Ik woon in den haag, en de speakers zouden welleens wat lang kunnen zijn. maar wel dun , max 148cm
10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
au
2 weken en ik heb nog niks
haha, zelfs geen vervoer meer. dus mocht ik iets af krijgen.. is er iemand waarmee ik mee zou kunnen rijden ?
Ik woon in den haag, en de speakers zouden welleens wat lang kunnen zijn. maar wel dun , max 148cm
maar waarschijnlijk wat kleiner
Ik woon in den haag, en de speakers zouden welleens wat lang kunnen zijn. maar wel dun , max 148cm
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Je carpoolmaat gaat niet
in 2 weken wat neerzetten moet jou wel lukken
kan iemand Joppe een lift geven?
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
haha , tja moet wel... er is altijd wel iets wat lelijk is wat je mee kan nemen lang leven de DSP en het idee dat het een testje/prototype is
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Goedenavond Barry,
superblij met de toewijzing van ruimte 1; had ik niet op durven rekenen.
Ik weet zeker dat TabCam (met die GIGA-OB's) en ik daar een toffe audio-ruimte van weten te maken; hij vanuit de ene zijde en ik vanuit de andere zijde.
Officieel is TabCam's tijd 10.00-1400 en mijn tijd 14.00-17.00. Ik ga er even van uit dat als wij een andere indeling maken (bijvoorbeeld ieder uur wisselen) dat geen probleem hoeft te zijn ?. Je zal maar eens alleen in de ochtend of in de middag aanwezig zijn en daardoor gewoon de helft missen ?!
Dat moeten wij natuurlijk overeenkomen en dat dan duidelijk aangeven (op de deur van kamer 1) zodat de luisteraars weten waar ze aan toe zijn.
In de tussentijd al een hoeveelheid "verkoop" aan het verzamelen zoals een kudde Cardas-luidspreker-aansluitingen en een paar handen vol mooie condensatoren (Audio Note koperfolie, Mundorf SilverOil, etc), paartje Supravox 285GMF, etc. Ben benieuwd wat daar allemaal opplopt. Van huis uit ruil ik het liefst (prijzen zijn zo sipjes) en was vorige keren positief verrast over de hoeveelheid leuke spullen dat er lag.
Zin in !
Grtz, Reinout
superblij met de toewijzing van ruimte 1; had ik niet op durven rekenen.
Ik weet zeker dat TabCam (met die GIGA-OB's) en ik daar een toffe audio-ruimte van weten te maken; hij vanuit de ene zijde en ik vanuit de andere zijde.
Officieel is TabCam's tijd 10.00-1400 en mijn tijd 14.00-17.00. Ik ga er even van uit dat als wij een andere indeling maken (bijvoorbeeld ieder uur wisselen) dat geen probleem hoeft te zijn ?. Je zal maar eens alleen in de ochtend of in de middag aanwezig zijn en daardoor gewoon de helft missen ?!
Dat moeten wij natuurlijk overeenkomen en dat dan duidelijk aangeven (op de deur van kamer 1) zodat de luisteraars weten waar ze aan toe zijn.
In de tussentijd al een hoeveelheid "verkoop" aan het verzamelen zoals een kudde Cardas-luidspreker-aansluitingen en een paar handen vol mooie condensatoren (Audio Note koperfolie, Mundorf SilverOil, etc), paartje Supravox 285GMF, etc. Ben benieuwd wat daar allemaal opplopt. Van huis uit ruil ik het liefst (prijzen zijn zo sipjes) en was vorige keren positief verrast over de hoeveelheid leuke spullen dat er lag.
Zin in !
Grtz, Reinout
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Ik heb dan eventueel nog de 32" open baffle woofer met de hypex subwoofer versterker. Als iemand die wil zien spelen.
Zelf nog geen ervaring mee dus waar die goed te plaatsen is
Zelf nog geen ervaring mee dus waar die goed te plaatsen is
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Ja laten we even afwachten of er een taxi beschikbaar komt. OV stopt voor de deur, tis dan wel even slepen met die Planar's
Jahoor tuurlijk, neem aan dat Douwe het hier ook wel mee eens is? Misschien 's ochtends eerst even inregelen, denk dat zeker Douwe daar wel even tijd voor nodig heeft, en dan om en om? Is wat prettiger ook voor de bezoeker, regelt zich welrdv300b833 schreef: ↑zo 22 jan 2023, 19:33Goedenavond Barry,
superblij met de toewijzing van ruimte 1; had ik niet op durven rekenen.
Ik weet zeker dat TabCam (met die GIGA-OB's) en ik daar een toffe audio-ruimte van weten te maken; hij vanuit de ene zijde en ik vanuit de andere zijde.
Officieel is TabCam's tijd 10.00-1400 en mijn tijd 14.00-17.00. Ik ga er even van uit dat als wij een andere indeling maken (bijvoorbeeld ieder uur wisselen) dat geen probleem hoeft te zijn ?. Je zal maar eens alleen in de ochtend of in de middag aanwezig zijn en daardoor gewoon de helft missen ?!
Dat moeten wij natuurlijk overeenkomen en dat dan duidelijk aangeven (op de deur van kamer 1) zodat de luisteraars weten waar ze aan toe zijn.
In de tussentijd al een hoeveelheid "verkoop" aan het verzamelen zoals een kudde Cardas-luidspreker-aansluitingen en een paar handen vol mooie condensatoren (Audio Note koperfolie, Mundorf SilverOil, etc), paartje Supravox 285GMF, etc. Ben benieuwd wat daar allemaal opplopt. Van huis uit ruil ik het liefst (prijzen zijn zo sipjes) en was vorige keren positief verrast over de hoeveelheid leuke spullen dat er lag.
Zin in !
Grtz, Reinout
Ik ben je niet vergeten Mark, maar zat ook even waar waar zou het bij kunnen.... heeft iemand een voorstel voor deze supersub?
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
is het echt 32 inch ? bijna 80 cm diameter ? haha dat is denk ik de grootste woofer die ik ooit gezien heb.
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Yep. Maar er zit bijna geen baffle om dus het zal mij benieuwen.
Zal even een plankjesversterker van de hypex maken
Zal even een plankjesversterker van de hypex maken
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Tuurlijk is wisselen om het uur mogelijk, kan ik ook bij de andere kamers luisteren gedurende de dag
.
Die 32" O(/No)B subwoofer lijkt me ook vet maar integratie lijkt me dan lastig, heb je dat thuis al uitgeprobeerd??
Die 32" O(/No)B subwoofer lijkt me ook vet maar integratie lijkt me dan lastig, heb je dat thuis al uitgeprobeerd??
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Nee, ik heb hem gekocht omdat het kon
Thuis een plekje geven zal nog even duren.
Thuis een plekje geven zal nog even duren.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Barry2001 schreef: ↑zo 06 nov 2022, 12:56Voorstel kamerindeling @ tijdschema, under construction. Na woensdag 1 februari wordt het niet meer gewijzigd.
Kamer 1:rdv300b833: Ik breng een complete set mee: open baffle met Karlson-tube ; 2 buizenbakken (actief aangestuurd; biamping) ; cd-speler en volumeregelaar. Wordt toch weer een auto vol want de driver aan K-tube is een field coil dus moet ook losse voedingen meenemen voor de electromagneten.
Kamer 5:
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.
Kamer 6 'Soos':
Luidspreker metingen met de setups van timpert en Doede:
- Karlsons van Bert 911.
hey Barry, jammer dat de Karlson's zo uit elkaar staan, is daar nog wat te wisselen?
Ik hoef bijvoorbeeld mijn K's echt niet 2 uur lang ten gehore te brengen (misschien denken anderen daar anders over dan hoor ik dat graag) gezien de vrij beperkte SQ van de speakers.
ik snap dat Bert in de kamer zit met de meetsetup als hij ze gemeten wilt hebben maar ik had verwacht dat de Karlson's wel in slagorde op een rijtje zouden komen te staan.
Niet om te zeiken hoor, vind het fantastisch dat je zoiets weet te organiseren maar allicht valt er nog wat te schuiven/regelen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Hoi Maarten, staan ze toch? Of heb jij nog een oude planning waar het anders stond?
Kamer 5:
10:00 - 12:00 1 Hans: Hans komt een demo geven met zijn eigenbouw muziekserver en eigenbouw open baffle luidsprekers, versterking commerciële mono blokken.
12:00 - 14:00 Bert911: Ja, ik wil er ook graag bij zijn, ik neem m'n Karlson's mee en Sansui versterker, kamer maakt me denk ik niet zoveel uit.
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.
En het is geen 'zeiken' hoor, planning is echt een voorstel. Als iemand het anders wil kan het worden aangepast.
Kamer 5:
10:00 - 12:00 1 Hans: Hans komt een demo geven met zijn eigenbouw muziekserver en eigenbouw open baffle luidsprekers, versterking commerciële mono blokken.
12:00 - 14:00 Bert911: Ja, ik wil er ook graag bij zijn, ik neem m'n Karlson's mee en Sansui versterker, kamer maakt me denk ik niet zoveel uit.
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.
En het is geen 'zeiken' hoor, planning is echt een voorstel. Als iemand het anders wil kan het worden aangepast.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Ik knipte een paar uur geleden dat staatje uit de planning.Barry2001 schreef: ↑di 24 jan 2023, 9:37Hoi Maarten, staan ze toch? Of heb jij nog een oude planning waar het anders stond?
Kamer 5:
10:00 - 12:00 1 Hans: Hans komt een demo geven met zijn eigenbouw muziekserver en eigenbouw open baffle luidsprekers, versterking commerciële mono blokken.
12:00 - 14:00 Bert911: Ja, ik wil er ook graag bij zijn, ik neem m'n Karlson's mee en Sansui versterker, kamer maakt me denk ik niet zoveel uit.
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.
En het is geen 'zeiken' hoor, planning is echt een voorstel. Als iemand het anders wil kan het worden aangepast.
De "Karlsons" van Reinout zie ik er niet, want die staat toch in kamer 1 met zijn Karlson-tubes.?
En heeft Hans ook Karlsons? maakt niet uit verder als er een andere set bij staat natuurlijk, iedereen is welkom op wat voor kamer dan ook, maar ik miste een beetje de back-2-back mogelijkheid als we verspreid staan.
Ik zie ons ook dus verspreid staan over kamer 1, 5 en 6, of is dat gewoon tijd afhankelijk en verhuist bijv Bert van Kamer 5 naar kamer 6 voor een meting?
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Ik heb de hs500. Ook nog niet geprobeerd en 2,5 keer het vermogen wat de woofer kan hebben. Alleen ligt ie nog los.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Goedenavond aanstaande luisterdaggers,
"mijn" Karlson is een zogenaamde K-tube en daarmee bedoelt voor mid/hoog.
Het was de eerste variant van dHr Karlson die eigenlijk bezig was met optimale verspreiding van geluid bij straalmotoren.
Zie fotootje en patent (hebben we gelijk de "onduidelijkheid" of het nou elliptisch of exponentieel is. Zie patent: de uitsnede wordt gemaakt door een ellipsvormig figuur (2D) op een buis te transponeren; je krijgt daardoor een exponentiele opening (3D)). Da's dus een zinloze woordendiscussie want we bedoelen exact hetzelfde: de kenmerkende Karlson-"opening".
De K-tube was daarmee dus het eerst en wordt ook in de literatuur (zie oa Joppe) vergeleken met een hoorn (oa frequenties, afstraling).
Later is door dHr Karlson de zo typische baskast gemaakt met wederom die zo herkenbare opening maar daar zit letterlijk en figuurlijk nog een serieus stuk kast-denkwerk achter. Een woofer een plankje ervoor voorzien van de kenmerkende opening is nog geen Karlson-kast !
De woofer-kasten zijn best bekend geworden en zo ook aanstaande luisterdag als er meerdere Karlson-kasten gehoord kunnen worden. GAAF ! Daar kun je onderling nog wel vergelijken / meten / whatever.
De K-tube (mid/hoog)(nog steeds van dHr Karlson en dus Karlson) is wat onhandiger vergelijkbaar met de Karlson-kasten (laag). Dus dat hoef je niet samen te zetten in een kamer.
K-tubes zie je zelden. Er is slechts eenmaal een fysiek product bij gemaakt (het pijpje van Transylvania Power Company) en ook moderne pogingen om een K-tube toe te passen klinken tof maar sneuvelen op audio-beurzen door de visuele uitstraling ("sneeuwkanon", "orgelpijp", "lijkt wel of je bij de gynaecoloog zit"......) dus is gedoemd tot DIY-audio.
Ergens boven in dit draadje staat dat mijn K-tubes maar weinig met Karlson te maken hebben. Effe preciezer: ze hebben weinig met Karlson-(woofer)kasten te maken want daar zit nog extra kastwerk bij. Da's appels en peren vergelijken. Beide fruit.....en zelfs van dezelfde boerderij !
Wederom een woordenkwestie; laten we vooral genieten van het denkwerk van dHr Karlson en ons aller zelfbouwvlijt.
Tot 4 feb.
Ik blijf graag in kamer 1. Beide sets daar hebben ruimte nodig om te ademen (best groot...de collega best HEEL groot), beiden open baffle (voor mij alleen het laag (de collega volledig) dus daar is een onderling vergelijk mogelijk. Als je daar zin in hebt trouwens want de verschillen zijn net zo groot.....alleen de aansturing al. En "even" een set ombouwen ben ik geen voorstander van.
Met muzikale groet,
Reinout
"mijn" Karlson is een zogenaamde K-tube en daarmee bedoelt voor mid/hoog.
Het was de eerste variant van dHr Karlson die eigenlijk bezig was met optimale verspreiding van geluid bij straalmotoren.
Zie fotootje en patent (hebben we gelijk de "onduidelijkheid" of het nou elliptisch of exponentieel is. Zie patent: de uitsnede wordt gemaakt door een ellipsvormig figuur (2D) op een buis te transponeren; je krijgt daardoor een exponentiele opening (3D)). Da's dus een zinloze woordendiscussie want we bedoelen exact hetzelfde: de kenmerkende Karlson-"opening".
De K-tube was daarmee dus het eerst en wordt ook in de literatuur (zie oa Joppe) vergeleken met een hoorn (oa frequenties, afstraling).
Later is door dHr Karlson de zo typische baskast gemaakt met wederom die zo herkenbare opening maar daar zit letterlijk en figuurlijk nog een serieus stuk kast-denkwerk achter. Een woofer een plankje ervoor voorzien van de kenmerkende opening is nog geen Karlson-kast !
De woofer-kasten zijn best bekend geworden en zo ook aanstaande luisterdag als er meerdere Karlson-kasten gehoord kunnen worden. GAAF ! Daar kun je onderling nog wel vergelijken / meten / whatever.
De K-tube (mid/hoog)(nog steeds van dHr Karlson en dus Karlson) is wat onhandiger vergelijkbaar met de Karlson-kasten (laag). Dus dat hoef je niet samen te zetten in een kamer.
K-tubes zie je zelden. Er is slechts eenmaal een fysiek product bij gemaakt (het pijpje van Transylvania Power Company) en ook moderne pogingen om een K-tube toe te passen klinken tof maar sneuvelen op audio-beurzen door de visuele uitstraling ("sneeuwkanon", "orgelpijp", "lijkt wel of je bij de gynaecoloog zit"......) dus is gedoemd tot DIY-audio.
Ergens boven in dit draadje staat dat mijn K-tubes maar weinig met Karlson te maken hebben. Effe preciezer: ze hebben weinig met Karlson-(woofer)kasten te maken want daar zit nog extra kastwerk bij. Da's appels en peren vergelijken. Beide fruit.....en zelfs van dezelfde boerderij !
Wederom een woordenkwestie; laten we vooral genieten van het denkwerk van dHr Karlson en ons aller zelfbouwvlijt.
Tot 4 feb.
Ik blijf graag in kamer 1. Beide sets daar hebben ruimte nodig om te ademen (best groot...de collega best HEEL groot), beiden open baffle (voor mij alleen het laag (de collega volledig) dus daar is een onderling vergelijk mogelijk. Als je daar zin in hebt trouwens want de verschillen zijn net zo groot.....alleen de aansturing al. En "even" een set ombouwen ben ik geen voorstander van.
Met muzikale groet,
Reinout
- Bijlagen
-
- US3445852 Karlson.pdf
- originele patent. Da's nog zelfs geschreven als antenne-variant
- (346.08 KiB) 26 keer gedownload
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
mij maakt het niet uit, ik heb er inmiddels wieltjes onder gezet, kan ik door het hele pand sjezenMechanicalAnimal schreef: ↑di 24 jan 2023, 9:06Barry2001 schreef: ↑zo 06 nov 2022, 12:56Voorstel kamerindeling @ tijdschema, under construction. Na woensdag 1 februari wordt het niet meer gewijzigd.
Kamer 1:rdv300b833: Ik breng een complete set mee: open baffle met Karlson-tube ; 2 buizenbakken (actief aangestuurd; biamping) ; cd-speler en volumeregelaar. Wordt toch weer een auto vol want de driver aan K-tube is een field coil dus moet ook losse voedingen meenemen voor de electromagneten.
Kamer 5:
14:00 - 16:00 MechanicalAnimal: Aangezien ik de dag in Ermelo erg leuk vond en Bert met zijn Karlson's op het toneel in Hengelo gaat verschijnen overweeg ik ook even die kant op te komen met mijn Karlson's.
Kamer 6 'Soos':
Luidspreker metingen met de setups van timpert en Doede:
- Karlsons van Bert 911.
hey Barry, jammer dat de Karlson's zo uit elkaar staan, is daar nog wat te wisselen?
Ik hoef bijvoorbeeld mijn K's echt niet 2 uur lang ten gehore te brengen (misschien denken anderen daar anders over dan hoor ik dat graag) gezien de vrij beperkte SQ van de speakers.
ik snap dat Bert in de kamer zit met de meetsetup als hij ze gemeten wilt hebben maar ik had verwacht dat de Karlson's wel in slagorde op een rijtje zouden komen te staan.
Niet om te zeiken hoor, vind het fantastisch dat je zoiets weet te organiseren maar allicht valt er nog wat te schuiven/regelen?
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Een Karlson race....op soundwaves...
Kan niet wachten tot 4 feb!
Ben benieuwd welke muziek daarbij wordt gebruikt ?!
Kan niet wachten tot 4 feb!
Ben benieuwd welke muziek daarbij wordt gebruikt ?!
-
Paragon5150
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 25 jan 2023, 12:32
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Op verzoek van de organisatoren meld ik dat we met zijn tweeën afkomen. Hebben er zin in! 
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Mijn broer heeft eens een paartje 18” Karlsons gemaakt, opgeschaalde 15 inch met wat aanpassingen, serieuze RCF L18P300 erin, liet het haar op je hoofd wapperen met een kilowatt vermogen erop… 
Re: 10e luisterdag Oost Nederland zaterdag 4 februari 2023
Jeroen van Inkel's formule 1 Box...rdv300b833 schreef: ↑wo 25 jan 2023, 5:16Een Karlson race....op soundwaves...
Kan niet wachten tot 4 feb!
Ben benieuwd welke muziek daarbij wordt gebruikt ?!
