Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Daarnaast is het ook zo dat de dome niet een perfecte halve bol is.
De bovenkant is afgeplat om zo kort mogelijk langs de bovenkant van de tweeter te lopen.
De reden hiervoor is dat dat esthetischer is en daarnaast dat een dikkere 'rand' langs de tweeter negatieve invloed heeft op het afstraalgedrag ervan.
Zo'n afgeplatte bovenkant lijkt me sowieso onmogelijk om te draaien in een draaibank.
De bovenkant is afgeplat om zo kort mogelijk langs de bovenkant van de tweeter te lopen.
De reden hiervoor is dat dat esthetischer is en daarnaast dat een dikkere 'rand' langs de tweeter negatieve invloed heeft op het afstraalgedrag ervan.
Zo'n afgeplatte bovenkant lijkt me sowieso onmogelijk om te draaien in een draaibank.
Aha, ik dacht dat jullie achter de rand van de tweeterbehuizing de bol aansluitend wilden plaatsen (beetje zoals bij jasper joppe, maar dan de tweeterbehuizing voor de helft zeg maar), maar jullie gaan dus een gote bolle plaat maken over de volledige breedte. Da's idd niet te doen met een draaibank natuurlijk.
En als jullie lekker aan de gang gaan met en houtrasp? Een paar malletjes om de juiste curve vast te stellen tijdens het vijlen is natuurlijk wel wenselijk.
Zal wel niet exact te maken zijn. Als je ervoor zorgt dat de bovenste panelen betreffende de tweet demontabel zijn kun je later misschien nog de bolle bovenzijde maken?
Jan
En als jullie lekker aan de gang gaan met en houtrasp? Een paar malletjes om de juiste curve vast te stellen tijdens het vijlen is natuurlijk wel wenselijk.
Zal wel niet exact te maken zijn. Als je ervoor zorgt dat de bovenste panelen betreffende de tweet demontabel zijn kun je later misschien nog de bolle bovenzijde maken?
Jan
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
klopt! Op de foto zoals boven was ook het initiele idee. In latere tekeningen was de bovenzijde ook minder bol maar platter. Vandaar dat die bol ook niet te maken is in een draaibank.fgroen schreef:Ik vind het originele idee te bol. Past niet bij de rest van de kast. Ik denk dat een massief houten bovenkant met een subtiele glooiing het best zal passen.
Dat een bol mooier zou zijn dan de huidige oplossing bestaat geen discussie over geloof ik. Maar we moeten de realiteit onder ogen zien: een bol zit er momenteel niet in.
En zoals Ed al zei: de huidige oplossing ziet er ook heel strak uit. Je zullen zien!
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
zou ik graag willen, alleen krijg ik het niet voor mekaar om gestart te raden.Martijn M schreef:Ed, maak 's een mooie site! Je hebt voldoende interessante projecten!
zie dit topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3899
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Guido stelde vandaag tijdens een luisteruurtje voor om de kasten te ontkoppelen.
Ik had dit, uit 'non-chalantie' nog niet gedaan.
1. omdat RJ er een voetplaat onder wil
2. omdat ik van mening was dat met het huidige gewicht de kast / vloer koppeling goed was.
Was dit effe fout gedacht zeg.
Na Guido's uitspraak heb ik direct 2 plakjes Soundcare opengeritst.
3 stuks onder de linker kast, 3 stuks onder rechter.
The Hunter van Jennifer Warnes terug op de eerste track en Bingo!!! wat een verademing. Het hout van de Contrbass kraakt met elke toon en de snaren lopen met lust op de toets aan.
Ook gaf Guido aan dat de tonen nu mooi uitvloeien, ook in mid en hoog, het zijn geen dead-notes meer.
Dit ben ik ook gaan merken nadat de topkast erop gezet is. Heeft natuurlijk ook met de stuurelectronica te maken.
Wat die topkast betreft vind Guido dat het huidige platte model hem zelfs meer bevalt als de half ronde bol. Persoonlijk vind ik het ook mooi staan.
Ed.
Ik had dit, uit 'non-chalantie' nog niet gedaan.
1. omdat RJ er een voetplaat onder wil
2. omdat ik van mening was dat met het huidige gewicht de kast / vloer koppeling goed was.
Was dit effe fout gedacht zeg.
Na Guido's uitspraak heb ik direct 2 plakjes Soundcare opengeritst.
3 stuks onder de linker kast, 3 stuks onder rechter.
The Hunter van Jennifer Warnes terug op de eerste track en Bingo!!! wat een verademing. Het hout van de Contrbass kraakt met elke toon en de snaren lopen met lust op de toets aan.
Ook gaf Guido aan dat de tonen nu mooi uitvloeien, ook in mid en hoog, het zijn geen dead-notes meer.
Dit ben ik ook gaan merken nadat de topkast erop gezet is. Heeft natuurlijk ook met de stuurelectronica te maken.
Wat die topkast betreft vind Guido dat het huidige platte model hem zelfs meer bevalt als de half ronde bol. Persoonlijk vind ik het ook mooi staan.
Ed.
Ik heb gisteren de HH 3/2008 gekocht en het antwoord van Timmermans gelezen. Helaas, uit zijn antwoord leid ik af dat hij de discussie niet heeft begrepen. Het gaat ons om gelijkheid van fasehelling op het overnamepunt. De woofer en tweeter hebben dan gelijke group delay en integreren mooi. In zijn antwoord geeft hij aan dat er steeds meer fasedraaiing plaatsvindt hoe verder je van de luidspreker af gaat staan. Natuurlijk is dat zo, dat zou je ook meten als je in je meetsoftware de microfoon op 1 meter zet maar een meetafstand van 1cm invult. Of dat je je microfoon op 3 meter zet en als meetafstand 1 meter invult. Dan gaat de fase in je meting als een gek ronddraaien. Als je zo dom gaat meten, dan heeft hij gelijk met zijn antwoord en leidt een fasemeting alleen maar tot onduidelijkheid.
Maar hij heeft dus geen gelijk want hij doet een verkeerde aanname. Hij anticipeert in zijn antwoord helaas niet op het feit dat je met MLSSA de minimum fase meet + de extra fase, waarbij je alle fasedraaiing die over de meetafstand heeft plaatsgevonden niet in je meting terug ziet.
Dus nu zit ik een beetje met, begrijpt Timmermans het nu echt niet of is het (hopelijk) gewoon miscommunicatie.
Maar hij heeft dus geen gelijk want hij doet een verkeerde aanname. Hij anticipeert in zijn antwoord helaas niet op het feit dat je met MLSSA de minimum fase meet + de extra fase, waarbij je alle fasedraaiing die over de meetafstand heeft plaatsgevonden niet in je meting terug ziet.
Dus nu zit ik een beetje met, begrijpt Timmermans het nu echt niet of is het (hopelijk) gewoon miscommunicatie.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
