Dank voor het compliment Rayray5150 schreef:Mijn complimenten trouwens voor de kastjes, Sander. zien er echt keurig uit.
Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Da's een reden waarom ik dit project tot nu toe niet had afgerond, ook ik bleef stoeien met 't filter in de hoop dat het allemaal nog beter kon. Uiteindelijk heb je dan een berg filteronderdelen bij elkaar verzameld die kwa kostprijs net zo duur, of duurder, zijn dan de drivers. Daarom heb ik die hoop laten varen met de insteek 'goed is goed genoeg', en tot nog toe betreur ik die keuze niet.wouter schreef:Dat stadium heb ik nooit bereikt met mijn W130S + SC10N, want ik bleef tussen 2 filters heen en weer switchen.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Haha nu is de truuk om er ook gewoon fijne muziek op te gaan beluisteren en te berusten in de speaker zodat ie kan groeien bij je.
PS: ziet er fantastisch uit, zoals vrijwel alles wat je maakt.
PS: ziet er fantastisch uit, zoals vrijwel alles wat je maakt.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Hoi Sander,
Ik ben erg nieuwsgierig naar de klank dus ik ga hem bouwen. Heb jij de maten van de plankjes voor me? Eventueel mag een Sketchup file ook of kastmaten. Ik schat dat het zo rond de BxHxD 20x32x20 cm zal zijn maar het zal mijn eerste keer bouwen worden dus ik hoop op je hulp.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de klank dus ik ga hem bouwen. Heb jij de maten van de plankjes voor me? Eventueel mag een Sketchup file ook of kastmaten. Ik schat dat het zo rond de BxHxD 20x32x20 cm zal zijn maar het zal mijn eerste keer bouwen worden dus ik hoop op je hulp.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ik was bezig met een complete bouwbeschrijving, dus graag nog heel even geduld, hoop deze eind van de maand af te hebben.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Dank voor je reactie! wacht ik nog even met zagen.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ik was geïnspireerd geraakt door Sander Sassen z'n low budget benadering en ik heb besloten om deze luidspreker ook te gaan bouwen.
Ik had geen zaagtafel dus die heb ik eerst in elkaar geknutseld. Ook lekker low budget. er zit een kleine afwijking in maar hier is mee te werken. Met een klein beetje schuren heb ik de plankjes goed op maat kunnen krijgen.
Aangezien ik niet een exacte kloon wilde maken (Lees geen geduld had om Sander zijn verslag af te wachten) maar ook een beetje zelf na wilde denken over hoe het eruit komt te zien heb ik grofweg dezelfde opzet gehandhaafd.
+/- 6,2 liter inhoud. Basreflexpoort afgestemd op 65Hz. Filter schaamteloos gekopieerd, alleen kreeg ik 4x 4,7uF thuisgestuurd en 2x 3,9uF. Die 3,9 heb ik maar parallel gezet aan de 470uF bipolair (ook gewoon 2x1000uF low budget in serie geknoopt)
Het speelt sinds vanavond en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Ik ga binnenkort nog wat de puntjes op de I zetten. Zo zit er nu nog niet een stukje foam/rubber achter de units, moet ik nog een beetje experimenteren met Sonofil hoeveel er nu precies in moet etc. Ik ga de kasten nog afwerken en dit waarschijnlijk met folie beplakken. En last but not least, er moet nog een frontje voor. Kortom ik ben er nog niet klaar mee.
Ik had geen zaagtafel dus die heb ik eerst in elkaar geknutseld. Ook lekker low budget. er zit een kleine afwijking in maar hier is mee te werken. Met een klein beetje schuren heb ik de plankjes goed op maat kunnen krijgen.
Aangezien ik niet een exacte kloon wilde maken (Lees geen geduld had om Sander zijn verslag af te wachten) maar ook een beetje zelf na wilde denken over hoe het eruit komt te zien heb ik grofweg dezelfde opzet gehandhaafd.
+/- 6,2 liter inhoud. Basreflexpoort afgestemd op 65Hz. Filter schaamteloos gekopieerd, alleen kreeg ik 4x 4,7uF thuisgestuurd en 2x 3,9uF. Die 3,9 heb ik maar parallel gezet aan de 470uF bipolair (ook gewoon 2x1000uF low budget in serie geknoopt)
Het speelt sinds vanavond en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Ik ga binnenkort nog wat de puntjes op de I zetten. Zo zit er nu nog niet een stukje foam/rubber achter de units, moet ik nog een beetje experimenteren met Sonofil hoeveel er nu precies in moet etc. Ik ga de kasten nog afwerken en dit waarschijnlijk met folie beplakken. En last but not least, er moet nog een frontje voor. Kortom ik ben er nog niet klaar mee.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Als je die basreflex poort nu ook nog mooie flares mee geeft dan verbeter je voor niks ook nog een stuk Hans!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
P.s. vergeet niet de foam ring onder de tweeter faceplate, anders gaat hij daar hoorbaar lucht tussen persen als de luidsprekers wat harder spelen.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
In het kader van "NoBudget", zou je het horen als je de luchtspoelen vervangt door (IT Ferrobar)kernspoelen? Scheelt ongeveer de helft van de prijs, en de Rdc gaat ook nog eens omlaag. Of gaat deze bezuiniging te ver? 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Die Jantzen 1.0mm luchtspoelen kosten ook een knaak en drie knikkers en die heb ik liever dan wat voor kernspoel dan ook heel eerlijk gezegd.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Klopt dat wel..................??????(ook gewoon 2x1000uF low budget in serie geknoopt)
Nog eerder geen polaire condensatoren gezien in een scheidingsfilter.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Jazeker, gewoon met de + of - aan elkaar knopen en dan heb je een bipolaire elco van 1/2 de waarde van de individuele elco.hannesie schreef:pol.JPGKlopt dat wel..................??????(ook gewoon 2x1000uF low budget in serie geknoopt)
Nog eerder geen polaire condensatoren gezien in een scheidingsfilter.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Dat zie je dan niet helemaal terug in een schema, en kon het ook niet herleiden met de foto van de onderkant.

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Dat is bij mij altijd te weinig, maar ik doe mijn best het te begrijpen, anders had ik het niet gevraagd......!! 
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Gewoon een goede vraag hoor.
Ik ga dit weekend de speakers weer uit elkaar halen en dan schuren, plamuren en de puntjes op de i zetten.
Een vraag, ik heb deze set met freesjes
https://www.bol.com/nl/p/silverline-12- ... STEALw_wcB
Kan ik met een kwartrond frees de flare maken? Smelt de pvc buis dan niet?
Vandaag nog even geluisterd en nu ze een dagje hebben gespeeld komt de bas lekker los en klinken ze heel netjes.
Ik ga dit weekend de speakers weer uit elkaar halen en dan schuren, plamuren en de puntjes op de i zetten.
Een vraag, ik heb deze set met freesjes
https://www.bol.com/nl/p/silverline-12- ... STEALw_wcB
Kan ik met een kwartrond frees de flare maken? Smelt de pvc buis dan niet?
Vandaag nog even geluisterd en nu ze een dagje hebben gespeeld komt de bas lekker los en klinken ze heel netjes.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Nee,het plastic zal niet smelten.
En ja:afrondfrees zal prima werken!
En ja:afrondfrees zal prima werken!
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Bij PVC frezen bij voorkeur géén hoog toerental, om de temperatuur van het PVC laag te houden.
Doe je het bij dit weer buiten of in een onverwarmde werkplaats, dan wordt er niks te warm...
Neem de grootste frees uit de set.
Groeten, Jan.
Doe je het bij dit weer buiten of in een onverwarmde werkplaats, dan wordt er niks te warm...
Neem de grootste frees uit de set.
Groeten, Jan.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
ps.
Over veiligheid gesproken ... er ontbreekt een spouwmes op jouw DIY zaagtafel, ik ben even vergeten waarom maar volgens mij is dit redelijk gevaarlijk maar ik hoop dat de experts hier meer duidelijkheid over kunnen geven.
Over veiligheid gesproken ... er ontbreekt een spouwmes op jouw DIY zaagtafel, ik ben even vergeten waarom maar volgens mij is dit redelijk gevaarlijk maar ik hoop dat de experts hier meer duidelijkheid over kunnen geven.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Een spouwmes zorgt ervoor dat de zaag niet vastloopt in de zaagsnede door het wegkantelen van het werkstuk. Dit zorgt bij een tafel voor rondvliegende werkstukken. Bij een handcirkelzaag kan dat zorgen voor het lanceren van de cirkelzaag uit de zaagsnede.SARK schreef:ps.
Over veiligheid gesproken ... er ontbreekt een spouwmes op jouw DIY zaagtafel, ik ben even vergeten waarom maar volgens mij is dit redelijk gevaarlijk maar ik hoop dat de experts hier meer duidelijkheid over kunnen geven.
Het spouwmes is iets smaller dan de tanden op het blad maar breder dan het blad zelf en daardoor begeleidt hij het werkstuk.
Weet je wat je doet dan kan (en mag) je prima zonder. Een foutje is zo gemaakt dus ik zou hem er lekker op zetten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Er was belangstelling voor de bouwtekeningen van de Nobudget monitor, dus hieronder de Sketchup bestanden voor de kast.
