Nixie IN-12 klokje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Nixie IN-12 klokje
Hij doetut
Aanvankelijk niet Was de 2 draden aan het achtje vergeten vast te solderen
Maar de rest niet
Aanvankelijk niet Was de 2 draden aan het achtje vergeten vast te solderen
Maar de rest niet
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Nixie IN-12 klokje
Nog maar 1 cijfertje niet eens 2 alleen maar een 1 op 1 buisje
Erger kapot kan niet
Ben er zeer benauwd voor Veel te veel klein spul voor OpaBert
Ik heb denk alle onderdelen
Dus ik kan wel beginnen met alle ic te vervangen
Die zitten in een voetje
Re: Nixie IN-12 klokje
Een weerstandje was oneindig bij het voeding deel 47K R38
Maar er zit nog meer niet goed misschien door mij veroorzaakt omdat ik ic eruit gehaald heb 4017 en er nieuwe voor inplaats gedaan
Maar dat is een ramp
Ik krijg nu als ik met een schakelaar indruk een reactie op 2 cijver het 2 de uren tel ik kan dat tot 0 tot 9 bij 10 komt het eerste tot 12 uur
Maar er zit nog meer fout
Maar er zit nog meer niet goed misschien door mij veroorzaakt omdat ik ic eruit gehaald heb 4017 en er nieuwe voor inplaats gedaan
Maar dat is een ramp
Ik krijg nu als ik met een schakelaar indruk een reactie op 2 cijver het 2 de uren tel ik kan dat tot 0 tot 9 bij 10 komt het eerste tot 12 uur
Maar er zit nog meer fout
Re: Nixie IN-12 klokje
Bij de middelste IC is pin 16 niet in de socket. Is dit niet de voeding? En op die rechts er van zou datzelfde pinnetje misschien ook wel iets beter kunnen zitten.
Re: Nixie IN-12 klokje
Van die voeding begrijp ik niks
Ik meet maar 3,3 volt over de zener van 4.7volt
Over die Elco staat ook 3.3 Volt maar die krijg ik er niet uit
Zit bijna klem tussen de buisjes en ik kan hem niet kantelen dat ik hem eruit kan trekken
Als hij eruit moet Dan moet ik hem stuk maken
Die vervangen hielp niet de weerstande bij de diode,s 1K en 47K de 47K kreeg ik niet gemeten OL
Dus een 47K nieuw van 1 watt er in gemetseld
Ik heb al 2 weerstanden vervangen welke ik met 1 poot los niet gemeten kreeg
Maar eruit toch goed blijken te zijn
Ik ben bang dat ik het toch bij de IC of een van de 27 transistors Ray
De draadjes naar chassis deel ook al vervangen door het steeds weer heen en weer draaien beide draden afgebroken en maar wat langers aan gezet
3de Buis doet het niet 1-2 -4 wel maar 10 tallen minuten 0-1-2-3-4-5-6 blijven uit
Ja had ik ook gemerkt de poot zat in een knik en niet in het gaatje
Maar ik zag het pas toen ik hem er weer uit wipte
Bedankt toch Zelf kijk je daar overheen
Vind het zeer stress vol om er wat aan te doen Het hangt recht aan de 230 en de spoortje,s zijn zeer dun
Er loopt nu weinig stroom maar als ik uitschiet met een meet pen is het meteen stuk , idem met kortssluiting
Ik meet maar 3,3 volt over de zener van 4.7volt
Over die Elco staat ook 3.3 Volt maar die krijg ik er niet uit
Zit bijna klem tussen de buisjes en ik kan hem niet kantelen dat ik hem eruit kan trekken
Als hij eruit moet Dan moet ik hem stuk maken
Die vervangen hielp niet de weerstande bij de diode,s 1K en 47K de 47K kreeg ik niet gemeten OL
Dus een 47K nieuw van 1 watt er in gemetseld
Ik heb al 2 weerstanden vervangen welke ik met 1 poot los niet gemeten kreeg
Maar eruit toch goed blijken te zijn
Ik ben bang dat ik het toch bij de IC of een van de 27 transistors Ray
De draadjes naar chassis deel ook al vervangen door het steeds weer heen en weer draaien beide draden afgebroken en maar wat langers aan gezet
3de Buis doet het niet 1-2 -4 wel maar 10 tallen minuten 0-1-2-3-4-5-6 blijven uit
wdd schreef:Bij de middelste IC is pin 16 niet in de socket. Is dit niet de voeding? En op die rechts er van zou datzelfde pinnetje misschien ook wel iets beter kunnen zitten.
Ja had ik ook gemerkt de poot zat in een knik en niet in het gaatje
Maar ik zag het pas toen ik hem er weer uit wipte
Bedankt toch Zelf kijk je daar overheen
Vind het zeer stress vol om er wat aan te doen Het hangt recht aan de 230 en de spoortje,s zijn zeer dun
Er loopt nu weinig stroom maar als ik uitschiet met een meet pen is het meteen stuk , idem met kortssluiting
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Voordat je alles van het bord trekt Bert, de tientallen sec worden aangestuurd door U6. De kans is groot dat daar wat fout zit, waar eerst het pootje geknikt zat. 47k weerstanden blaas je niet zo maar op, en de rest doet het wel dus blijkbaar is je voeding in orde. Laat aub die elco lekker zitten 
Re: Nixie IN-12 klokje
Dankje BarryBarry2001 schreef:Voordat je alles van het bord trekt Bert, de tientallen sec worden aangestuurd door U6. De kans is groot dat daar wat fout zit, waar eerst het pootje geknikt zat. 47k weerstanden blaas je niet zo maar op, en de rest doet het wel dus blijkbaar is je voeding in orde. Laat aub die elco lekker zitten
Ik weet niet waarom ik maar 3,3 volt meet waar 4,7 volt met staan
Hoop niet dat er wat met mn meter fout is Dat wordt erg duur
Maar ik zoek U6 op is er een print foto waar de Componenten nummers leesbaar zijn
Dan weet ik welke weerstand Er moet zitten en geeft wat extra hulp het schema te volgen
Nu
Edit
Toch nog even met mn scoop gemeten Ik heb niet meer dan 3,3 Volt DC voeding Barry
Re: Nixie IN-12 klokje
Denk dat ik de fout heb , R39 als daar 47K in komt zal X3 het wel doen
Maar snap nog steeds niet waarom ik geen 4,7 Volt heb de weerstanden
R1+R2 zijn 98K ohm ( die zullen de stroom bepalen en met de 4V7 Zener de spanning over die 100 uF elco
Maar 3.2 Volt meef komt er niet uit
Zener vervangen Hielp niet
En die diode brug is ook geen standaard brug dat verwart me , 1K klopt

Maar snap nog steeds niet waarom ik geen 4,7 Volt heb de weerstanden
R1+R2 zijn 98K ohm ( die zullen de stroom bepalen en met de 4V7 Zener de spanning over die 100 uF elco
Maar 3.2 Volt meef komt er niet uit
Zener vervangen Hielp niet
En die diode brug is ook geen standaard brug dat verwart me , 1K klopt
Re: Nixie IN-12 klokje
Er zit een elco over de zener, zou teveel kunnen lekken.
Verder zit de voeding van alle ICs aan die 4,7V.Er hoeft maar eentje teveel stroom te trekken om de spanning te laten zakken.
Om dat te vinden zit er maar een ding op, een voor een de ICs eruit totdat de spanning ineens weer hoger wordt.
Oppassen de ICs zijn gevoelig voor statische ladingen.Alleen erin (en eruit) als er geen verbinding naar de stroombron (het net ofzo) is.
Anne
Verder zit de voeding van alle ICs aan die 4,7V.Er hoeft maar eentje teveel stroom te trekken om de spanning te laten zakken.
Om dat te vinden zit er maar een ding op, een voor een de ICs eruit totdat de spanning ineens weer hoger wordt.
Oppassen de ICs zijn gevoelig voor statische ladingen.Alleen erin (en eruit) als er geen verbinding naar de stroombron (het net ofzo) is.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Dankjwe AnneAh!buis schreef:Er zit een elco over de zener, zou teveel kunnen lekken.
Verder zit de voeding van alle ICs aan die 4,7V.Er hoeft maar eentje teveel stroom te trekken om de spanning te laten zakken.
Om dat te vinden zit er maar een ding op, een voor een de ICs eruit totdat de spanning ineens weer hoger wordt.
Oppassen de ICs zijn gevoelig voor statische ladingen.Alleen erin (en eruit) als er geen verbinding naar de stroombron (het net ofzo) is.
Anne
Ik denk dat ik het zo laat Er wordt niks warm en hij doet het nu R39 was inderdaad de reden waarom dat derde nixie buis niet mee deed
Misschien was dat wel de reden zal straks nog ff meten De print is behoorlijk verprutst
Mot daar niet meer aan beginnen is gewoon te klein
Re: Nixie IN-12 klokje
In een goed uur weer in elkaar gezet
Dat de spanning wat laag is kan, de mos logic werkt vanaf 3volt. Blijft wel verdacht, benieuwd of het blijft werken.
Anne
Dat de spanning wat laag is kan, de mos logic werkt vanaf 3volt. Blijft wel verdacht, benieuwd of het blijft werken.
Anne
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Nixie IN-12 klokje
Prachtige klokjes zijn dit toch! Wat is eigenlijk de levensduur van zo’n Nixie buisje?
Re: Nixie IN-12 klokje
Ik meen oneindig HarryVintageHarry schreef:Prachtige klokjes zijn dit toch! Wat is eigenlijk de levensduur van zo’n Nixie buisje?
Edit
Ik lees net 20 jaar 24/7 of 200.000 uur
Als bewijs van hun lange levensduur, en die van de apparatuur waarin ze zijn ingebouwd, vanaf 2006 Diverse leveranciers leveren nog steeds gangbare Nixie-buistypes als vervangingsonderdelen, nieuw in originele verpakking.[citaat nodig] Apparatuur met Nixie-buisdisplays in uitstekende staat is nog steeds in overvloed, hoewel veel ervan al 30-40 jaar of langer frequent wordt gebruikt. Dergelijke items kunnen gemakkelijk als overschot worden gevonden en tegen zeer lage kosten worden verkregen. In de voormalige Sovjet-Unie werden in de jaren tachtig nog steeds Nixies in grote hoeveelheden geproduceerd, dus Russische en Oost-Europese Nixies zijn nog steeds verkrijgbaar.Encyclopedie site:nl.wikiqube.net
Langer dan een weerstandje
Re: Nixie IN-12 klokje
Ja ik begrijp dat niet met die voedingAh!buis schreef:In een goed uur weer in elkaar gezet![]()
![]()
Dat de spanning wat laag is kan, de mos logic werkt vanaf 3volt. Blijft wel verdacht, benieuwd of het blijft werken.
Anne
Van af 230 1 K dan een greatz schakeling 2x100K een zener afh van de stroom is door barry op een minimum zener stroom gezet om 4.7 Volt te maken Logi werkt meen ik vanaf 3 Volt Dus erg veel is er niet over Anne
Maar uit de 230 wordt ook een spanning gehaald via 2 x 1M naar een 4013 is een Clock zeker ?
Maar om aan te knutselen erg link ( voor mn gevoel)
Vind het bijna net zo link als aan een HF eindrap werken met 3.5KV erop
Dan stond ik bij elke Tik
Ik heb het nooit zo op apperaten waar geen scheiding trafo tussen zit
Werk zonder stress aan 500 volt Monobill maar niet zo
Barry mischien al 10 x uit gelegd waarom geen 7 V print trafo erin en een buck voor de Nixie ?
Er zit wel een begrenzing in van 1K maar bij een sluiting floept die er meteen uit
Kan er even goed een flinke oplazer van krijgen
Buck was er misschien nog niet
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nixie IN-12 klokje
Mooi dat íe het weer doet
snap nog steeds niet hoe je het voor elkaar krijgt een 47k weerstand op te blazen, maar misschien heeft íe niet goed vastgezeten oid.
Levensduur hangt sterk van het type nixie af, deze IN12's kunnen erg lang meegaan. Een vriend heeft een voltmeter waar ze in zitten, ding is misschien wel 70 jaar oud, werkt ook nog steeds. Maar goed, die staat ook niet continue aan natuurlijk
Al eens eerder verteld dacht ik, heb een klokje met IN14 nixies, die ik al ruim 20 jaar heb (in elk geval had ik die in m'n vorige woning al), werkt ook nog steeds. Bij oudere types (zoals IN2) is wel bekend dat ze minder lang meegaan.
Waarom de voeding zo, dat is de achtergrond van dit projectje uiteraard, er moest op stel en sprong wat komen voor een jubilaris, en was ook alweer 5 jaar geleden he. En de 50Hz van het net is erg geschikt om als klok te gebruiken, en gelijk beschikbaar. Ik ben later met klokjes bezig geweest die met veel minder componenten gerealiseerd zijn, veiliger, functionaliteit in software.
Het staat je vrij uiteraard de voeding zoals íe op het printje zit niet te gebruiken en er zelf wat anders voor te maken he, heb ook nadrukkelijk gewaarschuwd in dit draadje dat je ermee uit moet kijken
Levensduur hangt sterk van het type nixie af, deze IN12's kunnen erg lang meegaan. Een vriend heeft een voltmeter waar ze in zitten, ding is misschien wel 70 jaar oud, werkt ook nog steeds. Maar goed, die staat ook niet continue aan natuurlijk
Waarom de voeding zo, dat is de achtergrond van dit projectje uiteraard, er moest op stel en sprong wat komen voor een jubilaris, en was ook alweer 5 jaar geleden he. En de 50Hz van het net is erg geschikt om als klok te gebruiken, en gelijk beschikbaar. Ik ben later met klokjes bezig geweest die met veel minder componenten gerealiseerd zijn, veiliger, functionaliteit in software.
Het staat je vrij uiteraard de voeding zoals íe op het printje zit niet te gebruiken en er zelf wat anders voor te maken he, heb ook nadrukkelijk gewaarschuwd in dit draadje dat je ermee uit moet kijken
Re: Nixie IN-12 klokje
Begrepen BarryBarry2001 schreef:Mooi dat íe het weer doetsnap nog steeds niet hoe je het voor elkaar krijgt een 47k weerstand op te blazen, maar misschien heeft íe niet goed vastgezeten oid.
Levensduur hangt sterk van het type nixie af, deze IN12's kunnen erg lang meegaan. Een vriend heeft een voltmeter waar ze in zitten, ding is misschien wel 70 jaar oud, werkt ook nog steeds. Maar goed, die staat ook niet continue aan natuurlijkAl eens eerder verteld dacht ik, heb een klokje met IN14 nixies, die ik al ruim 20 jaar heb (in elk geval had ik die in m'n vorige woning al), werkt ook nog steeds. Bij oudere types (zoals IN2) is wel bekend dat ze minder lang meegaan.
Waarom de voeding zo, dat is de achtergrond van dit projectje uiteraard, er moest op stel en sprong wat komen voor een jubilaris, en was ook alweer 5 jaar geleden he. En de 50Hz van het net is erg geschikt om als klok te gebruiken, en gelijk beschikbaar. Ik ben later met klokjes bezig geweest die met veel minder componenten gerealiseerd zijn, veiliger, functionaliteit in software.
Het staat je vrij uiteraard de voeding zoals íe op het printje zit niet te gebruiken en er zelf wat anders voor te maken he, heb ook nadrukkelijk gewaarschuwd in dit draadje dat je ermee uit moet kijken
Ja het klokje heeft een jaar of 4-5 in mn schuur gestaan wasr ik zat te prutsen
En bijna tegen het dak Daar werd het meer dan 40 graden Ik hield het het er niet uit
Weerstand tussen twee klemmen op de foto gezet Maar nog eens
Dit lees ik nooit
Barry2001 schreef:heb ook nadrukkelijk gewaarschuwd in dit draadje dat je ermee uit moet kijken
