project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
De woofers zijn door dre parallel geschakeld en zo ook naar buiten uitgevoerd. Als ik ze separaat had willen opmeten, had niet eens gekund. :mrgreen: ...
een 3½weg filtering was dus niet gelukt
Ook niet gewild trouwens hoor
en mag ik hier uit concluderen dat het ook niet zinvol was geweest?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

zo,dat is nogal wat..... :mrgreen:

ik ga vanavond eens kijken wat ik allemaal heb liggen.
wel is de dip bij 2,5khz heel er flink!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Komt goed, zoals beloofd er komen vanavond nog twee hoogfilters. Ik raad wel aan dat we ze alle drie beluisteren, dat geeft het beste beeld van waar het uiteindelijk naar toe moet.

@Henkjan: inderdaad, liever niet 3 1/2 weg. Dat geeft meer ellende dan dat het oplevert. De crossover zit nu rond de bafflestep, dat is een mooi punt om de onderste woofer te laten afvallen in een 2 1/2 weg. In een 3 1/2 weg zou je de onderste woofer flink beneden het bafflestep moment al filteren (zo niet, waarom dan nog een middentoner en ben je weer terug bij 2 1/2 weg). Met het filteren van de onderste woofer flink beneden het bafflestep moment ga je alleen maar een oplopend laag creëren onder 100Hz en om een gat tussen 100Hz en bafflestep punt te voorkomen moet je dan de mid sterk beperken in zijn rendement. Dat wil je dus echt niet. Je zou dit alleen willen doen als je de onderste woofer als een sub laat werken, om het laag verder te laten doorlopen dan dat het zou doen met een enkele woofer. Aangezien deze woofers al tot 20 Hz lopen is dat hier niet aan de orde (afstemming BR-kast zit op 27Hz).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

als ik eerlijk ben vind ik het aantal onderdelen wel meevallen!
in ieder geval heb ik de 2,2mH voor het laag nog liggen,dat scheelt weer!
en condensatoren heb ik ook nog wel heel wat van.

de potentie van de speaker is in ieder geval enorm!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
als ik eerlijk ben vind ik het aantal onderdelen wel meevallen!
Tja, als je bedenkt dat ik voor het gietmortelproject van Arno slechts 6 filteronderdelen nodig had. Daar heb je bij termino alleen de tweeter mee gefilterd. :lol:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: project: termino

Bericht door anonamemouse »

dre schreef:
als ik eerlijk ben vind ik het aantal onderdelen wel meevallen!
in ieder geval heb ik de 2,2mH voor het laag nog liggen,dat scheelt weer!
en condensatoren heb ik ook nog wel heel wat van.

de potentie van de speaker is in ieder geval enorm!
Ik ook. Bij de mijne waren het 30 onderdelen per kant...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

na het vorige project sta ik nergens meer van te kijken! :mrgreen:

er is voor mij wel gebleken dat het aantal onderdelen erg weinig met de kwaliteit te maken heeft!

nu komt het er op neer dat het fasegedrag heel erg goed wordt,dit gaan we gewoon proberen!
en dan zien we wel verder,ik heb nog steeds geen haast met dit project. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Ok, hierbij de drie mogelijkheden. Ik heb de voorgaande versie ietsje aangepast zodat er in de drie versies zo min mogelijk onderdelen hoeven te wijzigen.
Bijlagen
filter1.1.png
filter1.2.png
filter1.3.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

eindelijk klaar voor de echte foto`s,is m`n camera leeg! :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

Ik verwacht dat filter1.2 het beste klinkt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik verwacht dat er nog iets anders komt! :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Ja, op de achtergrond nog wat nieuws aangekondigd richting dre...ik was toch nog niet tevreden en heb flink zitten pielen van de week. Voorlopig wordt dit het laagdoorlaatfilter, bestellen maar! Doelcurve is 2de orde Bessel op 400Hz gecombineerd met 4de orde Linkwitz-Riley op 1600Hz. N.B. de Rdc waardes zijn onderdeel van de optimalisatie.
Bijlagen
laagdoorlaat_v2.1.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

erg weinig onderdelen..... :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project: termino

Bericht door wouter »

Komt die doelcurve in de laagdoorlaat wel op z'n referentie as? hij lijkt er wat onder te blijven waardoor het overnamepunt, gevoeligheid en begin van de roll off wellicht ook anders in kaart te brengen zijn...

sorry dat ik geen kleurtjes heb gebruikt maar hieronder kun je zien wat ik bedoel. X over op 440 of 500 Hz?
Bijlagen
termino1.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Als je naar deze post kijkt dan zie je dat de woofer heel lineair loopt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1549910
Ook als je deze kast simuleert in The Edge dan geeft de bafflestep een heel lineair oplopend verloop te zien, heel goed overeenkomend met deze metingen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Het probleem bij het bepalen van het ideale filter is een beetje dat deze laatste metingen een grillig verloop laten zien beneden 300Hz. Het gemiddelde van die metingen suggereert echter dat het verloop lineair is, zoals The Edge aangeeft en de close range meting ook.
Je kan er dus wel van uit gaan dat ook beneden 300Hz de doelcurve mooi benaderd wordt. Wat wel zo is, is dat beneden 100Hz dit gedrag ophoudt. Daar valt het laag enigszins af. De bafflestep compensatie is niet 100%. Dat moet ook niet anders gaat het boemen.

-edit- ok, nu begrijp ik pas wat je bedoelt. Met Bessel krijg je een lichte toename inderdaad van 1.2 dB op het overnamepunt omdat het niveau op de crossover niet -6dB is maar -4.8dB. Dit is bewust gedaan, om de power respons dip te compenseren. Je hebt namelijk een behoorlijk lange verticale lijn van onderste woofer naar middentoner. Dit geeft lobing op de overnamefrequentie die leidt tot een hoorbare dip. Juist in dit gebied wil je dit niet, dat kost dynamiek en warmte in het geluid. Met het Besselfilter compenseer je dit bijna perfect. Het geeft hetzelfde effect als twee middentoners die op 1000Hz gefilterd worden en op 13 cm van elkaar vandaan staan, ik heb dit met XDir geverifieerd. Deze situatie heb ik in het verleden getest en daarbij kwam Bessel 2de orde als beste filter uit de bus: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/R&D_nl.htm
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Hier het middenfilter, gebaseerd op 2de orde Bessel hoogdoorlaat 400Hz en 4de orde Linkwitz-Riley laagdoorlaat 1600Hz.
Bijlagen
banddoorlaat_v2.1.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Het hoogdoorlaatfilter, 1dB beneden referentieniveau geoptimaliseerd op 15 graden.
hoogdoorlaat_v2.1.png
Tot besluit de totaalrespons on-axis. Nu maar eens luisteren!
on-axis.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik ga eens kijken wat ik nog heb en zal de delen gaan bestellen.

gelukkig is ie vandaag niet zo lang door gegaan! :mrgreen:
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: project: termino

Bericht door Tommy »

Had al een paar weken niet gekeken maar het ziet er top uit Dré! Als je wilt kan ik wel eens langs komen met de spiegelreflex voor een paar mooie foto's. Bel maar.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik zal eens kijken of het wat wordt met m`n eigen camera,anders zal ik zeker aan de bel trekken!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Mooi filter hoor Jeroen! Dre zijn soldeerbout mag fors aan de bak!

Speelt de AMT op zo'n hoog klankmatig niveau dat het nog wat zou brengen om de parallel spoelen hier ook als folie types uit te voeren?

En kan de AMT bij 1600Hz al zijn volle dynamiek leveren?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Toch nog een filterwijziging voor het midden en hoog, het laagfilter blijft hetzelfde. Waanzinnige fasegelijkheid met dit filter!
Bijlagen
hoogmiddenv2.1.png
fasegelijkheid.png
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: project: termino

Bericht door JeroenGRT »

Ziet er gaaf uit zo! Die amt is erg mooi! Die mid heeft ook een behoorlijke diameter t.o.v. de woofers..zit daar nog een beetje snelheid in?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Volgens mij zijn PHL mids waanzinnig snel, deze hebben een stugge ophanging en een ZEER sterke magneet!

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”