Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Dat kan dan zo:
De ingang verzwakt laagohmig 40x. Dat is 32dB. De CA zelf versterkt 26dB dus dit netwerkje verzwakt in totaal 6dB t.o.v. de stuurspanning van de CA. De sub moet dat verder makkelijk aankunnen. Op deze manier loopt het bereik van benden de 20Hz tot ca 500kHz met deze trafo'tjes met een lage vervorming. Met de schakelaar kun je L en R samen voegen naar mono. Kan ook een jumpertje zijn natuurlijk. Die Vigortronics zijn best goede lijntrafo'tjes die heel betaalbaar zijn.
De ingang verzwakt laagohmig 40x. Dat is 32dB. De CA zelf versterkt 26dB dus dit netwerkje verzwakt in totaal 6dB t.o.v. de stuurspanning van de CA. De sub moet dat verder makkelijk aankunnen. Op deze manier loopt het bereik van benden de 20Hz tot ca 500kHz met deze trafo'tjes met een lage vervorming. Met de schakelaar kun je L en R samen voegen naar mono. Kan ook een jumpertje zijn natuurlijk. Die Vigortronics zijn best goede lijntrafo'tjes die heel betaalbaar zijn.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Dat ziet er mooi uit Peter. Bedankt voor het werk!
Ik ga er een printje voor maken.
De 1K weerstand is 2W, zal ik alle andere weerstanden 1W nemen?
J1 en J3 sluit ik aan op de luidspreker uitgang van de versterkers neem ik aan.
Kan ik de trafo's over nemen, of schaf ik deze zelf aan?
Groeten, Tom.
Ik ga er een printje voor maken.
De 1K weerstand is 2W, zal ik alle andere weerstanden 1W nemen?
J1 en J3 sluit ik aan op de luidspreker uitgang van de versterkers neem ik aan.
Kan ik de trafo's over nemen, of schaf ik deze zelf aan?
Groeten, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Overige weerstanden zijn 1/4W. Ik stuur je wel deze trafo'tjes op samen met de benodigde weerstanden. Alsook de dataheet van de trafo (+ maatschets). J1 en J3 gaan i.d.d. naar de speakerklemmen van de versterker. Je moet zelf maar even bekijken wat voor aansluitblokjes. Verder maar per PB 
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Printje gemaakt om de Subwoofer van signaal te voorzien!
Bedankt Peter, over 2 weken ofzo, gaan we het horen
Groeten, Tom.
Bedankt Peter, over 2 weken ofzo, gaan we het horen
Groeten, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ja dat kan zo. Maar waarom de speakeraansluitingen niet gewoon met dunne draadjes naar de speakerklemmen? Stroom loopt er vrijwel niet naar de trafo'tjes. En ook niet naar de sub lijningang.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ik had eigenlijk de gedachten dat brede sporen weinig verliezen geeft een dat is goed als je toch de ruimte hebt. Ik neem aan dat het geen kwaad kan (hoop ik
)
Groeten, Tom.
Groeten, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Nee het kan geen kwaad verder maar nogal overkill voor die paar mA. Naar je sub loopt toch ook alleen een cinch kabeltje?
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ja, gewoon een cinch kabel. Ik vond het van mijzelf al heel knap dat ik de trafo symbol en de footprint kon maken, zoals jij dat netjes in het schema had gedaan. Ach ik heb nog veel te leren en sta nog niet overal bij stil. Maar ooit.......
Wel bedankt voor de feedback
Wel bedankt voor de feedback
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ach, al doende leer je
Ziet er verder netjes uit!
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Printje en componenten zijn besteld. Volgende week komt alles binnen en dan hoop ik voor de luisterdag de versterker gereed te hebben.
Iets anders....
Ik wil mijn tv aansluiten op de versterker, maar loop tegen een probleempje aan. Ik dacht dat de TV rca out had, maar heeft alleen optical out. Nu wil ik graag ook een DAC met optical in hebben. Maar wil niet de hoofdprijs betalen. Eigenlijk wil ik een dac boardje hebben 5V.
Ik heb dit gevonden:
https://www.kiwi-electronics.com/nl/justboom-dac-4349
Aliexpress, weet niet of je daar betrouwbare DAC's kan kopen?
https://nl.aliexpress.com/item/10050042 ... ry_from%3A
Hebben jullie misschien een oplossing? Of is het beter om een stand alone DAC te kopen, zoals:
https://www.amazon.nl/-/en/Topping-E30- ... r=8-2&th=1
De Topping schijn een hele goede dac te zijn, maar is dit geen overkill voor de TV? En ik heb het idee dat je maar 1 apparaat kan aansluiten op de dac . Niet dat ik nu iets anders dan de TV wil aansluiten, maar toch...
Hebben jullie enig advies voor mij?
Alvast bedankt, Tom.
Iets anders....
Ik wil mijn tv aansluiten op de versterker, maar loop tegen een probleempje aan. Ik dacht dat de TV rca out had, maar heeft alleen optical out. Nu wil ik graag ook een DAC met optical in hebben. Maar wil niet de hoofdprijs betalen. Eigenlijk wil ik een dac boardje hebben 5V.
Ik heb dit gevonden:
https://www.kiwi-electronics.com/nl/justboom-dac-4349
Aliexpress, weet niet of je daar betrouwbare DAC's kan kopen?
https://nl.aliexpress.com/item/10050042 ... ry_from%3A
Hebben jullie misschien een oplossing? Of is het beter om een stand alone DAC te kopen, zoals:
https://www.amazon.nl/-/en/Topping-E30- ... r=8-2&th=1
De Topping schijn een hele goede dac te zijn, maar is dit geen overkill voor de TV? En ik heb het idee dat je maar 1 apparaat kan aansluiten op de dac . Niet dat ik nu iets anders dan de TV wil aansluiten, maar toch...
Hebben jullie enig advies voor mij?
Alvast bedankt, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Met Kiwi heb ik zelf erg slechte ervaring qua garantie. Doen ze gewoon niet aan. De Topping E30IIs heb ikzelf al een tijdje! Echt een heel fijne DAC voor het geld! Je kunt de E30II nemen. Is top, maar de goedkopere E30 Lite is prima voor bij de TV. Wil je hem in de toekomst ook aan een netwerkstreamer hangen via USB, dan is de beter E30IIS wel de moeite waard. Zou hier niet zelf gaan tobben om een paar tientjes uit te sparen
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Of deze: https://www.hifiklubben.nl/argon-audio- ... kMEALw_wcB
Niet te duur en voor tv goed genoeg
Niet te duur en voor tv goed genoeg
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Wat goed genoeg is is natuurlijk persoonlijk. Het geluid van de TV is helemaal niet zo slecht, althans niet wat er bij mij uit de SetTop komt via Toslink met 256kb/s. Ook w.b.t. digitale radio via de SetTop. Ik merk daarmee toch echt wel dat met de Topping DAC het aanmerkelijk meer ontspannen klinkt dan met het goedkopere Behringer DACje b.v.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ik kan aan de Topping E30II dus meerdere apparaten hangen, 1 Optical, 1 USB, en 1 Coax (digitaal) en kan de input selecteren.
Misschien dan toch de Topping nemen....
Bedankt voor het mee denken.
Misschien dan toch de Topping nemen....
Bedankt voor het mee denken.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
En je hebt er een AB bij, handig voor het volume.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Tja, maar het volume zal voornamelijk geregeld worden met de versterker die ook een afstandsbediening krijgt. Maar, altijd meegenomen.
en als er ook een streamer bij komt, dan kan je van kanaal wisselen en dat is natuurlijk wel handig.
Nu heb ik een Raspberry Pi met een hifiberrydac +. Ik kan nu misschien de Raspberry pi direct koppelen aan de topping.
Nu heb ik een Raspberry Pi met een hifiberrydac +. Ik kan nu misschien de Raspberry pi direct koppelen aan de topping.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ja, je kunt de Pi direct koppelen met Topping DAC via USB! En dat verschil ga je horen! Heb ik hier ook. Zit alleen 1 addertje onder het gras met de Pi: Als je van ingang wisselt met de DAC, b.v. van PI naar TV en je wilt daarna weer terug naar de Pi USB dan vindt de Pi de DAC niet meer terug. Je moet dan Squeezelite herstarten op de Pi om de USB opnieuw te initialiseren. Ik heb het nagezocht en het blijkt een typisch Linux dingetje. Met Daphile op een HP MicoPC (mijn LMS server) met de DAC via USB aan de MicroPC direct, heb ik het euvel niet. En dat is toch ook Linux
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Gekocht! Hobby wordt duur 
Zal extra lief voor mijn vrouw moeten zijn....
Maar wel weer een mooi apparaat
Zal extra lief voor mijn vrouw moeten zijn....
Maar wel weer een mooi apparaat
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Gewoon aan haar laten horen. Dan waardeert ze het wel. Hier werkt dat i.i.g. wel zo 
Felie met de aankoop. Als je een kwalitatief top Integrated versterker bouwt dan verdient dat uiteraard een kwalitatief bijpassende DAC!
Felie met de aankoop. Als je een kwalitatief top Integrated versterker bouwt dan verdient dat uiteraard een kwalitatief bijpassende DAC!
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Gisterenavond de printen binnen gekregen voor het aansturen van de sub woofer. Maar, ik heb eerst nog een vraag:
Mijn opstelling heeft brom. En ik denk dat dit een aardingsprobleem is. Voor het audio-pad is alles geïsoleerd. dwz. De versterker heeft geen contact met aarde en de input selector gebruikt de ground van de versterker en links en rechts is geheel geïsoleerd van elkaar. Ook de volume regelaar maakt verbinding met de aarde van de versterker, maar meer niet. Dit is geloof ik goed.
Om de controller te kunnen programmeren, moet ik deze verbinden met mijn computer via de usb. Op dat moment is de brom weg. De PCB waar de controller op zit heeft zijn eigen gound. Als ik deze ground verbind met de computer, dan is de brom weg. Dit wetende, lijkt het mij logisch om een echte ground aan te gaan brengen voor de controller pcb.
2 Vragen. Is het logisch wat ik vertel en hoe leg je een aarde aan? is dat door de aarde van de inlet stekker te verbinden met de aarde van de pcb?
Ik heb nog steeds geen metalen chassis om de versterker heen, omdat ik nog steeds bezig ben met uitbreidingen. Normaal (denk ik) leg je het chassis aan aarde (power inlet) en kan je hier de print ook op aarden. Klopt dit?
Dan nog een laatste ding. Ik heb nog niet de weerstand en de condensator bij de versterker ingang aan ground zitten, ook omdat ik nog geen ground heb.
Wat is nu verstandig?
Alvast bedankt, Tom.
Mijn opstelling heeft brom. En ik denk dat dit een aardingsprobleem is. Voor het audio-pad is alles geïsoleerd. dwz. De versterker heeft geen contact met aarde en de input selector gebruikt de ground van de versterker en links en rechts is geheel geïsoleerd van elkaar. Ook de volume regelaar maakt verbinding met de aarde van de versterker, maar meer niet. Dit is geloof ik goed.
Om de controller te kunnen programmeren, moet ik deze verbinden met mijn computer via de usb. Op dat moment is de brom weg. De PCB waar de controller op zit heeft zijn eigen gound. Als ik deze ground verbind met de computer, dan is de brom weg. Dit wetende, lijkt het mij logisch om een echte ground aan te gaan brengen voor de controller pcb.
2 Vragen. Is het logisch wat ik vertel en hoe leg je een aarde aan? is dat door de aarde van de inlet stekker te verbinden met de aarde van de pcb?
Ik heb nog steeds geen metalen chassis om de versterker heen, omdat ik nog steeds bezig ben met uitbreidingen. Normaal (denk ik) leg je het chassis aan aarde (power inlet) en kan je hier de print ook op aarden. Klopt dit?
Dan nog een laatste ding. Ik heb nog niet de weerstand en de condensator bij de versterker ingang aan ground zitten, ook omdat ik nog geen ground heb.
Wat is nu verstandig?
Alvast bedankt, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Stap je voor stapje terug vanaf de CA de signaalverbindingen los maken totdat je op het punt bent waar de brom op houdt. Als je signaal gnd geheel geïsoleerd is van je controle ground is het wel merkwaardig dat het verbinden met de USB van de computer invloed heeft. Niet ergens toch een verbinding?
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Kan het niet in stralen? Maar ik zal nog een keer alles nalopen. Bedankt Tom.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ik heb alles los van de controller print en de brom blijft. De attenuator zit op de controllerprint. Alleen de 5V is nog aangesloten en uiteraard de verbinding van de volume regelaar tussen versterker en controller print. Ook weet ik dat er geen brom is als de versterker los is van de controllerprint en het volume is door gelust (pin 2en 3 doorverbonden) Nu is het wel zo dat de 5V de relais bediend. Zou dit het probleem zijn? Maar de aarde van de 5V maakt geen contact met de aarde van de attenuator. Ik weet niet wat er inwendig in een relais gebeurd, maar het lijkt mij logisch dat inwendig in het relais de 5V geïsoleerd is van de contactpunten.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Peter, Nergens kan ik een verbinding meten tussen de attenuator relais en weerstanden en iet sanders. de relais en weerstanden zijn geheel geïsoleerd en maken alleen verbinding met de versterker. De input selector kan ik geheel ontkoppelen en de brom blijft. Dus hier is sowieso geen probleem.
Alle electronica hangt met zijn aarde aan elkaar, maar is niet geaard naar de "echte" aarde uit het stopcontact. Dit lost het probleem dus wel op, wat gek is (zoals je zegt) want er is geen verbinding met de versterker of attenuator. De relais bedieningsaansluitingen (5v) maken geen verbinding met de andere contacten.
Kortom, Ik snap het niet.
Alle electronica hangt met zijn aarde aan elkaar, maar is niet geaard naar de "echte" aarde uit het stopcontact. Dit lost het probleem dus wel op, wat gek is (zoals je zegt) want er is geen verbinding met de versterker of attenuator. De relais bedieningsaansluitingen (5v) maken geen verbinding met de andere contacten.
Kortom, Ik snap het niet.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Instraling kan maar lijkt mij hier heel onwaarschijnlijk. In een relais is de spoel geheel geïsoleerd van de contacten. Daar kan het iig niet zitten. Wat gebeurt er je als de alles aansluit en dan de voeding van de controller helemaal los maakt? Ik begrijp uit je verhaal dat het vanuit de verzwakkerprint lijkt te komen. Je kunt ook proberen om de GND van de ingangsselector te aarden aan de kast, Dus voor de selectie relais. Dat is bij gebalanceerd wel gebruikelijk.
