Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Carbon is toch vrij stug te buigen? Zeker als het gewoven matten betreft. lijkt me vrij lastig daar een conische vorm mee te bekleden. Misschien kun je het wel wikkelen net als bij een carbon hengel.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nog even over de grote kasten van de nautilus, is thermoplastisch materiaal iets, dat we het met een hittebron (verfbrander) verhitten en in de juiste vorm plooien??

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ben nog even verder gaan zoeken, en heb deze fraaie website gevonden: http://www.nrk.nl/web/show?id=55134&framenoid=51347&

Hierop staan verschillende manieren om iets van kunstof te vormen.

Tijdens het lezen bedacht ik me het volgende: PUR-schuim.

Stel, we hebben een binnen en buitenmal. Hiertussen spuiten we een paar flessen pur leeg, dit gaat uitzetten en vult zich helemaal tussen de beide schaaldelen van de mal. Als het is uitgehard (zo gepiept) halen wel de schaaldelen weg en voila, een schuim-halve nautiluskast!!

Deze beplakken we volgens met een paar lagen van glasvezel en je hebt een megasterke kast!!! Je kunt zelfs de twee helften samenvoegen en dan pas aan elkaar zetten met glasvezel en hars! Zitten de twee helften meteen aan elkaar vast. Is dit een goede breenweef of wat? Shoot me! (oftwel, wat vinden jullie ervan? :D )

Wowly

Op deze site hebben ze het zelfs over de goede eigenschappen van hun product bij het gebruik van Poly-urethaanschuim in holle ruimten!!: http://www.mctparts.com/Interpro/Nederlands/faq_ned.htm (onderaan)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wowly schreef:
Ben nog even verder gaan zoeken, en heb deze fraaie website gevonden: http://www.nrk.nl/web/show?id=55134&framenoid=51347&

Hierop staan verschillende manieren om iets van kunstof te vormen.

Tijdens het lezen bedacht ik me het volgende: PUR-schuim.

Stel, we hebben een binnen en buitenmal. Hiertussen spuiten we een paar flessen pur leeg, dit gaat uitzetten en vult zich helemaal tussen de beide schaaldelen van de mal. Als het is uitgehard (zo gepiept) halen wel de schaaldelen weg en voila, een schuim-halve nautiluskast!!

Deze beplakken we volgens met een paar lagen van glasvezel en je hebt een megasterke kast!!! Je kunt zelfs de twee helften samenvoegen en dan pas aan elkaar zetten met glasvezel en hars! Zitten de twee helften meteen aan elkaar vast. Is dit een goede breenweef of wat? Shoot me! (oftwel, wat vinden jullie ervan? :D )

Wowly

Op deze site hebben ze het zelfs over de goede eigenschappen van hun product bij het gebruik van Poly-urethaanschuim in holle ruimten!!: http://www.mctparts.com/Interpro/Nederlands/faq_ned.htm (onderaan)
Je gaat de binnen en buitenmal van gewapend beton maken ofzo?
Pur-schuim zet enorm uit en daar komen erg grote krachten bij kijken. Je mallen zullen zéér stwerk moeten zijn als ze dat willen doorstaan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Met PUR kun je hele leuke dingen doen :idea:

Afbeelding

Sorry voor het korte (off topic) intermezzo :oops:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik wilde een nautilusvorm maken van gips. Daarna een bak met gips nemen, plsatic overheen doen en daar de nautilusvorm indrukken. Dan heb ik de buitenmal gemaakt van een bak gips. Lijkt me sterk genoeg. Dan haal ik de gipsen nautilus eruit zodat je een gat ziet in de vorm van een nautilus. Hier leg ik weerom een laag plastic folie overheen en giet hem nogmaals vol. Laten drogen en ik heb de binnenmal van de nautilussschelp. Hoe? Door de laatst gegoten mal met afstandsblokjes op de buitenmal te leggen. Deze boel volgieten met de vloeibare variant van pur, welke ook langzamer opstijft en een hogere densiteit heeft.

Ik denk dat de gipsen mallen sterk genoeg zullen zijn.

We hebben dan een PUR-nautilusschelp welke kan worden bijgewerkt om te worden verenigd met de andere zijde en dan met glasvezel aan elkaar te worden gezet.

Zou dat allemaal lukken?

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kijk, dat is nu precies wat ik de hele tijd bedoelde met een sandwitch :)

Als je de mallen gemaakt krijgt, dan lijkt het me niet zo'n groot probleem eigenlijk. Maar gips is niet zo heel erg hard hoor, en het breekt snel. Ik zou dan eerder uit van MDF laten CNC'en. moet dan wel behandeld worden zodat het schuim er niet aan blijft plakken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, is dat goed te doen, zo'n frees op MDF. Ik bedoel, zal dat niet erg duur zijn? Anders kunnen we het net zo goed laten doen uit een aluminium blok, lijkt me nog sterker. Ik weet alleen niet of aluminium duur is.

Pur hecht idd heel erg aan hetgeen waar het tussenzit. Er zal toch wel een soort coating zijn waardoor het makkelijk lost?

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wowly schreef:
Ik wilde een nautilusvorm maken van gips.
Dit lijkt me zowat de moeilijkste stap in het hele verhaal.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Pur hecht idd heel erg aan hetgeen waar het tussenzit. Er zal toch wel een soort coating zijn waardoor het makkelijk lost?
Vergeet ook geen coating aan te brengen voordat je met polyester te werk gaat, anders vreet het pur waarschijnlijk gewoon weg voordat de polyester is uitgehard. ;)

Tip: een plaatselijke pottenbakkerij maakt mallen van buitenknauf. Dat is minder bros dan gewoon gips, en kan aardig wat hebben. Dat blijkt telkens als de gedroogde klei er iets hardhandiger moet worden uitgehaald omdat er te weinig talkpoeder is aangebracht. Desondanks gaan die mallen vrij lang mee.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Ik weet alleen niet of aluminium duur is.
Ik weet dat wel... reken ca 15 euro per kilo.. een blokje van 45 x 60 x 5 cm weegt bijna 40 kilo (mijn buizenversterker is er van gemaakt.. )
En dat is alleen maar de aankoop van het materiaal....

Maar waarom de zaak niet omdraaien: Maak een model netjes uit gips oid. Maak daar een mal omheen van glasvezelmatten, met versteviging (bruggen, braces, latjes of wat dan ook)
Bewerk de mal aan de binnenzijde zodat hij mooi glad is. inspuiten met loswas en kliederen maar..

Kees
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

rho schreef:
Wowly schreef:
Ben nog even verder gaan zoeken, en heb deze fraaie website gevonden: http://www.nrk.nl/web/show?id=55134&framenoid=51347&

Hierop staan verschillende manieren om iets van kunstof te vormen.

Tijdens het lezen bedacht ik me het volgende: PUR-schuim.

Stel, we hebben een binnen en buitenmal. Hiertussen spuiten we een paar flessen pur leeg, dit gaat uitzetten en vult zich helemaal tussen de beide schaaldelen van de mal. Als het is uitgehard (zo gepiept) halen wel de schaaldelen weg en voila, een schuim-halve nautiluskast!!

Deze beplakken we volgens met een paar lagen van glasvezel en je hebt een megasterke kast!!! Je kunt zelfs de twee helften samenvoegen en dan pas aan elkaar zetten met glasvezel en hars! Zitten de twee helften meteen aan elkaar vast. Is dit een goede breenweef of wat? Shoot me! (oftwel, wat vinden jullie ervan? :D )

Wowly

Op deze site hebben ze het zelfs over de goede eigenschappen van hun product bij het gebruik van Poly-urethaanschuim in holle ruimten!!: http://www.mctparts.com/Interpro/Nederlands/faq_ned.htm (onderaan)
Je gaat de binnen en buitenmal van gewapend beton maken ofzo?
Pur-schuim zet enorm uit en daar komen erg grote krachten bij kijken. Je mallen zullen zéér stwerk moeten zijn als ze dat willen doorstaan.
Buiten de grote krachten die een expanderend schuim kan uitbrengen is er nog een probleem met PUR schuim uit die spuitbussen, PUR hard uit door de reactie met vocht in de lucht.
Hierdoor drogen dikke lagen heel langzaam en als dit ook nog eens binnen in een mal gebeurt dan duurt het nog lager door gebrek aan lucht.

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Marp schreef:
Wowly schreef:
Pur hecht idd heel erg aan hetgeen waar het tussenzit. Er zal toch wel een soort coating zijn waardoor het makkelijk lost?
Vergeet ook geen coating aan te brengen voordat je met polyester te werk gaat, anders vreet het pur waarschijnlijk gewoon weg voordat de polyester is uitgehard. ;)
Nooit met ployester op PU schuim altijd met een Epoxy hars werken, want inderdaad er blijft weinig ven het schuim over als je met polyster er op gaat smeren door de Styreen in de hars.

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

richard schreef:
Carbon is toch vrij stug te buigen? Zeker als het gewoven matten betreft. lijkt me vrij lastig daar een conische vorm mee te bekleden. Misschien kun je het wel wikkelen net als bij een carbon hengel.
Nee als je dun geweven vezelmateriaal neemt is dat vrij makkelijk te plooien, vishengels zijn gemaakt van coolstoftape (alleen lengte vezels) dit is inderdaad vrij makkelijk te wikkelen.
Voor een tapse buis zou je het zelfs gewoon in de lengte kunnen leggen tot een dikte van 3mm, dit zou dik genoeg moeten zijn voor Mid en Hoog.

Kevin
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hififiel schreef:
rho schreef:
Wowly schreef:
Ben nog even verder gaan zoeken, en heb deze fraaie website gevonden: http://www.nrk.nl/web/show?id=55134&framenoid=51347&

Hierop staan verschillende manieren om iets van kunstof te vormen.

Tijdens het lezen bedacht ik me het volgende: PUR-schuim.

Stel, we hebben een binnen en buitenmal. Hiertussen spuiten we een paar flessen pur leeg, dit gaat uitzetten en vult zich helemaal tussen de beide schaaldelen van de mal. Als het is uitgehard (zo gepiept) halen wel de schaaldelen weg en voila, een schuim-halve nautiluskast!!

Deze beplakken we volgens met een paar lagen van glasvezel en je hebt een megasterke kast!!! Je kunt zelfs de twee helften samenvoegen en dan pas aan elkaar zetten met glasvezel en hars! Zitten de twee helften meteen aan elkaar vast. Is dit een goede breenweef of wat? Shoot me! (oftwel, wat vinden jullie ervan? :D )

Wowly

Op deze site hebben ze het zelfs over de goede eigenschappen van hun product bij het gebruik van Poly-urethaanschuim in holle ruimten!!: http://www.mctparts.com/Interpro/Nederlands/faq_ned.htm (onderaan)
Je gaat de binnen en buitenmal van gewapend beton maken ofzo?
Pur-schuim zet enorm uit en daar komen erg grote krachten bij kijken. Je mallen zullen zéér stwerk moeten zijn als ze dat willen doorstaan.
Buiten de grote krachten die een expanderend schuim kan uitbrengen is er nog een probleem met PUR schuim uit die spuitbussen, PUR hard uit door de reactie met vocht in de lucht.
Hierdoor drogen dikke lagen heel langzaam en als dit ook nog eens binnen in een mal gebeurt dan duurt het nog lager door gebrek aan lucht.

Kevin
Onderaan de page van de laatste link staan het stukkie over de PUR-schuim die wordt gebruikt om mallen te vullen.

We zouden evt de mallen kunnen doorboren om meer ventilatie te geven. de Pur die erdoorheen komt kun je gewoon afsnijden en later mooi egaal bijwerken. Waar ik het meeste mee zou zitten is dat ik de pur uit de mal moet krijgen....netjes......zonder te breken enzo.

De mal maken van glasvezel kan wel, maar dan moet ie idd goed gebraced worden. Dat lijkt me vrij lastig werk.

Wowly
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
De mal maken van glasvezel kan wel, maar dan moet ie idd goed gebraced worden. Dat lijkt me vrij lastig werk.
Dat lijkt me nog het minste probleem: Nadat de eerste laag matten er op zit maak je een paar plankjes met de uitholling op de juiste plaats (hoeft volgens mij niet eens perfect te passen) en legt daarover weer een paar matjes glasvezel heen, hechtend aan de eerste laag. Als dat zit het geheel van nog een laagje voorzien.. Het zit allemaal aan de buitenzijde en niet belangrijk hoe het er uitziet, als het maar stevig is...

Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Hififiel schreef:
Nooit met ployester op PU schuim altijd met een Epoxy hars werken, want inderdaad er blijft weinig ven het schuim over als je met polyster er op gaat smeren door de Styreen in de hars.
Polyester vreet polystyreen (Tempex) op, polyester en PU (polyurethaan) gaan wel samen. De hechting tussen Epoxy en polyurethaan is wel weer wat beter.

Nadeel van epoxy is dat je min of meer verplicht bent met geweven glasvezelmatten te werken, deze plooien niet zo eenvoudig in of om de complex gebogen vorm als een nautilusschelp. Door het bindmiddel in glasmatten is dit ongeschikt voor het verwerken met epoxy. Je zou met losse vezels kunnen werken maar dat wordt denk ik een kliederboel.

Ook kun je stevig allergisch reageren op epoxy, maar dat is voornamelijk een kwestie van zorgvuldig en schoon werken.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

richard schreef:
Hififiel schreef:
Nooit met ployester op PU schuim altijd met een Epoxy hars werken, want inderdaad er blijft weinig ven het schuim over als je met polyster er op gaat smeren door de Styreen in de hars.
Polyester vreet polystyreen (Tempex) op, polyester en PU (polyurethaan) gaan wel samen. De hechting tussen Epoxy en polyurethaan is wel weer wat beter.
Hmm polyester mochten we bij mijn vorige wergever niet om die reden met PU schuim gebruiken :?
Nadeel van epoxy is dat je min of meer verplicht bent met geweven glasvezelmatten te werken, deze plooien niet zo eenvoudig in of om de complex gebogen vorm als een nautilusschelp. Door het bindmiddel in glasmatten is dit ongeschikt voor het verwerken met epoxy.
Er zijn speciale glasmatten voor epoxy.
Je zou met losse vezels kunnen werken maar dat wordt denk ik een kliederboel.
Gewoon met tape werken (zijn enkel vezels in de lengte) legt heel makkelijk om buisvormen heen (leggen in de lengte)
Ook kun je stevig allergisch reageren op epoxy, maar dat is voornamelijk een kwestie van zorgvuldig en schoon werken.
Ja je kan enorm allergisch worden en nee schoon werken kan het niet 100% voorkomen, ik ben zelf een tijd allergisch geweest door de dampen die vrijkwamen. Ondanks het dragen van handschoenen, schorten en koolstofmasker kwam ik in een Allergischeshock.
Vreemdgenoeg heb ik er daarna nog jaren mee gewerkt en kreeg steeds minder last van deze allergische reacties, heb er nu totaal geen last meer van.

Kevin
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Afbeelding

lief he?

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dus mijn idee van de PURchuim zou kunnen werken, mits ik een goede en gebrace-te mal heb van epxoy en de bijbehorende speciale glasvezelmatten voor gebruik met epoxy..

Dat betekent dan ook dat ik als ik de Pur-nautlius uit de mal heb gekregen ik de pur-nautlius moet bewerken met epoxy en de speciale glasvezelmatten.

Zou dit een cost-effective manier zijn om de drieweg-natilus te boouwen, vergeleken met een schaal zoals we eerst hadden bedacht?? (alleen van glasvezels en polyester).

Zou de PUR goed lossen van de mal, of heb je daar een speciale coutinglaag voor nodig?

Wowly\

@ audiomanics: wow, erg mooi! Hoe kom je daar toch aan? Zelf gefreesd???
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

audiomanics schreef:
Afbeelding

lief he?
Nautilus oordopje :?: 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
@ audiomanics: wow, erg mooi! Hoe kom je daar toch aan? Zelf gefreesd???
Wat dacht jij dan? Natuurlijk zelf gedaan, 2 uurtjes werk al-met-al

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

euhhh, ik durf het bijna niet te vragen, maar kan het ook wat groter? :D

Trouwens héél erg knap gemaakt zeg, waanzinnig gewoon. Het lijkt me een heel erg moeilijke 3D-vorm om te maken.

Ik krijg er weer helemaal inspiratie door!!!

Bedankt!

Wowly
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dan kun je denk ik handiger alleen twee halve buitenschalen maken, deze perfect glad afwerken en daar gewoon de nautilus met polyester in opbouwen. In vergelijking met de opbouw van een polyester schip.
Je begint met een laag gelcoat in de kleur die je wil hebben en werkt naar binnen toe op met lagen glasvezel en polyester. Je kan de wand zo dik maken als je zelf wilt door verschillende lagen op te bouwen.
Het spiraalvormige tussenstuk zou je met het samenvoegen van beide helften kunnen invoegen. Ook zul je de naad tussen de helften moeten afwerken, maar met gelcoat, zeer fijn schuurpapier en polijstpasta kun je dit onzichtbaar doen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Richard,

Deze manier hadden we al eerder besproken, maar viel af omdat de kosten om en nabij de 250 euro per kast zouden liggen.

Ook is het al steeds de bedoeling geweest met twee helften te werken, zelf met de PUR-techniek zoou ik twee helften maken om deze later aan elkaar te zetten met epoxy en speciale epoxy-glasvezelmatten.

Ik weet dat het een lang draadje aan het worden is ( :shock: ) maar als je het eens helemaal doorleestz ie je al de andere ideeen ook, misschien zie je nieuwe mogelijkheden dan.

Wowly
Plaats reactie