Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

henkjan komt toch ook naar breda de 26e, kan ie ze dan meteen beluisteren!

Jan
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Afbeelding
Groet, Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

=D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Knap werk. :D

Ik vind ze persoonlijk wel foeilelijk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zal wel weer een ongekend lekker geluid uit komen, zoals ik van je andere creaties gewend ben... of is dit nog beter??

Kees
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Kees,
Niet te vergelijken met andere setjes! Deze heeft wel het laag dat vergelijkbaar is met de andere setjes, maar niet 'het gemis' van 2 weg Transmissielijnen; nl, de kast reflekties in het middengebied wat 'te veel' door de wofer van de TL opgehoest moet worden. De titanium speakertjes van Tangband nemen dit gebied over, waardoor het geluid een stuk evenwichtiger, minder gekleurd en 'sneller' klinkt, en het kleine wofertje zich kan concentreren op het lagere laag. De buizenvoorversterker is ook totaal veranderd, 1 in plaats van 4 buizen (minder is beter), en de nieuwe voedingen voor de eindtrappen geven het geheel ook iets meer push. Zo blijf je bezig :!:
Groet, Simon (ook aan Eef)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ja kees, kom ff naar de luisterdag, kun je er van genieten :twisted:

Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat ziet er leuk uit Simon. Ik zag dat je ze al goed verpakt had voor a.s. zaterdag...Ben benieuwd. Zie je zaterdag.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Ja kees, kom ff naar de luisterdag, kun je er van genieten :twisted:

Wowly
Zet effe een webcam-sessie op... Kan de rest van de wereld ook eens mee genieten..
Mooiste natuurlijk: een video teleconverentie... kan ik ook mee praten!!

Wel natuurlijk zo snel mogelijk foto's en ervaringen op het forum zetten... 'k kijk er naar uit..

Kees
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ziet er idd zeer knap uit
doet me een beetje denken aan de synthese luidsprekers
audioot
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Heerlijke luisterdag gehad in Breda!! zie ook viewtopic.php?t=3923&postdays=0&postorder=asc&start=375
Leuk om reacties te horen over hetgeen er gebouwd is!! . Algemeen was iedereen tevreden over de HMS speaker alleen: Die tweeter moet eruit! Een 'echte' tweeter zou het geheel meer in balans brengen.
Bij het ontwerp wist ik ook niet hoe het uit zou pakken en wist dat ik hier eventueel een ander in moest kunnen zetten omdat niemand hem nog gehoord had in NL. Het was te proberen voor dat geld!
De mogelijk nieuwe tweeter wordt dan ook de XT 25 SC 50-04 van Vifa. Deze heeft (nagenoeg) dezelfde inbouwmaten, 3 ipv 4 bevestigingsschroeven. Ook deze tweeter ken ik niet. In mijn MINI TL heb ik het grotere broertje gebruikt; de XT 25TG 30-04, die mij heel goed is bevallen!

Iemand ervaring met de kleine XT 25 SC 50-04 van Vifa?? Of iemand nog suggesties voor een tweeter met maximale inbouwmaat van 66mm :?:

Groet, Simon
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

volgens mij is edo daar mee bezig :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hoeveel speling heb je nog over als je de gaten ietsjes groter moet maken ? (das altijd makkelijker dan opvullen)

Er zijn volgens mij wel een hoop die geen 66 mm zijn (zoals die TB tweeter), maar ergens rond de 70mm.

edit:

mm net fftjes bij peerless zitten neuzen, ze hebben een oem tweeter die er wel redelijk op lijkt:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=224

wat is trouwens het budget ?
scanspeak heeft ook een aantal kleine tweeter, die zijn echter 60mm is net te klein dus.
En seas trouwens ook :P
http://www.seas.no/Prestige_line%20line%20up.htm

25TAFN/QG etc etc..
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Moet het perse 66 mm zijn?

Groet Roland
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

66 mm zit er nu ook in en heb maar 1mm tussen tw en mid! anders wordt het weer opnieuw bouwen...
Groet S
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Simon, ik ben daar inderdaad ook mee bezig.
Ik heb net de XT25 NEO besteld bij www.riviera-acoustics.com

diameter van 65mm...ziet er leuk uit.

Zie http://www.riviera-acoustics.com/catalo ... cts_id=932

(74.23 euro incl verzendkosten per twee)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@b-force
Net even zitten kijken naar de diverse tweeters. Zien er mooi uit, maar moet wel uitkijken met filteren zie ik al. Vele tweeters hebben een (voor mij) vrij hoge Fs. Filter nu bij ongeveer 1800 0f 1900 Hz.
Zal van de week even doorspitten wat ik kan vinden in de linkjes...
Groet, simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Edo
nieuw nummer, zelfde speaker?
Wacht ik heel even jou ervaringen af!? Wil toch eerst op vakantie...
Dit tweetertje kun je ook lekker laag filteren.
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker, Fs=950Hz. Hij is onderweg, dus ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Ik hou je op de hoogte. Prettige vakantie alvast.

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Leuk, ik zal jullie filterperikelen zeker gaan volgen. Ik ben bezig met een tangband mtm waarbij ik denk dat de tweeter het zwakke punt van het systeem zal kunnen worden(ook al is K&T er zeer over te spreken). Deze zou een alternatief kunnen zijn mocht dat nodig zijn.

Ik heb wel al eerder met de XT25 neo met grote frontplaat gewerkt en was daar zeer over te spreken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik had t ook al gevraagd in t Breda topic, maar wat is er nou mis met die tweet van je halve manen? ik vond t prachtig klinken hoor (maar ik hou dan ook erg van metaldomes)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De metaldome is niet het probleem, maar het tweetertje van 7 euro is het probleem.

Er kan kwalitatiefst iets beter in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

doppedoos in t Breda topic schreef:
Wat is slecht klinken? Sluit me dan bij Maurice aan; Het kan wat verfijnder en het is 'de zwakste schakel' van het setje....
kan beter is wat anders dan slecht. vergeet niet dat de veel geprezen klank mede door deze tweeter wordt geproduceert. slecht lijkt me dus gewoon niet van toepassing, want het geheel klinkt gewoon goed zoals het nu is. ja toch? of moet ik nu echt m'n oren laten nakijken? :?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

in principe klinkt niks slecht (of je moet toch wel iets gruwelijk fout hebben gedaan)

Als je er weinig voor betaald dan moet je er natuurlijk ook minder van verwachten.

Slecht is het misschien niet ,maar het kan gewoon veel beter. :)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Henkjan,
Inderdaad! slecht is een groot woord zeker als je beseft dat vanaf 1800 Hz het tweetertje het geheel voor z'n rekening neemt!
Zit erover te denken om voor een nieuw tweetertje een hele nieuwe d'appolito te bouwen....zoveel werk is het ook niet en dan ben ik niet beperkt aan de inbouwmaten alhoewel het voor het 'd'appolito effect' wel een zo klein mogelijk tweetertje moet zijn.
Heb voorlopig zat te doen daar zaterdag mn trafo's klaar zijn voor de nieuwe buizen versterker; wil uitzoeken of ik de 'volume attenuator met IR control' van Jos van Eijndhoven wil gaan toepassen ( http://jos.vaneijndhoven.net/switchr/design.html ) die ik op de luisterdag ontdekt heb :!: Verder is het plan dat ik in september naar Taiwan met de HMS spekers ga:!: :!: voor een gecombineerde audio/visuele tentoonstelling van schilderijen met geluid uit de HMS speakers. De expo ruimte is al gereserveerd :!: En dan is het wel zo stoer om te zeggen dat je Tangband gebruikt uit Taiwan :wink:
Maar eerst over een week op vakantie :!: :!:

Groet, Simon
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”