Sony TA N7B Vfet versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Me is very happy nu. Al die noeste arbeid, allergieaanvallen, eeuwige geduld en uren puzzelen/zoeken heeft een werkende TA-N7B amp opgeleverd. JOEPIEE!

Ruststroom is 38mV over een sourceweerstand, 0.47ohm geloof ik. Offset is hooguit 2mV. fets worden nauwelijks warm, ik mag/kan ruststroom nog wat opschroeven.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gefeliciteerd! Al die moeite dan toch beloond. Wat betreft de ruststroom, daarvoor zou ik in eerste instantie de waarden in het manual aan houden. Een hogere ruststroom hoeft niet tot een beter resultaat te leiden en kan het zelfs slechter worden. Wil je daarmee spelen dan zou je eigenlijk de vervorming moeten bekijken in een spectrogram. B.v. bij een 1 kHz sinus en een uitgangsvermogen van 1W - 5W. Dat zou je kunnen doen met ARTA of Audiotester en een goede geluidskaart. De 2e en 3e harmonische boeien dan niet zo. Het gaat er dan om de "staart" van de hogere harmonischen zo laag mogelijk te krijgen. Maar pas op dat je de ruststroom niet te veel opschroeft en je hem in klasse-A gaat zetten. Als je bij 2x nominaal geen verbetering ziet zou ik het maar laten.
buisje

Bericht door buisje »

Bedankt!

Nee ik hou de ruststroom zo laag mogelijk. Gisteren na een avondje spelen werd 1 kanaal warmer dan de andere. Moet nog nagesteld.

Ook een adresje gevonden voor structuurlak. Een duitse firma levert het, Warnecke & Bohm. Gaat om Warnex lak.

http://www.iven.nl/pdf/verf/WARNEX.pdf

Ook een mail gestuurd naar de NL dist. voor nippon Chemicon caps.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als je nou drie dagen gewacht had, dan was je er precies een jaar mee bezig geweest.... :wink: :D :wink:
buisje

Bericht door buisje »

Nee niks wachten, lekker luisteren 8) 8) Ray, ik heb Ray of light van Madonna op staan, ENORM strakke en diepe bas (met ML-TQWT's) En toch, enorm relaxed en rustig geluid.

Buitenkant is erg beschadigd, daarom overspuitbeurtje nodig.

En wat zal ik doen met de frontplaat, ik denk zelf aan zwart laten anodiseren na schuren deukjes/butsen? Zo laten vind ik ook zo rat-look achtig
Bijlagen
00001.jpg
Stofman

Bericht door Stofman »

Zou spijtig zijn om er een onherkenbaar onding van te maken.

Vind ze net zo mooi zoals ze origineel zijn. Binnenin is het nu in ere hersteld, ik vind dat je dat vanbuiten ook moet aanhouden.

Misschien minder belangrijk, maar als je hem toch zwart doet of zo, is hij sowieso een heel pak minder waard mocht je hem ooit verkopen ;)
buisje

Bericht door buisje »

Ja mee eens Stofman. Maar ik wil het dan echt netjes laten anodiseren, en dan alleen de frontplaat, de rest origineel zwart (spetterlak) laten.

Wat ook kan is van dik aluminiumplaat een nieuwe frontplaat maken en die laten anodiseren. Kun je altijd terug naar origineel.

Zo dus (van vintageknob):
Bijlagen
TAN7Bblack.jpg
buisje

Bericht door buisje »

Kijk eens wat onze gewaarde fransman mij een keer heeft gemaild. Hij heeft een TAN7B in erbarmelijke toestand toch weer heel netjes gekregen, maar volgens mij is frontplaat niet geanodiseerd.

Frontje is nu zo, zie verschil, netjes hoor.
Bijlagen
scratchy.jpg
tan7bpolischedfin.jpg
Laatst gewijzigd door buisje op vr 28 aug 2009, 6:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Stofman

Bericht door Stofman »

Het is best mogelijk hoor :)

Ken nog wel een Canadees ook met een N7 die meer krassen had vooraan dan wat anders, en die heeft hem mooigeschuurd, nat en met verschillende korrels, en het resultaat was verbluffend. Is dan wel niet meer geannodiseerd natuurlijk, maar dan heb je meteen een N7 ipv een N7B ;)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

buisje schreef:
Kijk eens wat onze gewaarde fransman mij een keer heeft gemaild. Hij heeft een TAN7B in erbarmelijke toestand toch weer heel netjes gekregen, maar volgens mij is frontplaat niet geanodiseerd.

Frontje is nu zo, onderste plaatje de oude staat. Netjes hoor.
Ik hoop dat volgorde andersom is.

(Zelf heb ik dit probleem ook nogal eens wanneer ik plaatjes in volgorde wil uploaden)
buisje

Bericht door buisje »

Ja klopt Robert heb de boel geupload en paar keer gedelete tot het ok was. Zo tekst ook aangepast. :)

Over nagedacht, ik laat frontje eerst zo, en kijk het even aan.

Mijn schoonvader vond de versterker een "beest" :o maar vond de achterkant mooier dan de voorkant :lol:

Ps wat me opvalt is Patrick's TA-N7 een oranje lampje in de powerknop heeft. Bij mij is die blauwig uit, en heldergroen bij aan. Met neonbuisje nog.
Stofman

Bericht door Stofman »

Hij zal er een ander lampje ingestoken hebben.

Bij mij is het neonbuisje bijna aan het einde van zijn leven. Het brandt nog maar heel flauw (alleen zichtbaar als het pikdonker is), maar mijn vorige poging om het te vervangen zijn op niets uitgedraaid. Moet ik nog eens deftig bekijken.
buisje

Bericht door buisje »

Mijne is ook niet al te helder meer, wel mooie kleur. Je kunt er een 5mm groene led inzetten evt, spanning met weerstand van de voortrap voeding halen, 220V goed wegknippen.
Stofman

Bericht door Stofman »

Ooit doe ik er wel eens iets aan :)

Ik meen me wel te herinneren dat dat lampje ook aan het veiligheidscircuit hangt, als die daar op blijft hangen, gaat het lampje niet aan.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Very, very NICE 8)
Super dat ie het weer doet. Als je onverhoopt originele onderdelen nodig hebt, dan hoor ik het wel.
(Schaam me nu wel dat ik mijn TA-5650 op zolder heb staan stoffen...)
buisje

Bericht door buisje »

Mooi bedankt Midi

Hup, aan de gang met die mooie Vfet bak :lol: :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
Hup, aan de gang met die mooie Vfet bak :lol: :lol:
Het is zeker een mooie versterker en beslist de moeite waard om draaiende te houden. Er zitten dan wel Vfets in maar een Vfet versterker in de zin met wat daar doorgaans mee bedoeld wordt is het echter niet. Uiteindelijk is het een gewone Bjt eindtrap waarvan de eindtorren "ontlast" worden door Vfets in cascodeschakeling. Op zich wel een bijzondere constructie.
buisje

Bericht door buisje »

Ik heb contact gehad met de Vfet leverancier uit duitsland, en heeft het volgende uitgelegd:

Er zijn weinig versterkers die zulk een realistische geluidspresentatie geven. Ja nog twee japanners: de Technics SE-A100 en de Yamaha MX-10000 (duur!)

Al deze versterkers hebben een unieke schakeling omcrossover/switching distortion van de transistor output stages te compenseren (de ellende bij elke andere class AB of B amp)

Dit zijn de technieken:

- Power cascode, which eliminates thermal distortions and allows to use hyper fast medium power bipolar output transistors in the TA-N7B
- True current dumping (sandman principle) in the SE-A100
- Voltage dumping (feed forward error correction) and unique HCA output stage, which runs in Class A up to 50 A output current) in the MX-10000

Dus de TAN7 (en die andere 2) is erg uniek in zijn soort, beter dan menig ander conventioneel ontwerp en dat hoor je.

Ps er is nu een auction lopende op ebay voor een yam 10000, rond de 6000
eu moet die opleveren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
- Power cascode, which eliminates thermal distortions and allows to use hyper fast medium power bipolar output transistors in the TA-N7B
..............................

Dus de TAN7 ... is erg uniek in zijn soort, beter dan menig ander conventioneel ontwerp en dat hoor je.
Psies ;)
Stofman

Bericht door Stofman »

Bijhouden dus die handel :)

De mijne is al 400% gestegen in waarde sinds ik hem kocht drie jaar geleden. En da's dan voor ongereviseerde exemplaren.

Leuk om weten dat iets wat je nooit zal wegdoen (in mijn geval), toch een mooi investering is gebleken te zijn.
buisje

Bericht door buisje »

Ik doe m ook niet meer weg. 8) Net ruststroom nog wat bij gesteld. En de offset.

Track 2 van Roger Waters, Amused to Death was de gulden proef. De dames stem is normaal gauw scherp, niet bij de Sony. Heerlijk wat een geluid. Lekker snel, informatief, gecontroleerd en rustig. Stereo effecten, en detail stukjes (alleen een piano in een ruimte bv) zijn gewoon fenomenaal. En dat met niks geen bijzondere onderdelen, heb Philips/Jamicon/Elna Silmic/Rubycon gebruikt.

Wat me ook opvalt is dat de equalising filter die ik voor de tweeter heb gezet nu weer weg mag. Fequentiebereik is ongelovelijk lineair, beter dan mijn uit den treure getunede Hybrid amp, die ook al niet mis was qua geluid.

Ik heb net een I/U diagram gezocht van de 2SJ18/2SK60, helaas niet te vinden. Wil de even vergelijken met die van de Hitachi 2SK135/2SJ50 die in de hybrid zitten.

Zonet stekkers er maar uit gehaald even geen muziek, het onweert

:cry:
buisje

Bericht door buisje »

Hier is de I/U diagram van de Hitachi 2SJ50. Ziet er ook goed uit hoor.

Oh ja ben bezig met de zijpanelen, afschuren ed.
Bijlagen
2SJ50diagram.jpg
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

buisje schreef:
Ik snap er helemaal niks meer van.

De Originele driver transistoren 2sc1663/2sa835 heeft als pinsetting:

1: Emitter
2: Basis
3: Collector

De vervanger 2sc1011/2sa2344 heeft:

1; Basis
2; Collector
3: Emitter
Die originele zitten ook in de TA-5650.
De TA-4650 gebruikt de 2sa840 / 2sc1670 als stuur paar.

De I/U curve van of de SJ18 of de SK60 moet ik ergens hebben. Ik ga er naar zoeken. Crap, ik moet een betere hebben, verder zoeken dus.
Bijlagen
2sj18.gif
Pjotr

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
Ik heb net een I/U diagram gezocht van de 2SJ18/2SK60, helaas niet te vinden. Wil de even vergelijken met die van de Hitachi 2SK135/2SJ50 die in de hybrid zitten.
De Sony 2SJ18/2SK60 zijn depletion mode fets. Dat zijn fets die "aan" staan bij 0V gate spanning, eigenlijk net als bij een buis. Dat is vrij uniek voor complementaire fets van dit vermogen en ze zijn volgens mij speciaal door Sony voor deze serie versterkers ontwikkeld. Je kunt er daarom niet zomaar andere in zetten dan de originele Sony fets. Voor zover mij bekend heeft geen enkele andere fabrikant overeenkostige fets op de markt gebracht.

Die Hitachi's zijn daarentegen laterale enhancement mode Mos fets. Een fundamenteel ander soort. Je kunt met die Sony fets niet zomaar een versterker bouwen door de Hitachi's te vervangen met de Sony's.
buisje

Bericht door buisje »

Yep klopt. Eigenlijk komt de Sony fet meer overeen met een bipolaire transistor, er loopt wel een gate stroom, bij de MOSFet loopt er nauwelijks stroom door de metal oxide shield, en is helemaal spanningsgestuurd. Nadeel is de hogere capaciteit die de mosfet dan heeft, alhoewel ik in de specs gezien had dat de sony fet ook een vrij hoge capaciteit heeft.

Voordeel van de ontbrekende MOS bij de sony fet is dat je ze gewoon hanteren kan :)

Bij 8 volt uitsturing heeft de 2SJ18 een heel mooie rechte caracteristiek, beter dan de hitachi mosfets. Dus daar heb je het triode-achtige gegeven. Kijk daar was ik naar op zoek. Thanks Midi :D
buisje

Bericht door buisje »

De zijpanelen en bovenplaat/roosterplaat zijn weer netjes. Een bedrijfje hier vlakbij wil ze wel van zwarte spettertjes voorzien zoals origineel voor ruim 40 eu.

Zo zag de originele bovenplaat eruit, cm schaal om spetters straks even groot te laten spuiten.
Bijlagen
00001.jpg
00006.jpg
00005.jpg
Plaats reactie