10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door WrineX »

au :) 2 weken en ik heb nog niks :) haha, zelfs geen vervoer meer. dus mocht ik iets af krijgen.. is er iemand waarmee ik mee zou kunnen rijden ?

Ik woon in den haag, en de speakers zouden welleens wat lang kunnen zijn. maar wel dun , max 148cm :) maar waarschijnlijk wat kleiner
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Barry2001 »

Je carpoolmaat gaat niet :( in 2 weken wat neerzetten moet jou wel lukken :D kan iemand Joppe een lift geven?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door WrineX »

Barry2001 schreef: zo 22 jan 2023, 18:53
Je carpoolmaat gaat niet :( in 2 weken wat neerzetten moet jou wel lukken :D kan iemand Joppe een lift geven?
haha , tja moet wel... er is altijd wel iets wat lelijk is wat je mee kan nemen lang leven de DSP en het idee dat het een testje/prototype is :) wat het dan ook is :)
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Barry,

superblij met de toewijzing van ruimte 1; had ik niet op durven rekenen.
Ik weet zeker dat TabCam (met die GIGA-OB's) en ik daar een toffe audio-ruimte van weten te maken; hij vanuit de ene zijde en ik vanuit de andere zijde.

Officieel is TabCam's tijd 10.00-1400 en mijn tijd 14.00-17.00. Ik ga er even van uit dat als wij een andere indeling maken (bijvoorbeeld ieder uur wisselen) dat geen probleem hoeft te zijn ?. Je zal maar eens alleen in de ochtend of in de middag aanwezig zijn en daardoor gewoon de helft missen ?!

Dat moeten wij natuurlijk overeenkomen en dat dan duidelijk aangeven (op de deur van kamer 1) zodat de luisteraars weten waar ze aan toe zijn.

In de tussentijd al een hoeveelheid "verkoop" aan het verzamelen zoals een kudde Cardas-luidspreker-aansluitingen en een paar handen vol mooie condensatoren (Audio Note koperfolie, Mundorf SilverOil, etc), paartje Supravox 285GMF, etc. Ben benieuwd wat daar allemaal opplopt. Van huis uit ruil ik het liefst (prijzen zijn zo sipjes) en was vorige keren positief verrast over de hoeveelheid leuke spullen dat er lag.

Zin in !
Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door beijert »

Ik heb dan eventueel nog de 32" open baffle woofer met de hypex subwoofer versterker. Als iemand die wil zien spelen.

Zelf nog geen ervaring mee dus waar die goed te plaatsen is :think:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Barry2001 »

WrineX schreef: zo 22 jan 2023, 18:59
Barry2001 schreef: zo 22 jan 2023, 18:53
Je carpoolmaat gaat niet :( in 2 weken wat neerzetten moet jou wel lukken :D kan iemand Joppe een lift geven?
haha , tja moet wel... er is altijd wel iets wat lelijk is wat je mee kan nemen lang leven de DSP en het idee dat het een testje/prototype is :) wat het dan ook is :)
Ja laten we even afwachten of er een taxi beschikbaar komt. OV stopt voor de deur, tis dan wel even slepen met die Planar's :D
rdv300b833 schreef: zo 22 jan 2023, 19:33
Goedenavond Barry,

superblij met de toewijzing van ruimte 1; had ik niet op durven rekenen.
Ik weet zeker dat TabCam (met die GIGA-OB's) en ik daar een toffe audio-ruimte van weten te maken; hij vanuit de ene zijde en ik vanuit de andere zijde.

Officieel is TabCam's tijd 10.00-1400 en mijn tijd 14.00-17.00. Ik ga er even van uit dat als wij een andere indeling maken (bijvoorbeeld ieder uur wisselen) dat geen probleem hoeft te zijn ?. Je zal maar eens alleen in de ochtend of in de middag aanwezig zijn en daardoor gewoon de helft missen ?!

Dat moeten wij natuurlijk overeenkomen en dat dan duidelijk aangeven (op de deur van kamer 1) zodat de luisteraars weten waar ze aan toe zijn.

In de tussentijd al een hoeveelheid "verkoop" aan het verzamelen zoals een kudde Cardas-luidspreker-aansluitingen en een paar handen vol mooie condensatoren (Audio Note koperfolie, Mundorf SilverOil, etc), paartje Supravox 285GMF, etc. Ben benieuwd wat daar allemaal opplopt. Van huis uit ruil ik het liefst (prijzen zijn zo sipjes) en was vorige keren positief verrast over de hoeveelheid leuke spullen dat er lag.

Zin in !
Grtz, Reinout
Jahoor tuurlijk, neem aan dat Douwe het hier ook wel mee eens is? Misschien 's ochtends eerst even inregelen, denk dat zeker Douwe daar wel even tijd voor nodig heeft, en dan om en om? Is wat prettiger ook voor de bezoeker, regelt zich wel :goedzo: Verkoop/ruil is altijd een toegevoegde waarde op zo'n dag.
beijert schreef: zo 22 jan 2023, 19:39
Ik heb dan eventueel nog de 32" open baffle woofer met de hypex subwoofer versterker. Als iemand die wil zien spelen.

Zelf nog geen ervaring mee dus waar die goed te plaatsen is :think:
Ik ben je niet vergeten Mark, maar zat ook even waar waar zou het bij kunnen.... heeft iemand een voorstel voor deze supersub?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door WrineX »

32 inch >???? wtf
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Shadow »

Ik heb een sub out op de streamer :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Barry2001 »

\:D/ :rock:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door WrineX »

is het echt 32 inch ? bijna 80 cm diameter ? haha dat is denk ik de grootste woofer die ik ooit gezien heb.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door beijert »

Yep. Maar er zit bijna geen baffle om dus het zal mij benieuwen.


Zal even een plankjesversterker van de hypex maken
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door TabCam »

Tuurlijk is wisselen om het uur mogelijk, kan ik ook bij de andere kamers luisteren gedurende de dag :yeah: .

Die 32" O(/No)B subwoofer lijkt me ook vet maar integratie lijkt me dan lastig, heb je dat thuis al uitgeprobeerd??
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door beijert »

Nee, ik heb hem gekocht omdat het kon :D

Thuis een plekje geven zal nog even duren.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door MechanicalAnimal »

Barry2001 schreef: zo 06 nov 2022, 12:56
Voorstel kamerindeling @ tijdschema, under construction. Na woensdag 1 februari wordt het niet meer gewijzigd.

Kamer 1:rdv300b833: Ik breng een complete set mee: open baffle met Karlson-tube ; 2 buizenbakken (actief aangestuurd; biamping) ; cd-speler en volumeregelaar. Wordt toch weer een auto vol want de driver aan K-tube is een field coil dus moet ook losse voedingen meenemen voor de electromagneten.

Kamer 5:
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.

Kamer 6 'Soos':
Luidspreker metingen met de setups van timpert en Doede:
- Karlsons van Bert 911.

hey Barry, jammer dat de Karlson's zo uit elkaar staan, is daar nog wat te wisselen?

Ik hoef bijvoorbeeld mijn K's echt niet 2 uur lang ten gehore te brengen (misschien denken anderen daar anders over dan hoor ik dat graag) gezien de vrij beperkte SQ van de speakers.

ik snap dat Bert in de kamer zit met de meetsetup als hij ze gemeten wilt hebben maar ik had verwacht dat de Karlson's wel in slagorde op een rijtje zouden komen te staan.

Niet om te zeiken hoor, vind het fantastisch dat je zoiets weet te organiseren maar allicht valt er nog wat te schuiven/regelen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Barry2001 »

Hoi Maarten, staan ze toch? Of heb jij nog een oude planning waar het anders stond?

Kamer 5:
10:00 - 12:00 1 Hans: Hans komt een demo geven met zijn eigenbouw muziekserver en eigenbouw open baffle luidsprekers, versterking commerciële mono blokken.
12:00 - 14:00 Bert911: Ja, ik wil er ook graag bij zijn, ik neem m'n Karlson's mee en Sansui versterker, kamer maakt me denk ik niet zoveel uit.
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.


En het is geen 'zeiken' hoor, planning is echt een voorstel. Als iemand het anders wil kan het worden aangepast.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Shadow »

beijert schreef: ma 23 jan 2023, 20:35
Yep. Maar er zit bijna geen baffle om dus het zal mij benieuwen.


Zal even een plankjesversterker van de hypex maken
Wat voor Hypex heb je? ik heb nog een 1,5kw plate amp liggen evt voor je...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door MechanicalAnimal »

Barry2001 schreef: di 24 jan 2023, 9:37
Hoi Maarten, staan ze toch? Of heb jij nog een oude planning waar het anders stond?

Kamer 5:
10:00 - 12:00 1 Hans: Hans komt een demo geven met zijn eigenbouw muziekserver en eigenbouw open baffle luidsprekers, versterking commerciële mono blokken.
12:00 - 14:00 Bert911: Ja, ik wil er ook graag bij zijn, ik neem m'n Karlson's mee en Sansui versterker, kamer maakt me denk ik niet zoveel uit.
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.


En het is geen 'zeiken' hoor, planning is echt een voorstel. Als iemand het anders wil kan het worden aangepast.
Ik knipte een paar uur geleden dat staatje uit de planning.

De "Karlsons" van Reinout zie ik er niet, want die staat toch in kamer 1 met zijn Karlson-tubes.?

En heeft Hans ook Karlsons? maakt niet uit verder als er een andere set bij staat natuurlijk, iedereen is welkom op wat voor kamer dan ook, maar ik miste een beetje de back-2-back mogelijkheid als we verspreid staan.

Ik zie ons ook dus verspreid staan over kamer 1, 5 en 6, of is dat gewoon tijd afhankelijk en verhuist bijv Bert van Kamer 5 naar kamer 6 voor een meting?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door beijert »

Shadow schreef: di 24 jan 2023, 9:49
beijert schreef: ma 23 jan 2023, 20:35
Yep. Maar er zit bijna geen baffle om dus het zal mij benieuwen.


Zal even een plankjesversterker van de hypex maken
Wat voor Hypex heb je? ik heb nog een 1,5kw plate amp liggen evt voor je...
Ik heb de hs500. Ook nog niet geprobeerd en 2,5 keer het vermogen wat de woofer kan hebben. Alleen ligt ie nog los.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond aanstaande luisterdaggers,

"mijn" Karlson is een zogenaamde K-tube en daarmee bedoelt voor mid/hoog.
Het was de eerste variant van dHr Karlson die eigenlijk bezig was met optimale verspreiding van geluid bij straalmotoren.
Zie fotootje en patent (hebben we gelijk de "onduidelijkheid" of het nou elliptisch of exponentieel is. Zie patent: de uitsnede wordt gemaakt door een ellipsvormig figuur (2D) op een buis te transponeren; je krijgt daardoor een exponentiele opening (3D)). Da's dus een zinloze woordendiscussie want we bedoelen exact hetzelfde: de kenmerkende Karlson-"opening".

De K-tube was daarmee dus het eerst en wordt ook in de literatuur (zie oa Joppe) vergeleken met een hoorn (oa frequenties, afstraling).
Later is door dHr Karlson de zo typische baskast gemaakt met wederom die zo herkenbare opening maar daar zit letterlijk en figuurlijk nog een serieus stuk kast-denkwerk achter. Een woofer een plankje ervoor voorzien van de kenmerkende opening is nog geen Karlson-kast !

De woofer-kasten zijn best bekend geworden en zo ook aanstaande luisterdag als er meerdere Karlson-kasten gehoord kunnen worden. GAAF ! Daar kun je onderling nog wel vergelijken / meten / whatever.
De K-tube (mid/hoog)(nog steeds van dHr Karlson en dus Karlson) is wat onhandiger vergelijkbaar met de Karlson-kasten (laag). Dus dat hoef je niet samen te zetten in een kamer.
K-tubes zie je zelden. Er is slechts eenmaal een fysiek product bij gemaakt (het pijpje van Transylvania Power Company) en ook moderne pogingen om een K-tube toe te passen klinken tof maar sneuvelen op audio-beurzen door de visuele uitstraling ("sneeuwkanon", "orgelpijp", "lijkt wel of je bij de gynaecoloog zit"......) dus is gedoemd tot DIY-audio.

Ergens boven in dit draadje staat dat mijn K-tubes maar weinig met Karlson te maken hebben. Effe preciezer: ze hebben weinig met Karlson-(woofer)kasten te maken want daar zit nog extra kastwerk bij. Da's appels en peren vergelijken. Beide fruit.....en zelfs van dezelfde boerderij !
Wederom een woordenkwestie; laten we vooral genieten van het denkwerk van dHr Karlson en ons aller zelfbouwvlijt.

Tot 4 feb.
Ik blijf graag in kamer 1. Beide sets daar hebben ruimte nodig om te ademen (best groot...de collega best HEEL groot), beiden open baffle (voor mij alleen het laag (de collega volledig) dus daar is een onderling vergelijk mogelijk. Als je daar zin in hebt trouwens want de verschillen zijn net zo groot.....alleen de aansturing al. En "even" een set ombouwen ben ik geen voorstander van.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
advertentie van geluidsverspreider straalmotor naar audio-toepassing
advertentie van geluidsverspreider straalmotor naar audio-toepassing
US3445852 Karlson.pdf
originele patent. Da's nog zelfs geschreven als antenne-variant
(346.08 KiB) 26 keer gedownload
originele Karlson-pijpje (ik neem ze wel mee)
originele Karlson-pijpje (ik neem ze wel mee)
wel geprobeerd; nooit een commercieel succes
wel geprobeerd; nooit een commercieel succes
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Bert911 »

MechanicalAnimal schreef: di 24 jan 2023, 9:06
Barry2001 schreef: zo 06 nov 2022, 12:56
Voorstel kamerindeling @ tijdschema, under construction. Na woensdag 1 februari wordt het niet meer gewijzigd.

Kamer 1:rdv300b833: Ik breng een complete set mee: open baffle met Karlson-tube ; 2 buizenbakken (actief aangestuurd; biamping) ; cd-speler en volumeregelaar. Wordt toch weer een auto vol want de driver aan K-tube is een field coil dus moet ook losse voedingen meenemen voor de electromagneten.

Kamer 5:
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.

Kamer 6 'Soos':
Luidspreker metingen met de setups van timpert en Doede:
- Karlsons van Bert 911.

hey Barry, jammer dat de Karlson's zo uit elkaar staan, is daar nog wat te wisselen?

Ik hoef bijvoorbeeld mijn K's echt niet 2 uur lang ten gehore te brengen (misschien denken anderen daar anders over dan hoor ik dat graag) gezien de vrij beperkte SQ van de speakers.

ik snap dat Bert in de kamer zit met de meetsetup als hij ze gemeten wilt hebben maar ik had verwacht dat de Karlson's wel in slagorde op een rijtje zouden komen te staan.

Niet om te zeiken hoor, vind het fantastisch dat je zoiets weet te organiseren maar allicht valt er nog wat te schuiven/regelen?
mij maakt het niet uit, ik heb er inmiddels wieltjes onder gezet, kan ik door het hele pand sjezen :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Henkjan »

wedstrijdje Karlson racen :rock:
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door rdv300b833 »

Een Karlson race....op soundwaves...
Kan niet wachten tot 4 feb!

Ben benieuwd welke muziek daarbij wordt gebruikt ?!
Paragon5150
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 jan 2023, 12:32

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Paragon5150 »

Op verzoek van de organisatoren meld ik dat we met zijn tweeën afkomen. Hebben er zin in! :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Walt »

Mijn broer heeft eens een paartje 18” Karlsons gemaakt, opgeschaalde 15 inch met wat aanpassingen, serieuze RCF L18P300 erin, liet het haar op je hoofd wapperen met een kilowatt vermogen erop… :mrgreen:
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023

Bericht door Bert911 »

rdv300b833 schreef: wo 25 jan 2023, 5:16
Een Karlson race....op soundwaves...
Kan niet wachten tot 4 feb!

Ben benieuwd welke muziek daarbij wordt gebruikt ?!
Jeroen van Inkel's formule 1 Box... :rofl:
Bijlagen
IMG_20230125_182508.jpg
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”