Goeie tip klein midbassertje gevraagd (10 CM)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kan er helemaal in meegaan in dat nasale, maar dat komt omdat iedereen dat ding zo hoog wilt crossen. En dan klinkt het hoogmidden gewoon niet lekker in mijn oren. Maar crossen van een driver die vlak loopt tot 10 kHz en flink bundelt bij 3 kHz, dat is niet zo gemakkelijk. Grote verschillen in karakteristiek onder verschillende hoeken is moeilijk voor de filteraar.... Dus als je hoog wilt crossen moet de eigen klank van dit woofertje in het hoogmidden je niet dwarszitten. Kevlar blijft toch een mooi materiaal en ik vond Erik's betonnix met mijn filter ontzettend helder en doorzichtig klinken. Jammer genoeg was het niet de smaak van Erik. Maar ik geef toe dat mijn eigen systeem ook minder fel en veel rustiger klinkt. Ik was er gewoon nog niet helemaal uit met die SPH135-KEP. En dat project is voorlopig stopgezet omdat Erik eerst een definieve tweeter moet kiezen en ook de behuizing van midwoofer en tweeter moet afmaken. Daarna gaan we pas weer verder met filteren.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Jeroen,

Als ideale middentoner had ik de KEP min of meer afgeschreven, al hebben twee 165KEP’s gedurende anderhalf jaar voortreffelijk dienst gedaan. Misschien moet ik die 135KEP’s nog maar een kans geven in een nearfield monitor met jouw filter als leidraad. Dat betekent waarschijnlijk geen bandtweeters meer, maar ik begreep dat we binnenkort je ervaring met 2 mooie tweeters zonder ferrofluid kunnen verwachten. ;)

Dat bundelen kan ik eerlijk gezegd niet helemaal plaatsen. Het was het 1e wat in me opkwam, maar dat nasale openbaart zich ook dichtbij op 0gr. En als je dan naar de MSH-115 kijkt, zie je dat hij op 60gr. ook al aardig terugloopt bij 3KHz. Ik zit vaak onder een grotere hoek dan 60gr. waar de klank uiteraard inboet aan helderheid, maar deze verdwijnt niet en het blijft open klinken... zelfs tijdens een test zonder filter en met de tweeter op 9KHz. Nimmer dreigt het ook maar enigzins nasaal aan te doen.

Nu heb ik nooit gezien hoe de SPH-135KEP zich off-axis gedraagt. Heb je daar een meting van, of herinner je jezelf nog of dat veel afweek van de MSH-115?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik schrijf het nasale niet toe aan het bundelen. Het bundelen in combinatie met het heel ver doorlopen op de luisteras maakt echter filteren iets lastiger dan normaal. Een relatief grote breedbander filteren is ook niet zo gemakkelijk tenzij je het bundelen voor lief neemt en de tweeter heel hoog aankoppelt.

Het nasale schrijf ik toch toe aan het opbreken. Dat gebeurt dan wel heel gecontroleerd, de karakteristiek is erg vlak, maar ik denk dat je in dat gebied toch het Kevlar gaat horen. En als je daar niet van houdt is de enige optie om toch lager te filteren. En ik was al een heel eind gekomen bij Erik, het was alleen nog niet af en de tweeter was niet van topkwaliteit.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hee Mario,

dank voor het uploaden van de MSH 115 gegevens.

Als iemand nog de gegevens van de Monacor MSH 116 heeft, bijvoorbeeld in Klang und Ton, maar niet in het bezit is van een scanner, dan mag ie gerust de boel naar mij opsturen. Ik zorg dan dat e.e.a. online komt in goede kwaliteit.

Mario,

ik wil wel vermoedelijk wel een paartje 116's hebben. Eerst nog even het vergelijk afwachten. We gaan dan wellicht samen bestellen als dat voordelig is. Er bestaat namelijk een kans dat ze ook gewoon hier in Den Haag te verkijgen zijn. Jeroen weet wel wie ik bedoel ...


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Ik schrijf het nasale niet toe aan het bundelen. Het bundelen in combinatie met het heel ver doorlopen op de luisteras maakt echter filteren iets lastiger dan normaal. Een relatief grote breedbander filteren is ook niet zo gemakkelijk tenzij je het bundelen voor lief neemt en de tweeter heel hoog aankoppelt.

Het nasale schrijf ik toch toe aan het opbreken. Dat gebeurt dan wel heel gecontroleerd, de karakteristiek is erg vlak, maar ik denk dat je in dat gebied toch het Kevlar gaat horen. En als je daar niet van houdt is de enige optie om toch lager te filteren. En ik was al een heel eind gekomen bij Erik, het was alleen nog niet af en de tweeter was niet van topkwaliteit.

Groet, Jeroen
Hallo,

Tja, Kevlar is nooit mijn smaak geweest voor mid's. Maar een nasale klank is naar mijn ervaring toch vrijwel altijd op de een of andere manier kastkleuring. Break-up verschijnselen kunnen het ook zijn maar dat hoorde ik dan toch meer bij goedkope ouderwetse papieren speakertjes.

Zelf ben ik er zolangzamerhand van overtuigd dat welke mid je ook neemt, filteren boven de 3 KHz hopeloos blijft. Alleen goede (en goed intern gedempte) PP trekken het hoger. Anders kom je echt in de catagorie Fostex uit maar dat zijn weer heel anderssoortige speakers.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben het wel met je eens. Maar het is moeilijk oordelen zo van afstand. Ik zou het zelf ook niet nasaal noemen, dat Kevlar karakter. Het is moeilijk te omschrijven. De 165KEP en 135 KEP klinken ook weer heel verschillend, de 165 KEP heeft lang niet zo'n groot frequentiebereik en het gaat dan ook veel lager in frequentie al mis. Maar ik houd er in ieder geval niet van, van dat karakter, wegfilteren die hap! Of gewoon een andere driver. Ik noem geen namen, krijg ik Rudy weer op mijn dak :lol:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ma neej :lol:

Persoonlijk ( en sla me hier niet voor dood he :lol: ) heb ik de ervaring dat wanneer je met hardere materialen werkt ( kevlar, allu, keramiek ) dat je de resonantiepiek van het materiaal moet wegfilteren tot op minstens 30dB van het luisterniveau van doen, Deze is niet altijd gewoon het oplopend karrakter van deze units. Als dit niet gebeud heb ik ook de indruk dat deze behoorlijk "verkeerd" overkomen.

Het wegfilteren van dergerlijke marteriaalresonantie kan eigenlijk enkel en alleen met een RC seriekring parrallel met je spoel die al in serie staat met je unit, deze dempt die frequentie zeer smalbandig tot -60dB ( way genoeg 8) ), daar andere sperfilters dit nogal eens gewoon enkele dB's durven doen.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zo kun je dat idd anpakken. Maar echt een oplossing is dat naar mij ervaring ook niet Rudy. Je blijft naar mijn idee gewoon beter af met mids die gradueel opbreken zonder noemenswaardig konusgerinkel wat je weer weg moet zien te werken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bovendien hebben de bewuste Monacor units helemaal niet van die scherpe resonantiepieken. En toch hoor je het materiaal erin terug.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Resonanties hoeven helemaal niet scherp te zijn, maar ze komen wel tevoorschijn in je watervalplots.

Het probleem bij alu en kevlar en consoorten is dat je niet meer met je natte vingers een filter kan en mag bouwen. Maar prooper gedaan merk ik zelden rariteiten in de mid frequenties, ivm bundelingen enzo okey daar heb je wel gelijk mee dat je om die redene lager wilt crossen, maargoed dat laatste is geen materiaal probleem.

Groetjes
Rudy
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Stomme vraag misschien maar is dit een voorbeeld van zo'n RC-kring? I Know ik heb nog veeeeel te leren op filtergebied :oops:. Als dit zoiets is zou ik deze filter al eens kunnen uittesten met een paar simpele componenten.

Afbeelding
# R1: 15 Ohm, MOX, 10 Watt
# R2: 10 Ohm, MOX, 10 Watt
# L1: 0,82 mH, Luchtspoel, Ø1,0
# L2: 0,82 mH, Luchtspoel, Ø1,4
# L3: 0,47 mH, Luchtspoel, Ø0,71
# C1: 22 uF, MKT
# C2: 2,7 uF, MKT
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

nee niet egt, pas wanneer je R1 en C1 in serie zou zetten over L1, maar dat heeft dan wel een enorm verschillend effekt dan dat ze nu hebben.

Groetjes
Rudy
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Wat voor effect heeft deze filter dan nu eigenlijk? Simpele 1ste, 2de, ... orde filters ken/kan ik nog wel maar wat die weerstand en condensator over die spoel doen daar heb ik geen idee van. Bestaat er eigenlijk ergens een goede website waardat filters van zeer basic tot ingewikkeld worden uitgelegd?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Paul schreef:
Als iemand nog de gegevens van de Monacor MSH 116 heeft, bijvoorbeeld in Klang und Ton, maar niet in het bezit is van een scanner, dan mag ie gerust de boel naar mij opsturen. Ik zorg dan dat e.e.a. online komt in goede kwaliteit.
Doen we hier ook al aan Hints? :D

@ Paul, ik zal proberen het te zoeken. Maar ben even aan handen en voeten gebonden aan een vandaag gearriveerde 4 voeter.
Tenzij er iemand is die zowel de gegevens en een scanner heeft.

Overigens bespeur ik niets van nasale verschijnselen bij mijn kepjes.

Groet Sietse
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik denk dat het nasale niet overdreven moet worden ...

Ik neem aan dat Pjotr en Jeroen doelen op bijvoorbeeld de boventonen van strijkers e.d. ?

Succes met je nieuwe viervoeter. Laat hem de Klang & Ton's niet opeten he ;)


Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef:
Kan er helemaal in meegaan in dat nasale, .......
:oops: :oops: :oops:

Nasaal is eigenlijk geen goede omschrijving, het is moeilijk te duiden. En het heeft niet met scherpe dan wel zwakke resonanties te maken en slechte waterval. Want die hebben deze Monacor units, 165 KEP en 135 KEP, gewoon niet. Maar wat Paul zegt over die strijkers, ja daar heb ik inderdaad een probleem. Maar ook met koper eigenlijk. Maar bij die 135 KEP alleen als je hem niet filtert hoor. Met het filter op 3000 Hz gewoon heel mooi en transparant.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bestaat er eigenlijk ergens een goede website waardat filters van zeer basic tot ingewikkeld worden uitgelegd?
Je zou es kunnen beginnen met het artikel op de frontpage over filters. Is denk ik wel de basis.

@Paul, De boekjes liggen buiten bereik. Eerst het verschil leren tussen Ls boxen en boomstammen, dan beethoven en de Baetles, en uiteindelijk moet ie de lijmtangen kunnen aandragen. Zal nog wel even duren :wink:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Kevlar klinkt alsof ALLE snaren hardverchroomd zijn, zelf de bronze wound en de kunststof ?


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Paul,

Vind het moeilijk om er een vinger achter te krijgen. Heel objectief is er weinig aan te merken. Het is meer een soort van onrust bij die Kevlar mids, een soort van onbehaaglijkheid die ik bij polyprops en zelfs de oude bextrene B110's niet ervaar terwijl die laatsten nou ook niet echt fraai meer zijn boevenin het spectrum. Misschien toch gewoon een smaakkwestie?
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Tja ik denk ook wel dat het ook wel wat smaakafhankelijk is. Het nasale zou ik meer omschrijven als een iets fellere attack in het midden.
Persoonlijk vind ik dit wel mooi aangezien schelle instrumenten zoals trompet etc in het echt ook een behoorlijke aanslag kunnen zijn op je gehoor :-).
Maar "stel" nu dat ik mij daar mettertijd aan zou ergeren ;-) zou het dan ook niet mogelijk zijn om lager te crossen en zo meer te kunnen profiteren van de tweeter? Ik dacht dat jeroen_d zijn sattelieten ook redelijk laag crosste om zo meer over te laten aan zijn (mooie!) tweeter.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Alhoewel het niet helemaal de juiste bewoording was, geloof ik dat “enigzins nasale klank” toch voldoende herkenning opriep. Ook noemde ik het al eens een ondefinieerbare klank, want het valt gewoonweg niet eenduidig te omschrijven, maar misschien is het woord 'kleuring' beter op zijn plaats.

Dat er desondanks iets moois mee te maken is, staat voor mij als een paal boven water. Niet voor niets heb ik anderhalf jaar met veel plezier naar 165KEP’s geluisterd, al duurde het een hele tijd voordat een zeer vreemdsoortig filter bij een hoger kantelpunt tot bevredigende resultaten leidde.

En nee, een fellere attack zou ik het zeker niet noemen. De stevigere attacks en strakkere, ongekleurde sound van genoemde papieren middentoners vormden juist de aanleiding tot mijn "onvrede" (ook niet het juiste woord). O:)

Mario

--
ps: een test van de MSH-116/4 is onderweg, met dank aan Sark. ;)
Laatst gewijzigd door Marp op za 30 apr 2005, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Steviger attacks van papieren conussen kan ik me eerlijk gezegd weinig bij voorstellen, Marp. Ik vond juist dat die 165 KEp's veel " inner detail" leverden ...

Paul.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Marp schreef:
Niet voor niets heb ik anderhalf jaar met veel plezier naar 165KEP’s geluisterd, al duurde het een hele tijd voordat een zeer vreemdsoortig filter bij een hoger kantelpunt tot bevredigende resultaten leidde.
Voorbeeldjes zijn altijd welkom ;-).

Tja ik heb maar paar avondjes naar de luidsprekers kunnen luisteren. "fellere attack" is eigenlijk het eerste wat me te binnen schiet om het te kunnen omschrijven alhoewel dat felle wel redelijk wat minder werd toen we een van de tweeters vervingen door een seas h1212. Dus wat het nu juist geweest is? Aan zo maar een paar avondjes heb je eigenlijk toch niet genoeg om de finesses te horen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul Jenner schreef:
Steviger attacks van papieren conussen kan ik me eerlijk gezegd weinig bij voorstellen, Marp. Ik vond juist dat die 165 KEp's veel " inner detail" leverden ...
Ze laten zeker veel horen, maar in de hogere regionen laten de KEP’s toch ook wel wat liggen hoor.

Wat die attack betreft: als ik me goed herinner, vertelde ik je een jaar geleden al dat die papieren conusjes strakker en direkter klonken. Die overtuiging is alleen maar gegroeid, en wordt versterkt door de betere samenwerking met bandtweeters.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

diyBylie schreef:
Voorbeeldjes zijn altijd welkom ;-).

Tja ik heb maar paar avondjes naar de luidsprekers kunnen luisteren. "fellere attack" is eigenlijk het eerste wat me te binnen schiet om het te kunnen omschrijven alhoewel dat felle wel redelijk wat minder werd toen we een van de tweeters vervingen door een seas h1212. Dus wat het nu juist geweest is? Aan zo maar een paar avondjes heb je eigenlijk toch niet genoeg om de finesses te horen.
Het valt ook niet altijd mee om het te omschrijven, en met die detaillering is dat eigenlijk al niet anders. De 165KEP's sprongen er af en toe echt uit v.w.b. de detail en weergave, en ik heb dan ook al best wat mensen over de vloer gehad die diep onder de indruk waren. Toch mistte ik eigenlijk ook altijd iets (zelfs na anderhalf jaar nog). Had ik nou niet de vergelijking met genoemde units, dan wist ik waarschijnlijk niet beter. O:)

Het 6B-filter wat ik tot voor kort gebruikte leek in 1e instantie onmogelijk, wat reden was om het vorig jaar te bespreken in een topic op een voormalig forum. Het gaat om het 2e filter, waarbij ik op advies van Jeroen nog wel bij beide condensatoren een weerstand in serie heb geplaatst (in het geval van de SPH-165KEP beiden 0,82 Ohm). Alhoewel ik van alles probeerde, bleef ik op dit filter terugkomen, althans... met mijn ribbontweeter. In die combinatie leverde dit filter als enige een mooie samenwerking op waarbij tevens eerder genoemd klankje nagenoeg verdween. Omdat ik die klank zelf maar al te goed kende, bespeurde ik het regelmatig nog licht, maar het stoorde niet echt, en anderen bleken niet eens in staat om een vreemde klank ontdekken.

Bij een dometweeter van RFT leek een standaard 6dB-filter op 2.8kHz echter weer het beste te werken, maar dat is dus niet aan te bevelen. Hier wil ik enkel mee onderstrepen dat de KEP's uiterst kritisch lijken te zijn v.w.b. de te gebruiken tweeter, en dat een filter op experimentele basis een zware dobber is.

Ben wel benieuwd naar jouw bevindingen, dus ik hou je topic in de gaten. ;)
Plaats reactie