Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door aaronboumans »

"Het zaagblad dient op de maximale hoogte te worden afgesteld om het risico van terugslag van het hout te beperken. Voor plaatmateriaal waar het risico van terugslag beduidend minder is kan overwogen worden de zaag lager af te stellen in verband met splinters. "

afkomstig van http://geenongevallen.nl/toolbox/TB-700 ... chine.html
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door dre »

Hoogte;

Schulpen massief: (nerf mee) zaag op z'n hoogst
Afkorten massief: (dwars op de draad) zaag net boven het materiaal uit.

Plaatmateriaal: zaag net boven materiaal uit (maar bij grote platen iets meer dan "net")
Zo ongeveer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Ik wilde een zijtafel maken om wat bredere stukken te kunnen zagen langs een zaag geleider.
Dus heb ik wat geconstrueerd met een plaatje multiplex, en wat stroken multiplex om het geheel met bouten en moeren aan de bestaande tafel te koppelen.
Een probleem was dus wel dat de zijtafel wilde doorzakken, dus heb ik er een constructie met draadeinden eronder gemaakt. nu heb ik goede dracht en staat de zijtafel loodrecht gelijk aan de metalen tafel. het is niet supernetjes, maar wel degelijk geworden.
20180724_161244.jpg
20180724_161230.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ds23man »

Je spouwmes staat een "beetje" laag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Shadow »

Tis niet snel goed, die van jou te hoog! :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Te hoog, te laag, who cares.
Effe een paar keer aan de slinger draaien, en het hele zaakje komt zo omhoog...
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door rjmulder »

ds23man schreef:
Je spouwmes staat een "beetje" laag.
Dat viel mij ook al op en "beetje" is "beetje veel".

Het komt wel omhoog maar de afstanden tussen zaagblad en spouwmes veranderen niet.

Je hebt trouwens wel mooie fietsen :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Heb ook een zaagtafeltje gekocht, voor het fijne kleine werk.
FET.JPG
Proef.JPG
Icm met dit (zit een automaat op, schakelt aan/uit tegelijk met de zaagtafel) voor afzuiging:
CW.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Proxxon, altijd goed. :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Goed gezien :goedzo: wat proefstukjes gemaakt en het daar ivm de temperatuur maar even bij gelaten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Shadow »

Echt modelbouw spul eigenlijk toch? Ik weet tenminste een paar modelscheepsbouwers die er ook helemaal weg mee zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ds23man »

Maar is deze nieuwe aanwinst een beetje droog gebleven?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Modelbouwhoek idd, is ook meer voor m’n klokjeshobby, het fijne werk. Het is een klein tafeltje, 300x300mm.
Erg veel mogelijkheden, zijkant kan uitschuiven, dwarsgeleider, verstek, etc. Handleiding maar eens doorgenomen, kom je ook nog wel achter wat handigheidjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Pjotr »

Proxon is idd kwalitatief erg goed. Heb dit tafeltje ook. Topding :rock: ook voor printplaten met een diamantzaagblad er in. Het motorvermogen had wel wat meer mogen zijn vind ik. Met alu plaat heeft ie wel moeite met een hardmetalen zaagblad er in. Het gaat wel, maar ook maar net.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Ik heb deze : (een wat oudere uitvoering)
hbm-261-5_jpg-1920x1080-d813837c8d.jpg
(wel een wat oudere uitvoering.)
Nog uit de tijd dat ik wat aan modelbouw deed, nu met een diamant zaagblad er in is hij perfect om printplaten (FR4) te zagen.
Geen stofzuiger voor nodig, er zit een opvangbakje voor het zaagstof onderin.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Proxxon KS230, wordt volgens mij nog gewoon verkocht hoor, niks mis mee. Heeft een iets lichtere motor dan de FET die ik heb, en kan niet onder verstek zagen. Verder lijkt het wel veel op elkaar, was 'm ook tegenkomen toen ik met de mijne aan het kijken was.

Wilde eerst het apparaat steeds te voorschijn halen als ik 'm wilde gaan gebruiken, maar bedacht later dat een vaste opstelling op de werkbank ook wel handig is, vastgezet met 4 bouten. Heb er de ruimte voor en dan gebruik je 'm ook iets sneller. Wat proefstukjes gemaakt om te proberen, met hout (zeker mdf) wordt het al snel een zootje, vandaar dat ik de afzuiging er nog bij heb gekocht, die had ik in eerste instantie niet. Voordeel van deze is dus het mee in- en uitschakelen met de zaagmachine.

Heb er nog geen andere zaagbladen bij, maar zeker zo'n diamant schijf is een goede, die moet er nog wel bijkomen. Misschien dat (dun) alu ook nog wel eens makkelijk is om te zagen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Pjotr »

Dit is wel een behoorlijk luxere dan de KS230 en ook een slagje groter :) En voor het zagen van epoxy printplaat is stofafzuiging beslist een must. Dat epoxystof is echt troep. Zou je sowieso aanraden om voor het overige HM bladen te gebruiken. Zijn wel wat duurder maar dat is beslist de moeite waard. Ik heb hem trouwens gewoon op de stofzuiger aangesloten met een stukje 32mm PP slang, dat spul wat ze in beton gieten als leidingdoorvoer. Moet je wel zo'n zuigkrachtregelaar in de stofzuigerslang hebben zitten, anders krijgt je stofzuiger te weinig koeling. Maar dat zit er meestal wel standaard op.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Heb ook een zaagtafeltje gekocht, voor het fijne kleine werk.

FET.JPG

Proef.JPG

Icm met dit (zit een automaat op, schakelt aan/uit tegelijk met de zaagtafel) voor afzuiging:

CW.png

Problemen met het tafeltje, het zaagt niet haaks. Latjes 70mm breed en 6mm dik, zit een te grote afwijking in. Heb dit zowel met de dwarsgeleider als de lengtegeleider geprobeerd, beide niet goed. Lijkt wel of het zaagblad scheef zit ofzo. Blad er af gehad en weer gemonteerd, zo op het oog is er niks aan te zien.
Contact gehad met de leverancier en teruggestuurd vanmiddag, ter reparatie / vervanging. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Shadow »

Dan staat de motor niet haaks op het blad dus? Hopelijk wordt het netjes opgelost.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door Barry2001 »

Kan het niet goed zien. Denk dat de motor zelf iets scheef gemonteerd zit, en daardoor het zaagblad. Als het zaagblad of de as krom zou zijn zou ‘ie gaan wiebelen, zou je moeten kunnen zien. En ook omdat het probeem zich met zowel breedte als lengtegeleider zich voordoet lijkt het de hele motor.

Het is ook niet veel maar het tafeltje wordt als precisie verkocht, mag niet, was de verkoper ook wel met me eens. En Proxxon heeft volgens hem een goede service, heb er vertrouwen in dat het netjes wordt opgelost.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door OpaBert »

Dat weglopen kan ook ontstaan als met zagen een spijker Of met wringen het zaagblad aan een kant de tafel raakt
Dan zijn de tanden aan een kant beschadigd en wringt het hout continu weg
Met grote zaagmachines met oud gebruikt hout glas ( oud kozijn ) zellfs granaatscherven komt voor.
Voor een goed widia blad is een spijkertje niet direkt het einde , beter wordt het er niet van
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door ray5150 »

Hij zaagt kleine latjes van een paar millimeter ermee.
Geen gebruikte vloerbinten of kozijnprofielen...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door OpaBert »

Maar je kan een kleinzaagje ook met latjes tegen de tafel duwen ray
en natuurlijk snap ik dat hij geen oude vloerbinten en kozijnen en pallets mee zaagt :evil:
Alhoewel met mij weet je het nooit :lol: :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Bericht door wouter »

Hoe scheef alles er ook in zit, zo lang de achterkant van het zaagblad niet opnieuw het hout zaagt zul je met de parallelgeleider onmogelijk een verloop kunnen krijgen als die goed vast zit. Tenzij de hele motor+zaagblad kan meebewegen. Al zit je de zaag haaks op de zaagrichting, de afstand tussen de eerste tanden en de parallelgeleider bepaalt voor de volledige (schulp)lengte de breedte. Die kan dus eigenlijk niet verlopen, tenzij de boel zich vast wringt.

Mijn zaagtafel heeft de zaag een fractie 'open'/scheef staan t.o.v. de parallelgeleider, hierdoor komt het hout altijd vrij te liggen.
De roltafel met dwarsaanslag (formaatzaag) zit uiteraar ook een fractie scheef t.o.v. de parallelgeleider, anders zou het daar natuurlijk gaan wringen.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”