Wat voor unit is dit en wat kan ik ermee?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Re: Wat voor unit is dit en wat kan ik ermee?

Bericht door Tom Magchielse »

bert stoltenborg schreef:
Ik wilde eigenlijk niet meer reageren. Maar goed.
Ik heb niks tegen Tom, alleen zegt hij vaak dingen, ook in andere topics, die eerst verstandig overkomen maar die later, als hem het vuur aan de schenen wordt gelegd, nogal onverdedigbaar zijn waarna er wordt geschermd met kennis die nooit kan worden gecontroleerd. Dat ergert mij, en volgens mij ook Philip of Eric.
.
Ik heb deze discussie maar even laten doorrazen, maar het moet me van het hart dat ik de bijdragen van dhr Stoltenberg ronduit beledigend vind.
Ik heb me voor dit topic de moeite getroost om een rekenroutine te schrijven waarmee de afstraling van dit soort ribbons kan worden berekend, wat toch wel een weekje gekost heeft, en die moeite wordt nu beloond met de kwalificatie "gelul". Dat stimuleert het leveren van bijdragen aan dit forum nu niet bepaald.
De stelling dat ik steeds dingen zou beweren, die niet kloppen of onverdedigbaar zouden zijn, is, als er geen greintje bewijs bij wordt geleverd,gewoon laster.
Tom
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Precies wat ik aangaf dus, ik was er al bang voor. Jij hebt je uiterst fatsoenlijk gedragen en nette reacties gepost. Ik hoop nog steeds dat bert dat ook eens een keer richting jou kan doen. Want in tegenstelling tot wat Wowly denkt, als ik een speakertje + filter bouw met de unit dan is dat allemaal wel leuk en aardig, voor een luisterdag en misschien ook voor de inmiddels verdwenen topic starter, het is dan niet ineens allemaal goed. Het zet niet recht dat er hier flink op de man is gespeeld en dat er daarvoor speciaal zelfs een vriendje bij is gehaald.

Tom, ik blijf wel nog steeds zitten met het punt van moeilijk afstraalgedrag specifiek rond 3kHz. Dat wordt niet verklaard door jouw berekeningen. Zie ik iets over het hoofd of kijk je hier zelf inmiddels toch ook wat anders tegen aan?
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Maar Jeroentje toch, niet zo snel bang zijn en huilie doen omdat ik iemand vraag om even mee te reageren, dat vriendje is wellicht de grootste levende expert op het gebied van bandjes, en dan overdrijf ik niks. En hij heeft toch alleen inhoudelijk gereageerd? Of zie jij alles wat ik doe als een systeem van drogredeneringen waarmee ik de bijdrage van Tom wil onderuithalen?
Tom is toch niet helemaal in staat om zijn beweringen te staven?
Als je wat zegt moet je de rug recht hebben, dan trek je je ook niks aan van een Bertje Stoltenborg dat zit te raaskallen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Bert, probeer een vriendelijk en beleefd te blijven, dat maakt het voor de rest een stuk plezieriger.
markbakk

Bericht door markbakk »

Bert, ik lees in je posts ook wel wat (zelf)relativeringsvermogen, ik ga niet zo zwaar aan je taalgebruik tillen.

Anderen, laten we de manier waarop Bert Stoltenberg communiceert interpreteren als nogal kort door de bocht en vrijpostig. Dat mag ook tot op zekere hoogte. Ik denk dat hij in z'n werk veel behoedzamer spreekt en schrijft (anders hou je weinig klanten over).

Bottom line: iedereen steekt veel tijd in dit topic, blijkbaar zit het onderwerp ons allemaal best hoog. En ja, Tom Magchielse heeft natuurlijk de kat op het spek gebonden. We komen er qua theorie/modellering en meettechniek op dit moment niet 100% uit, dus het blijft giswerk. Ik stel voor de discussie erover dan ook maar te staken.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Mijn probleem met de SA8520 dateert van lang geleden, toen we bij de NOS een aantal luidsprekers met deze tweeters hadden ontwikkeld. Het verhaal daarachter heb ik opgeschreven in bijgaand .doc voor wie dat interessant vindt. Het probleem dat we ermee hadden was, dat we met de ons beschikbare meetmethodes (en die deden in niets onder voor wat de forumleden thans hebben, TEF Techron 10, volledige B&K set-up, reflectie-vrije ruimte van 9x7x5m ) geen verklaring konden vinden voor de gehoormatig tegenvallende resultaten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het ditmaal met vergelijkbare methodes ook niet lukt. Mijns inziens hebben we in een aantal hier geposte metingen wel wat bedenkelijke aanwijzingen gezien. Het afstraalgedrag bijvoorbeeld verloopt niet zo gelijkmatig als bij een homogene membraansnelheid verwacht kan worden, een aantal posters heeft daar ook op gewezen. Misschien is het probleem intussen verholpen door Stage, misschien is inderdaad een grondiger analyse van het membraangedrag nodig, misschien verbeeldden die 25+ opname-technici bij de omroep zich maar wat...
De conclusie die sommigen trokken dat je het ding dan maar boven de 3 kHz moet gebruiken was destijds voor ons niet aantrekkelijk, omdat men met zo'n groot membraan best een bruikbare middentoon weergave zou moeten kunnen bereiken, zeker als de geluiddruk niet extreem hoog hoeft te worden.
Ik verzeker U allen dat ik niets tegen Stage of hun producten heb, en dat we bij de NOS best met dit probleem geworsteld hebben, zoals uit bijgaand document moge blijken. Wat mij betreft is het boek nu gesloten, tenzij iemand de oplossing heeft
groet, Tom
Bijlagen
De SA8520 bij de NOS.doc
(22 KiB) 437 keer gedownload
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bert stoltenborg schreef:
Maar Jeroentje toch, niet zo snel bang zijn en huilie doen omdat ik iemand vraag om even mee te reageren, dat vriendje is wellicht de grootste levende expert op het gebied van bandjes, en dan overdrijf ik niks. En hij heeft toch alleen inhoudelijk gereageerd? Of zie jij alles wat ik doe als een systeem van drogredeneringen waarmee ik de bijdrage van Tom wil onderuithalen?
Tom is toch niet helemaal in staat om zijn beweringen te staven?
Als je wat zegt moet je de rug recht hebben, dan trek je je ook niks aan van een Bertje Stoltenborg dat zit te raaskallen.
Huilie doen? :lol: Ik zit hier met een grote grijns te lezen. Prima dat je de grootste levende expert erbij haalt, maar niet als dat gebeurt om iemand onderuit te halen. Dat heeft Philip niet gedaan. Jij wel.
En ja, als Tom jou als een raaskal kan beschouwen, dan hoeft niemand meer een probleem te hebben.

Slot erop. Wellicht dat de topic starter nog eens op mijn PB reageert, anders is elke verdere inspanning een beetje verloren moeite.
Gesloten