Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Mijn complimenten trouwens voor de kastjes, Sander. zien er echt keurig uit. =D>
Dank voor het compliment Ray :proost: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Dat stadium heb ik nooit bereikt met mijn W130S + SC10N, want ik bleef tussen 2 filters heen en weer switchen.
Da's een reden waarom ik dit project tot nu toe niet had afgerond, ook ik bleef stoeien met 't filter in de hoop dat het allemaal nog beter kon. Uiteindelijk heb je dan een berg filteronderdelen bij elkaar verzameld die kwa kostprijs net zo duur, of duurder, zijn dan de drivers. Daarom heb ik die hoop laten varen met de insteek 'goed is goed genoeg', en tot nog toe betreur ik die keuze niet.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Wowly »

Haha nu is de truuk om er ook gewoon fijne muziek op te gaan beluisteren en te berusten in de speaker zodat ie kan groeien bij je.

PS: ziet er fantastisch uit, zoals vrijwel alles wat je maakt.
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hansr »

Hoi Sander,

Ik ben erg nieuwsgierig naar de klank dus ik ga hem bouwen. Heb jij de maten van de plankjes voor me? Eventueel mag een Sketchup file ook of kastmaten. Ik schat dat het zo rond de BxHxD 20x32x20 cm zal zijn maar het zal mijn eerste keer bouwen worden dus ik hoop op je hulp.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Ik was bezig met een complete bouwbeschrijving, dus graag nog heel even geduld, hoop deze eind van de maand af te hebben.
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hansr »

Dank voor je reactie! wacht ik nog even met zagen.
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hansr »

Ik was geïnspireerd geraakt door Sander Sassen z'n low budget benadering en ik heb besloten om deze luidspreker ook te gaan bouwen.

Ik had geen zaagtafel dus die heb ik eerst in elkaar geknutseld. Ook lekker low budget. er zit een kleine afwijking in maar hier is mee te werken. Met een klein beetje schuren heb ik de plankjes goed op maat kunnen krijgen.

Aangezien ik niet een exacte kloon wilde maken (Lees geen geduld had om Sander zijn verslag af te wachten) maar ook een beetje zelf na wilde denken over hoe het eruit komt te zien heb ik grofweg dezelfde opzet gehandhaafd.

+/- 6,2 liter inhoud. Basreflexpoort afgestemd op 65Hz. Filter schaamteloos gekopieerd, alleen kreeg ik 4x 4,7uF thuisgestuurd en 2x 3,9uF. Die 3,9 heb ik maar parallel gezet aan de 470uF bipolair (ook gewoon 2x1000uF low budget in serie geknoopt)

Het speelt sinds vanavond en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Ik ga binnenkort nog wat de puntjes op de I zetten. Zo zit er nu nog niet een stukje foam/rubber achter de units, moet ik nog een beetje experimenteren met Sonofil hoeveel er nu precies in moet etc. Ik ga de kasten nog afwerken en dit waarschijnlijk met folie beplakken. En last but not least, er moet nog een frontje voor. Kortom ik ben er nog niet klaar mee.
Bijlagen
IMG_20190115_231934.jpg
IMG_20190117_212435.jpg
IMG_20190118_203449.jpg
IMG_20190119_175748.jpg
IMG_20190120_121729.jpg
IMG_20190120_223334.jpg
IMG_20190121_195326.jpg
IMG_20190121_205737.jpg
IMG_20190122_231643.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Shadow »

Als je die basreflex poort nu ook nog mooie flares mee geeft dan verbeter je voor niks ook nog een stuk Hans!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Goed bezig Hans! :goedzo:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

P.s. vergeet niet de foam ring onder de tweeter faceplate, anders gaat hij daar hoorbaar lucht tussen persen als de luidsprekers wat harder spelen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door VintageHarry »

In het kader van "NoBudget", zou je het horen als je de luchtspoelen vervangt door (IT Ferrobar)kernspoelen? Scheelt ongeveer de helft van de prijs, en de Rdc gaat ook nog eens omlaag. Of gaat deze bezuiniging te ver? :hide:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Die Jantzen 1.0mm luchtspoelen kosten ook een knaak en drie knikkers en die heb ik liever dan wat voor kernspoel dan ook heel eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door VintageHarry »

Je hebt gelijk, was ook maar een vraag.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hannesie »

pol.JPG
(ook gewoon 2x1000uF low budget in serie geknoopt)
Klopt dat wel..................??????
Nog eerder geen polaire condensatoren gezien in een scheidingsfilter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
pol.JPG
(ook gewoon 2x1000uF low budget in serie geknoopt)
Klopt dat wel..................??????
Nog eerder geen polaire condensatoren gezien in een scheidingsfilter.
Jazeker, gewoon met de + of - aan elkaar knopen en dan heb je een bipolaire elco van 1/2 de waarde van de individuele elco.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hannesie »

Dat zie je dan niet helemaal terug in een schema, en kon het ook niet herleiden met de foto van de onderkant. :think: :x
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door ds23man »

Algemene elektronicakennis Hans...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hannesie »

Dat is bij mij altijd te weinig, maar ik doe mijn best het te begrijpen, anders had ik het niet gevraagd......!! :D
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hansr »

Gewoon een goede vraag hoor.

Ik ga dit weekend de speakers weer uit elkaar halen en dan schuren, plamuren en de puntjes op de i zetten.

Een vraag, ik heb deze set met freesjes

https://www.bol.com/nl/p/silverline-12- ... STEALw_wcB

Kan ik met een kwartrond frees de flare maken? Smelt de pvc buis dan niet?

Vandaag nog even geluisterd en nu ze een dagje hebben gespeeld komt de bas lekker los en klinken ze heel netjes.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door dre »

Nee,het plastic zal niet smelten.
En ja:afrondfrees zal prima werken!
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door pompebled »

Bij PVC frezen bij voorkeur géén hoog toerental, om de temperatuur van het PVC laag te houden.
Doe je het bij dit weer buiten of in een onverwarmde werkplaats, dan wordt er niks te warm...

Neem de grootste frees uit de set.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SARK »

En een brilletje opzetten hè!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SARK »

ps.
Over veiligheid gesproken ... er ontbreekt een spouwmes op jouw DIY zaagtafel, ik ben even vergeten waarom maar volgens mij is dit redelijk gevaarlijk maar ik hoop dat de experts hier meer duidelijkheid over kunnen geven.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door FritsK »

SARK schreef:
ps.
Over veiligheid gesproken ... er ontbreekt een spouwmes op jouw DIY zaagtafel, ik ben even vergeten waarom maar volgens mij is dit redelijk gevaarlijk maar ik hoop dat de experts hier meer duidelijkheid over kunnen geven.
Een spouwmes zorgt ervoor dat de zaag niet vastloopt in de zaagsnede door het wegkantelen van het werkstuk. Dit zorgt bij een tafel voor rondvliegende werkstukken. Bij een handcirkelzaag kan dat zorgen voor het lanceren van de cirkelzaag uit de zaagsnede.
Het spouwmes is iets smaller dan de tanden op het blad maar breder dan het blad zelf en daardoor begeleidt hij het werkstuk.

Weet je wat je doet dan kan (en mag) je prima zonder. Een foutje is zo gemaakt dus ik zou hem er lekker op zetten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Er was belangstelling voor de bouwtekeningen van de Nobudget monitor, dus hieronder de Sketchup bestanden voor de kast.
nobudget.skp
(101.19 KiB) 44 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”