Anne
Sub woofer filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sub woofer filter
Alles goed en wel voor een filterspoel,maar hoe dacht je in de maneetspleet een (twee) aansluiting(en) over de hele breedte van zo'n lint kwijt te raken
.
Anne
Anne
- Theduboracle
Tja, daar ik dan weer over nadenken.
Gewoon omhoog vouwen met een hoek van 45 graden, boven de spider gewoon een draadje solderen.
Gewoon omhoog vouwen met een hoek van 45 graden, boven de spider gewoon een draadje solderen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!
- Theduboracle
ds23man schreef:Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!
Zelf doen is uitgesloten maar ik mag verwachten dat fabrieksmatig het wel mogelijk is.
Desnoods met opgedampt metaal.
- pappaleo
- Contacteer:
Hoe duur denk je dat zo'n unit wordt dan.
En het nut is niet bewezen, ik heb alleen nog maar nadelen gehoord. Een voordeel is nog niet aan de orde gekomen.
Dat bedoelde ik met mijn retorische vraag. Als het nut tegen de prijs opweegt, dan was er al een fabrikant aan begonnen.
En het nut is niet bewezen, ik heb alleen nog maar nadelen gehoord. Een voordeel is nog niet aan de orde gekomen.
Dat bedoelde ik met mijn retorische vraag. Als het nut tegen de prijs opweegt, dan was er al een fabrikant aan begonnen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wat denk je dat een laagje opgedampt materiaal van een centimeter breed aan stroom kan verwerken?Theduboracle schreef:ds23man schreef:Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!
Zelf doen is uitgesloten maar ik mag verwachten dat fabrieksmatig het wel mogelijk is.
F=B*I*L..........
Je hebt toch LTS Electrotechniek gedaan??
- Theduboracle
En Kmbo, een verkapte MTS destijds.ds23man schreef:Wat denk je dat een laagje opgedampt materiaal van een centimeter breed aan stroom kan verwerken?Theduboracle schreef:ds23man schreef:Albert, hoeveel wikkelingen kun je wel niet kwijt op een centimeter hoge spreekspoel? Hoeveel lagen folie heb je wel niet nodig om dat aantal te bereiken???? Totaal onuitvoerbaar!
F=B*I*L..........
Je hebt toch LTS Electrotechniek gedaan??
Als de doorsnede een even groot oppervlak heeft moet het gewoon goed komen, dan wordt de spoel trouwens wel 2 of 3 keer langer, anders kan het niet omdat je ook nog zit met 2 of 3 wikkelingen normaal gesproken.
Als het echt iets zou uitmaken, dan was er wel een fabrikant geweest
die het had geprobeerd.
Aad
die het had geprobeerd.
Aad
Ik stem voor twee lagen vierkant zilver wikkeldraad.Twee aansluitingen aan dezelfde kant,minimale vulling van de isolatie,max.vulling geleider.
En kompensatie voor de dwarskracht, wikkelingen liggen schuin tov manetisch veld (wikkelen= 1 dikte opschuiven per toer !),bij tweede laag andere richting.
Anne
En kompensatie voor de dwarskracht, wikkelingen liggen schuin tov manetisch veld (wikkelen= 1 dikte opschuiven per toer !),bij tweede laag andere richting.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Doe maar duur.Ah!buis schreef:Ik stem voor twee lagen vierkant zilver wikkeldraad.Twee aansluitingen aan dezelfde kant,minimale vulling van de isolatie,max.vulling geleider.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Voor de gein Anne's modificatie eens uitproberen, zelf zie ik meer heil in een buffertrapje.
Edit: dom,dom
Edit: dom,dom
Laatst gewijzigd door ds23man op wo 30 jul 2014, 7:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrucht van de Alambic genoten ?ds23man schreef:Voor de gein Anne's modificatie eens uitproberen, zelf zie ik meer heil in een buffertrapje.
Anne
Ik begrijp nog steeds niet waarom een spreekspoel van een elektrodynamische luidspreker beter af zou zijn met foliewikkelingen. Het lijkt een beetje: kip is lekkerder met pindasaus, dus mieter overal maar pindasaus overheen. Nu doe ik het weer
Tja, als je het gewicht in de schaal gooitAatV schreef:Veel te zwaar al dat zilver, liever CCA.
groet,
Aat
Produkt soortelijke weerstand*soortelijk gewicht,
Cu 13,6
Ag 14,3
Al 7,3
Dan toch maar alu
Anne
- Theduboracle
Dan zul je zeker ook niet inzien waarom een folie spoel in een filter beter klinkt.markbakk schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom een spreekspoel van een elektrodynamische luidspreker beter af zou zijn met foliewikkelingen. Het lijkt een beetje: kip is lekkerder met pindasaus, dus mieter overal maar pindasaus overheen. Nu doe ik het weer![]()
Een folie spoel klinkt gewoon beter om verschillende redenen, dat is mijn ervaring.
Het kwaliteits verhaal houd niet op zodra de stroom in de spreekspoel terecht komt en het allemaal maar mechanisch van aard schijnt te worden.
Het magnetisch veld veroorzaakt door een folie spoel is reactiever, of sneller net zo als een folie spoel in een luidspreker filter.
Toch om nog even verder te fantaseren lijkt het mij ook heel belangrijk dat de spoel zo dicht mogelijk op de magneet moet zitten, het liefst op nano schaal.
Dan zal de spreekspoel ook veel sneller reageren op signaal, gewicht speelt ook een rol natuurlijk.
Ik ga voor kristalvrij of opgedampt aluminium, geleid wel iets minder dan koper maar dat hinderd niks voor deze toepassing.
Ik val in herhaling maar .... waar haal je deze informatie nu vandaanTheduboracle schreef:Het magnetisch veld veroorzaakt door een folie spoel is reactiever, of sneller net zo als een folie spoel in een luidspreker filter.
De meeste mensen die hier op het forum rondhangen zijn heel goed in staat om zaken die worden opgeschreven goed en kundig op hun juistheid te beoordelen maar er lezen veel meer mensen mee (zoekmachines bijvoorbeeld) en dan staat er ineens een bewering die lijkt te zijn onderbouwd door verschillende testen omdat het nogal stellig staat opgeschreven. Begin je zin dan op z'n minst met "naar mijn mening", "ik denk" of "volgens mij".
Kijk, daar kan ik wat meeTheduboracle schreef:Het magnetisch veld veroorzaakt door een folie spoel is reactiever, of sneller net zo als een folie spoel in een luidspreker filter.
Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!
- pappaleo
- Contacteer:
Eindelijk verstandige taal.markbakk schreef:Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dan ben ik een trendsetter!pappaleo schreef:Eindelijk verstandige taal.markbakk schreef:Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!![]()
![]()
- pappaleo
- Contacteer:
Dan moet die 15" JBL nog even vervangen worden door een bandtweeter. In dit topic is te lezen dat je met het juiste filter en beetje versterking daar best 35Hz uitkrijgt en de slew-rate is hoog genoeg. Mechanische beperkingen blijken van ondergeschikt belang.ds23man schreef:Dan ben ik een trendsetter!pappaleo schreef:Eindelijk verstandige taal.markbakk schreef:Nou ik erover nadenk: hupsakee, alle conventionele elektrodynamische luidsprekers eruit en alleen nog maar ribbons, planars en magneto- en elektrostaten!!!![]()
![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
je kan een niet-ronde draad compacter wikkelen, meer koper in t zelfde volume. maar folie lijkt me niet echt lekekr praktisch uit te voeren, i.t.t. vierkante draad.markbakk schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom een spreekspoel van een elektrodynamische luidspreker beter af zou zijn met foliewikkelingen.
maar de invloed van het type draad voor de spreekspoel is vrij groot en gaat verder dan alleen maar het op te wekken magneetveld. Voor wie daar wat echte info over wil hebben moet maar eens een aantal van de product ontwikkelings threads op t markaudio subforum op diyaudio.com lezen, Mark Fenlon laat daar e.e.a. zien aan de hand van prototypes van nw Alpair speakers
PS: wat heeft dit nog met een subwoofer filter te maken?