Klopt het wat ik meet? (filter)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Echt wel, gewoon netjes vullen met BAF zonder proppen en het effect is groot en positief. Uiteraard zijn er momenteel betere producten maar het werkt prima.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
ds23man schreef:
Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Echt wel, gewoon netjes vullen met BAF zonder proppen en het effect is groot en positief. Uiteraard zijn er momenteel betere producten maar het werkt prima.
BAF doet al zo'n dertig jaar akoestisch vrij weinig.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Ik heb alles bewaard hoor, dus ik kan er zo weer pakketjes van maken, en terugproppen.
eerst maar eens de tweeter nameten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
jeroen_d schreef:
ds23man schreef:
Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Echt wel, gewoon netjes vullen met BAF zonder proppen en het effect is groot en positief. Uiteraard zijn er momenteel betere producten maar het werkt prima.
BAF doet al zo'n dertig jaar akoestisch vrij weinig.
Close range meting van de subwoofer kasten die ik in 2003 voor mijn broer heb gebouwd, met en zonder BAF vulling.
Bijlagen
BAF filling.bmp
no filling.bmp
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door dre »

En klaar! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

Nee, want de BAF die toetertje heeft was de 'verpakking' van het glaswol. Dat is bij lange na niet genoeg zonder de glaswol.
En als je dan toch de demping gaat vervangen, dan zou BAF niet mijn eerste keuze zijn in deze kast.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door jeroen_d »

Als je het echt mooi wilt doen met deze dure units dan zou ik voor Twaron gaan.

Maar wat toetertje eerst kan doen, dit is een leer project, is een meting op 2 cm van de middentoner met en zonder de BAF in de kast. Kijk eens of je net zoiets meet als wat ik heb laten zien.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

Eens. Het dunne lapje BAF kan dan eventueel gebruikt worden om te voorkomen dat je spider dan wel luchtspleet vol met Twaron gaat zitten. Is laatst nog een leuke discussie over geweest.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

jeroen_d schreef:
Maar wat toetertje eerst kan doen, dit is een leer project, is een meting op 2 cm van de middentoner met en zonder de BAF in de kast. Kijk eens of je net zoiets meet als wat ik heb laten zien.
Dat zeg ik.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Dat ga ik natuurlijk allemaal proberen.
Twaron lijkt mij ook wel wat, maar die
Kasten zijn erg groot. Daarover gesproken, zijn ze niet te groot met ca. 33 liter?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

Gesloten? Nee.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

pappaleo schreef:
Gesloten? Nee.
Inderdaad gesloten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

Niet te groot, dus
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

pappaleo schreef:
Niet te groot, dus
Jammer, ook namens de vrouw.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

Tja, dat wordt dan toch de Bébé's nabouwen :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

toetertje schreef:
pappaleo schreef:
Niet te groot, dus
Jammer, ook namens de vrouw.
Ik zal deze keer maar niet een hele flauwe grap maken. :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

8-[
ds23man schreef:
toetertje schreef:
pappaleo schreef:
Niet te groot, dus
Jammer, ook namens de vrouw.
Ik zal deze keer maar niet een hele flauwe grap maken. :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Heb ik dan de primeur? \:D/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

Ga je gang! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door bert stoltenborg »

Toetertje, je doet toch dingen met DSP? Tenminste dat dacht ik. Je kunt een luidspreker die redelijk belastbaar is in een kleine kast alles laten doen wat je wilt als je DSP en wat versterkervermogen ter beschikking hebt. Thiele-Small geneuzel wordt in de pro-wereld al 20 jaar niet serieus genomen. Dat gaat over metingen die met hele kleine vermogens worden gedaan, als een luidspreker echt wordt belast gebeuren er allemaal dingen die niks met TSP te maken hebben.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Dsp heb ik ook, maar ik wil dit avontuur eens aangaan.
Het is puur leervermaak. Kijken of ik het meten wat onder de knie krijg, en dat kan vertalen naar de praktijk.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door OWC »

bert stoltenborg schreef:
Toetertje, je doet toch dingen met DSP? Tenminste dat dacht ik. Je kunt een luidspreker die redelijk belastbaar is in een kleine kast alles laten doen wat je wilt als je DSP en wat versterkervermogen ter beschikking hebt. Thiele-Small geneuzel wordt in de pro-wereld al 20 jaar niet serieus genomen. Dat gaat over metingen die met hele kleine vermogens worden gedaan, als een luidspreker echt wordt belast gebeuren er allemaal dingen die niks met TSP te maken hebben.
Ik snap niet hoe je aan deze info komt, want dat is echt totaal niet waar dat in de PRO wereld niemand iets met T/S doet.
Het klopt dat bij hoge vermogens er allerlei andere dingen een rol gaan spelen (power compressie, warmte andere dingen), maar T/S bieden een prima begin punt voor een ontwerp.

Het feit dat men weleens hiervan afwijkt, heeft vaker met praktische dingen te maken.
Daarnaast trek je een hoop recht met actieve EQ.
Wel moet ik zeggen dat de mind-set in de PRO wereld vaak wel wat "ouderwets" is. :hide:
Vermogen is er bv vandaag de dag genoeg, dus kleinere kasten zijn geen issue meer.
Als je de markt een beetje volgt zie je dit ook langzaam maar zeker veranderen.
Dan nog wordt het formaat vaak gewoon gedicteerd door wat praktisch is.
Wat hanteerbaar is, wat praktisch in een busje of op een pallet past etc.

Bij hoge vermogens zou ik sowieso altijd actief gaan, omdat het simpelweg niet meer loont om passieve componenten te nemen (= duurder)
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door bert stoltenborg »

One World Concepts schreef:
bert stoltenborg schreef:
Toetertje, je doet toch dingen met DSP? Tenminste dat dacht ik. Je kunt een luidspreker die redelijk belastbaar is in een kleine kast alles laten doen wat je wilt als je DSP en wat versterkervermogen ter beschikking hebt. Thiele-Small geneuzel wordt in de pro-wereld al 20 jaar niet serieus genomen. Dat gaat over metingen die met hele kleine vermogens worden gedaan, als een luidspreker echt wordt belast gebeuren er allemaal dingen die niks met TSP te maken hebben.
Ik snap niet hoe je aan deze info komt, want dat is echt totaal niet waar dat in de PRO wereld niemand iets met T/S doet.
Het klopt dat bij hoge vermogens er allerlei andere dingen een rol gaan spelen (power compressie, warmte andere dingen), maar T/S bieden een prima begin punt voor een ontwerp.

Het feit dat men weleens hiervan afwijkt, heeft vaker met praktische dingen te maken.
Daarnaast trek je een hoop recht met actieve EQ.
Wel moet ik zeggen dat de mind-set in de PRO wereld vaak wel wat "ouderwets" is. :hide:
Vermogen is er bv vandaag de dag genoeg, dus kleinere kasten zijn geen issue meer.
Als je de markt een beetje volgt zie je dit ook langzaam maar zeker veranderen.
Dan nog wordt het formaat vaak gewoon gedicteerd door wat praktisch is.
Wat hanteerbaar is, wat praktisch in een busje of op een pallet past etc.

Bij hoge vermogens zou ik sowieso altijd actief gaan, omdat het simpelweg niet meer loont om passieve componenten te nemen (= duurder)
Sorry, je hebt natuurlijk gelijk. Je weet er veel van, wie ben je?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door markbakk »

Kom er maar in Bart ;)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door Shadow »

bert stoltenborg schreef:
Sorry, je hebt natuurlijk gelijk. Je weet er veel van, wie ben je?
Beetje flauw meneer Ipsis
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door bert stoltenborg »

Ik zeg alleen maar tegen toetertje dat je niet per definitie aan TSP-fetisjisme hoeft te doen als je een kast maakt omdat je tegenwoordig methodes hebt om de response te shapen.
Plaats reactie