T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, we kennen het ingangsniveau niet. Verder beweer ik niet dat het verschil in gain 8 dB is, maar als deepspace van gain = 1 voor ingangstrap en gain = 16 voor modulator trap is uitgegaan dan heeft ie slechts 24 dB. Ik weet niet wat het werkelijk is ik probeer slechts een richting voor verklaring aan te geven. Ik verwacht niet dat de S/N veel beter dan 102 dB wordt zelfs niet met de beste voeding, afhankelijk een beetje uiteraard hoe dit per chip kan variëren in de productie.

@deepspace: ik heb naar wat lagere voltage caps gekeken maar dat leverde me met een waarde van 1 uF polypropyleen toch nog steeds een vrij grote cap op. Niet veel kleiner dan de 1 uF Audyn caps die ik thuis toch nog had liggen.

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

eh, eerste...

Maar als ze klaar zijn, ga ik ze sowiso dual mono gebruiken, aangezien ik per amp dan mid/hoog laat doen (Parasound doet laag). Zeker ook vanwegen de kanaalscheiding is dat gunstig.

Speel nu in stereo, en nog steeds prima. Die 0,22 uF's van het filter ga ik volgende week in ieder geval vervangen door MKS'jes (Wima) die ik nog heb liggen. Ik nog ook nog 3.3 uF MKT (250V van Visaton) liggen, voor het andere filter, maar vraag me af of ik niet beter gewoon een MKP daarvoor kan halen.

En idd, ik heb de amp gewoon met de default gain's ingesteld. Denken jullie dat het beter is om de gain hoger te kiezen?

Btw, is het normaal dat het LED'je maar heel even aan gaat, daarna uit, en na enkele seconden schakelt het relais pas?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gain hoger kiezen hoeft niet als je pre-amp maar voldoende output kan leveren. En het geeft dus minder ruis dus dat is mooi meegenomen. Wel beetje zonde een te lage gain als je je eindversterker niet volledig zou kunnen uitsturen als je dat zou willen. Gezien de reactie van je ouders kun je het wel zo laten denk ik :lol: .

Ja, ledje gaat maar heel even aan en paar seconden later schakelt het relais. Bij mij precies zo.

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Oke.

Dat laat ik de gain zo. Bij mijn pre-amp idee kan ik de output van ieder van de 6 kanalen individueel instellen, dus dan heb ik daar geen probleem mee denk ik zo.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

deepspace schreef:
...
Btw, is het normaal dat het LED'je maar heel even aan gaat, daarna uit, en na enkele seconden schakelt het relais pas?
R15 en C5 zorgen er voor dat je relais wat later opkomt (RC tijd is 1.1s).
voodooless
Contacteer:

Bedankt!

Heb vanmorgen nog ff vluchtig gekeken maar mijn eerste bordje (het defecte). Kan zo niks anders zien. Wel zijn de IC'tjes van een andere batch. De belettering is duidelijk heel anders. Dikke witte letters, ten opzichte van dun en grijs (bij de werkende versie). Zal volgende week nog alles in detail uitzoeken...
JuuL

Bericht door JuuL »

Bij de Amp3 kit zit geen relais voor de speaker, is dat nodig voor een sub?
Is beter van wel nietwaar?
En voldoet deze inschakelvertraging voor een 800VA trafo met 4x10.000uF caps? Of moeten die weerstanden rechts groter/hoger vermogen?
Afbeelding
Rudy

Bericht door Rudy »

Ze voldoen.

En er zit al een soort van delay op de chip die je naar buiten kan brengen, het enige wat je dan nog moet voorzien is een extra spanning ter waarde van de spoelspanning van de relais die je gaat gebruiken.

Normaal bij het bruggen van amps heb je geen inschakelplop omdat beide amps deze plop hebben en deze in brug dus word opgeheven omdat de plop niet differentieel gebeurd maar volgens hetzelfde niveau en de verschilspanning tussen beide uitgangen dus ~0 blijft.

Groetjes
Rudy
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

JuuL schreef:
Bij de Amp3 kit zit geen relais voor de speaker, is dat nodig voor een sub?
...
Schrijffoutje JuuL :?: AMP3 voor een sub :?: Of ga je jouw AMP2 kit upgraden naar een AMP3 kit. :lol:
JuuL

Bericht door JuuL »

Euhm klopt :roll:
Amp 2 kit dus, maar Rudy weet wel waar ik het over had volgensmij :).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
Trouwens, wie weet er te vinden hoeveel de s/r is van een ucd, want dat verstoppen ze blijkbaar zeer goed ( reden ? ).
Ik heb even navraag gedaan op HTforum. Jan Peter antwoordde: "De signal to noise ratio is 120dB. Meer praktischer, ze zijn echt muisstil........"

Jan Peter is van Hypex, hij geeft samen met Bruno Putzeys (de ontwerper) veel info over de UcD modules op andere forums. Veel info is te vinden op diyAudio.

Groet, Jeroen
daniel

Bericht door daniel »

Mijn AMP3-tje speelt! In een keer. Nu nog een mooie behuizing en een nettere voeding (i.p.v. de labvoeding die ik nu gebruik).

Wat me wel opvalt is een sinus van ongeveer 1MHz aan de uitgang. Amplitude ongeveer 100mV (ietsje minder). Zou dit een normaal overblijfsel zijn van het class-T concept?
JuuL

Bericht door JuuL »

Goh dat is best veel zeg, 100mV.

Bij die schakelfrequenties heb je natuurlijk wel erg veel last van overspraak/storing en al die elende. Ik ga mijn amp wel afschermen, wel zo netjes.

Ik had nog een vraagje,
Als ik die AMP2 kit gebrugt wil gebruiken, dan sluit je de boel toch alleen anders aan? De print blijft toch hetzelfde nietwaar?
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

daniel schreef:
Mijn AMP3-tje speelt! In een keer. Nu nog een mooie behuizing en een nettere voeding (i.p.v. de labvoeding die ik nu gebruik).

Wat me wel opvalt is een sinus van ongeveer 1MHz aan de uitgang. Amplitude ongeveer 100mV (ietsje minder). Zou dit een normaal overblijfsel zijn van het class-T concept?
Hoera, tot nu toe meer werkende dan falende AMPjes :!:

Even een quote uit de TA2021B datasheet:
Tripath schreef:
Performance Measurements of the TA2021B
The TA2021B operates by generating a high frequency switching signal based on the audio input.
This signal is sent through an external low-pass filter that recovers an amplified version of the
audio input. The frequency of the switching pattern is spread spectrum in nature and typically
varies between 100kHz and 1MHz (which is well above the 20Hz – 20kHz audio band). The
pattern itself does not alter or distort the audio input signal, but it does introduce some inaudible
components.
Dit zegt natuurlijk niets over de grote van de hoog frequente bagger maar 100mV (-40dB) lijkt mij wel kunnen kloppen. Hangt nog al van de kwaliteit van het uitgangs filter. De AMP3 die ik in elkaar heb gezet ligt nu bij Henkjan dus ik kan het niet voor je na meten. Als ik een van de twee andere kitjes klaar heb zal ik er ook eens een scoop aan hangen. Heb je gemeten met een ingangs signaal?
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

JuuL schreef:
...
Ik had nog een vraagje,
Als ik die AMP2 kit gebrugt wil gebruiken, dan sluit je de boel toch alleen anders aan? De print blijft toch hetzelfde nietwaar?
Zie pagina 26
AMP2 assembly instructions schreef:
Amplifiers with an external bridging switch:
- Input 1 to pin 16. Input 2 to pin 4. Pin 2 from pin 3 OR pin 14
o For bridged mode; input 1 to pin 16. Bridging feedback from pin 14 to switch to pin 2
o For stereo mode; input 1 to pin 16, input 2 to pin 4. Pin 3 to switch to pin 2
Amplifiers permanently in stereo mode:
- Input 1 to pin 16
- Input 2 to pin 2 (or pin 15)
Amplifiers permanently bridged:
- Input 1 to pin 16
- A wire jumper from pin xxx to pin xxx
- Input 2 is not used
Laatst gewijzigd door Bergrans op do 30 jun 2005, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Als je het ~ nateld

Output stage is 12dB/octaaf
-3dB punt ligd op ~ 75kHz
-15dB bij 150kHz
enzo ...
van 75kHz -> 1mHz is ~ 45dB in totaal dat ie filterd
-45dB van de carrier die uiteindelijk van supply tot spply is en dus bij jullie ~ 14V is.
-45dB van 14Vpp => 80mV piek piek wel te verstaan.

Dus abnormaal is het niet neen.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

En dan nog, het is dan op zich al vreemd dat het 1 Mhz signaal constant is, aangezien de PWM van de T-amp variabel is. Maar ik wel ook wel eens mijn AMP-1B aan de scoop hangen op het werk en ff een FFT doen.
Rudy

Bericht door Rudy »

Variabel tov van het ingangssignaal, wat ons niet verteld of Daniel er een bron had aanhangen, geen ingang -> geen variaties.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Damn, idd niet aan gedacht :P
daniel

Bericht door daniel »

Er hing een bron aan, maar op het moment van meting zonder signaal. Met signaal heb ik niet echt een makkelijk af te lezen scoopsignaal meer :)

@Rudy: Amp3 is reeds gebrugd. Zou het dan niet zelfs 2x80mV=160mV piek-piek moeten worden? (ongeveer precies wat ik gemeten heb?)
Rudy

Bericht door Rudy »

In het slechste geval wel, maar bij brugversterkers word normaal de storing (of andere info ) verwijderd als beide delen van de versterker identiek zijn, omdat op beide uitgangen dan dezelfde (stoor)spanning staat en deze resulteerd in een 0V differentieel verschil en dus geen stoorsignaal, maar in de praktijk zal er altijd wel wat faseverschil tussen die twee zitten en geld de totale opheffing niet, zijn moeilijk getallen op te plakken.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Hmm, dan is het misschien toch wel interssant om er met signaal ff een FFT van te doen :) Zal eens kijken of ik volgende week ff een screenshot kan maken.
teacher

Bericht door teacher »

Nee, helaas, dit project is een stapje te groot voor mijn soldeer techniek.
Ik heb nu een amp3 kitje voor mij met een stuk of 5 weggefikte soldeerpads voor de chip. Daar zal ik dus een verse kit voor moeten bestellen.

Daarom mijn vraag; wie wil voor mij (uiteraard tegen vergoeding) die dingen in elkaar solderen?

Ik hoor het wel..
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

teacher schreef:
Daarom mijn vraag; wie wil voor mij (uiteraard tegen vergoeding) die dingen in elkaar solderen?
Misschien handig als het iemand in de buurt is? In welke windstreek zit je ongeveer.
JuuL

Bericht door JuuL »

Alphen aan de Rijn staat onder zijn nick,
Hej maar heb je niet een te grote soldeerbout gebruikt dan?
Plaats reactie