Als je naar deze post kijkt dan zie je dat de woofer heel lineair loopt:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1549910
Ook als je deze kast simuleert in The Edge dan geeft de bafflestep een heel lineair oplopend verloop te zien, heel goed overeenkomend met deze metingen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Het probleem bij het bepalen van het ideale filter is een beetje dat deze laatste metingen een grillig verloop laten zien beneden 300Hz. Het gemiddelde van die metingen suggereert echter dat het verloop lineair is, zoals The Edge aangeeft en de close range meting ook.
Je kan er dus wel van uit gaan dat ook beneden 300Hz de doelcurve mooi benaderd wordt. Wat wel zo is, is dat beneden 100Hz dit gedrag ophoudt. Daar valt het laag enigszins af. De bafflestep compensatie is niet 100%. Dat moet ook niet anders gaat het boemen.
-edit- ok, nu begrijp ik pas wat je bedoelt. Met Bessel krijg je een lichte toename inderdaad van 1.2 dB op het overnamepunt omdat het niveau op de crossover niet -6dB is maar -4.8dB. Dit is bewust gedaan, om de power respons dip te compenseren. Je hebt namelijk een behoorlijk lange verticale lijn van onderste woofer naar middentoner. Dit geeft lobing op de overnamefrequentie die leidt tot een hoorbare dip. Juist in dit gebied wil je dit niet, dat kost dynamiek en warmte in het geluid. Met het Besselfilter compenseer je dit bijna perfect. Het geeft hetzelfde effect als twee middentoners die op 1000Hz gefilterd worden en op 13 cm van elkaar vandaan staan, ik heb dit met XDir geverifieerd. Deze situatie heb ik in het verleden getest en daarbij kwam Bessel 2de orde als beste filter uit de bus:
http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/R&D_nl.htm