Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Daarnaast is het ook zo dat de dome niet een perfecte halve bol is.

De bovenkant is afgeplat om zo kort mogelijk langs de bovenkant van de tweeter te lopen.

De reden hiervoor is dat dat esthetischer is en daarnaast dat een dikkere 'rand' langs de tweeter negatieve invloed heeft op het afstraalgedrag ervan.

Zo'n afgeplatte bovenkant lijkt me sowieso onmogelijk om te draaien in een draaibank.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Aha, ik dacht dat jullie achter de rand van de tweeterbehuizing de bol aansluitend wilden plaatsen (beetje zoals bij jasper joppe, maar dan de tweeterbehuizing voor de helft zeg maar), maar jullie gaan dus een gote bolle plaat maken over de volledige breedte. Da's idd niet te doen met een draaibank natuurlijk.
En als jullie lekker aan de gang gaan met en houtrasp? Een paar malletjes om de juiste curve vast te stellen tijdens het vijlen is natuurlijk wel wenselijk.

Zal wel niet exact te maken zijn. Als je ervoor zorgt dat de bovenste panelen betreffende de tweet demontabel zijn kun je later misschien nog de bolle bovenzijde maken?

Jan
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Wowly schreef:
Als je ervoor zorgt dat de bovenste panelen betreffende de tweet demontabel zijn kun je later misschien nog de bolle bovenzijde maken?

Jan
Dat hebben we inderdaad al zo gedaan. :wink:
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

zie hieronder nog de tekening van het originele idee:
Bijlagen
concave signature ;-)
concave signature ;-)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Oja, dan vind ik het originele idee tóch mooier dan wat jullie op dit moment hebben.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Ik vind het originele idee te bol. Past niet bij de rest van de kast. Ik denk dat een massief houten bovenkant met een subtiele glooiing het best zal passen.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

fgroen schreef:
Ik vind het originele idee te bol. Past niet bij de rest van de kast. Ik denk dat een massief houten bovenkant met een subtiele glooiing het best zal passen.
klopt! Op de foto zoals boven was ook het initiele idee. In latere tekeningen was de bovenzijde ook minder bol maar platter. Vandaar dat die bol ook niet te maken is in een draaibank.

Dat een bol mooier zou zijn dan de huidige oplossing bestaat geen discussie over geloof ik. Maar we moeten de realiteit onder ogen zien: een bol zit er momenteel niet in.

En zoals Ed al zei: de huidige oplossing ziet er ook heel strak uit. Je zullen zien!
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
In de praktijk ga ik pogen om deze kegel te draaien op een grote draaibank. Daarna wordt hij in het midden doorgezaagd. Per speakerkast is dan een halve kegel nodig. Poepsimpel.

ED
Dat was dus 2 jaar geleden....... :D :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Originele idee is ook erg fraai hoor!! Maar wat platter zal wat sjieker staan.

Maargoed, dat 3-d frezen zal geen kattepis zijn idd. Gewoon recht maken, ziet er ook al 90% gaaf uit!

Jan
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Wacht maar tot de geanodiseerde frontplaat en voet eronder zit een de top is afgewerkt met fineer...

Dan zal het er 100% gaaf uitzien!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

minder snel als de Nautilus, maar met meer oog voor detail.

De opstaande kanten van het topdeel zijn gefineerd.
Nu nog de bovenkant.
Bijlagen
HPIM2149 [800x600].JPG
HPIM2150 [800x600].JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ed, maak 's een mooie site! Je hebt voldoende interessante projecten!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Ed, maak 's een mooie site! Je hebt voldoende interessante projecten!
zou ik graag willen, alleen krijg ik het niet voor mekaar om gestart te raden.
zie dit topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3899
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de topkast, nu voorzien van 5 euro fineer!

hij moet nog iets naar voren geschoven worden, maar dat merk ik nu pas door nadat de fotos zijn ingeladen.
Digitale detailfotos zijn ongenadig voor zulke onnauwkeurigheden.

De schroefjes moeten er natuurlijk ook nog in!

Ed.
Bijlagen
HPIM2177 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Strak fineerwerk!!! :D :D

hehe
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

kastjes effe op de plaats gezet daar waar ze horen te staan.

En nu nog die drie vergeten vijsjes erin Ed :-({|= :roll:
Bijlagen
HPIM2185 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik denk dat ik ze zo toch wat mooier vind dan met een"bobbel" op de bovenkant. Prima werk zover.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Guido stelde vandaag tijdens een luisteruurtje voor om de kasten te ontkoppelen.
Ik had dit, uit 'non-chalantie' nog niet gedaan.
1. omdat RJ er een voetplaat onder wil
2. omdat ik van mening was dat met het huidige gewicht de kast / vloer koppeling goed was.

Was dit effe fout gedacht zeg.

Na Guido's uitspraak heb ik direct 2 plakjes Soundcare opengeritst.
3 stuks onder de linker kast, 3 stuks onder rechter.
The Hunter van Jennifer Warnes terug op de eerste track en Bingo!!! wat een verademing. Het hout van de Contrbass kraakt met elke toon en de snaren lopen met lust op de toets aan.

Ook gaf Guido aan dat de tonen nu mooi uitvloeien, ook in mid en hoog, het zijn geen dead-notes meer.
Dit ben ik ook gaan merken nadat de topkast erop gezet is. Heeft natuurlijk ook met de stuurelectronica te maken.

Wat die topkast betreft vind Guido dat het huidige platte model hem zelfs meer bevalt als de half ronde bol. Persoonlijk vind ik het ook mooi staan.

Ed.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ja de guido is iemand om naar te luisteren hé
de man bulkt van de ervaring en kan het dan nog begrijpelijk verwoorden ook
dus ed:felizzzzzzz
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wow, recensie is niet te flauw!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de huidige top ook erg fraaie vind.......

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

enkele maanden terug had ik in dit topic naar aanleiding van het faseverhaal aan HH gevraagd waarom zij geen fasemetingen publiceerden.

Timmerman had toen een kort antwoord gegeven.
Nu staat, voor wie daar interesse in heeft, een meer uitgebreider antwoord gepubliceerd in HH.

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb gisteren de HH 3/2008 gekocht en het antwoord van Timmermans gelezen. Helaas, uit zijn antwoord leid ik af dat hij de discussie niet heeft begrepen. Het gaat ons om gelijkheid van fasehelling op het overnamepunt. De woofer en tweeter hebben dan gelijke group delay en integreren mooi. In zijn antwoord geeft hij aan dat er steeds meer fasedraaiing plaatsvindt hoe verder je van de luidspreker af gaat staan. Natuurlijk is dat zo, dat zou je ook meten als je in je meetsoftware de microfoon op 1 meter zet maar een meetafstand van 1cm invult. Of dat je je microfoon op 3 meter zet en als meetafstand 1 meter invult. Dan gaat de fase in je meting als een gek ronddraaien. Als je zo dom gaat meten, dan heeft hij gelijk met zijn antwoord en leidt een fasemeting alleen maar tot onduidelijkheid.

Maar hij heeft dus geen gelijk want hij doet een verkeerde aanname. Hij anticipeert in zijn antwoord helaas niet op het feit dat je met MLSSA de minimum fase meet + de extra fase, waarbij je alle fasedraaiing die over de meetafstand heeft plaatsgevonden niet in je meting terug ziet.

Dus nu zit ik een beetje met, begrijpt Timmermans het nu echt niet of is het (hopelijk) gewoon miscommunicatie.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
... begrijpt Timmermans het nu echt niet of is het (hopelijk) gewoon miscommunicatie.
bij deze nodig ik hem uit voor de HEZB 2008, als hij komt kunnen we die zaak in alle rust bespreken 8)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en zo staan de Concaves er vandaag bij.

Stillaan tijd om aan de volgende generatie te gaan werken, de Concave Mk2!
Bijlagen
HPIM2319 [800x600].JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 06 apr 2008, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Strak setje, Ed!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”