Actief 2 weg kast bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Verven1.JPG[/img]
De eerste grondlaag. Door de schaduw lijkt de voorkant minder wit.

Het wordt erg strak!!! :D:lol: Het verven met een rolletje wordt erg mooi. Goed te doen.

De vele uurtjes schuren :( was de moeite waard!

En nu wachten totdat het droog is ;).
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Mooi! Gelijk een heel ander zicht he? De randen van de units verzink je zeker niet meer?
daniel schreef:
Als je nu de lak met de roller opbrengt, in voldoende lagen, en je polijst dat achteraf, komt dat resultaat een beetje in de buurt van spuitwerk?
Als je het polijst maakt het voor het eindresultaat weinig uit op welke manier je de lak opbrengt. Als je het goed doet, valt de glans van ongepolijst spuitwerk er zelfs bij in het niet. Omdat de lak zachter is polijst het ook gemakkelijker, maar je moet het wel iets langer laten uitharden omdat de onderlaag onder een ogenschijnlijk harde opperhuid nog taai kan zijn. Gevolg is dat die onderlaag door de wrijvingswarmte soepeler kan worden en de opperhuid opstroopt. Ook loop je de kans dat er een melkachtige waas achterblijft. Met huishoudverf wachtte ik vroeger meestal een dag of 10 of zelfs langer. Het lakwerk deed ik daarbij regelmatig af met koud water, waardoor de lak eerder uithardt en uiteindelijk ook harder wordt. Dat laatste zal bij luidsprekers moeilijk gaan.

Probeer overigens uit de buurt van randen en hoeken te blijven, want voordat je op de aangrenzende vlakken nog maar resultaat ziet zit je daar al door de lak heen :!:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nah verzinken doe ik niet, ik ben dat schuren al helemaal beu. Heb al wel zeker 20 uur lopen schuren... :roll:

Hoe moet ik polijsten dan? Dat ken ik niet :oops:.
Wat wil je, mijn eerste project.

Is schuren niet voldoende?

Ik heb trouwens het structuur van die roller op mijn box zitten nu...
Wat doe ik verkeerd? Verkeerde roller? Te weinig verf?

Ik heb zon -hoe zeg je dat- spons achtige roller, niet met haartjes ofzo, lijkt me goed toch? Of gaat dat helemaal weg als het opdroogt?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
Mooi! Gelijk een heel ander zicht he?
Nou valt ook wel mee, ik had mijn hele box geplamuurt :roll:
Vandaar dat ik zo lang moest schuren...

Maar het lijkt nu wel alsof het 1 stuk hout is ipv losse plankjes :lol:

ps Heb je mijn PM wel gekregen?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

dat sponsachtige betekent dat je verf niet goed genoeg vloeit, dus óf meer verdunnen of meer nemen, waarbij dat laatste kans geeft op druipers.

Als je een roller gebruikt met een soort sponsoppervlak, wegdoen en een fijne schuimroller halen.

Vergeet niet na iedere laag even een zéér fijn schuurpapiertje erover heen te halen.

Bij de laatstste laag (blanke lak) poets je de box met waterproof Superfijn schuurpapier en als finishing touch met commandant polijsten.

Daarna autowas erop, even laten opdrogen (namelijk nat opbrengen) en uitpoetsen.

Dan is je lak net zo strak als een RAL-gespoten box (natuurlijk geen metallic met diepte-effect, maar goed, het was je eerste luidspreker?)

Straks als het hout gaat werken komen er waarschijnlijk kleine scheurtjes in en denk je, ik zal ze maar eens fineren :lol: )
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mzzz, dan schuur ik hem wel weer glad en koop ik een fatsoenlijke roller...

Hey, als het mijn eerste box is hoeft ie nog niet te mislukken :D
De volgende zullen zeker wat mooier worden, maar de planning is dat deze ook wel mooi moet worden ;).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Mzzz, dan schuur ik hem wel weer glad en koop ik een fatsoenlijke roller...

Hey, als het mijn eerste box is hoeft ie nog niet te mislukken :D
De volgende zullen zeker wat mooier worden, maar de planning is dat deze ook wel mooi moet worden ;).
Gebruik je lak op terpentinebasis? Koop dan liever gelijk een roller die daarvoor bedoeld is: een kortharige vachtroller. Kost ietsje meer, maar dan krijg je tenminste niet de luchtbelletjes waar menigeen last van heeft. V.w.b. dekking scheelt het je ook de helft aan lagen, en omdat het veel sneller werkt heb je minder kans op blijvend zichtbare overlappingen als je weer uitkomt waar je bent begonnen. Dit geeft de grootste kans op een eindresultaat waar je geen fouten uit hoeft te polijsten. Dat wil niet zeggen dat je niet kan polijsten zoals Wowly zegt, want dat maakt de glans alleen maar dieper. Laat dan wel eerst de lak voldoende uitharden, en met was kan je het beste een langere tijd wachten.

Hier een topic waar aardig wat tips in staan. Onderin begint iemand toevallig over luchtbelletjes. En hier stonden volgens mij ook de nodige tips in. Kan er wat pagina's naast zitten, want het is al een tijdje geleden.

Dan nog een onbekende tip uit de truckendoos: trekt de lak niet niet mooi strak wanneer je klaar bent, dan kan een föhn wonderen verrichten (als je niet te lang wacht). Mag best redelijk warm worden, maar de föhn wel heen en weer blijven bewegen!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Dan nog een onbekende tip uit de truckendoos: trekt de lak niet niet mooi strak wanneer je klaar bent, dan kan een föhn wonderen verrichten (als je niet te lang wacht). Mag best redelijk warm worden, maar de föhn wel heen en weer blijven bewegen!
Is dit een beproefde methode :?:
Makes sense :!: door de hoge temp vloeit de verf beter. Ik ga de föhn van mijn vriendin eens kapen :twisted:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goeie tip, die föhn! numero uno van de week!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nou om eerlijk te zijn, het valt hardstikke mee hoor, ff zien of ik een foto kan maken.

/edit
Hier issie dan:
/verven2.JPG
BTW Het is nog niet geschuurd.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Daar komen ze dan!.......

[img]/Vervenzwart1.JPG[/img]
Box numero 1

[img]/Vervenzwart2.JPG[/img]
Box numero 2

Wat glimmen ze zeg!!! :D Net een spiegel :o (Ze zijn nog nat trouwens..)
Blij dat ik geen hoogglans heb, dat lijkt me wel wat teveel van het goede.

Dit is de eerst verflaag (toch maar zwart gedaan). Zijn alleen wat pluisjes op gewaait :twisted:.
Die vlekjes bij de speakerranden boeien niet, daar zat geen grondverf.
Miss verf ik de 2de laag wel binnen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vergeet niet ff met fein schuurpapier nog ff voor te schuren voordat je de volgende laag doet (en goed afstoffen).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke doe ik!

Ze zijn trouwens wel erg zwart. Moet er wel ff aan wennen :P.

Hey ik kreeg net het id om ergens miss wat metallic aan te brengen voor een beetje contrast, kan ook erg mooi zijn. Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

@JuuL
Ik denk dat je nog wel een paar lagen te gaan hebt :!: wees geduldig :!:

Ik heb even snel een foto gemaakt van mijn Harbeth monitor (zwart hoogglans).
De streep die je over de bovenkant ziet lopen, is de reflectie van het kastje wat er boven aan de muur hangt.

Op deze kasten zitten :!: 18 :!: lagen, met de kwast opgebracht.
Bijlagen
harbethglim.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op zo 26 okt 2008, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

18 :?: :!: :?: Is dat niet een beetje overkill?

Ik zat aan 4 te denken ofzo. Maar gelukkig is dat heel wat minder werk dan al dat schuren.
Nou we zien wel, zal wel flink wat lagen worden iig.

Mooi he die reflecties? :D (jouw box ziet er ook super uit 8))
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

JuuL schreef:
18 :?: :!: :?: Is dat niet een beetje overkill?
Ik heb de kasten niet zelf geschilderd, mijn schoonvader is vroegah huisschilder geweest en heeft heel wat lakwerk in grachtenpanden gedaan (alles volgens het oude ambacht :D ) en zo de nodige ervaring opgedaan.
Hij heeft de verf quote=schoonvader "pisdun" /quote gemaakt, vandaar dat er 18 lagen op moesten. Het opbrengen van meerdere dunne lagen geeft een diepere glans dan het opbrengen van enkele dikke lagen.
Ik zat aan 4 te denken ofzo. Maar gelukkig is dat heel wat minder werk dan al dat schuren.
Nou we zien wel, zal wel flink wat lagen worden iig.
Vandaar mijn opmerking "wees geduldig", je kunt zelf het beste bepalen of er genoeg lagen op zitten (komt toch niet zo goed over op een foto en ... jij bent degene die er tegen aan moet kijken :lol: )
Mooi he die reflecties? :D (jouw box ziet er ook super uit 8))
Thanx :!: al mag ik niet zelf met de eer strijken :oops: .
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

JuuL schreef:
Ik zat aan 4 te denken ofzo. Maar gelukkig is dat heel wat minder werk dan al dat schuren.
Nou we zien wel, zal wel flink wat lagen worden iig.
Na de eerste laag is het schuren inderdaad vervelend, na een laag of drie moet je al overstappen op waterproof-achtige korrel. Je bent de laag dan alleen nog aan het "opruwen", de sinasappelstructuur zal ook steeds minder worden (is goed zichbaar na het schuren, het worden glimmende kuiltjes omgeven door een matte laag). Misschien wel verstandig om de verf na laagje drie, te verdunnen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Voor de eerste laag bedoel je, ik had de box helemaal geplamuurt :roll:.
Voordat je dat recht hebt geschuurt...

En ik gebruik nu al waterproof schuurpapier, kan toch?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

JuuL schreef:
Voor de eerste laag bedoel je, ik had de box helemaal geplamuurt :roll:.
Voordat je dat recht hebt geschuurt...

En ik gebruik nu al waterproof schuurpapier, kan toch?
Yep :!:

ps.

Als je een zeer mooi voorbeeld wilt zien van een matallic finish, moet je de topic van deepspace op het htforum even bekijken (heb ik net ook weer even gedaan en zat er weer met een big smile naar te kijken :D ).
Linkje

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SARK schreef:
[Als je een zeer mooi voorbeeld wilt zien van een matallic finish, moet je de topic van deepspace op het htforum even bekijken (heb ik net ook weer even gedaan en zat er weer met een big smile naar te kijken :D ).
Dat is zelfs slechts enkele lagen. Eigenlijk moet er nog wel wat op, maar ik ben te lui om nog wat verf te kopen :P . Ook moet het nog gepolijst worden (maar daar ben ik ook ff te lui voor). Maar het resultaat is niet slecht, zeker wel beter dan ik verwacht had.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
18 :?: :!: :?: Is dat niet een beetje overkill?

Ik zat aan 4 te denken ofzo.
Gewoonlijk is 3 tot 4 lagen ruim voldoende. Het voordeel van dunnere lagen zit niet enkel in een strakker eindresultaat omdat de lak beter vloeit, maar de hechting aan het grondmateriaal is veel beter en de uiteindelijke laklaag is ook sterker. Dat merk je er vooral aan dat de lak bij beschadigingen blijft zitten, terwijl er bij dik opgezette lak schilfers losspringen of je de lak er als vellen vanaf kan trekken.

SARK schreef:
Marp schreef:
Dan nog een onbekende tip uit de truckendoos: trekt de lak niet niet mooi strak wanneer je klaar bent, dan kan een föhn wonderen verrichten (als je niet te lang wacht). Mag best redelijk warm worden, maar de föhn wel heen en weer blijven bewegen!
Is dit een beproefde methode :?:
Makes sense :!: door de hoge temp vloeit de verf beter.
Algemeen gezien waarschijnlijk niet, maar in elk geval wel door mijn vader en mij.

Omdat mijn vader vroeger ook seriematige opdrachten aannam, was hij soms genoodzaakt de binnenplaats als uitbreiding van zijn werkplaats te gebruiken. Opdrachtgevers hielden geen rekening met seizoenen, maar mijn vader verkocht eigenlijk nooit "nee". Je kan je dus wel voorstellen dat er in de winter de nodige straalkachels en studiolampen aan te pas kwamen om ondermeer meubels buiten te kunnen schilderen. Ik geloof dat hier het gebruik van de föhn zijn oorsprong vond. O:)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

deepspace schreef:
Dat is zelfs slechts enkele lagen.
En als je daar de grondlagen bij opteld :roll: :?:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah die van deepspace is idd erg mooi.

[img]/Verven3-3.JPG[/img]
Box op mijn bureau. Wat spiegelt dat lekker :D.
Alleen is zwart miss iets "te" zwart.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als die vlekken vingerafdrukken zijn, ziet dit er op foto goed uit Juul! =D>
En dan te bedenken dat het eigenlijk proefboxen waren.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Het ziet er ook zeer goed uit! :D
Het is alleen nog wel de eerste verflaag trouwens. En ik weet niet of ik hem wel zwart laat. Het is wel erg zwart ;).
Plaats reactie