Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Kan ook. Maarreh een gaatje kun volgens mij ook prima printen :D Het punt van zand is dat het door de trillingen kan gaan "zweven" en dan niet effectief meer is. Bovendien is het SG vrij laag. Die moeite kun je je wel besparen denk ik.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door markbakk »

hardbats schreef: vr 30 mei 2025, 8:03
Ik zou eerder na het printen en gaatje boren en de infill vullen met fijn zand.
Ik betwijfel of de massawet echt van toepassing is op zo’n kastje…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Welke wet? De massa van de kast e.d. is het mechanische fundament, de "ground", voor je speakerunit. Tja is natuurlijk betrekkelijk, zoals alles.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door markbakk »

Duh. De massawet die zegt dat de geluidtransmissie omgekeerd evenredig is met de massa per oppervlakteeenheid van een buigslappe scheidingswand. De reden waarom wij vinden dat luidsprekers zo zwaar moeten zijn. Ik beken zelf ook schuld. Maar in elk geval sinds de BBC-onderzoeken uit de jaren ‘70 en sinds de SL600 van Celestion zou ons al duidelijk moeten zijn dat die lineaire transmissie niet zo problematisch is. Resonanties van panelen en ingesloten luchtvolumes verdienen meer aandacht.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

Philips heeft ooit een extreem licht kastje gemaakt en de resonanties buiten het werkingsgebied getracht te schuiven.
Ik kan alleen niet meer vinden welk model dat was, aluminium met hexagon sandwich meen ik.

Wel stijf, juist geen massa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Het gaat bij de massa van de kast niet zozeer om resonanties van de kast zelf maar om het verplaatsen van het frame van de speaker t.g.v. van de reactiekracht van de massa van de conus. Dat is eigenlijk hetzelfde mechanisme als waarom je een impuls gecompenseerde opstelling zou willen maken. Anders zouden we die moeite ook wel kunnen laten... Ik heb het nooit gemeten maar kan mij wel voorstellen dat het invloed heeft op de IM vervorming.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

Ik heb het uitgebreid getest met 2 subs 1cm van elkaar af en met lijmklemmen gefixeerd rug aan rug. En met 1 sub volume gecorrigeerd. De impuls gecompenseerde opstelling won het steeds duidelijk genoeg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Psies en daarom maak je de kast zo zwaar mogelijk als je niet een IC opstelling maakt. Ook kleine kastjes!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door markbakk »

wouter schreef: vr 30 mei 2025, 10:34
Philips heeft ooit een extreem licht kastje gemaakt en de resonanties buiten het werkingsgebied getracht te schuiven.
Ik kan alleen niet meer vinden welk model dat was, aluminium met hexagon sandwich meen ik.

Wel stijf, juist geen massa
Dat was waarschijnlijk niet Philips...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef: vr 30 mei 2025, 10:54
Psies en daarom maak je de kast zo zwaar mogelijk als je niet een IC opstelling maakt. Ook kleine kastjes!
Nou ja, wat weegt een conus van een 6,5", zo'n 10-15g? De driver weegt zo ongeveer rond de kilo. Laat een licht kastje uitkomen op 6kg, inclusief drivers. Even via krachtenevenwicht, F=m.a en a is evenredig met p, in het midden gelaten dat de kast ook ergens op staat, dan kom ik uit op een ampiltudemodulatie van nog geen 0,02dB. Tsja, dat kun je halveren door de kast 12kg te maken. Ik denk dat we ons nog meer zorgen moeten maken over de radiatie van de kast zelf, door de beweging van 0,02mm bij een conusuitslag van 1mm. Even heel snel gerekend hoor...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Tja, zo geredeneerd kan impuls compensatie ook de prullenbak in, allemaal onzin zeker? Gelukkig laat de praktijk anders horen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Shadow »

Impul correctie is toch niet alleen om de MMS te compenseren Peter?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Wat dan nog meer dan het compenseren van de reactiekrachten t.g.v. MMS?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door markbakk »

“Two things” zou ik zeggen:
Door de drivers onderling te koppelen (draadstangen, magneten tegen elkaar plakken of één magneet, zoals KEF doet, voorkom je dat de reactiekrachten op de kastwanden werken. En dat voorkomt weer trillingen in die kastwanden.
De impulscorrectie voorkomt ook het ‘dansen’ van de hele kast. Ik heb dat persoonlijk nog niet meegemaakt, maar heb ook nooit met home cinema ultravette sub drivers gewerkt. Maar het gebeurt mensen wel, lees ik hier en daar.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik heb met mijn baskasten op een gladde vloer mee gemaakt dat ze gewoon 1m naar achteren waren geschoven.

Maarreuh...uch... Drivers compleet in bezit!
250531 Driverlineup.jpg
ik vind ze in het echt veel mooier dan op de foto's die ik tot nog toe gezien heb. Blij mee! :D
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Het gaat waarschijnlijk nog even duren voordat het 3dprinten start. En zodra ik de drivers compleet heb gaat het kriebelen.
Daarom maar brinta bij de bouwmarkt gehaald en van de week wat gefröbeld. Heel simpel van opzet, cirkels zijn met decoupeerzaag, maar zie je toch niets van. De drivers ga ik gewoon op de buitenkant monteren, nog niet verzonken.

De maten zijn nu 400x220x330. Wat dieper als de maten van de 3d kast. Dit om de inhoud juist te houden. De 3d geprintte kast moet uiteindelijk 250mm worden. Met 2 plankjes van 15mm kom ik aan die breedte en vallen de woofers mooi in de kast. Ook kan ik dmv een 12mm plankje de boel mooi glad krijgen.
250605 testkast plankjes.jpg
250605 testkast plankjes 2.jpg
250605 testkast .jpg
250605 testkast 2 .jpg
250605 testkast 3 .jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-07 om 10.39.55_911624f6.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-07 om 10.39.55_0865108c.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-07 om 10.39.55_082746f5.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-07 om 10.39.55_752ce751.jpg
Inmiddels hebben we geluid!

Ook al wat getest met de drivers en met de kast vol met flamex en wol voor waar ik geen flamex kan krijgen kom ik uit op 20% toename aan inhoud volgens simulatie. Dat betekend dat ik mogelijk de uiteindelijke kast zelfs nog iets kleiner dan nu getekend kan maken. Nu vind ik de plaats van de tweeter voor de looks nog te laag. Misschien dat het met waveguide etc eromheen minder is, maar misschien ga ik dat toch nog aanpassen. De tweeter zit 110mm onder de bovenkant. Nu begin de frontplaat 50mm onder de bovenkant. Dit kan nog iets naar boven mocht ik dit willen.

Later gaan we een snelle meting doen en dan ga ik in de hypex een filter proberen te programmeren.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

Dat gaat de goede kant op!

Als je de tweeter verder van de woofer verplaatst dan gaan ze (relatief gezien) zich minder als puntbron gedragen, voor de verticale afstraling niet gunstiger. Het voordeel van wat meer 'vlees' boven de tweeter is dat de diffractie van de kast wat lager komt te liggen (nu niet zo relevant omdat de tweeter op de baffle ligt).

Maar...meten is weten natuurlijk.

Op deze manier kun je prima aan de slag en ervaring opdoen. HFD is even wennen, maar kent bijzonder veel mogelijkheden.

Ik ben erg benieuwd naar de metingen!

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik heb inderdaad de tweeter en mid zo dicht mogelijk op elkaar. De ruimte die er nu tussen zit is nodig voor de waveguide die nog gaat komen. Al zou ik het omhoog schuiven zouden mid en tweeter omhoog schuiven. Maar ik probeer te voorkomen dat de tweeter naar de zijkant en de bovenkant een rand op dezelfde afstand is. NU wordt de speaker 250mm breed, maar met een afronding met radius 50mm aan de zijkant. Aan de bovenkant wordt de radius 10 of 12mm. De afstand vanuit tweeter naar begin radius is 75mm. De afstand naar boven is nu 98mm. Als ik de drivers omhoog ga doen, dan komt dat dichter bij elkaar.

Qua metingen niet wat je bedoelde waarschijnlijk, maar hier de gemeten fs van de drivers los. Kijken of dat na een poos spelen nog veranderd.
240606 drivers los.jpg
240606 drivers los.jpg (22.73 KiB) 300 keer bekeken
En een meting met en zonder wol van de mid, haalt mooi een resonantie weg.
mid#2 kast B met wol.jpg
En even het beeld:
Zo ziet het eruit met de grote basscabs:
basscabs desk.jpg
En nu met de testkasten:
250607 testkast desk.jpg
Is stuk minder een invasie van speakers op mijn bureau! Ik vind het acceptabel 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Shadow »

Sweet!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik wilde gaan meten in REW, maar ik kreeg daar snel geen gated window voor elkaar. Daarom maar even met arta gemeten, met de hoop dat ik hiermee ook kon exporteren naar HFD. Dat is nog niet gelukt.
testkast 250609.jpg
Ik vond het met alles aan al fris klinken, dat klopt dus. Ik ga nu eerst even knutselen in VTXcad om een snel filter te maken wat acceptabel is. Daarna me nog maar eens beetje op het forum struinen en verdiepen in REW.

Edit: Ik zit in vituixcad te vogelen met actieve filters. Roept wat vragen op:
- Ik heb vanwege het lage overnamepunt zowel bij mid als woofer een close meting gemerged met de meting op 1m afstand. Ik heb de far meting qua volume zo verschoven dat deze mooi aansloot. Klopt dit of kan ik met formules bepalen hoe hard ik de close moet zetten tov de far?
- Ik krijg de fase niet lekker. Moet ik de mid en tweeter een offset of delay geven overeenkomt met de afstand tot de woofers aan de zijkant of juist dit niet doen. Ik heb er al even mee geëxperimenteerd, maar zelfs een delay van in de 500uS maakt dat ik de fase van woofers en mid niet op elkaar krijg.

Dit is wat ik nu als resultaat kan krijgen. Kan nog veel beter, maar ik hoop dat jullie me tips kunnen geven om de goed richting in te gaan. Ook al is dit een testkast en verwacht ik met de harde hoeken bij hoge frequenties problemen. Het laag en mid zou wel goed moeten gaan lijkt me, maar dat lukt dus niet.
250609 fitler testkast.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

Natuurlijk werkt het allemaal een stuk makkelijker als je de drivers verzonken hebt en alle hoeken afgerond zijn maar toch even een reactie vanwege je vraag.

Allereerst, besef wat de eigen karakteristiek van de individuele drivers is. Je ziet in het hoog een heel vreemde output om een neutrale grafiek te krijgen. Dit gaat niet werken, dus ik zou grilligheid accepteren en gewoon een theoretische overdracht meegegeven rond 3kHz. Daar is de baffle step geen issue meer en kun je op gehoor het volume van het hoog bepalen. Alle heftige correcties half uitvoeren als startpunt is ook iets om te proberen, dus - of + 6dB voor vlak, probeer maar 3dB te corrigeren. O ja, een correctie op de mid rond 5kHz lijkt me wel iets om volledig te doen, dat check je met een waterval plot / burst decay. Ringing is namelijk storend, dat zie je niet perse in een SPL grafiek.

Dan een balans in het geheel, tot ca 1,5kHz is een verhoging/plateau aanvaardbaar maar daarboven zul je het echt moeten temmen. De SPL rond 200Hz is daarbij voor mij leidend, maar met een monitor is dit wat lastig aangezien die vaak een dal hebben rond 300Hz dus dat vertekent e.e.a.
Van dichtbij hanteer ik de 200Hz als ref, in jouw geval wat lastig ivm 3 drivers die samen 200hz weergeven en je kunt alleen schuin daarboven een gelijke afstand van alle 3 pakken - dus probeer dat (zal ongeveer 5cm achter de baffle en dan 10 cm boven de box zijn ofzo...

Bij 700Hz zie je een fase probleem, je hebt een negatieve optelling. De roll off van de woofers mak een extra knik rond 400 hebben.
Wat je in deze sim ook kan doen is dat bij de woofers aanpassen en een shelf toevoegen van 6dB in het laag, dus de boel daar 3dB omhoog trekken, al lijkt me dat nog geen oplossing. De mid mag wellicht wat meer bandbreedte pakken en dan een lift/shelf aan de onderzijde om wat meer output te hebben als geheel onder 700Hz. Maar dan wel met eerst even de fase problemen gefixt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Dankjewel!

Dat het nu niet optimaal zou zijn, dat had ik al verwacht. Net het filter wat ik hierboven simuleerde ingeladen, maar dat klonk echt niet. Balans laag-hoog totaal verkeerd. Ik denk dat ik niet goed gemeten heb. Nu wilde ik sowieso nog gaan meten met rew, zodat ik de freqresponse direct in HFd kan invoeren. Ik heb al wat turorials en tips gevonden in wat topics waarmee het hopelijk gaat lukken.

Voor nu het volgende filter erin geladen:
Filter simpel testkast 250610.png
De overnamepunten op 200hz voor bass-mid en 3khz mid- tweeter. Wel heb ik de conebreakup van de mid aangepakt en de brede piek rond 6k van de tweeter aangepakt, omdat ik die meen te horen. Ook heb ik De LT op basis van simulatie van de gemeten FB bij de woofer ertussen gezet. Op gehoor heb ik nu de mid op -3db gezet en hoog op -4db. Dit klinkt acceptabel genoeg denk ik, ik kon daarna niet meer zoveel luisteren. Uiteindelijk gaat mij het erom dat ik nu geluid heb en de drivers kan laten inspelen.

Wat simulaties:
Tweeter in huidige kast met harde hoeken:
Simulatie diffractie t25B in testkast.png
Ik zie hierin overeenkomsten in de rommel die ik meet. Het is nog erger doordat ik ze ook nog eens op de baffle heb gemonteerd.
Als ik de uiteindelijke kast simuleer(met afgeronde hoeken) en de freqresponse van de tweeter in de waveguide gebruik krijg ik het volgende resultaat:
Simulatie diffractie t25B met WG in 3dprintkast 250610.png
Dit is veel schoner. Wel een een enorme bult rond 3k, maar dat valt goed te filteren. Dus met dit in gedachte maak ik me nu geen zorgen dat het in het hoog een rommeltje is.

Met deze opstelling kan ik meten met een gate van tegen de 5ms aan.
250609 meting testkast.jpg
Dat geeft een representabele meting vanaf ongeveer 200-210hz.
Het probleem is dus dathet overnamepunt van woofers naar mid onder die frequentie zit. Ik meet dus ook één woofer op een paar mm en dan moet ik die metingen mergen. Echter is het een beetje koffiedik kijken, omdat ik het volume moet aanpassen etc. En dat het 2 woofers zijn die dan ook nog aan de zijkant zitten, wordt het lastig. Kan iemand me helpen hoe ik dit goed aan kan pakken?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Shadow »

Buiten meten of grondvlak meting doen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Toen ik nog in A'dam op een etage woonde zette ik de speaker in het raamkozijn, mic aan een hengelstok 1m er voor op een windstille zondagmorgen rond 7 uur. Met speakers aan de zijkant zal zoiets wel lastiger worden. Zal sowieso wel een grondvlakmeting worden dan in een grote hal (gymzaal?) of buiten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”