Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker
Moderator: Beheerdersteam
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
@Kees,
Niet te vergelijken met andere setjes! Deze heeft wel het laag dat vergelijkbaar is met de andere setjes, maar niet 'het gemis' van 2 weg Transmissielijnen; nl, de kast reflekties in het middengebied wat 'te veel' door de wofer van de TL opgehoest moet worden. De titanium speakertjes van Tangband nemen dit gebied over, waardoor het geluid een stuk evenwichtiger, minder gekleurd en 'sneller' klinkt, en het kleine wofertje zich kan concentreren op het lagere laag. De buizenvoorversterker is ook totaal veranderd, 1 in plaats van 4 buizen (minder is beter), en de nieuwe voedingen voor de eindtrappen geven het geheel ook iets meer push. Zo blijf je bezig
Groet, Simon (ook aan Eef)
Niet te vergelijken met andere setjes! Deze heeft wel het laag dat vergelijkbaar is met de andere setjes, maar niet 'het gemis' van 2 weg Transmissielijnen; nl, de kast reflekties in het middengebied wat 'te veel' door de wofer van de TL opgehoest moet worden. De titanium speakertjes van Tangband nemen dit gebied over, waardoor het geluid een stuk evenwichtiger, minder gekleurd en 'sneller' klinkt, en het kleine wofertje zich kan concentreren op het lagere laag. De buizenvoorversterker is ook totaal veranderd, 1 in plaats van 4 buizen (minder is beter), en de nieuwe voedingen voor de eindtrappen geven het geheel ook iets meer push. Zo blijf je bezig
Groet, Simon (ook aan Eef)
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Zet effe een webcam-sessie op... Kan de rest van de wereld ook eens mee genieten..Wowly schreef:Ja kees, kom ff naar de luisterdag, kun je er van genieten![]()
Wowly
Mooiste natuurlijk: een video teleconverentie... kan ik ook mee praten!!
Wel natuurlijk zo snel mogelijk foto's en ervaringen op het forum zetten... 'k kijk er naar uit..
Kees
Heerlijke luisterdag gehad in Breda!! zie ook viewtopic.php?t=3923&postdays=0&postorder=asc&start=375
Leuk om reacties te horen over hetgeen er gebouwd is!! . Algemeen was iedereen tevreden over de HMS speaker alleen: Die tweeter moet eruit! Een 'echte' tweeter zou het geheel meer in balans brengen.
Bij het ontwerp wist ik ook niet hoe het uit zou pakken en wist dat ik hier eventueel een ander in moest kunnen zetten omdat niemand hem nog gehoord had in NL. Het was te proberen voor dat geld!
De mogelijk nieuwe tweeter wordt dan ook de XT 25 SC 50-04 van Vifa. Deze heeft (nagenoeg) dezelfde inbouwmaten, 3 ipv 4 bevestigingsschroeven. Ook deze tweeter ken ik niet. In mijn MINI TL heb ik het grotere broertje gebruikt; de XT 25TG 30-04, die mij heel goed is bevallen!
Iemand ervaring met de kleine XT 25 SC 50-04 van Vifa?? Of iemand nog suggesties voor een tweeter met maximale inbouwmaat van 66mm
Groet, Simon
Leuk om reacties te horen over hetgeen er gebouwd is!! . Algemeen was iedereen tevreden over de HMS speaker alleen: Die tweeter moet eruit! Een 'echte' tweeter zou het geheel meer in balans brengen.
Bij het ontwerp wist ik ook niet hoe het uit zou pakken en wist dat ik hier eventueel een ander in moest kunnen zetten omdat niemand hem nog gehoord had in NL. Het was te proberen voor dat geld!
De mogelijk nieuwe tweeter wordt dan ook de XT 25 SC 50-04 van Vifa. Deze heeft (nagenoeg) dezelfde inbouwmaten, 3 ipv 4 bevestigingsschroeven. Ook deze tweeter ken ik niet. In mijn MINI TL heb ik het grotere broertje gebruikt; de XT 25TG 30-04, die mij heel goed is bevallen!
Iemand ervaring met de kleine XT 25 SC 50-04 van Vifa?? Of iemand nog suggesties voor een tweeter met maximale inbouwmaat van 66mm
Groet, Simon
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
hoeveel speling heb je nog over als je de gaten ietsjes groter moet maken ? (das altijd makkelijker dan opvullen)
Er zijn volgens mij wel een hoop die geen 66 mm zijn (zoals die TB tweeter), maar ergens rond de 70mm.
edit:
mm net fftjes bij peerless zitten neuzen, ze hebben een oem tweeter die er wel redelijk op lijkt:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=224
wat is trouwens het budget ?
scanspeak heeft ook een aantal kleine tweeter, die zijn echter 60mm is net te klein dus.
En seas trouwens ook
http://www.seas.no/Prestige_line%20line%20up.htm
25TAFN/QG etc etc..
Er zijn volgens mij wel een hoop die geen 66 mm zijn (zoals die TB tweeter), maar ergens rond de 70mm.
edit:
mm net fftjes bij peerless zitten neuzen, ze hebben een oem tweeter die er wel redelijk op lijkt:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=224
wat is trouwens het budget ?
scanspeak heeft ook een aantal kleine tweeter, die zijn echter 60mm is net te klein dus.
En seas trouwens ook
http://www.seas.no/Prestige_line%20line%20up.htm
25TAFN/QG etc etc..
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Simon, ik ben daar inderdaad ook mee bezig.
Ik heb net de XT25 NEO besteld bij www.riviera-acoustics.com
diameter van 65mm...ziet er leuk uit.
Zie http://www.riviera-acoustics.com/catalo ... cts_id=932
(74.23 euro incl verzendkosten per twee)
Ik heb net de XT25 NEO besteld bij www.riviera-acoustics.com
diameter van 65mm...ziet er leuk uit.
Zie http://www.riviera-acoustics.com/catalo ... cts_id=932
(74.23 euro incl verzendkosten per twee)
Leuk, ik zal jullie filterperikelen zeker gaan volgen. Ik ben bezig met een tangband mtm waarbij ik denk dat de tweeter het zwakke punt van het systeem zal kunnen worden(ook al is K&T er zeer over te spreken). Deze zou een alternatief kunnen zijn mocht dat nodig zijn.
Ik heb wel al eerder met de XT25 neo met grote frontplaat gewerkt en was daar zeer over te spreken.
Ik heb wel al eerder met de XT25 neo met grote frontplaat gewerkt en was daar zeer over te spreken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
kan beter is wat anders dan slecht. vergeet niet dat de veel geprezen klank mede door deze tweeter wordt geproduceert. slecht lijkt me dus gewoon niet van toepassing, want het geheel klinkt gewoon goed zoals het nu is. ja toch? of moet ik nu echt m'n oren laten nakijken?doppedoos in t Breda topic schreef:Wat is slecht klinken? Sluit me dan bij Maurice aan; Het kan wat verfijnder en het is 'de zwakste schakel' van het setje....
@Henkjan,
Inderdaad! slecht is een groot woord zeker als je beseft dat vanaf 1800 Hz het tweetertje het geheel voor z'n rekening neemt!
Zit erover te denken om voor een nieuw tweetertje een hele nieuwe d'appolito te bouwen....zoveel werk is het ook niet en dan ben ik niet beperkt aan de inbouwmaten alhoewel het voor het 'd'appolito effect' wel een zo klein mogelijk tweetertje moet zijn.
Heb voorlopig zat te doen daar zaterdag mn trafo's klaar zijn voor de nieuwe buizen versterker; wil uitzoeken of ik de 'volume attenuator met IR control' van Jos van Eijndhoven wil gaan toepassen ( http://jos.vaneijndhoven.net/switchr/design.html ) die ik op de luisterdag ontdekt heb
Verder is het plan dat ik in september naar Taiwan met de HMS spekers ga:!:
voor een gecombineerde audio/visuele tentoonstelling van schilderijen met geluid uit de HMS speakers. De expo ruimte is al gereserveerd
En dan is het wel zo stoer om te zeggen dat je Tangband gebruikt uit Taiwan
Maar eerst over een week op vakantie
Groet, Simon
Inderdaad! slecht is een groot woord zeker als je beseft dat vanaf 1800 Hz het tweetertje het geheel voor z'n rekening neemt!
Zit erover te denken om voor een nieuw tweetertje een hele nieuwe d'appolito te bouwen....zoveel werk is het ook niet en dan ben ik niet beperkt aan de inbouwmaten alhoewel het voor het 'd'appolito effect' wel een zo klein mogelijk tweetertje moet zijn.
Heb voorlopig zat te doen daar zaterdag mn trafo's klaar zijn voor de nieuwe buizen versterker; wil uitzoeken of ik de 'volume attenuator met IR control' van Jos van Eijndhoven wil gaan toepassen ( http://jos.vaneijndhoven.net/switchr/design.html ) die ik op de luisterdag ontdekt heb
Maar eerst over een week op vakantie
Groet, Simon

