1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

zal ik maar een paar 157 J`s van hammond bestellen
bij jukebox revival?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ik heb in het verleden mijn philips speakers opgemeten en die gaven 3,5 ohm terwijl ze gewoon 4 Ohm zijn.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Je kan ook even afwachten en eerst de versterker afbouwen en dan luisteren of dit nog echt nodig is
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ik heb nog even in de lijst gekeken maar een 159M kan ook die is 15 Henry ; 100 Ma ; 256 Ohm op 500 Volt
En natuurlijk ook een 159P ; 10 Henry ; 125 Ma ; 155 ohm
Zo zie je maar weer mogenlijkheden genoeg.
Bijlagen
Hammond153.pdf
(249.01 KiB) 40 keer gedownload
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja dan vind ik idd de 159 m ideaal
heb mijn onderdelen thuis nu dus ik
kan beginnen met plannen en bouwen
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Inderdaad
Bijlagen
Tube_power_amp_3w_ECL82-E.JPG
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ben even met pc reperatie bezig geweest
zodat mijn 2e pc ook goed loopt
voor de muziek

heb dus een zakje onderdelen

die moet ik gerangschikt zien te krijgen op een tagboard

in 4 gedeeltes dacht ik voeding links en rechts en de kanalen links en rechts
bij de buisjes
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Je zou natuurlijk met wat foto's duidelijk kunnen maken wat je precies bedoelt zodat er op gereageert kan worden want links en ook rechts zijn wel hele ruime begrippen.
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

de verschillende onderdelen

en het montage board
Bijlagen
SL730347.jpg
SL730349.jpg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

de eerste onderdelen van het voedings gedeelte

die bouw ik van links naar rechts

met de weerstanden 680 ohm appart
Bijlagen
SL730350.jpg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

zo past het wel
Bijlagen
SL730351.jpg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

alle lipjes omgebogen zodat ze geen contact maken met de min van de elco`s
Bijlagen
SL730352.jpg
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Heb je er wel aan gedacht om dat montage rekje met tussen bussen te bevestigen zodat er minimaal 10 MM ruimte tussen zit.
En doe ook eens wat aan de scherpte van je foto's ze zijn nu weer eens niet duidelijk
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja er zitten 6 busjes tussen van 12 mm

ik heb wel wat moeten schipperen met de onderdelen

de voedings elcos zijn 450 volt

sommige weerstanden zijn wat zwaarder uitgevoerd

wat gebeurd er als je 2 condesators parallel doet?
bv bij het eerste punt na de gelijk richting

en ik heb ook nog even iets aan betere belichting gedaan
voor de foto`s
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door sevenup »

foirixi schreef:
wat gebeurd er als je 2 condesators parallel doet?
bv bij het eerste punt na de gelijk richting
Dubbele capaciteit, bij zelfde voltage. (als je 2 identieke gebruikt)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Omdat dus je elco's niet hoger kunnen dan 450V is het aan te raden de voeding niet onbelast in werking te stellen om te testen maar wachten tot je alles in elkaar hebt zitten met alle buizen erin zodat die voeding niet op die 441 volt dc komt.

Verder mag je meteen direct achter de diode buis wel twee elco's van 22 µF parallel zetten maar niet twee van 50 of 47 µF parallel zetten je mag immers die buis niet direct hoger belasten dan 50 µF.
Doe je dit wel dan kan het je een EZ80 Of EZ81 kosten want die buizen vinden die hogere capacitet direct op de cathode niet prettig.
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ik heb er wel een van 47 uf 450 volt hoor
het leek mij ook een idee om daar na de buis een 500 volt 47 uf te plaatsen
maar dat is dan 1 hele dure maar op die plek wel nodig misschien

die 100 uf zijn 63 volt


en de 10 uf van de voeding zijn ook 450 volt
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

die grote spoelen 159 m kan ik niet bergen wat hoogte betreft niet

de 157 m net nog wel
= 400 volt
259 ohm
100 ma
8 henry
ik denk de 157 m wat denk jij?
of de 157 j
400 volt
205 ohm
65 ma
10 henry
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ja dat weet ik wel maar ik ga ervan uit dat de meeste elco's een afwijking kunnen hebben van 10% zo ook de maximale toelaatbare voltage zodat ik dan aan een maximaal voltage kom van 450 gedeeld door 100 is 4,5 maal 90 is 405 Volt maximaal.
Als je nu kijkt naar je trafo die levert twee keer 312 Veff dit betekend dat de gelijkgerichte waarde op zo'n 441V DC uitkomt.
Nu heb je voor de diode buis twee weerstanden van 680 Ohm aangebracht zodat de spanning ongeveer terug gaat naar 270V dc maar dan wel alleen als er ook daadwerkelijk zo'n 35 ma per kant wordt afgenomen is dit niet het geval en je voeding is onbelast dan schiet dat voltage omhoog tot ongeveer 441V dc hou daar wel even rekening mee.

Dus met andere woorden in jouw geval is het niet echt goed voor je elco's om de voeding onbelast in te schakelen.
net als de buizen ECL82 heeft de EZ80 of EZ81 een aantal secconde nodig om warm te worden dus ook om in geleiding te komen zodat er dan dc uitkomt.
Ik kan in het data sheet niet zien wat de tijd daarvoor is maar ik denk dat dit ongeveer 10 secconde is.

Wat die spoelen betreft die kan je ook aan de kant van buizen zetten 'aan dezelfde kant als je voedings trafo mogenlijk heb je daar wel de ruimte
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

iig onder de montage plaat waar ik ze bedoeld had
passen die grote niet er boven op wel denk ik

het leek mij een goed idee om iig na de gelijkrichter
een condensator te zetten met een hoge voltage

welke spoel geef jij de voorkeur aan?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Zo zie je maar weer eerst de spullen bij elkaar sprokkelen en dan pas het op je montageframe in gaan delen zodat je dan zeker bent dat het ook gaat passen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ik geef toch de voorkeur aan die ik in het schema heb vermeld de 159M deze kan 500 volt aan en is dacht zo uit mijn hoofd 100 Ma zodat je niet te krap zit.

Maar ik zou het toch eerst proberen zonder spoelen want ik heb ze in mijn ecl82 ampje ook niet zitten en die heeft ook geen brom.
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

aldoende leert men he ?
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja is goed eerst proberen met spoelen

en een jj elco 500 volt 47 uf

dat ga ik doen

ben niet bang voor een brom
wil geen zwevend geluid dus
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ik vond dat de potmeter nog niet netjes en goed
gesoldeerd was dus dat heb ik overgedaan

en ik heb een isolatie plaatje onder de schakelaar gemaakt om de veiligheid
te waarborgen
Plaats reactie