Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
euhhh, ik durf het bijna niet te vragen, maar kan het ook wat groter? :D

Het lijkt me een heel erg moeilijke 3D-vorm om te maken.

Ik krijg er weer helemaal inspiratie door!!!

Bedankt!

Wowly
1} 't zou ook wat groter kunnen maar om het formaat van 1meter hoog te halen zal ik behoorlijk moeten"panel-en"
2) ja dat is zo, maar ik zal het even uitleggenhoe ik het gedaan heb..
- Ik heb de foto genomen waar al die onderdelen opstaan.
- een curve getrokken in een cadprogramma over de laagste gedeeltes (de spiraal) en vervolgens in DXF geexporteerd.
- in mijn freesprogramma de curve geimporteerd en aan beide zijde een offset gegeven van een maar mm. Die curve aan de uiteinden doorgeknipt en van de buitenste curve zoveel punten verwijderd dat het de binnenste curve werd.
- vervolgens een halve cirkel getekend als profiel. De bovenste curve aangewezen als het eerste pad en de onderste als tweede pad en vervolgens een "two-rail-sweep" laten uitvoeren met die halver cirkel.
-Dit dan twee maal, een in spiegelbeeld.
- uit eindelijk de toolpaths laten berekenen voor 3 verschillende freesjes en rammelen maar..

3) leuk voor je!
4) geen dank!
5) Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

en meerdere stukken waardoor je wel tot life-size komt? Dat je ze later zeg maar verlijmt met elkaar?

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het snap hoe je het hebt gedaan, maar het klinkt wel stoer dat je de origibele nautilus van B&W als basis hebt gebruikt 8)

Wowly
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wowly schreef:
Hoi Richard,

Deze manier hadden we al eerder besproken, maar viel af omdat de kosten om en nabij de 250 euro per kast zouden liggen.
De kosten voor de mal zullen grotendeels bepalend zijn. Bij de voorgestelde pur-methode heb je zelfs twee paar mallen nodig; een binnen- en buitenmal, met voorzieningen die het geschikt maken voor het gietprocedé. Daarom zal de pur-methode niet veel goedkoper zijn, waarschijnlijk zelfs veel duurder.

Bovendien is het veel moeilijker en bewerkelijker om voor iedere nautilus appart het opgelamineerde glasweefsel mooi glad en vlak af te werken. Je kan beter de mal glad en vlak afwerken waarna de serieproducten er vanzelf glad en strak uitkomen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Stel ik maak een buiten mal. Coaten met de juiste kleur, één laag glasvezel er in en dan gewoon volspuiten met pur. Deze met de hand in de juiste proporties snijden en dan de binnenkant ook met een laag glasvezel bedekken.

Moet ik alleen zorgen dat ik voor mezelf een soort mal heb om de binnenzijde goed af te snijden zodat ik de juiste maten verkrijg.

Zou het dan wel onder de 150 euro per kast blijven? ik hoef dan niet meerdere lagen glasvezel te gebruiken om je juiste dikte te verkrijgen.

Wowly
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Heel verbaast zit ik dit topic te lezen, Waawww wat een project zou dit zijn.

Ik heb dan ook zitten nadenken.

Wat eventueel zou kunnen is:

Zoals audiomanics heeft gedaan, deze vorm volledig in 3d cad te tekenen en dan te slicen in stukken van 2cm.
Deze dan te frezen zodanig als je ze op elkaar zou leggen het 1 geheel vormt.
Daar dan een mal van gieten in gips. Dan heb je het negatief......
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Marp schreef:
audiomanics schreef:
Afbeelding

lief he?
Nautilus oordopje :?: 8)
Mooi maar te klein :wink: je vreesmachine is zeker te klein om een groter model te maken?

Als we namelijk dit in twee helften hebben dan leg je die helften op een metalen tafel beplakt met teflonfolie over dit model leggen we dan ongeveer 5 mm Carbon en Epoxy en laten dit uitharden onder vacuüm.
Dan heb je twee perfecte malhelften waarin je met epoxy of polyester kan lamineren, enig nadeel de kosten waarover we het al meerdere malen over gehad hebben.

Ook al kon je maar een paar maken waar een 17cm mid/bas speaker in kan, dan wordt het ook allemaal finacieel haalbaarder.

Kevin
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mijn freesmachientje kan 63 breed, 91cm lang en 13cm hoog werken (zie ook mijn site... daar staat een foto van het ding), maar er is geen bolkopfrees te vinden die met een redelijk kleine diameter (<3mm) een lengte heeft van langer dan 4 cm. dieper steken dan die 4cm kan dus niet.... Het geheel zal dus uit platen gemaakt moeten worden, die dan weer verlijmd moeten worden.
Het zullen sowieso wel twee helften moeten worden, die dan op een of andere wijze tejen elkaar verlijmd moeten worden.
Als ik er aan ga beginnen moet het toch minimaal een drieweg worden met een redelijke bass-luidspreker..
Kosten vind ik minder belangrijk, het orgineel kost zo'n 15-20 duizend euro... verwacht dan niet dat je zoiets namaakt voor 2-300 euro..

Kees
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

audiomanics schreef:
Mijn freesmachientje kan 63 breed, 91cm lang en 13cm hoog werken (zie ook mijn site... daar staat een foto van het ding), maar er is geen bolkopfrees te vinden die met een redelijk kleine diameter (<3mm) een lengte heeft van langer dan 4 cm. dieper steken dan die 4cm kan dus niet....
Jammer dat je niet dieper kan als 4cm, dat zou voor het model dat ik in gedachten heb (2weg 17cm) al wel nodig zijn :?
Als ik er aan ga beginnen moet het toch minimaal een drieweg worden met een redelijke bass-luidspreker..
Kosten vind ik minder belangrijk, het orgineel kost zo'n 15-20 duizend euro... verwacht dan niet dat je zoiets namaakt voor 2-300 euro..

Kees
Dat een 2-300 euro niet realistisch is heb ik ook al diverse malen gezegd, voor een dubbeltje op de eerste rang wil iedereen wel :wink:
Zelf zou ik ook niet aan een realsize Nautilus kloon beginnen, maar juist een kleintje lijkt mij zo interessant en grappig om te hebben. :)

Kevin
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Twee-wegje dus maar?
Is het in serie produceren van ronde plakjes niet de meest eenvoudige oplossing? Ok, het is nog steeds een hoop werk, maar toch een stuk goedkoper dan die andere opties.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ben bang dat het een twee-wegje zal worden. Evt met een sub erbij....

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wowly schreef:
Ik ben bang dat het een twee-wegje zal worden. Evt met een sub erbij....
Neem dat ding van Kees en zet er een tweetertje op :) Lijkt me erg mooi!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Even met natuurlijke logaritmen zitten spelen en spiraaltjes laten tekenen.
Ik denk dat dit dicht bij de waarheid komt: De lengte is te bepalen uit het aantal toertjes dat je zo'n spiraaltje laat maken.. verder is het een kwestie van schalen zodat de speaker er in past.. 12 inch ofzo?
Afbeelding

Euh NEE: minstens 3 weg FULL RANGE natuurlijk :!:
Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

De lengte van de spiraal zou eigenlijk overeen moeten komen met de lengte van de pijp in een gedempte transmissielijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
Twee-wegje dus maar?
ja, goed plan :D
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

niks mis met een leuke goede 2 weg hoor. :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Om het ons niet ál te moeilijk te maken kunnen we het volgens mij 't beste houden bij een gesloten 2-weg. Volgens mij kun je dan een standaard simulatieprogramma gebruiken en dient de hoorn dan puur als golfgeleider voor optimale energieabsorptie. Door de pijp aan de achterzijde open te maken, krijg je een heel lastig soort BR/TL-principe.
Probleem is echter om een woofertje te vinden dat nog redelijk wat laag biedt in een gesloten behuizing. Tenzij de nautilus gecombineerd wordt met een subwoofer natuurlijk. Dat laatste lijkt mij dan ook de meest realistische oplossing.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Waar heb ik dit eerder gezien...
Afbeelding
Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kijk, als we nou eens zo'n plaat kunnen laten persen.......

Ik heb op mij werk geinformeerd bij de ergotherapeuten mbt thermoplastisch materiaal. Zij gebruiken dat om speciale spalken ed te maken....
Ze dachten wel dat het vrij kostbaar zou zijn. Het materiaal is goed met een hittebron te bewerken, zelfs uit te rekken en ze dachten dat de nautilus-vorm zeer goed te doen moest zijn.

Ik kan alleen bij hun leverancier (somas.nl) geen prijsopgaven vinden van dit materiaal. Misschien moest ik ze maar eens bellen.....

Wowly
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Nieuw forumlid

Bericht door Just »

:D Hallo, ben nieuw hier!!

al een paar keer zitten kijken naar deze tread, vind die speakers te gek! Lijkt me tof om ze zelf te maken.

Als ik de 3d tekening hierboven zie lijkt het misschien een optie om een dergelijke mal in een vacuumvorm machine te plaatsen waarmee je een thermoplast over de vorm heentrekt. Zo te zien is de vorm lossend. Ik weet alleen niet of een thermoplast geschikt is voor speakerbouw :?:
Heb zelf ooit eens op mijn opleiding zo'n vacuum apparaat gebruikt, werkt goed en is goedkoop lijkt me.

Wellicht hebben anderen meer kennis over dit procedee en de verschillende kunststoffen die je ermee kunt gebruiken en hun geschiktheid voor een project als deze?

Ben benieuwd waar dit heen gaat, tof!

Groeten

Just
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid

Bericht door Ivo »

Just schreef:
:D Hallo, ben nieuw hier!!
Hoi!
Just schreef:
Als ik de 3d tekening hierboven zie lijkt het misschien een optie om een dergelijke mal in een vacuumvorm machine te plaatsen waarmee je een thermoplast over de vorm heentrekt. Zo te zien is de vorm lossend.
Dat lijkt me echt een goed idee. Ik heb even gegoogled:
http://www.perdoplastic.nl/html/vacuumvormen.html

Ze doen naar eigen zeggen ook hele kleine serietjes en hebben een klein apparaat en een groot apparaat, daar kunnen platen plastic in van 120x220 cm. Als dat niet onwijs duur is, kun je dan natuurlijk wél gewoon een 3-weg maken. Zo'n plaat plastic zal op zich niet zo duur zijn, het is dan de (grote) vraag wat een mal daarvoor moet kosten. Ik ben bang dat dat wel weer duur is.
Just schreef:
Ik weet alleen niet of een thermoplast geschikt is voor speakerbouw :?:
Hangt er denk ik van af hoe hard en hoe dik zo'n plaat is. Sowieso geldt hier natuurlijk hetzelfde als verder terug in dit draadje, als je de buitenvorm hebt, kun je eventueel aan de binnenkant nog van alles plakken of smeren om het te verstevigen en te dempen.

Goede suggestie.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ook particulieren kunnen bij Perdo Plastic terecht.
Of het nu is voor een plaatje in de koelkast, een naambordje, een stofkap, een terrasscherm, een speciale vitrine of een bootruit; bij Perdo Plastic maakt het niet uit.
Perdo Plastic heeft de beschikking over meerdere computergestuurde machines, waarmee gewerkt wordt volgens het principe van vacuumvormen. In verhouding met andere technieken zijn de matrijskosten bij dit systeem vrij laag, waardoor het productieproces ook geschikt is voor kleine series. Door geheel in eigen huis totale controle te houden over alle lijnen van het produktieproces kan iedere opdracht aangenomen worden.
Volgens mij is dit een heel leuk bedrijf voor dit project. In ieder geval het onderzoeken waard. Ik doe niet mee, want ik vind die Nautilus-dingen ontzettend lelijk. :lol:

Maar even serieus, het is wel een fantastisch project!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, klinkt interessant! Ik zou zeggen: prijsopvraagje doen!
donvinci
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 20:37

Bericht door donvinci »

Ik ben benieuwd naar de prijs, dit lijkt een goede optie te zijn.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuw forumlid

Bericht door Hififiel »

Just schreef:
:D Hallo, ben nieuw hier!!

al een paar keer zitten kijken naar deze tread, vind die speakers te gek! Lijkt me tof om ze zelf te maken.

Als ik de 3d tekening hierboven zie lijkt het misschien een optie om een dergelijke mal in een vacuumvorm machine te plaatsen waarmee je een thermoplast over de vorm heentrekt. Zo te zien is de vorm lossend. Ik weet alleen niet of een thermoplast geschikt is voor speakerbouw :?:
Thermoplast kan wel voor speakerbouw maar moet dan wel behoorlijk dik en versterkt zijn met glasvezel, anders is de kast niet stijf genoeg.

Kevin
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

A hell of a job, maar wel mogelijk:
Een helft in plakjes van 22mm dikte..
Afbeelding
Plakken, schuren etc. De mal die ervan gemaakt zou zorden moet noe wel wat nabewerking hebben... ik krijg het niet voor elkaar om in het midden tot de bodem te gaan... nog niet..

Kees
Plaats reactie