Sub woofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

Alles goed en wel voor een filterspoel,maar hoe dacht je in de maneetspleet een (twee) aansluiting(en) over de hele breedte van zo'n lint kwijt te raken :? .
Anne
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Tja, daar ik dan weer over nadenken.
Gewoon omhoog vouwen met een hoek van 45 graden, boven de spider gewoon een draadje solderen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!

Zelf doen is uitgesloten maar ik mag verwachten dat fabrieksmatig het wel mogelijk is.
Desnoods met opgedampt metaal.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Hoe duur denk je dat zo'n unit wordt dan.
En het nut is niet bewezen, ik heb alleen nog maar nadelen gehoord. Een voordeel is nog niet aan de orde gekomen.
Dat bedoelde ik met mijn retorische vraag. Als het nut tegen de prijs opweegt, dan was er al een fabrikant aan begonnen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Theduboracle schreef:
ds23man schreef:
Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!

Zelf doen is uitgesloten maar ik mag verwachten dat fabrieksmatig het wel mogelijk is.
Desnoods met opgedampt metaal.
Wat denk je dat een laagje opgedampt materiaal van een centimeter breed aan stroom kan verwerken?

F=B*I*L..........

Je hebt toch LTS Electrotechniek gedaan??
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
Theduboracle schreef:
ds23man schreef:
Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!

Zelf doen is uitgesloten maar ik mag verwachten dat fabrieksmatig het wel mogelijk is.
Desnoods met opgedampt metaal.
Wat denk je dat een laagje opgedampt materiaal van een centimeter breed aan stroom kan verwerken?

F=B*I*L..........

Je hebt toch LTS Electrotechniek gedaan??
En Kmbo, een verkapte MTS destijds.
Als de doorsnede een even groot oppervlak heeft moet het gewoon goed komen, dan wordt de spoel trouwens wel 2 of 3 keer langer, anders kan het niet omdat je ook nog zit met 2 of 3 wikkelingen normaal gesproken.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Sub woofer filter

Bericht door Aaad »

Als het echt iets zou uitmaken, dan was er wel een fabrikant geweest
die het had geprobeerd.

Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

Ik stem voor twee lagen vierkant zilver wikkeldraad.Twee aansluitingen aan dezelfde kant,minimale vulling van de isolatie,max.vulling geleider.
En kompensatie voor de dwarskracht, wikkelingen liggen schuin tov manetisch veld (wikkelen= 1 dikte opschuiven per toer !),bij tweede laag andere richting.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Ik stem voor twee lagen vierkant zilver wikkeldraad.Twee aansluitingen aan dezelfde kant,minimale vulling van de isolatie,max.vulling geleider.
En kompensatie voor de dwarskracht, wikkelingen liggen schuin tov manetisch veld (wikkelen= 1 dikte opschuiven per toer !),bij tweede laag andere richting.
Anne
Doe maar duur. :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Sub woofer filter

Bericht door AatV »

Veel te zwaar al dat zilver, liever CCA.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

CCA is niet audiofiel... :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Voor de gein Anne's modificatie eens uitproberen, zelf zie ik meer heil in een buffertrapje.

Edit: dom,dom :-"
Laatst gewijzigd door ds23man op wo 30 jul 2014, 7:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Voor de gein Anne's modificatie eens uitproberen, zelf zie ik meer heil in een buffertrapje.
Vrucht van de Alambic genoten ? :kwijl: ,je zit wel in 't verkeerde draadje :lol:
Anne
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Sub woofer filter

Bericht door markbakk »

Ik begrijp nog steeds niet waarom een spreekspoel van een elektrodynamische luidspreker beter af zou zijn met foliewikkelingen. Het lijkt een beetje: kip is lekkerder met pindasaus, dus mieter overal maar pindasaus overheen. Nu doe ik het weer :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Veel te zwaar al dat zilver, liever CCA.

groet,
Aat
Tja, als je het gewicht in de schaal gooit :o
Produkt soortelijke weerstand*soortelijk gewicht,
Cu 13,6
Ag 14,3
Al 7,3
Dan toch maar alu :think:
Anne
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

markbakk schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom een spreekspoel van een elektrodynamische luidspreker beter af zou zijn met foliewikkelingen. Het lijkt een beetje: kip is lekkerder met pindasaus, dus mieter overal maar pindasaus overheen. Nu doe ik het weer :hide:
Dan zul je zeker ook niet inzien waarom een folie spoel in een filter beter klinkt.
Een folie spoel klinkt gewoon beter om verschillende redenen, dat is mijn ervaring.
Het kwaliteits verhaal houd niet op zodra de stroom in de spreekspoel terecht komt en het allemaal maar mechanisch van aard schijnt te worden.
Het magnetisch veld veroorzaakt door een folie spoel is reactiever, of sneller net zo als een folie spoel in een luidspreker filter.
Toch om nog even verder te fantaseren lijkt het mij ook heel belangrijk dat de spoel zo dicht mogelijk op de magneet moet zitten, het liefst op nano schaal.
Dan zal de spreekspoel ook veel sneller reageren op signaal, gewicht speelt ook een rol natuurlijk.
Ik ga voor kristalvrij of opgedampt aluminium, geleid wel iets minder dan koper maar dat hinderd niks voor deze toepassing.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Sub woofer filter

Bericht door SARK »

Theduboracle schreef:
Het magnetisch veld veroorzaakt door een folie spoel is reactiever, of sneller net zo als een folie spoel in een luidspreker filter.
Ik val in herhaling maar .... waar haal je deze informatie nu vandaan :think: Je schrijft dit soort zaken op alsof je het in verschillende onderzoeken hebt kunnen lezen. Ik zou het toch erg fijn vinden als je jouw teksten met iets meer nuancering schrijft zodat het iig duidelijk wordt of je iets uit rapporten, papers, webpagina's of boeken hebt (noteer dan ook meteen je bron, da's misschien ook wel handig) of dat het een "idee" of "gevoel" is wat jij zelf hebt.
De meeste mensen die hier op het forum rondhangen zijn heel goed in staat om zaken die worden opgeschreven goed en kundig op hun juistheid te beoordelen maar er lezen veel meer mensen mee (zoekmachines bijvoorbeeld) en dan staat er ineens een bewering die lijkt te zijn onderbouwd door verschillende testen omdat het nogal stellig staat opgeschreven. Begin je zin dan op z'n minst met "naar mijn mening", "ik denk" of "volgens mij".
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Sub woofer filter

Bericht door markbakk »

Theduboracle schreef:
Het magnetisch veld veroorzaakt door een folie spoel is reactiever, of sneller net zo als een folie spoel in een luidspreker filter.
Kijk, daar kan ik wat mee :rofl: :rofl: :rofl: Helaas is het magnetisch veld van een magneet in een luidspreker niet echt snel. Of juist wel. Of niet. Of wel. Of, eehhh, niet.

Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!
Eindelijk verstandige taal. :lagge: :lagge: :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
markbakk schreef:
Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!
Eindelijk verstandige taal. :lagge: :lagge: :lagge:
Dan ben ik een trendsetter! :yeah:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
markbakk schreef:
Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!
Eindelijk verstandige taal. :lagge: :lagge: :lagge:
Dan ben ik een trendsetter! :yeah:
Dan moet die 15" JBL nog even vervangen worden door een bandtweeter. In dit topic is te lezen dat je met het juiste filter en beetje versterking daar best 35Hz uitkrijgt en de slew-rate is hoog genoeg. Mechanische beperkingen blijken van ondergeschikt belang. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom een spreekspoel van een elektrodynamische luidspreker beter af zou zijn met foliewikkelingen.
je kan een niet-ronde draad compacter wikkelen, meer koper in t zelfde volume. maar folie lijkt me niet echt lekekr praktisch uit te voeren, i.t.t. vierkante draad.

maar de invloed van het type draad voor de spreekspoel is vrij groot en gaat verder dan alleen maar het op te wekken magneetveld. Voor wie daar wat echte info over wil hebben moet maar eens een aantal van de product ontwikkelings threads op t markaudio subforum op diyaudio.com lezen, Mark Fenlon laat daar e.e.a. zien aan de hand van prototypes van nw Alpair speakers

PS: wat heeft dit nog met een subwoofer filter te maken? :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Dub draadjes zijn altijd of topic..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Dub draadjes zijn altijd of topic..... :mrgreen:
+1 :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”