Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Calpamos

Bericht door jvenema »

Iemands studie en kennis en uitleg vermogen zijn grootheden die niet altijd gecorreleerd zijn. Tevens moet de ontvangen van een uitleg er ook nog open voor staan. We bevestigen graag onze eigen mening en we kunnen onszelf heel goed voor de gek houden, veel reclame uitingen maken ook gebruik van dat soort mechanismes. En feiten kun je tegenwoordig ook nog afdoen als "fake news". :lol:

Iedereen mag zijn of haar geld uitgeven aan wat hij of zij wil en mag ook menen verschillen te kunnen waarnemen. Tegelijkertijd kan iemand anders een andere afweging maken en menen geen verschillen te kunnen waarnemen. Beide meningen zeggen niets of er wel of niet een feitelijk verschil is. Ook een placebo effect is een echt effect, bij medicijnen blijken placebo's echt te werken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Calpamos

Bericht door markbakk »

Shadow schreef:
One World Concepts schreef:
It takes two to tango
Misschien moet jij het even uitleggen dan? Jij hebt er voor gestudeerd!?
Ik denk dat’ie minstens Zilver ster op zak heeft. :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door pappaleo »

jvenema schreef:
Iemands studie en kennis en uitleg vermogen zijn grootheden die niet altijd gecorreleerd zijn. Tevens moet de ontvangen van een uitleg er ook nog open voor staan. We bevestigen graag onze eigen mening en we kunnen onszelf heel goed voor de gek houden, veel reclame uitingen maken ook gebruik van dat soort mechanismes. En feiten kun je tegenwoordig ook nog afdoen als "fake news". :lol:

Iedereen mag zijn of haar geld uitgeven aan wat hij of zij wil en mag ook menen verschillen te kunnen waarnemen. Tegelijkertijd kan iemand anders een andere afweging maken en menen geen verschillen te kunnen waarnemen. Beide meningen zeggen niets of er wel of niet een feitelijk verschil is. Ook een placebo effect is een echt effect, bij medicijnen blijken placebo's echt te werken.
Ja, maar als je een met een budgetsysteempje bezig bent en de daarbij behorende moeilijkheden probeert te overwinnen, dan krijg je te horen: "Wat wil je met die goedkope rommel. Met duurdere topklasse onderdelen heb je die problemen niet"

Dat getuigt mi van weinig inlevingsvermogen in de hobby, of gewoon van getrol.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Calpamos

Bericht door jvenema »

pappaleo schreef:
Ja, maar als je een met een budgetsysteempje bezig bent en de daarbij behorende moeilijkheden probeert te overwinnen, dan krijg je te horen: "Wat wil je met die goedkope rommel. Met duurdere topklasse onderdelen heb je die problemen niet"

Dat getuigt mi van weinig inlevingsvermogen in de hobby, of gewoon van getrol.
Ach, zeker luidsprekers zijn altijd een compromis hoe duur ze ook zijn. Iemand vond ooit dat ik krentebrood met saffraan maar lekker moest vinden, omdat saffraan zo duur was. Ik zei, al stop je er diamanten in, dat wil niet zeggen dat het dan lekker is. Neemt niet weg dat je het gewoon lekker krentebrood mag vinden, ik vond het gewoon niet lekker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calpamos

Bericht door Pjotr »

jvenema schreef:
pappaleo schreef:
Ja, maar als je een met een budgetsysteempje bezig bent en de daarbij behorende moeilijkheden probeert te overwinnen, dan krijg je te horen: "Wat wil je met die goedkope rommel. Met duurdere topklasse onderdelen heb je die problemen niet"

Dat getuigt mi van weinig inlevingsvermogen in de hobby, of gewoon van getrol.
Ach, zeker luidsprekers zijn altijd een compromis hoe duur ze ook zijn. Iemand vond ooit dat ik krentebrood met saffraan maar lekker moest vinden, omdat saffraan zo duur was. Ik zei, al stop je er diamanten in, dat wil niet zeggen dat het dan lekker is. Neemt niet weg dat je het gewoon lekker krentebrood mag vinden, ik vond het gewoon niet lekker.
Diamanten in krentenbrood lijkt mij sowieso een ramp voor je kiezen. Maar ok dat mijn mening, ik heb dat niet daadwerkelijk uitgeprobeerd. Hoe kom je op dat idee? :-& Dat gaat geheid problemen geven... :sure:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Ik zal ook even een duit in het zakje doen...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, het is vrijdag, het weekend staat voor de deur!

ik ga er hier eens goed voor zitten met mijn vinger op F5. :mrgreen:

Nog even een sfeerplaatje om in de stemming te komen :goeie:
TG-C.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Stoer hoor!
Jan Deckers
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Jan Deckers »

)[/quote]

Hallo Jan,

Welke andere speaker heb jij beluisterd en wat is "AC" ? :D Heb je toevallig zelf ook iets gebouwd? :D[/quote]


AC is inderdaad Audio Creative. Luidsprekers heb ik best wel wat gehoord. Ik ga de lijst niet opnoemen, maar de gebruikelijke bekende namen.
Ik heb zelf diverse speakers (met Scanspeak, Accuton, etc) gebouwd maar speel nu met Klipsch La Scala in de woonkamer, en in de studio met B&W 704 en Alesis Monitoren. Erg fijne speakers vond ik destijds de Proteus van Tony Gee. Klein maar fijn. De Klipschen gaan echter super, en voorlopig echt niet weg....
Ook Bastanis diverse mogen beluisteren, echter konden die mij niet bekoren. Te veel getoeter m.i.
GR
Jan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door hannesie »

Het ging toch uiteindelijk of je hoort wat je er in gebruikt?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

Er is enige vertraging ontstaan bij de assemblage van de filters voor de Calpamos. Tijdens transport zijn de ferrietkern spoelen voor de woofer impedantie correctieneterk beschadigd geraakt. Nieuwe zijn besteld, maar dat duurt weer een week tot 10 dagen eer ze hier zijn.
DSC_3319a.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

damn, das jammer, maar niks dat niet gefikst kan worden gelukkig.

ik had Ronbeo nog even een PBtje gestuurd over de voortgang, ben zo benieuwd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Mee gevoetbald zo te zien?
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Maat is bepaald en hout heb ik gezaagd.
Ik hoop deze week te gaan frezen en lijmen.
Binnenmaat is geworden: 45 x 40 x 108.
De verhouding is dan 1,12:1:2,7
De verhouding is krap maar ook grote luidsprekerfabrikanten zitten soms op deze verhouding. Tevens ook rekening gehouden met de frequenties in de kast.
Ik heb er voor gekozen om de panelen koud op elkaar te zetten. Beetje Oldscool zeg maar, robuust.
Laatst gewijzigd door Ronbeo op di 15 sep 2020, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

nice, succes met assembleren :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Waarom koud op elkaar? Beter sponning frezen toch?
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Waarom niet?? Laat echt niet los met lamello’s.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Nee dat denk ik ook niet :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

En met goede lijm is de lijmverbinding meestal sterker dan het hout. Moet het wel strak zitten en niet kieren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
Mee gevoetbald zo te zien?
gewoon laten stuiteren denk ik, is met zware dingen zoals die spoelen best wel een risico.
dat schuimpje dat daar omheen zit is meer voor de sier, dat beschermt ze echt niet btdt
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Hoe mooi ik ze ook vind, ik ga de drivers verkopen en me op een ander project richten;
viewtopic.php?f=21&t=29016
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

De nieuwe ferrietkernspoelen zijn binnen, het matchen, opbouwen en testen van de filters kan beginnen :)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Geenius schreef:
De nieuwe ferrietkernspoelen zijn binnen, het matchen, opbouwen en testen van de filters kan beginnen :)
ah nice :goeie: leuk Tony :D

Shadow schreef:
Hoe mooi ik ze ook vind, ik ga de drivers verkopen en me op een ander project richten;
viewtopic.php?f=21&t=29016
Jammer te lezen J, ik had je ze graag zien bouwen!

succes met de verkoop, ik heb al andere verplichtingen anders had ik het spul direct overgenomen van je.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

De eerste set filters is klaar :)
Calpamos-filters-01.jpg
Calpamos-filters-02.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Altijd weer fraai om te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”