1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Moderator: Beheerdersteam
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
zal ik maar een paar 157 J`s van hammond bestellen
bij jukebox revival?
bij jukebox revival?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik heb in het verleden mijn philips speakers opgemeten en die gaven 3,5 ohm terwijl ze gewoon 4 Ohm zijn.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Je kan ook even afwachten en eerst de versterker afbouwen en dan luisteren of dit nog echt nodig is
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik heb nog even in de lijst gekeken maar een 159M kan ook die is 15 Henry ; 100 Ma ; 256 Ohm op 500 Volt
En natuurlijk ook een 159P ; 10 Henry ; 125 Ma ; 155 ohm
Zo zie je maar weer mogenlijkheden genoeg.
En natuurlijk ook een 159P ; 10 Henry ; 125 Ma ; 155 ohm
Zo zie je maar weer mogenlijkheden genoeg.
- Bijlagen
-
- Hammond153.pdf
- (249.01 KiB) 40 keer gedownload
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja dan vind ik idd de 159 m ideaal
heb mijn onderdelen thuis nu dus ik
kan beginnen met plannen en bouwen
heb mijn onderdelen thuis nu dus ik
kan beginnen met plannen en bouwen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ben even met pc reperatie bezig geweest
zodat mijn 2e pc ook goed loopt
voor de muziek
heb dus een zakje onderdelen
die moet ik gerangschikt zien te krijgen op een tagboard
in 4 gedeeltes dacht ik voeding links en rechts en de kanalen links en rechts
bij de buisjes
zodat mijn 2e pc ook goed loopt
voor de muziek
heb dus een zakje onderdelen
die moet ik gerangschikt zien te krijgen op een tagboard
in 4 gedeeltes dacht ik voeding links en rechts en de kanalen links en rechts
bij de buisjes
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Je zou natuurlijk met wat foto's duidelijk kunnen maken wat je precies bedoelt zodat er op gereageert kan worden want links en ook rechts zijn wel hele ruime begrippen.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
de verschillende onderdelen
en het montage board
en het montage board
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
de eerste onderdelen van het voedings gedeelte
die bouw ik van links naar rechts
met de weerstanden 680 ohm appart
die bouw ik van links naar rechts
met de weerstanden 680 ohm appart
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
alle lipjes omgebogen zodat ze geen contact maken met de min van de elco`s
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Heb je er wel aan gedacht om dat montage rekje met tussen bussen te bevestigen zodat er minimaal 10 MM ruimte tussen zit.
En doe ook eens wat aan de scherpte van je foto's ze zijn nu weer eens niet duidelijk
En doe ook eens wat aan de scherpte van je foto's ze zijn nu weer eens niet duidelijk
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja er zitten 6 busjes tussen van 12 mm
ik heb wel wat moeten schipperen met de onderdelen
de voedings elcos zijn 450 volt
sommige weerstanden zijn wat zwaarder uitgevoerd
wat gebeurd er als je 2 condesators parallel doet?
bv bij het eerste punt na de gelijk richting
en ik heb ook nog even iets aan betere belichting gedaan
voor de foto`s
ik heb wel wat moeten schipperen met de onderdelen
de voedings elcos zijn 450 volt
sommige weerstanden zijn wat zwaarder uitgevoerd
wat gebeurd er als je 2 condesators parallel doet?
bv bij het eerste punt na de gelijk richting
en ik heb ook nog even iets aan betere belichting gedaan
voor de foto`s
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Dubbele capaciteit, bij zelfde voltage. (als je 2 identieke gebruikt)foirixi schreef:wat gebeurd er als je 2 condesators parallel doet?
bv bij het eerste punt na de gelijk richting
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Omdat dus je elco's niet hoger kunnen dan 450V is het aan te raden de voeding niet onbelast in werking te stellen om te testen maar wachten tot je alles in elkaar hebt zitten met alle buizen erin zodat die voeding niet op die 441 volt dc komt.
Verder mag je meteen direct achter de diode buis wel twee elco's van 22 µF parallel zetten maar niet twee van 50 of 47 µF parallel zetten je mag immers die buis niet direct hoger belasten dan 50 µF.
Doe je dit wel dan kan het je een EZ80 Of EZ81 kosten want die buizen vinden die hogere capacitet direct op de cathode niet prettig.
Verder mag je meteen direct achter de diode buis wel twee elco's van 22 µF parallel zetten maar niet twee van 50 of 47 µF parallel zetten je mag immers die buis niet direct hoger belasten dan 50 µF.
Doe je dit wel dan kan het je een EZ80 Of EZ81 kosten want die buizen vinden die hogere capacitet direct op de cathode niet prettig.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb er wel een van 47 uf 450 volt hoor
het leek mij ook een idee om daar na de buis een 500 volt 47 uf te plaatsen
maar dat is dan 1 hele dure maar op die plek wel nodig misschien
die 100 uf zijn 63 volt
en de 10 uf van de voeding zijn ook 450 volt
het leek mij ook een idee om daar na de buis een 500 volt 47 uf te plaatsen
maar dat is dan 1 hele dure maar op die plek wel nodig misschien
die 100 uf zijn 63 volt
en de 10 uf van de voeding zijn ook 450 volt
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
die grote spoelen 159 m kan ik niet bergen wat hoogte betreft niet
de 157 m net nog wel
= 400 volt
259 ohm
100 ma
8 henry
ik denk de 157 m wat denk jij?
of de 157 j
400 volt
205 ohm
65 ma
10 henry
de 157 m net nog wel
= 400 volt
259 ohm
100 ma
8 henry
ik denk de 157 m wat denk jij?
of de 157 j
400 volt
205 ohm
65 ma
10 henry
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ja dat weet ik wel maar ik ga ervan uit dat de meeste elco's een afwijking kunnen hebben van 10% zo ook de maximale toelaatbare voltage zodat ik dan aan een maximaal voltage kom van 450 gedeeld door 100 is 4,5 maal 90 is 405 Volt maximaal.
Als je nu kijkt naar je trafo die levert twee keer 312 Veff dit betekend dat de gelijkgerichte waarde op zo'n 441V DC uitkomt.
Nu heb je voor de diode buis twee weerstanden van 680 Ohm aangebracht zodat de spanning ongeveer terug gaat naar 270V dc maar dan wel alleen als er ook daadwerkelijk zo'n 35 ma per kant wordt afgenomen is dit niet het geval en je voeding is onbelast dan schiet dat voltage omhoog tot ongeveer 441V dc hou daar wel even rekening mee.
Dus met andere woorden in jouw geval is het niet echt goed voor je elco's om de voeding onbelast in te schakelen.
net als de buizen ECL82 heeft de EZ80 of EZ81 een aantal secconde nodig om warm te worden dus ook om in geleiding te komen zodat er dan dc uitkomt.
Ik kan in het data sheet niet zien wat de tijd daarvoor is maar ik denk dat dit ongeveer 10 secconde is.
Wat die spoelen betreft die kan je ook aan de kant van buizen zetten 'aan dezelfde kant als je voedings trafo mogenlijk heb je daar wel de ruimte
Als je nu kijkt naar je trafo die levert twee keer 312 Veff dit betekend dat de gelijkgerichte waarde op zo'n 441V DC uitkomt.
Nu heb je voor de diode buis twee weerstanden van 680 Ohm aangebracht zodat de spanning ongeveer terug gaat naar 270V dc maar dan wel alleen als er ook daadwerkelijk zo'n 35 ma per kant wordt afgenomen is dit niet het geval en je voeding is onbelast dan schiet dat voltage omhoog tot ongeveer 441V dc hou daar wel even rekening mee.
Dus met andere woorden in jouw geval is het niet echt goed voor je elco's om de voeding onbelast in te schakelen.
net als de buizen ECL82 heeft de EZ80 of EZ81 een aantal secconde nodig om warm te worden dus ook om in geleiding te komen zodat er dan dc uitkomt.
Ik kan in het data sheet niet zien wat de tijd daarvoor is maar ik denk dat dit ongeveer 10 secconde is.
Wat die spoelen betreft die kan je ook aan de kant van buizen zetten 'aan dezelfde kant als je voedings trafo mogenlijk heb je daar wel de ruimte
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
iig onder de montage plaat waar ik ze bedoeld had
passen die grote niet er boven op wel denk ik
het leek mij een goed idee om iig na de gelijkrichter
een condensator te zetten met een hoge voltage
welke spoel geef jij de voorkeur aan?
passen die grote niet er boven op wel denk ik
het leek mij een goed idee om iig na de gelijkrichter
een condensator te zetten met een hoge voltage
welke spoel geef jij de voorkeur aan?
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Zo zie je maar weer eerst de spullen bij elkaar sprokkelen en dan pas het op je montageframe in gaan delen zodat je dan zeker bent dat het ook gaat passen.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik geef toch de voorkeur aan die ik in het schema heb vermeld de 159M deze kan 500 volt aan en is dacht zo uit mijn hoofd 100 Ma zodat je niet te krap zit.
Maar ik zou het toch eerst proberen zonder spoelen want ik heb ze in mijn ecl82 ampje ook niet zitten en die heeft ook geen brom.
Maar ik zou het toch eerst proberen zonder spoelen want ik heb ze in mijn ecl82 ampje ook niet zitten en die heeft ook geen brom.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja is goed eerst proberen met spoelen
en een jj elco 500 volt 47 uf
dat ga ik doen
ben niet bang voor een brom
wil geen zwevend geluid dus
en een jj elco 500 volt 47 uf
dat ga ik doen
ben niet bang voor een brom
wil geen zwevend geluid dus
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik vond dat de potmeter nog niet netjes en goed
gesoldeerd was dus dat heb ik overgedaan
en ik heb een isolatie plaatje onder de schakelaar gemaakt om de veiligheid
te waarborgen
gesoldeerd was dus dat heb ik overgedaan
en ik heb een isolatie plaatje onder de schakelaar gemaakt om de veiligheid
te waarborgen
