Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Bericht door PA4URK »

Bedankt medestrijder :lol: , dit is de goeie; met die aanpassingen had ik al rekening gehouden met het bestellen van de onderdelen die ik nog niet had. Het zal mij benieuwen of er veel verschil zit in de verschillende benaderingen qua bouw. Ik heb namelijk voornamelijk gebruik gemaakt van reeds aanwezige onderdelen.
TheoK

Bericht door TheoK »

Ben erg benieuwd hoe deze versterker gaat klinken. :rock:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik ook Theo, maar nog even geduld :)
Even wat anders folks: ik zie bij veel ontwerpen een extra zekering in de hoogspanning opgenomen, op diverse plaatsen ergen tussen de gelijkrichter en na de laatste. Heeft dat ding zin of is het gewoon nog een extra beveiliging?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je zou tussen de anodes van de gelijkrichter en de trafo zekeringen kunnen zetten.Dan verbrand de trafo niet als die toegevoegde C,tussen de anodes,doorslaat.Voor narigheid verderop helpt het niet veel door de grote inwendige weerstand van zo'n gelijkrichter,die loopt dan wel heeeel rood aan.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

En mocht er onverhoopt toch iets mis gaan vliegt de hoofdzekering bij de 220 ingang er toch uit Anne? Dus maar overslaan dat ding...?
Vanavond geen Midsomer Murders dus nog even aan het solderen geweest. De laatste bedrading gelegd en morgenavond beginnen met weerstanden en andere toestanden O:)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo'n hoofdzekering,dat werkt maar matig.Te licht en het springt voor niks,zwaarder en als het geen flinke sluiting is springt ie niet.Het veiligst is een themische automaat die net niet afslaat,primaire stroom meten+10%,die is eerder te heet dan de trafo.
Midsomer murders :twisted: bah,voor wanneer Mudsomer fuckers 8) al dat onzedig gemoord :mrgreen:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Het veiligst is een themische automaat die net niet afslaat
Die past er nèt niet meer in :lol: Maar eens even een plakje voor een zekeringetje zoeken.

Voor Midsomer Murders, Commissaris Frost en consorten blijf ik tv kijken, de bagger die we dagelijks over ons heen krijgen gestort door de commerciëlen ruil ik subiet in voor een avondje solderen =;

@Robert
Je kunt met de eerste condensator na de gelijkrichter de spanning wel een beetje tunen.
Daar heb ik die hele grote flessen zitten Robert, tweemaal 5.5 uF parallel, 11 uF dus.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je spanning dus daadwerkelijk te hoog blijkt, kun je één fles losmaken. Dan houdt je weer 5,5uF over. De uiteindelijke gestabiliseerde spanning zal dan iets lager worden.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Heeft dat geen invloed in de vorm van toename brom of zo Robert?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat verwacht ik niet, de 100uF na de spoel trekt dat wel recht. Maar de Proof of the Pudding is in the eating...

Kijk eerst maar eens hoe hoog de belaste spanning is.
Er is nu aardig wat inwendige weerstand (in de trafowikkelingen, in de gelijkrichterbuis en in de smoorspoel) waar geen spanning over valt omdat er geen stroom vloeit. Wanneer je de voeding gaat belasten, dan zal de spanning in elk geval lager worden.
Je kunt het uitproberen door met twee gloeilampen ( als je die nog hebt ) van 25W in serie de voeding te belasten. Bij 460V zou er dan net iets meer dan 100mA gaan lopen.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Wanneer ik die ene fles kan laten vervallen creëer ik wel weer wat extra ruimte Robert :) Gloeilampen? Wat zijn dat voor dingen? Net zoiets als buizen of zo?

Heb net twee gloeilampen geprobeerd Robert. Wat denk je? Twee brandende gloeilampen (van 25 watt, het hele huis afgezocht :? ), een spanning van 363 volt en een flinke brom uit de smoorspoel... Een spanningsval van ruim 160 volt dus. Maar die brom uit die smoorspoel baart me wel zorgen. Met twee lampen van 40 watt zat ik op 325 volt met een nog grotere brom.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hier klopt iets niet,een inwendige weerstand van wel 2k :?
Is zelfs voor een buisgelijkrichter buitensporig.Zijn het wel 25W 230V lampen en staan ze in serie :?:
40W lampen eraan hangen,mot de gelijkrichter of trafo eraan :shock:
Ook het brommen van de smoorspoel doet vermoeden dat er te zwaar belast wordt.
Wat ook nog kan is dat één fase van de gelijkrichter niks doet,buis slecht,trafo onderbroken(kan ook aan de massa-kant) of =; slecht bedraad .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Oh hellepie, wat nu?
Zijn het wel 25W 230V lampen en staan ze in serie
Ze zijn inderdaad 25 watt en staan in serie.
Wat ook nog kan is dat één fase van de gelijkrichter niks doet,buis slecht,trafo onderbroken(kan ook aan de massa-kant) of slecht bedraad
De 5U4G heb ik van Marktplaats en was gegarandeerd goed (...), de andere zienswijzen ga ik even nalopen al lijkt me dat sterk. Maar je weet maar nooit.
Kan ik met de scoop meten of er iets niet klopt aan de spanning? Mijn scoop gaat tot 400 volt en de probe tot 600 volt.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Om de gelijkrichter te testen met de scoop ( gebruik de probes!! ) moet je even alles achter de gelijkrichter losmaken.

Sluit desnoods even die twee 25W lampen aan op de uitgang van de gelijkrichter. (Ik twijfel een beetje of er een stroompje door die gelijkrichter moet gaan om wat te kunnen zien.)

Wanneer je met de scoop gaat kijken moet je allemaal halve sinussen zien die netjes naast elkaar zitten.
Wanneer één van de helften van de gelijkrichter kapot is, zie je ook allemaal halve sinussen, maar telkens met een plat stukje ertussen, waar een halve sinus tussen past.
(Begrijp je me een beetje? Het gaat om het verschil tussen enkelfasige en dubbelfasige gelijkrichting. )

Meet eens met een ohm-meter de DC weerstand van die smoorspoel. Is dat een nieuwe, of komt deze uit één van die zenders?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

http://link.marktplaats.nl/414757220

Bekende van jou, Rein?

Misschien wat voor een extra voorraadje?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Rein, als de 5U4G defekt mocht blijken te zijn, heb toevallig onlangs oa een reserve set buizen aangeschaft voor de 300B SE die ik aan het bouwen ben, zitten ook een paar minder vaak voorkomende types in. Dat was bij Tubeworks, die heeft 'm gewoon op de plank liggen. Prijs was dacht ik iets meer dan een tientje.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat met die gelijkrichter zal ik even op me in laten werken Robert :oops:
Wat betreft de smoorspoel: die komt inderdaad uit een oude zender maar hoewel ik de exacte waarde niet van het schema heb kunnen lezen lijkt ie me groot genoeg om deze versterker aan te kunnen. De zender waar hij in zat levert 400 watt vermogen... De dc weerstand zal ik vanavond effe meten. Maar ik denk toch dat het in de smoorspoel zit, maar eerst ga ik vanavond die ene fles los koppelen en zien wat er dan gebeurt.
Bekende van jou, Rein?
Een jongen die bij een grote plaatselijke rederij op de schuur werkt, zit een beetje ouwe zooi te verkopen. Ik heb al zes van die dingen liggen, dat is voorlopig genoeg :lol:

@Barry: die 5U4G is overal nog wel verkrijgbaar, bij Jukebox Revival hheb ik ze ook al zien liggen en voor de prijs hoeft Rein het niet te laten :)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De DC weerstand van de smoorspoel is ongeveer 5 Ohm Robert.
Heb net twee gloeilampen geprobeerd Robert. Wat denk je? Twee brandende gloeilampen (van 25 watt, het hele huis afgezocht ), een spanning van 363 volt en een flinke brom uit de smoorspoel... Een spanningsval van ruim 160 volt dus. Maar die brom uit die smoorspoel baart me wel zorgen. Met twee lampen van 40 watt zat ik op 325 volt met een nog grotere brom.
Klopt mijn volgende beredenering vrienden? Een spanningsval van ongeveer 160 volt bij 50 watt (2 x 25 gloeilampen) geeft een weerstand (van de smoorspoel?) van P=Ukwadr/R:
50 Watt=160x160/R, dus R=512. Dezelfde berekening geeft bij een spanningsval van 200 volt bij 80 watt (2 x 40 gloeilampen) eveneens een weerstand van 500 ohm. Is dat gewoon de totale weerstand van de gloeilampen samen met de smoorspoel en de bedrading? Of reken ik nu onzin uit? :oops:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een smoorspoel met maar 5ohm heeft meestal een kleine zelfinduktie(dik draad,weinig windingen)maar als het een hele dikke is valt dat wel mee.Het enige gevolg van een kleine zelfinduktie is meer brom,voor de gelijkrichter(goed voor meer dan 200mA)met nog geen 100mA zal het wel meevallen.
Ik heb al 's uitgelegd,bij de versterker van TheoK,hoe je achter de waarde van de spoel kunt komen.
Tijd om te gaan rekenen :shock: met wat afronden voor het gemak 8)
Gloeilamp 230V,25W als 't ie normaal brandt (weerstand is koud wel 10x kleiner)is weerstand 230x230/25 ong.2k1
en twee in serie 4k2.
Als dat aan de voeding hangt zakt de spanning naar 365V(goeie 180V/lamp -> kouder,weerstand wat lager),dan loopt er een stroom van 365/4k ofwel 90mA.
Met die 90mA is de voeding van 545 naar 365V gezakt.Dus een verlies van 180V bij 90mA,alsof er een weerstand van 180/90=2k,veel te veel :(
Om te weten of de gelijkrichter doet wat ie moet,één anode los en even zien wat eruit komt mét de lampen eraan(niet te lang).Dan hetzelfde met de andere anode,moet ongeveer hetzelfde geven.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De 5U4G werkt goed dus is het met een grote waarschijnlijkheid de smoorspoel... De DC weerstand van de aanbevolen Hammond 193J zoals in het schema aangegeven is iets van 82 ohm en het bromding 5 ohm. Maar ik vraag me af of die Hammond nog ergens past in of op de versterker. In veel schema's zie ik dat de smoorspoel vervangen wordt door een grote weerstand. Is dat geen optie?

Edit: Ik zie net dit bij AE: 10H 200mA ei-kern 55x60x70, mooie afmetingen. Of toch de weerstand proberen?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die smoorspoel heeft misschien een te kleine zelfinduktie om de brom genoeg weg te krijgen,maar kan NIET de oorzaak zijn dat de spanning zo erg in elkaar stort.
Maak 's een plaatje van de spanning over de 100µF met belasting.Om de meetspanning niet te hoog te maken kan het ook over een van de 25W lampen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Een plaatje heb ik even niet voor je Anne omdat m'n toestel momenteel in Schotland verblijft. Ik ga het wel even proberen met m'n mobieltje. Wel heb ik met de scoop een paar metingen gedaan vanmiddag, belast met de lampen. Vanaf de trafo eerst een prachtige sinus, daarna de 5U4G met de massa van de probe aan aarde en de probe op de buis een kleine sinus, na de smoorspoel een vlakke streep met een rimpeltje en op de 100uF een nagenoeg vlakke spanning. Doe ik nu iets verkeerd en meet ik ergens niet goed? Kan die brom uit de smoorspoel (met twee schroeven aan de houten behuizing bevestigd) misschien een mechanisch versterkte brom zijn zodat het erger lijkt dan het is?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nieuwe ontwikkeling: Net één van de 5 uF flessen losgemaakt met als resultaat een aanmerkelijk mindere brom en een spanning van 435 volt. Dit lijkt - voorzichtig - veelbelovend :-#
TubeHead

Bericht door TubeHead »

hoeveel uF heb je direkt na de 5U4 ? ( volgens de datasheet mag het maximaal 40uF zijn ).

Wat je ook kan proberen is even een 10 ohm oid weerstand in serie zetten tussen de gelijkrichtbuis en de eerste condensator.
Dit moet de boel ook wat dempen.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Meteen na de 5U4 zitten die twee grote flessen parallel, 5 uF / 660 volt elk, dus 10 uF Glenn. Eén van de twee heb ik nu dus losgemaakt met als gevolg een hogere spanning - van 365 naar 435 - en een aanmerkelijk minder brommende smoorspoel.
Plaats reactie