Echt wel, gewoon netjes vullen met BAF zonder proppen en het effect is groot en positief. Uiteraard zijn er momenteel betere producten maar het werkt prima.ds23man schreef:Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Klopt het wat ik meet? (filter)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
BAF doet al zo'n dertig jaar akoestisch vrij weinig.jeroen_d schreef:Echt wel, gewoon netjes vullen met BAF zonder proppen en het effect is groot en positief. Uiteraard zijn er momenteel betere producten maar het werkt prima.ds23man schreef:Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Ik heb alles bewaard hoor, dus ik kan er zo weer pakketjes van maken, en terugproppen.
eerst maar eens de tweeter nameten.
eerst maar eens de tweeter nameten.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Close range meting van de subwoofer kasten die ik in 2003 voor mijn broer heb gebouwd, met en zonder BAF vulling.markbakk schreef:BAF doet al zo'n dertig jaar akoestisch vrij weinig.jeroen_d schreef:Echt wel, gewoon netjes vullen met BAF zonder proppen en het effect is groot en positief. Uiteraard zijn er momenteel betere producten maar het werkt prima.ds23man schreef:Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Nee, want de BAF die toetertje heeft was de 'verpakking' van het glaswol. Dat is bij lange na niet genoeg zonder de glaswol.
En als je dan toch de demping gaat vervangen, dan zou BAF niet mijn eerste keuze zijn in deze kast.
En als je dan toch de demping gaat vervangen, dan zou BAF niet mijn eerste keuze zijn in deze kast.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Als je het echt mooi wilt doen met deze dure units dan zou ik voor Twaron gaan.
Maar wat toetertje eerst kan doen, dit is een leer project, is een meting op 2 cm van de middentoner met en zonder de BAF in de kast. Kijk eens of je net zoiets meet als wat ik heb laten zien.
Maar wat toetertje eerst kan doen, dit is een leer project, is een meting op 2 cm van de middentoner met en zonder de BAF in de kast. Kijk eens of je net zoiets meet als wat ik heb laten zien.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Eens. Het dunne lapje BAF kan dan eventueel gebruikt worden om te voorkomen dat je spider dan wel luchtspleet vol met Twaron gaat zitten. Is laatst nog een leuke discussie over geweest.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Dat zeg ik.jeroen_d schreef:Maar wat toetertje eerst kan doen, dit is een leer project, is een meting op 2 cm van de middentoner met en zonder de BAF in de kast. Kijk eens of je net zoiets meet als wat ik heb laten zien.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Dat ga ik natuurlijk allemaal proberen.
Twaron lijkt mij ook wel wat, maar die
Kasten zijn erg groot. Daarover gesproken, zijn ze niet te groot met ca. 33 liter?
Twaron lijkt mij ook wel wat, maar die
Kasten zijn erg groot. Daarover gesproken, zijn ze niet te groot met ca. 33 liter?
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Jammer, ook namens de vrouw.pappaleo schreef:Niet te groot, dus
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Ik zal deze keer maar niet een hele flauwe grap maken.toetertje schreef:Jammer, ook namens de vrouw.pappaleo schreef:Niet te groot, dus
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Heb ik dan de primeur?ds23man schreef:Ik zal deze keer maar niet een hele flauwe grap maken.toetertje schreef:Jammer, ook namens de vrouw.pappaleo schreef:Niet te groot, dus![]()
![]()
![]()
![]()
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Toetertje, je doet toch dingen met DSP? Tenminste dat dacht ik. Je kunt een luidspreker die redelijk belastbaar is in een kleine kast alles laten doen wat je wilt als je DSP en wat versterkervermogen ter beschikking hebt. Thiele-Small geneuzel wordt in de pro-wereld al 20 jaar niet serieus genomen. Dat gaat over metingen die met hele kleine vermogens worden gedaan, als een luidspreker echt wordt belast gebeuren er allemaal dingen die niks met TSP te maken hebben.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Dsp heb ik ook, maar ik wil dit avontuur eens aangaan.
Het is puur leervermaak. Kijken of ik het meten wat onder de knie krijg, en dat kan vertalen naar de praktijk.
Het is puur leervermaak. Kijken of ik het meten wat onder de knie krijg, en dat kan vertalen naar de praktijk.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Ik snap niet hoe je aan deze info komt, want dat is echt totaal niet waar dat in de PRO wereld niemand iets met T/S doet.bert stoltenborg schreef:Toetertje, je doet toch dingen met DSP? Tenminste dat dacht ik. Je kunt een luidspreker die redelijk belastbaar is in een kleine kast alles laten doen wat je wilt als je DSP en wat versterkervermogen ter beschikking hebt. Thiele-Small geneuzel wordt in de pro-wereld al 20 jaar niet serieus genomen. Dat gaat over metingen die met hele kleine vermogens worden gedaan, als een luidspreker echt wordt belast gebeuren er allemaal dingen die niks met TSP te maken hebben.
Het klopt dat bij hoge vermogens er allerlei andere dingen een rol gaan spelen (power compressie, warmte andere dingen), maar T/S bieden een prima begin punt voor een ontwerp.
Het feit dat men weleens hiervan afwijkt, heeft vaker met praktische dingen te maken.
Daarnaast trek je een hoop recht met actieve EQ.
Wel moet ik zeggen dat de mind-set in de PRO wereld vaak wel wat "ouderwets" is.
Vermogen is er bv vandaag de dag genoeg, dus kleinere kasten zijn geen issue meer.
Als je de markt een beetje volgt zie je dit ook langzaam maar zeker veranderen.
Dan nog wordt het formaat vaak gewoon gedicteerd door wat praktisch is.
Wat hanteerbaar is, wat praktisch in een busje of op een pallet past etc.
Bij hoge vermogens zou ik sowieso altijd actief gaan, omdat het simpelweg niet meer loont om passieve componenten te nemen (= duurder)
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Sorry, je hebt natuurlijk gelijk. Je weet er veel van, wie ben je?One World Concepts schreef:Ik snap niet hoe je aan deze info komt, want dat is echt totaal niet waar dat in de PRO wereld niemand iets met T/S doet.bert stoltenborg schreef:Toetertje, je doet toch dingen met DSP? Tenminste dat dacht ik. Je kunt een luidspreker die redelijk belastbaar is in een kleine kast alles laten doen wat je wilt als je DSP en wat versterkervermogen ter beschikking hebt. Thiele-Small geneuzel wordt in de pro-wereld al 20 jaar niet serieus genomen. Dat gaat over metingen die met hele kleine vermogens worden gedaan, als een luidspreker echt wordt belast gebeuren er allemaal dingen die niks met TSP te maken hebben.
Het klopt dat bij hoge vermogens er allerlei andere dingen een rol gaan spelen (power compressie, warmte andere dingen), maar T/S bieden een prima begin punt voor een ontwerp.
Het feit dat men weleens hiervan afwijkt, heeft vaker met praktische dingen te maken.
Daarnaast trek je een hoop recht met actieve EQ.
Wel moet ik zeggen dat de mind-set in de PRO wereld vaak wel wat "ouderwets" is.![]()
Vermogen is er bv vandaag de dag genoeg, dus kleinere kasten zijn geen issue meer.
Als je de markt een beetje volgt zie je dit ook langzaam maar zeker veranderen.
Dan nog wordt het formaat vaak gewoon gedicteerd door wat praktisch is.
Wat hanteerbaar is, wat praktisch in een busje of op een pallet past etc.
Bij hoge vermogens zou ik sowieso altijd actief gaan, omdat het simpelweg niet meer loont om passieve componenten te nemen (= duurder)
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Ik zeg alleen maar tegen toetertje dat je niet per definitie aan TSP-fetisjisme hoeft te doen als je een kast maakt omdat je tegenwoordig methodes hebt om de response te shapen.
