@ George: ik kom er maar op 1 manier achter en dat is proberen
Preamp Voyager
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Preamp Voyager
@ Dennis: de trafo steekt al een stukje boven de bovenplaat uit, maar daar heb ik al een oplossing voor, later meer daarover. Hij komt in elk geval niet boven op de bovenplaat te staan. Ik wist niet dat u-metaal zo verkocht werd, ik ga het zeker onthouden en achter de hand houden als er instralingsproblemen zijn, dank u voor de tip.
Het is natuurlijk zo dat alles in modules is opgebouwd, en ik eenvoudig een rail op een andere plek kan zetten. Alleen de bedrading veranderen. Het liefst heb ik ook de ingangsprint achterin met de versterkers ervoor, we gaan zien of het te doen is.
- RobertD
- Contacteer:
Houd er rekening mee dat je mu-metaal opnieuw moet uitgloeien wanneer je het buigt. Voor de hobbyist is dat schier onmogelijk.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok, dat wist ik niet. Het wordt in vellen verkocht, het is dus een kwestie van (zonder te buigen) dit u-metaal op maat te knippen en dit tegen de trafo te plakken?
- Bijlagen
-
- mu-metal-sheet-02-250x250.jpg (6.44 KiB) 584 keer bekeken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nog een punt is de voeding. Dit zijn de voedingen zoals Dick ze getekend heeft:
Phonodude: Classic Three: Wat weet ik van voeding, de 47uF achter de gelijkrichter mag niet hoger zijn, wordt opgegeven in de datasheet. Daarachter de smoorspoel, een smoorspoel heeft als voordeel dat de ohmse weerstand erg laag is, maar wel een hoge impedantie voor wisselspanning heeft. Daarachter weer een C die in beide schema's verschilt, 470uF tegen 50+50uF. Over deze C een ontlaadweerstand.
Daarachter in de Classic Three een 2k2 weerstand om de B+ spanning wat naar beneden te brengen, met nog een 470uF er overheen.
In de PD zit er direct achter de smoorspoel al 470uF, met daarachter 2 x een RC om de B+ en B++ spanningen te maken.
Wat is wijsheid: Kan ik voor beide versterkers 470uF achter de smoorspoel plaatsen, en dan met een R in serie (met daarachter 47uF) de benodigde spanningen 'maken' voor beide versterkers? Of help ik dan het filter om zeep, en is het verstandiger de spanning achter de smoorspoel te splitsen, met diodes oid.
Phonodude: Classic Three: Wat weet ik van voeding, de 47uF achter de gelijkrichter mag niet hoger zijn, wordt opgegeven in de datasheet. Daarachter de smoorspoel, een smoorspoel heeft als voordeel dat de ohmse weerstand erg laag is, maar wel een hoge impedantie voor wisselspanning heeft. Daarachter weer een C die in beide schema's verschilt, 470uF tegen 50+50uF. Over deze C een ontlaadweerstand.
Daarachter in de Classic Three een 2k2 weerstand om de B+ spanning wat naar beneden te brengen, met nog een 470uF er overheen.
In de PD zit er direct achter de smoorspoel al 470uF, met daarachter 2 x een RC om de B+ en B++ spanningen te maken.
Wat is wijsheid: Kan ik voor beide versterkers 470uF achter de smoorspoel plaatsen, en dan met een R in serie (met daarachter 47uF) de benodigde spanningen 'maken' voor beide versterkers? Of help ik dan het filter om zeep, en is het verstandiger de spanning achter de smoorspoel te splitsen, met diodes oid.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik bedoel dus dit, kan nog wel zijn dat ik de (Classic Three) weerstanden wat aan moet passen voor de juiste spanning, maar voor het idee:
Laatst gewijzigd door Barry2001 op wo 09 apr 2014, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Beter?nl3prc schreef:This bijna niet te zien kan je die achtergrond niet grijs maken ofzo
Ziet er netjes uit , maar je moet zeker die spanningsdeler niet vergeten voor aan de gloei te leggen van de PD....
Misschien kan je hierdoor R1 270k nog weghalen?
Dennis
Misschien kan je hierdoor R1 270k nog weghalen?
Dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
@Anne: Precies, die Classic Three weerstanden wilde ik zowiezo aanpassen vanwege de hogere capaciteit van de buffer elco.
@Dennis: Die spanningsdeler zit inderdaad in het oude PD voedingsschema, maar komt te vervallen. In de 2014 versie van PD hangt de gnd gloei gewoon met een 1uF c-tje naar de overige gnd.
@Dennis: Die spanningsdeler zit inderdaad in het oude PD voedingsschema, maar komt te vervallen. In de 2014 versie van PD hangt de gnd gloei gewoon met een 1uF c-tje naar de overige gnd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Frezen. Malletje geplaatst, plankje eronder op maat gezaagd tussen de zijkanten van het frame zodat íe niet kan verschuiven, malletje erop vastschroeven, en frezen.
Kast hoeft niet de ton in, het is goed gegaan. Zoals altijd weet je het best hoe de klus geklaard moet worden nadat je klaar bent, dit kan dus veel handiger vooraf ...
Maar ben blij dat de uitsparing er goed in zit, kast kan in de lak, waarna de modules ingebouwd kunnen worden. Komende dagen lakken dus, kan me herinneren van de eindblokken dat ik daar 4 lagen gebruikt heb. Aangezien deze lak bij elke laag iets donkerder wordt moet ik even zien hoe ik daarmee uitkom... Wordt weer vervolgd.
Kast hoeft niet de ton in, het is goed gegaan. Zoals altijd weet je het best hoe de klus geklaard moet worden nadat je klaar bent, dit kan dus veel handiger vooraf ...
Maar ben blij dat de uitsparing er goed in zit, kast kan in de lak, waarna de modules ingebouwd kunnen worden. Komende dagen lakken dus, kan me herinneren van de eindblokken dat ik daar 4 lagen gebruikt heb. Aangezien deze lak bij elke laag iets donkerder wordt moet ik even zien hoe ik daarmee uitkom... Wordt weer vervolgd.
Netjes barry ziet er erg goed uit .
Zijn we strax dezelfde tijd klaar????
Kunnen we de sets in de toekomst een keer vergelijken
dennis
Zijn we strax dezelfde tijd klaar????
Kunnen we de sets in de toekomst een keer vergelijken
dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het meeste werk was het uitvlooien van de schakelingetjes, printen tekenen, dat is allemaal klaar. Maar er moet nog wel wat gebeuren, heb geen planning, zie wel wanneer het klaar is. Volgend jaar Hengelo luisterdag wellicht
Maar ben altijd in voor een vergelijk.
En dat frezen, ik ga in elk geval zelf een bovenfrees aanschaffen. Hoe heb ik al die jaren zonder gekund
En dat frezen, ik ga in elk geval zelf een bovenfrees aanschaffen. Hoe heb ik al die jaren zonder gekund
Frees is zeker handig , maar wel met mal of kopieerring.
Een freestafel waar je de frees onder monteerd lijkt me ook wel wat....
Maar eigenlijk aas ik hierop http://www.hbm-machines.com/producten/k ... eesmachine
Dit lijkt me heerlijk voor wat ik doe.
Dennis
Maar eigenlijk aas ik hierop http://www.hbm-machines.com/producten/k ... eesmachine
Dennis
Weet je dat zeker?Barry2001 schreef:Die spanningsdeler zit inderdaad in het oude PD voedingsschema, maar komt te vervallen. In de 2014 versie van PD hangt de gnd gloei gewoon met een 1uF c-tje naar de overige gnd.
Het is volgens mij een srpp schakeling waarbij de bovenste buis met de kathode op de halve spanning komt dat zal ongeveer 150V zijn.
Ik geloof niet dat dat goed gaat zonder verhoogde gloei spanning.
Groetjes George
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Is zeker een mooie machine, scheelt je een mal maken of met kopieerring werken. Maar nadeel lijkt me, ervaar ik nu ook met m'n kolomboormachine, je bewegingsruimte is beperkt denk ik? Voor frontjes e.d. is het perfekt, maar een groter werkstuk (luidspreker oid) wordt lastig. Of zie ik dat verkeerd?metabaron schreef:Frees is zeker handig , maar wel met mal of kopieerring.
Dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
ha George,Kappa7 schreef:Weet je dat zeker?Barry2001 schreef:Die spanningsdeler zit inderdaad in het oude PD voedingsschema, maar komt te vervallen. In de 2014 versie van PD hangt de gnd gloei gewoon met een 1uF c-tje naar de overige gnd.
Het is volgens mij een srpp schakeling waarbij de bovenste buis met de kathode op de halve spanning komt dat zal ongeveer 150V zijn.
Ik geloof niet dat dat goed gaat zonder verhoogde gloei spanning.
Groetjes George
Ik heb het 2014 schema voor me, daar zit de spanningsdeler niet in. De 5670's zijn op 6V gegloeid, en de 5755 op 12V. Heb Dick even gevraagd of ik het hier kan publiceren, en maar goed dat ik dat nog niet gedaan heb want het verzoek is dat niet te doen. Kunnen nog kleine wijzigingen komen, en anders wordt het een wildgroei aan schema's her en der.
Dick is bezig met een verhaal voor Audio Creative, daar komen de schema's gewoon in te staan.
Al een hele tijd geleden (ondertussen makkelijk 2jaar) triodeDick een mailtje gestuurd met de vraag waarom ie dat zo deed met een C nar massa ipv een spanningsdeler voor de voorspanning op de gloei.
Hij zei dat al veel tot gehele tevredenheid deed zonder dat 't mis gaat.
Komt er op neer dat de buis met de grootte lek kahode-gloeidraad (de slechtste dus) de spanning naar zich toe trekt en het minder moeilijk krijgt.Krijgen de anderen het moeilijker,gaan misschien ook meer lekken,waardoor de spanning verschuift naar een gemiddelde.Democratisch verdeeld ,mooi,tot er een alles naar zich toe trekt en de anderen afzien tot 't mis gaat.
Komt er op neer ,die C is mooi als alle buizen zich gedragen, in geval van twijfel liever een spanningsdeler.
Anne
Hij zei dat al veel tot gehele tevredenheid deed zonder dat 't mis gaat.
Komt er op neer dat de buis met de grootte lek kahode-gloeidraad (de slechtste dus) de spanning naar zich toe trekt en het minder moeilijk krijgt.Krijgen de anderen het moeilijker,gaan misschien ook meer lekken,waardoor de spanning verschuift naar een gemiddelde.Democratisch verdeeld ,mooi,tot er een alles naar zich toe trekt en de anderen afzien tot 't mis gaat.
Komt er op neer ,die C is mooi als alle buizen zich gedragen, in geval van twijfel liever een spanningsdeler.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Afstandsbediening kitje besteld, en vandaag post uit HongKong. Kanttekening, het werkt op 315MHz wat volgens mij niet helemaal legaal is in NL.
Ik wil de relais gaan vervangen voor een torretje, en de AB een ander huisje geven met degelijke schakelaars.
Ik wil de relais gaan vervangen voor een torretje, en de AB een ander huisje geven met degelijke schakelaars.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Weer wat vorderingen: Alle verdere gaten in het front geboord, goed uitrichten zodat de asjes er zonder wrijving doorheen gaan. Kast heeft inmiddels 4 blanke laklagen gekregen. De corian frontjes heb ik gepolijst, en dat viel natuurlijk weer tegen, tijdrovend karweitje, maar ze glimmen als een k&*tel in de maneschijn. Met korrel 1500 de ergste freesstrepen (nat) weggeschuurd, daarna met Brasso koperpoets verder polijsten. Wat picjes, beetje brak vanaf de tlf:
De alu knoppen hebben in de gootsteenontstopper gelegen, maar ze zijn me nog niet helemaal naar de zin. Denk ook nog even met de Brasso eroverheen.
De 4 standen schakelaar is binnen gekomen, maar hij is te groot. Toch maar voor de stappenschakelaar gekozen die ik nog had, maar even zien hoe dit gaat.
Nixie stuurprint voor de volumeweergave.
Een overzichtplaatje met de modules gemonteerd. De voedingstrafo, smoorspoel, behuizngen voor Classic Three en Phonodude hangen allemaal in rubbers. Ik ga deze opstelling proberen, werkt het niet (brom) zal er toch geschoven moeten worden. Kom ik maar op 1 manier achter...
Onderkant, alles is op een manier opgezet dat ik overal bij kan nadat de onderplaat is verwijderd.
Volgende stap, gelijkrichtbuisje monteren, met de capaciteiten voor de voeding. Hierna kan ik beginnen met het bedraden van het geheel.
De alu knoppen hebben in de gootsteenontstopper gelegen, maar ze zijn me nog niet helemaal naar de zin. Denk ook nog even met de Brasso eroverheen.
De 4 standen schakelaar is binnen gekomen, maar hij is te groot. Toch maar voor de stappenschakelaar gekozen die ik nog had, maar even zien hoe dit gaat.
Nixie stuurprint voor de volumeweergave.
Een overzichtplaatje met de modules gemonteerd. De voedingstrafo, smoorspoel, behuizngen voor Classic Three en Phonodude hangen allemaal in rubbers. Ik ga deze opstelling proberen, werkt het niet (brom) zal er toch geschoven moeten worden. Kom ik maar op 1 manier achter...
Onderkant, alles is op een manier opgezet dat ik overal bij kan nadat de onderplaat is verwijderd.
Volgende stap, gelijkrichtbuisje monteren, met de capaciteiten voor de voeding. Hierna kan ik beginnen met het bedraden van het geheel.
Ja altijd spannend.Zweitse schreef:Ziet er goed uit Barry, hopelijk valt het mee met de brom.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Steuntjes gemaakt voor de gelijkrichterbuis en de potmeter die als opnemer dient voor de nixie weergave.
Moet eigenlijk nog iets slims worden gemaakt om de batterij elco's op te bevestigen, heb wel een ideetje, wordt de volgende stap.
Moet eigenlijk nog iets slims worden gemaakt om de batterij elco's op te bevestigen, heb wel een ideetje, wordt de volgende stap.
- audiomanics
- Contacteer:
Barry2001 schreef:De corian frontjes gepolijst, tijdrovend karweitje
Ach, je doet toch al twee en een half jaar over het bouwen... dussssss... Wel een mooi frontje geworden zo..
Kees