(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Chris_T »

Thomox schreef:
Chris_T schreef:
Ai ai Thomox.
Ik wil geen zeur zijn, maar zo te zien heb je geen zekeringen voor of na de trafo en zijn de secundaire windingen gewoon bloot op de print gesoldeerd :!: :roll:
Een trafo zegt gewoon knal als het misgaat (een keer op straat meegemaakt en dat gaat echt hard hoor), over brandgevaar nog niet gesproken.
Hmm.. hoeveel A heb ik nodig dan?

Samen mag de trafo in het geheel 450 mA leveren, wat bij 18 volt neerkomt op 9A, klopt dat?
Tja ik wijs je er alleen op dat je gevaarlijk bezig bent. Wel een krimpkousje om de ledweerstand, maar niet op de trafo aansluitingen waar het juist belangrijk is... :shock:

Probeer het eens met '200mA snel' aan iedere secundaire (18V) winding.
Mocht deze doorbranden bij het aanzetten (door piekstroom bij het opladen van de elco's) dan kan je een trage versie nemen of een iets hogere waarde kiezen.
Beetje spelen met de waarde dus.
Om het goed te doen ook een zekering aan de primaire kant, kleinste die ik kan vinden is 50mA.
Dat geeft dan 11.5VA, iets meer dan de 8VA van de trafo maar moet kunnen dunkt mij.
Het ligt eraan wat de grens van zo'n trafo-tje is.
Meestal kunnen ze wel wat meer leveren dan de opgegeven waarde (veiligheidsmarge), maar zelf weet ik niet hoeveel meer dat is.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Chris_T schreef:
Thomox schreef:
Chris_T schreef:
Ai ai Thomox.
Ik wil geen zeur zijn, maar zo te zien heb je geen zekeringen voor of na de trafo en zijn de secundaire windingen gewoon bloot op de print gesoldeerd :!: :roll:
Een trafo zegt gewoon knal als het misgaat (een keer op straat meegemaakt en dat gaat echt hard hoor), over brandgevaar nog niet gesproken.
Hmm.. hoeveel A heb ik nodig dan?

Samen mag de trafo in het geheel 450 mA leveren, wat bij 18 volt neerkomt op 9A, klopt dat?
Tja ik wijs je er alleen op dat je gevaarlijk bezig bent. Wel een krimpkousje om de ledweerstand, maar niet op de trafo aansluitingen waar het juist belangrijk is... :shock:

Probeer het eens met '200mA snel' aan iedere secundaire (18V) winding.
Mocht deze doorbranden bij het aanzetten (door piekstroom bij het opladen van de elco's) dan kan je een trage versie nemen of een iets hogere waarde kiezen.
Beetje spelen met de waarde dus.
Om het goed te doen ook een zekering aan de primaire kant, kleinste die ik kan vinden is 50mA.
Dat geeft dan 11.5VA, iets meer dan de 8VA van de trafo maar moet kunnen dunkt mij.
Het ligt eraan wat de grens van zo'n trafo-tje is.
Meestal kunnen ze wel wat meer leveren dan de opgegeven waarde (veiligheidsmarge), maar zelf weet ik niet hoeveel meer dat is.

Haha, ik had alles goed geisoleerd, maar aangezien het niet werkte heb ik de krimpkousjes er weer afgesneden om het een en ander te meten :P
Ik heb de foto's wel op het juiste tijdstip gemaakt dus :P Nee, maar even zonder gein, ik neem je antwoord heel serieus, ik ga zometeen even een zekering + houder halen bij de lokale elektronicaboer..
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Je spreekt je zelf tegen Thomox en leest niet goed wat anderen schrijven.
Vergeet even de term 18V.
Je hebt gevonden dat als je pen 2+3 doorverbind op 1 en 4 ca. 45v staat.
Dus is pen 1 AC(1) en pen 2+3 de nul en pen 4 AC(2).
Dit is conform je eerste paint tekening en die van sevenup. Als je de trafo zo aansluit op 230v zonder belasting mag hij niet warm worden.
Klopt dit dan kun je de print aansluiten op de trafo. Klopt het nu niet meer dan zit er iets niet goed op de print. Dit eerst checken:
IC eruit halen, polariteit van dioden, transistors en elco's checken!
Succes.
edit: je foto van de print bekeken, de dioden en elco's zitten goed. spanningregelaars en transistors kan ik niet zien.
Ook kontroleren op kortsluiting tussen de div. soldeerpads
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Thomox schreef:
Chris_T schreef:
Thomox schreef:
Hmm.. hoeveel A heb ik nodig dan?

Samen mag de trafo in het geheel 450 mA leveren, wat bij 18 volt neerkomt op 9A, klopt dat?
Tja ik wijs je er alleen op dat je gevaarlijk bezig bent. Wel een krimpkousje om de ledweerstand, maar niet op de trafo aansluitingen waar het juist belangrijk is... :shock:

Probeer het eens met '200mA snel' aan iedere secundaire (18V) winding.
Mocht deze doorbranden bij het aanzetten (door piekstroom bij het opladen van de elco's) dan kan je een trage versie nemen of een iets hogere waarde kiezen.
Beetje spelen met de waarde dus.
Om het goed te doen ook een zekering aan de primaire kant, kleinste die ik kan vinden is 50mA.
Dat geeft dan 11.5VA, iets meer dan de 8VA van de trafo maar moet kunnen dunkt mij.
Het ligt eraan wat de grens van zo'n trafo-tje is.
Meestal kunnen ze wel wat meer leveren dan de opgegeven waarde (veiligheidsmarge), maar zelf weet ik niet hoeveel meer dat is.

Haha, ik had alles goed geisoleerd, maar aangezien het niet werkte heb ik de krimpkousjes er weer afgesneden om het een en ander te meten :P
Ik heb de foto's wel op het juiste tijdstip gemaakt dus :P Nee, maar even zonder gein, ik neem je antwoord heel serieus, ik ga zometeen even een zekering + houder halen bij de lokale elektronicaboer..
Al wat verder?
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Kaplaars »

sevenup schreef:
Al wat verder?
Ikke wel :mrgreen: Vandaag wat onderdeeltjes bij elkaar gezocht en op het printje gesoldeerd. Binnenkort weer verder :)
bestandsbron:<br />http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/20-07-12%20%281%29.jpg
bestandsbron:
http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/20-07-12%20%281%29.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Kaplaars schreef:
sevenup schreef:
Al wat verder?
Ikke wel :mrgreen: Vandaag wat onderdeeltjes bij elkaar gezocht en op het printje gesoldeerd. Binnenkort weer verder :)
20-07-12 (1).jpg
En, ben je al wat verder met de amp?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Iemand de amp al afgemaakt? Heb beide versies met succes gebouwd en ze werkten in 1 keer.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Bijna, nog een paar komponenten erop en dan testen. eerst nog wat anders afmaken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

cool schreef:
Bijna, nog een paar komponenten erop en dan testen. eerst nog wat anders afmaken.
Ben benieuwd :)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Beste forummers :)

Ik ben er weer even aan toe gekomen om alles op mn gemak na te kunnen kijken. Ik heb de trafo los aan de netspanning gehangen, met de 2 middelste samengenomen (pen 2 en pen 3). ik krijg aan pen 1 en pen 4 +/- 47 volt. van pen 1 naar 2en3 23.5 Volt en van 4 naar 2en3 ook 23.5 Volt. Dat is allemaal in orde..

Ik heb dit gewoon een paar minuutjes in het stopcontact gehad, de trafo wordt hierbij niet warm!

Ik heb vervolgens alle soldeer 'eilandjes' op de print nagekeken. Er komt er geen 1 tegen elkaar of iets dergelijks. De IC's zitten alle 3 op de juiste plek. Ik heb alleen kunnen vinden dat bij de 'low-power' versie van sevenup de onderste diodes D5 tot en met D12 precies andersom zitten bij die van mij. Ik heb een diode op plek 6, 7, 10 en 11. Bij 5, 8, 9 en 12 heb ik draadbruggen. Toen ik vervolgens op de ontwerptekening keek, zag ik de diodes naast elkaar zitten, dus ik ga er vanuit dat dat niet zoveel uitmaakt..

Iemand nog tips? ik kom er namelijk niet meer uit..
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Thomox schreef : ik kom er namelijk niet meer uit..

Want?
Wat gebeurd er als je de trafo op de schakeling aansluit dmv drie draden van de trafo?
Bijlagen
DSC_0195.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Thomox schreef:
Bij mij is het printje er nog niet :cry: Helaas, kheb namelijk alle componenten al thuis :x
Spijtig te horen. Ik heb ze tegelijk verstuurd.

In principe heb ik er nog 1 over die ik opnieuw zou kunnen sturen, alleen zitten daar al componenten op :( Zou je wel mogen hebben zonder extra kosten.
Heb je die toevallig nog?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
sevenup schreef:
Thomox schreef:
Bij mij is het printje er nog niet :cry: Helaas, kheb namelijk alle componenten al thuis :x
Spijtig te horen. Ik heb ze tegelijk verstuurd.

In principe heb ik er nog 1 over die ik opnieuw zou kunnen sturen, alleen zitten daar al componenten op :( Zou je wel mogen hebben zonder extra kosten.
Heb je die toevallig nog?

Groeten,
Mischa
Helaas, heb ik al verkocht...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Jammer, wel tevreden over het ding?

Misschien mensen die deze en die met die LME49600 gehoord hebben?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Jammer, wel tevreden over het ding?

Misschien mensen die deze en die met die LME49600 gehoord hebben?

Groeten,
Mischa
Draai er elke dag mee op mijn werk. Aangesloten op een old school philips cd960. Speelt de sterren van de hemel :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door mischa72 »

Hoe is deze nieuwe klanktechnisch tegenover die op je werk?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Hoe is deze nieuwe klanktechnisch tegenover die op je werk?

Groeten,
Mischa
Sorry, verkeerd begrepen. Ik dacht dat de LME49600 een opamp was die in mijn versterker moest. Ik heb deze dus niet, alleen mijn eigen ontwerp.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: headphone amp

Bericht door mischa72 »

Oh, geeft niet. Ik bedoelde dit ontwerp, dat al eerder in je topic gepost werd.
koifarm schreef:
Afbeelding
Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Hallo Cool,
De trafo wordt alleen gruwelijk heet, voor de rest speelt t ding goed..

Groeten
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

Het lijkt alsof er te veel vermogen wordt afgenomen van de trafo .
220mA is het maximun, nominaal is ongeveer de helft, zeg 100mA.
Kun je AC stroom meten?
Anders een weerstand van 10 ohm opnemen in serie met de trafo en de AC draden naar de trafo .
Dan AC spanning over de weerstanden meten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Wat was het probleem met het rechter kanaal? Een paar posts geleden gaf je aan dat alleen het linker kanaal werkte.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

cool schreef:
Het lijkt alsof er te veel vermogen wordt afgenomen van de trafo .
220mA is het maximun, nominaal is ongeveer de helft, zeg 100mA.
Kun je AC stroom meten?
Anders een weerstand van 10 ohm opnemen in serie met de trafo en de AC draden naar de trafo .
Dan AC spanning over de weerstanden meten.
Beste Cool, sorry voor de late reactie, ik was nogmaals op vakantie haha :) Ik kan geen AC stroom meten, wel DC. Waar moet de 10 Ohm mee in serie staan dan? Wil je hier een tekening van painten?

sevenup schreef:
Wat was het probleem met het rechter kanaal? Een paar posts geleden gaf je aan dat alleen het linker kanaal werkte.
Sevenup, ik heb alle dingen nog eens nagesoldeerd en dat gaf een goed resultaat.

Groeten :)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Beste forummers,

Ik snap nog niet hoe de weerstand(en) aangesloten moet(en) worden.. Wie helpt me hiermee met een bijbehorende tekening?

Groeten
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door cool »

In iedere AC draad een weerstand, meet dan spanning over de weerstand. maar wel AC.
Bijlagen
DSC_0195.JPG
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Dankjewel Cool,

Ik ga er vanavond meteen even aan meten, ben erg benieuwd namelijk.

Groeten
Plaats reactie