De eerste grondlaag. Door de schaduw lijkt de voorkant minder wit.
Het wordt erg strak!!!
De vele uurtjes schuren
En nu wachten totdat het droog is
Moderator: Beheerdersteam
Als je het polijst maakt het voor het eindresultaat weinig uit op welke manier je de lak opbrengt. Als je het goed doet, valt de glans van ongepolijst spuitwerk er zelfs bij in het niet. Omdat de lak zachter is polijst het ook gemakkelijker, maar je moet het wel iets langer laten uitharden omdat de onderlaag onder een ogenschijnlijk harde opperhuid nog taai kan zijn. Gevolg is dat die onderlaag door de wrijvingswarmte soepeler kan worden en de opperhuid opstroopt. Ook loop je de kans dat er een melkachtige waas achterblijft. Met huishoudverf wachtte ik vroeger meestal een dag of 10 of zelfs langer. Het lakwerk deed ik daarbij regelmatig af met koud water, waardoor de lak eerder uithardt en uiteindelijk ook harder wordt. Dat laatste zal bij luidsprekers moeilijk gaan.daniel schreef:Als je nu de lak met de roller opbrengt, in voldoende lagen, en je polijst dat achteraf, komt dat resultaat een beetje in de buurt van spuitwerk?
Gebruik je lak op terpentinebasis? Koop dan liever gelijk een roller die daarvoor bedoeld is: een kortharige vachtroller. Kost ietsje meer, maar dan krijg je tenminste niet de luchtbelletjes waar menigeen last van heeft. V.w.b. dekking scheelt het je ook de helft aan lagen, en omdat het veel sneller werkt heb je minder kans op blijvend zichtbare overlappingen als je weer uitkomt waar je bent begonnen. Dit geeft de grootste kans op een eindresultaat waar je geen fouten uit hoeft te polijsten. Dat wil niet zeggen dat je niet kan polijsten zoals Wowly zegt, want dat maakt de glans alleen maar dieper. Laat dan wel eerst de lak voldoende uitharden, en met was kan je het beste een langere tijd wachten.JuuL schreef:Mzzz, dan schuur ik hem wel weer glad en koop ik een fatsoenlijke roller...
Hey, als het mijn eerste box is hoeft ie nog niet te mislukken
De volgende zullen zeker wat mooier worden, maar de planning is dat deze ook wel mooi moet worden.
Is dit een beproefde methodeMarp schreef:Dan nog een onbekende tip uit de truckendoos: trekt de lak niet niet mooi strak wanneer je klaar bent, dan kan een föhn wonderen verrichten (als je niet te lang wacht). Mag best redelijk warm worden, maar de föhn wel heen en weer blijven bewegen!
Ik heb de kasten niet zelf geschilderd, mijn schoonvader is vroegah huisschilder geweest en heeft heel wat lakwerk in grachtenpanden gedaan (alles volgens het oude ambachtJuuL schreef:18![]()
![]()
Is dat niet een beetje overkill?
Vandaar mijn opmerking "wees geduldig", je kunt zelf het beste bepalen of er genoeg lagen op zitten (komt toch niet zo goed over op een foto en ... jij bent degene die er tegen aan moet kijkenIk zat aan 4 te denken ofzo. Maar gelukkig is dat heel wat minder werk dan al dat schuren.
Nou we zien wel, zal wel flink wat lagen worden iig.
ThanxMooi he die reflecties?(jouw box ziet er ook super uit
)
Na de eerste laag is het schuren inderdaad vervelend, na een laag of drie moet je al overstappen op waterproof-achtige korrel. Je bent de laag dan alleen nog aan het "opruwen", de sinasappelstructuur zal ook steeds minder worden (is goed zichbaar na het schuren, het worden glimmende kuiltjes omgeven door een matte laag). Misschien wel verstandig om de verf na laagje drie, te verdunnen.JuuL schreef:Ik zat aan 4 te denken ofzo. Maar gelukkig is dat heel wat minder werk dan al dat schuren.
Nou we zien wel, zal wel flink wat lagen worden iig.
YepJuuL schreef:Voor de eerste laag bedoel je, ik had de box helemaal geplamuurt.
Voordat je dat recht hebt geschuurt...
En ik gebruik nu al waterproof schuurpapier, kan toch?

Dat is zelfs slechts enkele lagen. Eigenlijk moet er nog wel wat op, maar ik ben te lui om nog wat verf te kopenSARK schreef:[Als je een zeer mooi voorbeeld wilt zien van een matallic finish, moet je de topic van deepspace op het htforum even bekijken (heb ik net ook weer even gedaan en zat er weer met een big smile naar te kijken).
Gewoonlijk is 3 tot 4 lagen ruim voldoende. Het voordeel van dunnere lagen zit niet enkel in een strakker eindresultaat omdat de lak beter vloeit, maar de hechting aan het grondmateriaal is veel beter en de uiteindelijke laklaag is ook sterker. Dat merk je er vooral aan dat de lak bij beschadigingen blijft zitten, terwijl er bij dik opgezette lak schilfers losspringen of je de lak er als vellen vanaf kan trekken.JuuL schreef:18![]()
![]()
Is dat niet een beetje overkill?
Ik zat aan 4 te denken ofzo.
Algemeen gezien waarschijnlijk niet, maar in elk geval wel door mijn vader en mij.SARK schreef:Is dit een beproefde methodeMarp schreef:Dan nog een onbekende tip uit de truckendoos: trekt de lak niet niet mooi strak wanneer je klaar bent, dan kan een föhn wonderen verrichten (als je niet te lang wacht). Mag best redelijk warm worden, maar de föhn wel heen en weer blijven bewegen!![]()
Makes sensedoor de hoge temp vloeit de verf beter.