Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Kappa7 »

Kan veel makkelijker.
De modules plus voeding een kwart slag draaien in de behuizing (wel recht op laten staan) en met een hoekprofiel koppelen aan de zijkant van de behuizing.
De behuizing wordt warm en kan de warmte direct afgeven aan de buitenkant. ben je die vast kwijt.
Anders moet je die warmte weer uit je behuizing zien te krijgen.
wil je bij de modules komen dan alleen maar het hoekprofiel weg halen en ja kan weer overal bij.
Als het ding op zijn kant staat is dat wat lastiger.
ReneN

Bericht door ReneN »

Dank je Gijs, voor het aanbod :goedzo: ! Ik kom er wellicht op terug, ik ga eerst kijken of ik genoeg warmte kwijt kan raken op de manier van Kappa7. Dus alles zo monteren en dan op een hoog volume draaien :lol: om te kijken of de Hypex de warmte dan goed kwijt kan. Lukt dat niet, dan ga ik alsnog met koellichamen aan de gang. Ik heb daar ook al lopen zoeken en gekeken wat voor een types ik zou kunnen gebruiken, met een maximale warmteafvoer dus.....

Maar goed, eerst in het weekend dit proberen [-o<
ReneN

Bericht door ReneN »

Vanavond met een optische warmtemeter even grofweg gemeten hoe warm de UCD's worden, na het aanbrengen van wat alu plaatjes op de T-stukken.
IMG_1453.JPG
Dit zijn de resultaten:
• In rust, geen ingangssignaal naar de UCD’s: linker UCD en rechter beiden 70°
• Zacht spelend, dus met ingangssignaal: links 63° en rechts 76°
• Op hoog nivo worden ze slechts enkele graden warmer

Op de foto staat ook een ventilator, maar die was na het aanbrengen van de alu strips niet meer nodig. Het verschil in links en rechts kan komen, doordat bij de ene UCD de alu strips de andere kant op “wijzen” dan bij de andere UCD, dat ga ik ook nog corrigeren door er één om te draaien.

Wat mij bevreemd is de hoge temperatuur in rust. Daarnaast had ik niet verwacht dat een klasse D überhaupt zo warm wordt :-s . Ik heb Hypex vanavond ook gemaild of dit normaal is, deze temperaturen.....
ReneN

Bericht door ReneN »

Welnu, weer wat stappen verder…… Ik heb alles aangesloten met een electronisch X-over, de DBX 223XS, met een wisselfrequentie van 200 Hz. Het mid/hoog van de AER MK1 fullrange iets gedempt (-2 Db) en het laag met 6 Db geplust, vanwege de Open Baffle loss.

Dat klonk al aardig goed, hoewel ik het verfijnde in het mid en hoog wel erg miste, er zat een behoorlijk dik gordijn voor zeg maar. Het laag kwam al wel in de richting, maar was nog niet helemaal goed. Omdat de laagunits Dipole15 nog helemaal in het begin van het inspelen waren, verwachtte ik dat dat nog wel bij zou trekken. Echter, na zo’n 24 uur inspelen (nog lang niet genoeg overigens….) heb ik de wisselfrequentie omhoog gebracht naar 300 Hz, en de AER op 0 gezet en het laag zo gelaten. Nu klonk het veel meer in evenwicht, maar ik begon het verfijnde in het mid/hoog toch steeds meer te missen. Voor mijn idee lag dat aan alle extra (“normale” XLR kabels) verbindingskabels en de DBX, een relatief goedkoop electronisch wisselfilter. Ik wilde deze tijdens dit project echter wél aanschaffen om snel te kunnen wisselen van instellingen. Dus mijn plan was, om in de toekomst een zeer goed electronisch wisselfilter en goede kabels aan te schaffen.

Omdat ik nog steeds (niet gebruikte) high-pass filters van Kappa7 in bezit had die ik van hem had geleend, bracht ik deze afgelopen week terug. Uiteraard ook wat bevindingen gedeeld…. En toen gaf George aan, dat het misschien de moeite van het proberen waard was om het tóch eens met de filters te proberen. Weliswaar filteren deze op slechts 150 Hz, maar ik zou wel een idee krijgen van wat het zou doen, en het zou het signaal naar de breedbander zo goed als intact laten.

Mijn voorversterker heeft maar één uitgang, maar gelukkig had ik van mijn audio-sparring partner Marcel al eerder een setje verloopsnoertjes te leen gekregen. Dat was cinch-chinch, maar ik had ook nog verloopconnectoren cinch-XLR van mijzelf liggen, dus zo kon alles gelukkig wel aangesloten worden. Het paste allemaal maar nét, scheef in het rek staand, maar het zou vanavond toch wel weer teruggezet worden, met alleen de DBX ertussen. Maarrrrr, dat gaat dus even niet gebeuren: de AER breedbander doet het nu geweldig, koper is weer koper, hout is weer hout. En het laag…, misschien moet ik die 6 Db (het laag loopt nog via de DBX) maar even wat terugdraaien…. En het lijkt net of die 300 Hz te hoog is, maar eigenlijk zou ik daarmee nog wel willen experimenteren, want ik weet nog niet of de balans nu wel goed is. Nu nog maar één (referentie)plaat gedraaid, My Brightest Diamond met “All Things Will Unwind”, met veel mooie instrumenten en een hele goede opname. Dus nu eerst maar weer plaatjes draaien, om mijn mening opnieuw te vormen….
ReneN

Bericht door ReneN »

Het klinkt nu dus weer erg "fris" met dat high pass filter van George, zonder het gordijn van de DBX zeg maar. Maar ik wil wel even proberen hoe het gaat klinken als ik het de breedbander makkelijker maak door hoger te gaan filteren.....

Het high pass filter wisselt op 150 Hz, behoorlijk laag, maar ik wil wel gaan experimenteren met die verschillende frequenties. Bijvoorbeeld op 200, 250 en 300 Hz. En dan geen DBX op de breedbander, want dat is mij te onnauwkeurig, dat heb ik dus al gehoord. Eigenlijk zou ik dan van die andere frequenties setjes moeten kopen, maar ja, dat wordt dan 80 dollar, voor alleen het experiment, want daarna gebruik ik dat niet meer.....

Wie weet er een andere manier?
SuperR

Bericht door SuperR »

Voelen de heatsinks ook warm? Optisch temperatuur meten gaat niet lekker samen met reflecterende oppervlakken. Plak eens een stukje schilderstape op een heatsink en meet daar na een paar minuten de temperatuur van.
ReneN

Bericht door ReneN »

SuperR schreef:
Voelen de heatsinks ook warm? Optisch temperatuur meten gaat niet lekker samen met reflecterende oppervlakken. Plak eens een stukje schilderstape op een heatsink en meet daar na een paar minuten de temperatuur van.
Ze voelen héél warm ja. Ik kan het nog geen halve seconde vasthouden.... Of zegt dat meer over mij? :-s :lol: . De meter had ik geleend dus niet meer hier. Maar volgens Hypex worden ze écht wel warm..... Dus ga ik maar een verbinding maken naar de zijkant van de kast, dat is ook een koellichaam.
richard

Bericht door richard »

ReneN schreef:
SuperR schreef:
Ze voelen héél warm ja. Ik kan het nog geen halve seconde vasthouden.... Of zegt dat meer over mij?
60 graden kun je nog redelijk vast houden. Als de boel veel heter wordt lijkt me dat niet gezond voor de elektronica (en je handen).

Koelprofielen moeten ook voldoende doorsnede hebben om de warmte te geleiden naast voldoende koelend oppervlak. Misschien iets met heatpipes fabrieken?
ReneN

Bericht door ReneN »

Toch gaf Hypex aan, dat de temperaturen oké zijn..... Na ja, ze zullen toch wel aangeven als het buiten proportie zou zijn? Ik denk dat ze daar wel eerlijk genoeg voor zullen zijn?

Eén dezer dagen ga ik een andere kast bestellen, dus de gekochte gaat ongebruikt de verkoop in :( . Alleen in de bodem zitten wat gaatjes, want daar is al wat opgebouwd, zie de foto een paar postings eerder. De Hypexen gaan dan direct op de zijkanten, dat al koellichamen zijn. Volgens mij krijg ik dan zo de meeste en snelste afvoer van de warmte.

Het begint allemaal erg mooi te klinken, de Hypex en de Dipole's zijn nu zo'n dikke 120 uur ingespeeld. Het mid en hoog gaat dus nog steeds via het high-pass filter van 150 Hz. Ik heb wel het idee, dat zonder de DBX het laag ook nog beter zal gaan worden, dus daar moet nog een keertje een oplossing voor komen.....

Wordt weer vervolgd O:)
ReneN

Bericht door ReneN »

Even een foto van de laatste stand van zaken:
OB op 5-12-2015 IMG_1468.jpg
De nieuwe behuizing is binnen, dus binnenkort daar maar eens mee aan de gang....
ReneN

Bericht door ReneN »

Bizar. Ik ben nog steeds (jaaaa jaaa jaaa :-s ) met de kast voor de Hypex bezig (de versterker voor de laag-units). Ik heb nu de afvoer van de warmte via koperen strips afgevoerd naar de koelribben aan de zijkant. Daar waar de het alu T-stuk van de Hypex eerst 70 graden heet werd, blijft dit nu op de 35 graden hangen.

En guess what: het laag is er veel gedefinieerder door geworden. Nee, jullie geloven het niet hè? Ik eigenlijk ook niet..... :think: . En het gekke is ook, dat het invloed lijkt te hebben op het mid en hoog. Autosuggestie? Het zal..... :lol:

Ik had een mooie kast bij Eltim gekocht, maar na een aantal tips ben ik voor zoveel mogelijk hout gegaan. De onder- en bovenplaat heb ik van dun multiplex gemaakt, het dikke alu front en de dunnere achterplaat laat ik weg, daar heb ik Bubinga hout voor gekocht, dat eerst nog in de olie gaat.

Me steeds heppiejer :yeah:

Afbeelding
ReneN

Bericht door ReneN »

Beste allemaal, het gaat allemaal tergend langzaam, want ik zit liever muziek te luisteren dan te bouwen.... Maar ik heb dan net weer bedacht dat hij maar eens afgemaakt moet worden. Dus de plankjes gefreesd en vastgemaakt, schakelaar aan de voorkant erin gezet en aan de achterkant de inlet erop geschroefd. Bij de luidspreker-chassisdelen ging het mis. Met het solderen dan. Mijn soldeerbout kan waarschijnlijk niet genoeg warmte produceren om die behoorlijke forse connectoren te verwarmen. Dus nu een grote bout geleend van het werk, maar hij is wel héél groot.... Met een platte kop van zo'centimeter breed.... Kan ik daar ongestraft mee gaan solderen?
dre

Bericht door dre »

Dat gaat prima lukken!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Moeten de kabels van de voeding niet getwist/gedraaid worden?
ReneN

Bericht door ReneN »

Overzicht Hypex.jpg
Dit is de stand van zaken van nu. Ik moest even kijken hoe ik het plaatje ook al weer kon uploaden, stond een beetje onderaan zeg maar :-k . Dus ja, die voedingskabels heb ik getwist... Zie de blauwe en bruine kabel die aan de onderkant van de kast loopt. Op de foto dan.... De interlink komt hierna aan de beurt....
ReneN

Bericht door ReneN »

Dank je Dre, stelt mij gerust :? .

Wat trouwens heel erg vervelend is, is het feit dat de rechter bas unit nu bijna niets laten horen. Hoogst waarschijnlijk is er met het losklikken en weer erop drukken van de connectortjes op de printplaat wat schade ontstaan aan die printplaat.... :( . Ik zou niet weten wat er anders mee zou kunnen zijn.

Toen ik het constateerde heb ik allerlei dingen zitten wisselen, zoals de interlink, luidsprekersnoeren en heb ik zelfs de versterker voor het mid en hoog alleen op de Hypex aangesloten. Met als resultaat dat alleen bij het wisselen van de luidsprekerbekabeling de "klacht" meeverhuisde naar de andere kant. Is mijn conclusie dan juist dat het aan de versterker ligt?
ReneN

Bericht door ReneN »

Het laatste jaar heb ik hier weinig gepost, maar wil jullie tóch op de hoogte brengen van de lange zoektocht van de afgelopen anderhalf jaar. Hier begon het mee, in 2017):

Er heeft zich het één en ander voorgedaan de laatste maand. Het heeft niet direct met de Open Baffles te maken maar eigenlijk ook wel. Natuurlijk wel.... Leon Huijgen had in december twee weken vakantie en daarmee tijd voor wat luisterbezoeken bij hem. Nu was ik daar al twee keer eerder geweest en het leek mij leuk de vorderingen van hem te horen. Echter, dáár gaat het nu even niet over, maar wel over de twee andere bezoekers die hij ook had uitgenodigd. Dat waren twee audiovrienden uit Antwerpen en die draaien ook met open baffles. Met name Tony de Lobelle was behoorlijk bezig geweest met het optimaliseren van zijn OB’s en gaf mij de tip om eens een Omnes DBC-12 aan te schaffen. Die kosten relatief weinig en was daarom het experiment zeker wel waard. Daarbij mailde hij mij meteen een Marktplaats advertentie en zo werd de Omnes mij als het ware in de schoot geworpen.

Plaatje erbij, ergens van internet geplukt:

Afbeelding

Hoe zag het eruit vóórdat de Omnes er was? Ik speelde tussen de voor en eindversterkers met een DBX 223XS electronisch wisselfilter. Daarvóór zat er een aftakking door middel van een Y-verloopsnoer: daarbij ging de ene kant naar de UL40 die de breedbander aanstuurt. Voordat het signaal de UL40 in ging werd dit door een high pass filter (150 Hz) gefilterd. De andere kant ging naar de DBX, waarmee ik (heel grof) kon sturen wat er aan laag door kon gaan, en wisselde daar ook op 150 Hz. Daarbij kon ik het laag opkrikken met max 6 dB, wat ik dan ook deed. Vanaf de DBX werd de Hypex voor het laag aangestuurd.

Ik had, voordat ik het high pass filter gebruikte, de DBX ook voor de breedbander gebruikt maar dat was geen succes. Er ging teveel kwaliteit van het signaal verloren.

Dus de tip van Tony, de Omnes. Dat is een Digital Bass Controller en daar staat DBC dus voor. Een beetje hetzelfde principe als de DBX, alleen véél nauwkeuriger. De steilheid van het filter kan aangepast worden, uiteraard de wisselfrequentie (met mooie kleine stapjes), welke met stapjes tot +3 dB getilt kan worden en het geheel kan dat ook nog eens met +6 dB. Daarnaast kan ook de fase en een vertragingsfactor ingesteld worden.

Ik had eerst via het Y-verloopje de Omnes aangesloten en bij de UL40 zat het high pass filter er nog tussen. Maar door vragen mijnerzijds en de antwoorden van Tony werd het filter er eerst tussenuit gehaald, zodat de breedbander gewoon naar beneden doorloopt. Tony gaf aan, dat deze vanzelf snel af zal afvallen. Het laag kreeg ik er echter niet door op nivo, wat niet zo gek is met een open baffle, vanwege de akoestische terugkoppeling. Ik heb trouwens wel het idee om er weer eens wat “vleugels” aan te maken, eerst met karton of zo, om het laag eerst zo wat te tillen en daarna met de Omnes de fijnafstemming te doen.

Toen gaf Tony aan om het als volgt te doen: op de Omnes zit de mogelijkheid om deze ook met een hoog ingangssignaal aan te sturen, door middel van het doorlussen van de luidsprekeruitgangen naar de Omnes. Ik begreep dat eerst niet goed: ik vond het zó gek en tegenstrijdig om het volledige signaal eerst via de UL40 te laten lopen en daarna bij de luidsprekeruitgangen af te takken naar de Omnes. Bovendien is het laag niet het sterkste punt van een buizenversterker....

Maar goed, dat laatste heb ik toch maar gedaan en ik viel wel (bijna) van de stoel: véél evenwichtiger, meer body in dat lage middengebied en daardoor werd het totale geluidsbeeld óók nog eens een stuk rustiger. Daarnaast komt de breedbander veel meer tot leven, hoewel dat mid/laag eerst wel wat overdreven aanwezig was. Ik wisselde in eerste instantie ook veel te hoog maar zit nu op 120 Hz, waarbij dat lage midden aardig in balans is met de rest. Ik ga daar nog wel verder mee tunen. Eerst werd ik overdonderd door wat er gebeurde, maar doordat de Omnes in zulke kleine stapjes is in te stellen, kan er heel nauwkeurig getuned worden. En steeds meer terug……
ReneN

Bericht door ReneN »

In begin dit jaar:

Even een update..... Ik ben de hele andere kant op gegaan. Iemand (...ahum) had me erop gewezen dat het laag nogal gecomprimeerd klonk. Ik heb daarop op de Omnes een wat "mildere" instelling opgeslagen en daardoor klonk het al wat beter. En volledig anders klonk het toen ik in de plaats van de Dipole15 een set JBL's E130 plaatste. Totaal geen laag (met een Fs van 40Hz ook niet zo vreemd) en geen druk meer. Vleugels aan de Open Baffle gemaakt en dat hielp al wel wat, maar ik wilde natuurlijk ook wel wat beneden die 40 horen (of daarboven, want door onder andere de akoestische kortsluiting zal die ook niet gehaald zijn......).

De Dipole15 is geen optie meer. Prachtige units, maar niet voor hoe ik ze wil gebruiken. Met de JBL hoor ik wel een forse toename in dynamiek en live-heid B). Maar ik ben nu weer wat verder. Ik heb 15" fieldcoils gekocht, maar ben er nog niet met mezelf over uit wat ik zal doen: of nieuwe Open Baffles maken óf de huidige gaan verbouwen. Maar dan moet er nogal wat gebeuren, de hele voorplaat moet er dan af en een ander erop, met nog meer dikte, want de fieldcoils zijn veel dikker aan de achterkant en zou ik een stuk uiit de achterkant van de staander moeten zagen. Allemaal niet écht handig, maar ik ben wél gehecht geraakt aan de vorm van mijn huidige Open Baffle. Dus vandaar mijn twijfels.

Omdat dat denken bij mij altijd wel even duurt wil ik tóch lekker plaatjes kunnen draaien. En heb ik filteronderdelen besteld, op de specs van de AER en de JBL, voor tijdelijk dus niet de wereld aan geld. Ondertussen heb ik de Hypex en de Omnes er tussenuit gesloopt en heb ik vanmiddag het filter geïnstalleerd, want alles liep daarvoor "gewoon" door naar boven en beneden. De JBL tot 2K geloof ik en de AER tot iets van 40Hz. Maar nu, met het filter, draai ik volledig passief. Eerste order filter en ik wissel rond de 250Hz. Het filter moet effe inspelen, maar wat ik nu hoor is héél veelbelovend. Een héél ander geluid, maar live, en het pakt me. Heb ik de fieldcoil nog wel nodig....? Ik verwacht dat het daarmee nog véél mooier kan gaan worden....
Laatst gewijzigd door ReneN op za 24 nov 2018, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ReneN

Bericht door ReneN »

En dit:

Marcel had mij laatst een link gestuurd, over Open Baffles die op een luisterdag van het Zelfbouwforum in Beesterzwaag te horen waren geweest. Ik kan het topic niet meer vinden, maar het ging er over dat de bassist eerst niet te horen was. Er werden op een moment twee plaatjes MDF of zo van ongelijke grootte aan weerszijden aan de voorkant van de OB's geplaatst, en zelfs zo dat ze ook deels het gat van de units bedekten. En toen knalde de bas je om de oren.

Nu hebben we het er ook al een paar keer over gehad en heb ik in het weekend twee plaatjes gepakt die ik nog had staan. Die waren over van een bestelling voor de vleugels, die al aan de achterkant zitten. Gewoon los ervoor gezet:

Afbeelding

En jazeker, sowieso veel meer detail dan zónder die platen, en het is wat meer in balans, van hoog naar laag. Nóg meer dynamiek ook. Ik denk, dat ik maar hele grote Open Baffles ga maken, wat Cock ook al eerder gezegd had trouwens. Hoe groter de baffle, hoe minder akoestische kortsluiting. Duidelijk natuurlijk, maar wel goed om het ook eens zelf zo duidelijk te horen.

Het effect is veel groter dan met de vleugels aan de achterkant. Dus ik ga ze minimaal 100x100cm. maken of zo. Dit alles ter voorbereiding van mijn nieuw te bouwen OB's dus, met de fieldcoil 15" laagunits.....

En o, wat is dít al genieten.....

Dit was trouwens die luisterdag in Beesterzwaag, ik heb hem gevonden.....:

Afbeelding
ReneN

Bericht door ReneN »

En weer een paar maanden later:

Zo ziet het er nu uit, in de testfase, want nog niet spelend....

Afbeelding

Afbeelding

Wel érg groot: 122 hoog en onderaan 100 breed....
ReneN

Bericht door ReneN »

De labvoeding die ik voor de fieldcoils gekocht heb is defect, de motor bleek door het weinige gebruik heel (of gewoon te) zwaar te lopen. Na een uurtje even boven geweest te zijn en de fieldcoils door te laten spelen (inspelen....) bleek het bij terugkomst beneden heel erg stil te zijn. Het rook branderig en er leek wat doorgebrand. Ik heb toen de Dynaco A25 luidsprekers naar beneden gehaald om toch muziek te kunnen luisteren. En die doen het erg goed, hoewel geen vergelijk mogelijk natuurlijk.

Ik kon uiteindelijk toch nog een andere labvoeding lenen en kan ik weer spelen. En de fieldcoils in ieder geval uren laten maken, opdat ze maar ingespeeld raken. En vanavond mijn eigen kapotte labvoeding naar de verkoper gebracht, die gaat ze op korte termijn maken..... Dat was weer een rondje Nederland, je moet er wat voor over hebben.....
ReneN

Bericht door ReneN »

En even een "tussendoortje":

Bizar hè, ik zit al maanden met de Dynaco's te spelen, maar kon daar toch niet de lol uit halen die ik met de "grote" set beleefde. En had ik dus ook geen zin om weer eens een LP op te zetten. Ik was door allerlei aanpassingen en interne verhuizingen in huis eigenlijk De Lamp vergeten. En ik zag hem maandag staan en heb ik hem weer in gebruik genomen. En guess what.... De beleving is er weer en de plaatjes gaan weer op de Garrard. Suggestie :roll: ? Kan mij het schelen :wink:
ReneN

Bericht door ReneN »

Maanden geleden had ik de Silvercore Autoformers binnengekregen. Autoformers zijn een soort van trafo's met verschillende aftakkingen, waardoor het mogelijk is om in stapjes van 2Db (van -2 tot -8Db) de gevoeligheid van speakers terug te brengen. Mijn breedbanders zijn zo'n 7Db gevoeliger dan de laagunits en is dit een prachtige oplossing om die weer in evenwicht te brengen. Dit is een kwalitatief veel betere oplossing dan een L-Pad bijvoorbeeld, die hetzelfde doet.

Alleen wilde ik de Autoformers hebben die tot 250Hz doorlopen en ze hadden mij de versie tot 500Hz gestuurd. Na wéér meer dan een maand wachten had ik nu een paar weken geleden de goede ontvangen.

Dus aangesloten, maar het klonk helemaal niet zoals ik verwachtte dat ze zouden moeten klinken. Ik had al eerder een versie van Reinout van het Zelfbouwaudio-forum geleend (die ik helaas al weer veel eerder had moeten inleveren, maar ik was heel blij dat ik de mogelijkheid had ze te mogen proberen) en die klonken toen toch heel anders. Dus had ik er na drie weken helemaal genoeg van. En bleek, na wat email-verkeer, ik ze net even verkeerd-om had aangesloten. En ja hoor..... "We zijn er weer" O:) , heerlijk....

Dus nu kan ik wat gaan "spelen" met -6 of -8Db afvlakking, en/of het voltage van de Fieldcoil laagunits, waarmee er meteen wel hele andere parameters aan de haal (kunnen) gaan. Maar dat wordt een kwestie van proberen....
Shadow

Bericht door Shadow »

6 7 lappen text in 20 minuten :think:

:beer: bij mij smaakt ie ook hoor :beer:
ReneN

Bericht door ReneN »

En tenslotte deze nog:

Het begint aardig op stoom te komen. En wát een dynamiek in het laag zeg. En dat gaat nóg beter worden, na het fijntunen door middel van een veel betere condensator en spoel voor het filter. En dan ergens in het voorjaar gaat de baffle zélf aangepakt worden. Dat moet met veel gewicht een prachtige basis worden, waar de units zich heel goed tegen kunnen afzetten. Met medewerking van wat draadeinden naar de muren toe, als extra steunpunten..... Maar het is eindelijk weer goed beluisterbaar O:) O:) O:)

----------------------

Waarom ik dit alsnog hier deel met jullie? Omdat ik de zoektocht wil laten zien die ik de afgelopen tijd heb gemaakt. En hier ook adviezen heb gehad waar ik wel of niet wat mee gedaan heb, alleen de dingen waarvan ik vond dat ze de juiste waren. Ik, als niet-techneut en niet-zelfbouwer dan hè. Maar voor mezelf als logisch vond, wat ik ook doe binnen de fotografie, mijn andere hobby.

En dan terug komend op gedachten die ik had, en tegen adviezen van anderen in ging (Leonidas bijvoorbeeld), die aangaven dat passief een mooier resultaat geeft dan actief. Kán geven dan, maar ik ben wél helemaal van "less is more" geworden, en daar past actief zéker niet meer in..... En nu kom ik op een punt dat ik heel dicht bij het ultieme, mijn ultieme set zit. Gezien alle beperkingen dan, qua budget, technische en ruimtelijke (on)mogelijkheden. Klaar zijn we nooit, maar na de bouw van mijn nieuwe baffles komend voorjaar moet ik toch wel een heel eind op weg zijn.

Ik hou jullie wat vaker op de hoogte :dank:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”