mijn ucd's. Die staan beneden op een andere groep.

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

Het is er toch maar eentje die bromt in je klasse-A?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
cve schreef:
En nog eens zien of er iets aan die brommende trafo’s is te doen. Echt storend is het niet maar het staat me niet aan.

Co
Zitten ze vast gemonteerd of in rubber oid? Kan me zo voorstellen dat dat mooie chassis prima als klankbord werkt...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar daarmee blijven het brommende gammele trafo's. Zou als eentje goed is en de ander niet, reclameren bij de leverancier.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
Het is er toch maar eentje die bromt in je klasse-A?
Nee, ze brommen allebei. Ze hangen in schotten van Delrin. Zonder de belasting van de eindtrappen hoor je ze niet. Maar daar heb je weinig aan. :lol:
In de klikaanklikuit die ik gebruik zit al een filter (ontwerp van Sander)
Mechanische ventilatie zit dichtbij en op dezelfde groep.

Co, zelf ook gestoord.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

De trafo's komen hier vandaan. Nooit problemen mee gehad, dus die verdenk ik niet.
http://www.canterburywindings.co.uk/standard_range.html

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
Pjotr schreef:
Het is er toch maar eentje die bromt in je klasse-A?
Nee, ze brommen allebei. Ze hangen in schotten van Delrin. Zonder de belasting van de eindtrappen hoor je ze niet. Maar daar heb je weinig aan. :lol:
In de klikaanklikuit die ik gebruik zit al een filter (ontwerp van Sander)
Mechanische ventilatie zit dichtbij en op dezelfde groep.

Co, zelf ook gestoord.
Als ze onbelast niet brommen maar belast wel dan lijkt het mij niet liggen aan de dimensionering of evt. DC op het net. Dan liggen de wikkelingen niet strak genoeg gewikkeld. --> Hoe meer stroom er loopt des te meer magnetische kracht wordt er op de wikkelingen uitgeoefend.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ray5150 »

Ringkerntrafo's worden toch machinaal gewikkeld ?
Ik denk dat je dan ervan mag uitgaan dat de trekkracht waarmee dat gebeurd altijd constant is ?
Kan natuurlijk altijd wel dat het via een bepaalde curve verloopt, maar dan nog.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Shadow »

Lijkt mij ook maar goed, ik denk dat met de huidige hoeveelheid schakelende voedingen en inverters van zonnepanelen op het net er wel wat DC te vinden is, zal eens meten thuis. Lijkt me wel gaaf om de ExtremA een keer met jouw PASS te vergelijken Ray!
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

Shadow schreef:
Lijkt mij ook maar goed, ik denk dat met de huidige hoeveelheid schakelende voedingen en inverters van zonnepanelen op het net er wel wat DC te vinden is, zal eens meten thuis. Lijkt me wel gaaf om de ExtremA een keer met jouw PASS te vergelijken Ray!
Met of zonder brommende trafo's, volgende luisterdag wat mij betreft.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Lijkt mij ook maar goed, ik denk dat met de huidige hoeveelheid schakelende voedingen en inverters van zonnepanelen op het net er wel wat DC te vinden is, zal eens meten thuis. Lijkt me wel gaaf om de ExtremA een keer met jouw PASS te vergelijken Ray!
Als er DC op het net staat dan moet ie ook onbelast brommen en dat doet ie volgens Co niet. De magnetisatie van het ijzer is niet afhankelijk van de belasting. De krachten op het koperdraad wel.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door scanspeakman »

cve schreef:
En hoppa, STEREO, :yeah: :yeah: Een nieuwe T1 en het speelt. En hoe, ik weet dat Bruno zelf niet meer achter het ontwerp staat maar als ik het zo hoor heb ik werkelijk geen idee waarom dat zo is.
Ik heb hier een Marantz, Luxman, Denon en Yamaha staan die hier niet bij in de beurt komen. In het weekend kijken of ik hem heelhuids de trap afkrijg en dan vergelijken met de ucd400.

Co
Same here. Jammer van de clash tussen Bruno en Sander want het is echt een uitstekend klinkend onwerp. De LFA50-OA van Elektuur die ik hiervoor gebruikte heeft 15 jaar lang meeste weggespeeld wat er tegenover werd gezet. Maar was geen enkele match voor de Extrema. Die is op alle punten aanzienlijk beter (behalve gewicht en omvang....). Ben wel benieuwd naar hoe het klinkt tov NC400’s.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Henkjan »

scanspeakman schreef:
cve schreef:
En hoppa, STEREO, :yeah: :yeah: Een nieuwe T1 en het speelt. En hoe, ik weet dat Bruno zelf niet meer achter het ontwerp staat maar als ik het zo hoor heb ik werkelijk geen idee waarom dat zo is.
Ik heb hier een Marantz, Luxman, Denon en Yamaha staan die hier niet bij in de beurt komen. In het weekend kijken of ik hem heelhuids de trap afkrijg en dan vergelijken met de ucd400.

Co
Same here. Jammer van de clash tussen Bruno en Sander want het is echt een uitstekend klinkend onwerp. De LFA50-OA van Elektuur die ik hiervoor gebruikte heeft 15 jaar lang meeste weggespeeld wat er tegenover werd gezet. Maar was geen enkele match voor de Extrema. Die is op alle punten aanzienlijk beter (behalve gewicht en omvang....). Ben wel benieuwd naar hoe het klinkt tov NC400’s.

Scanspeakman
vergelijk doen in Breda?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Shadow »

Als Co z'm Extrema mee neemt, Ray z'n Pass en iemand de NC400's dan hebben we wel een leuke wedstrijd!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ray5150 »

Co, heb je ook rubbertjes gebruikt tussen transformatoren en behuizing ?, ik lees wel iets over Delrin, maar dat is een hard materiaal.
best wel mogelijk dat de kast nu mee staat te resoneren.
Heb je ook al spanning en stroom gemeten onder belasting ? daar is ook het een en ander uit af te leiden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef:
Als Co z'm Extrema mee neemt, Ray z'n Pass en iemand de NC400's dan hebben we wel een leuke wedstrijd!

En dan ook maar even een NCxxxMP erbij...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
best wel mogelijk dat de kast nu mee staat te resoneren.
Dat zou mijn eerste zoektocht ook zijn idd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Als Co z'm Extrema mee neemt, Ray z'n Pass en iemand de NC400's dan hebben we wel een leuke wedstrijd!
Zoeken we alleen nog een paar goede speakers met de perfecte smaak, idem oren :mrgreen:
Plaats reactie