luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door avdboom »

Walt schreef:
Ik heb nu het volgende in gedachte:

2x Scanspeak 15W/8434G00 2x 60.13 euro
2x Vifa XT25TG-30/04 2x 38.35 euro
2x 10uF Elco 2x 0.61 euro
2x 5.6uF MKP PWA 2x 3.26 euro
2x 0.47mH 0.7mm 2x 1.78 euro
2x 4.7 ohm mox 5W 2x 0.87 euro
2x 2.2mH 1.0mm 2x 6.93 euro

Totaal 223.86 euro, ik heb nog over... :mrgreen:

Groetjes Walter
dat kun je voor de damping 10/30, twaron, s/g draad en terminals gebruiken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Gaat denk ik wel goed klinken... Mijn lijstje is gebaseerd op de SCAMO 15 uit Hobbyhifi maart 2014. Wel met een andere tweeter maar de Vifa is volgens mij bijna gelijk aan de ScanSpeak R2604/832000 maar wel een stuk goedkoper.

Of het filter naar mijn zin is zullen we zien, echt veel ruimte zit er niet in het budget voor een uitgebreidere topologie, de componentwaardes tunen is wel een optie uiteraard.

EDIT: ik heb net mijn eigen topic opgestart.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Lekker bezig. Knap dat je kunt kiezen, ik loop met 101 ideeen.

Ik ga denk ik een topic openen waar iedereen persoonlijk z'n project voor de wedstrijd kan aanmelden. Mede ivm de korting.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door RumoH »

Alvast een deel van de prijslijsten, er is nog meer alleen heb ik daar geen (ver)werkbare prijslijsten van.

Rudy
Bijlagen
RumoH Speakers AC.pdf
(88.75 KiB) 1668 keer gedownload
RumoH IT condensatoren.pdf
(18.4 KiB) 232 keer gedownload
RumoH IT spoelen.pdf
(59.63 KiB) 205 keer gedownload
RumoH IT weerstanden.pdf
(48.22 KiB) 98 keer gedownload
RumoH Jantzen Audio Air Coils.pdf
(103.14 KiB) 198 keer gedownload
RumoH Jantzen Audio Iron Cored Coils.pdf
(71.63 KiB) 216 keer gedownload
RumoH Jantzen Audio Iron Cored Coils With Discs.pdf
(71.53 KiB) 163 keer gedownload
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door asterduc »

wouter schreef:
De kogel is door de kerk, dit zijn de eerste pijlers:

Het budget en de regels omtrent het budget:

- Budget: €225
- Onder het budget wordt gerekend alleen de drivers en filtermateriaal
- Driver keuze staat vrij
- Ontwerp moet geschikt zijn voor 1 versterker, dus niet actief of bi-amping
- Commercieel actieve leden cq sponsoren mogen meedoen, worden niet meegenomen in de jurering
- Alles moet op het forum openbaar gemaakt worden in elke fase, een ieder moet het kunnen nabouwen na de wedstrijd.
- Bestellingen bij Rumoh onder 'ontwerpwedstrijd' geeft een korting van 15% op wedstrijdonderdelen. Deze onderdelen worden verantwoord in de verslaglegging (dus niet te gebruiken voor aanschaf van andere dingen en de korting is persoons-/project gebonden)
GEWELDIG Wouter.

Hopelijk zijn er veel kandidaten die de uitdaging aangaan.
Welk is de deadline?

@moderator: misschien best een submap aanmaken waar de ontwerpen kunnen ondergebracht worden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Moeten het drivers zijn die nog verkrijgbaar zijn?
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door mikekiwi »

asterduc schreef:
@moderator: misschien best een submap aanmaken waar de ontwerpen kunnen ondergebracht worden.
Die bestaat reeds: Forumoverzicht » MEET AND GREET & EVENTS » Luidspreker Ontwerpwedstrijd, hetzelfde onderdeel waar dit topic in staat.

Vraagjes van mijn kant (of beter gezegd: dingen die mij door het hoofd schieten):

In hoeverre wordt er verwacht dat je alles zelf doet? M.a.w.: hoeveel hulp mag ik vragen in een topic dat ik start over mijn ontwerp? Ik zie dit als een leuke uitdaging om eens iets uit mijn eigen vingers te gaan laten komen ipv iets na te bouwen, maar denk zeker op een aantal punten hulp nodig te gaan hebben. Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat bijv. het filter compleet door anderen wordt bedacht en ik dan met de eer wil gaan strijken...

En lastig is ook om een samenstelling van drivers te gaan vinden die enerzijds goed matchen, maar anderzijds nog niet eerder samen zijn gebruikt (want anders kan ik het filter van een bestaand ontwerp overnemen en dat lijkt me niet de bedoeling)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door architect »

heb hier wel zin in
nu eerst maar eens op zoek naar iemand waar ik de speakers voor ontwerpen kan en die dat betalen wil
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door RumoH »

dre schreef:
Moeten het drivers zijn die nog verkrijgbaar zijn?
Bedoeling is wel dat iemand het moet kunnen nabouwen..... :proost:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Dan ga ik een ander uitzoeken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Chris_T »

Walt schreef:
Gaat denk ik wel goed klinken... Mijn lijstje is gebaseerd op de SCAMO 15 uit Hobbyhifi maart 2014. Wel met een andere tweeter maar de Vifa is volgens mij bijna gelijk aan de ScanSpeak R2604/832000 maar wel een stuk goedkoper.
Ik heb thuis de DX25 van Vifa & Scanspeak liggen en daar zit toch een behoorlijk verschil tussen!
Zo op het eerste oog lijken ze 100% op elkaar, maar de Scanspeak heeft een betere motor.
Op de datasheets is het lastig te zien, maar de impedantie bij de Scanspeak loopt nauwelijks op (aanwezigheid van koperen kortsluitring) i.t.t. de Vifa.
Een ander verschil is dat de faceplate bij Vifa vastgelijmd is en dus niet te gebruiken met een waveguide :( .
Ik neem aan dat die verschillen ook bij de XT25 zo zijn.
Het drukken van de kosten moet ergens vandaan komen.
mikekiwi schreef:
Vraagjes van mijn kant (of beter gezegd: dingen die mij door het hoofd schieten):

In hoeverre wordt er verwacht dat je alles zelf doet? M.a.w.: hoeveel hulp mag ik vragen in een topic dat ik start over mijn ontwerp? Ik zie dit als een leuke uitdaging om eens iets uit mijn eigen vingers te gaan laten komen ipv iets na te bouwen, maar denk zeker op een aantal punten hulp nodig te gaan hebben. Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat bijv. het filter compleet door anderen wordt bedacht en ik dan met de eer wil gaan strijken...

En lastig is ook om een samenstelling van drivers te gaan vinden die enerzijds goed matchen, maar anderzijds nog niet eerder samen zijn gebruikt (want anders kan ik het filter van een bestaand ontwerp overnemen en dat lijkt me niet de bedoeling)
Ik zou de wedstrijd/competitie graag zien als een soort marathon wedstrijd.
Iedereen wilt graag de 1e zijn, maar de eindstreep halen is al een overwinning op zich :proost:
In dat licht zou, wat mij betreft, iedere deelnemer zoveel hulp/ondersteuning mogen vragen als nodig is.
Zolang er maar niet een compleet ontwerp wordt uitgedokterd lijkt mij.
Het is dan wel zo eerlijk om diegene die echt een stempel op het ontwerp zetten (denk aan: bouwtekening luidspreker, filterontwerp, fineren, facetten maken etc.) ook te vermelden bij het ontwerp.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door John P »

Ik was aan het denken aan iets met het mission cp-10x coax chassis. Nu zie ik bij http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... aktion.htm dat deze voor een tientje geramscht wordt. Is iemand bekend of dit model uitloopt? Als dat namelijk het geval is dan is dat een zware min in de chassisselectie.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door RumoH »

John P schreef:
Ik was aan het denken aan iets met het mission cp-10x coax chassis. Nu zie ik bij http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... aktion.htm dat deze voor een tientje geramscht wordt. Is iemand bekend of dit model uitloopt? Als dat namelijk het geval is dan is dat een zware min in de chassisselectie.
Er is mij niet bekend dat deze eruit gaat, voorlopig. Het is hun sale hoek dus kan het ook gaan om 'demo' drivers

Rudy
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

Inderdaad, wat spreken we af als deadline?
Ik ga eerst even mijn meetset completeren.

Ondanks het feit dat ik 4 paar luidsprekers op de bendenvedieping heb staan (ik kreeg een leuk surroundsetje in de schoot geworpen :mrgreen: ) en nog 3 paar op zolder kan ik toch meedoen. Over WAF heb ik niet te klagen :mrgreen:

De unitkeuze heb ik nog niet gedaan. Ik ben nog in de oriëntatiefase.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Deadline is wel belangrijk inderdaad en wanneer en hoe gaat het werken met die Rumoh korting?

Verder las ik ergens over een 'tussen beoordeling' dus een meeting tussendoor om te kijken waar je staat t.o.v. de concurrentie qua klank. Lijkt mij een goed plan, en daarna zit je natuurlijk met nieuwe energie om het geheel ook echt af te ronden.

Qua tijd van nu tot de oplevering denk ik dat je minimaal 1 jaar moet aanhouden, beter nog wat langer om meer mensen de tijd te geven om te bedenken of ze mee willen doen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door RobertD »

Ik moet eerst maar eens wat spulletjes verkopen om vervolgens aan deze uitdaging mee te kunnen doen.
Mijn ideeën gaan al heel lang uit naar een FAST op basis van een TL ( Side Loaded ).

Het brainstormen is begonnen...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door hannesie »

Ik zal eens zien of ik voor de grap, na eerst te configureren voor een actieve opzet, dan eventueel naar passief kan krijgen.

Ik heb een setje XT25 met de kleine faceplate, en die met de Waveguide van Visaton gebruiken, en dan voor het laag een Gradient Nova MDS 06.
Dat zou ook binnen de normen liggen voor het budget, en ik kan dan eens wat vogelen met TL varianten. X max is wat krap dan. :x
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door metabaron »

Wouter of iemand anders , of allemaal wanneer gaat deze luidspreker wedstrijd echt beginnen. En eindigen???
En wanneer kunnen we bij rumoh onder de wedstrijd korting wat bestellen.

Ik ben nog steeds aan het oriënteren en informatie inwinnen maar het is leuk om te weten.....

Dennis
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Ik heb ook wel zin om te gaan starten, als eerste zal ik de losse units gaan bestellen, het filterspul komt later wel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Phoe,het valt niet mee om een 3-weg te maken voor €225. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
Phoe,het valt niet mee om een 3-weg te maken voor €225. :mrgreen:
Ik heb al moeite met een 2-weg :rofl:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door AatV »

Neem je toch een breedbander en een soort ambient tweeter van quint audio?

groet,
Aat
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

metabaron schreef:
Wouter of iemand anders , of allemaal wanneer gaat deze luidspreker wedstrijd echt beginnen. En eindigen???
En wanneer kunnen we bij rumoh onder de wedstrijd korting wat bestellen.Dennis

O, we zijn al begonnen en je hoeft niet te wachten tot alles 'op papier' vastgesteld is. We begrijpen volgens mij allemaal wel waar het om gaat. De basis ligt er en we zullen ongeveer een jaar de tijd geven voor de uiteindelijke luistersessie/wedstrijd. Voor die tijd komt er wellicht ook al een meet en greet. En op het forum is natuurlijk al een hoop te volgen.

Je kunt al met korting bestellen bij Rumoh, als je met je naam en deelname nummer "project xx" bestelt (denk ik). Rumoh zal hier vast nog wel even een bevestiging op sturen. Ik kan me voorstellen dat je wat meer filtermateriaal c.q. weerstandjes etc. mee bestelt t.b.v. finetuning. Dit kun je verder met Rumoh afhandelen. Wat je uiteindelijke resultaat ook is, probeer dat onder de 225,- te houden!
dre schreef:
Phoe,het valt niet mee om een 3-weg te maken voor €225. :mrgreen:
Ik heb op pagina 2 al een voorzet gegeven met de Gradient select serie. Ik overweeg daar ook echt een 3-weg mee te gaan bouwen, met ca 55 euro aan drivers (3) echt bizar goedkoop spul. Optisch heel fraai volgens mij. De Visaton Tripplet kun je met het opgetrokken budget zels bouwen, dus volgens mij is een 3-weg prima te doen. Alleen niet met 'Scan Speak' achtige units.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Prima vind ik een beetje overdreven eigenlijk. :mrgreen:
Meer het kan net. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

wouter schreef:
8”Woofer: Gradient Select W218 (26,10)
4”Midden: Gradient Select W115 (15,00)
1”Hoog: GDT104N (14,63)
Totaal 55,73
gradient select 2.~png.jpg
firsttime-12-02_153648.~png.jpg
Even een plaatje van de mid en de tweeter. Dit is een 3-weg bandpass met de 5,25" als (sub)woofer, die dus ook voor 75,- gebouwd zou moeten kunnen worden
Okee, het was pagina 3 :lol:

56,77 over per kant voor het filter :-k
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”