"Bill" verder afbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Dat kan nooit de oorzaak zijn. Ten eerste is het geen kortgesloten wikkeling omdat het hele blikpakket geleidend is, en dan nog staat dat plaatje evenwijdig aan de lijnen van het magneetveld en niet haaks er op zodat er hoegenaamd geen stroom geïnduceerd wordt.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Pappaleo schrijft
Mijn antwoord aan Papaleo
Ik wist ook niet dat al die AE trafo zo heet worden , 83 graden aan de buitenkant gemeten is wel erg veel
Die lak op de wikkeldraad kan wel erg veel meer als de schellak hebben van vroeger
Ik meen dat nu zelfs tot 175 graden graden toelaatbaar is
wat zegt AE daar zelf van ????
Dan nog even over die kortsluitwikkeling PappaLeo
Het blikpakket is Mu metaal (Trafoblik )
De boutjes en die verbinding strippen zijn niet van van Mu metaal , Als dus die verbinding strippen contact maken met de bouten heb je wel een kortsluit wikkeling
Niet op een ideale plaats ,dat is juist
Zat die wikkeling echter wel op een ideale plaats in het magnetisch veld , Dan zou die trafo uitbranden.
Ik kon op de eerdere foto,s niet de isolatie ringen zienDat kan nooit de oorzaak zijn. Ten eerste is het geen kortgesloten wikkeling omdat het hele blikpakket geleidend is, en dan nog staat dat plaatje evenwijdig aan de lijnen van het magneetveld en niet haaks er op zodat er hoegenaamd geen stroom geïnduceerd wordt.
Mijn antwoord aan Papaleo
Ik wist ook niet dat al die AE trafo zo heet worden , 83 graden aan de buitenkant gemeten is wel erg veel
Die lak op de wikkeldraad kan wel erg veel meer als de schellak hebben van vroeger
Ik meen dat nu zelfs tot 175 graden graden toelaatbaar is
wat zegt AE daar zelf van ????
Dan nog even over die kortsluitwikkeling PappaLeo
Het blikpakket is Mu metaal (Trafoblik )
De boutjes en die verbinding strippen zijn niet van van Mu metaal , Als dus die verbinding strippen contact maken met de bouten heb je wel een kortsluit wikkeling
Niet op een ideale plaats ,dat is juist
Zat die wikkeling echter wel op een ideale plaats in het magnetisch veld , Dan zou die trafo uitbranden.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Het mag dan mumetaal zijn, maar het geleidt wel. Dus de bouten en plaatjes vormen niet een aparte stroomkring. De kring wordt op vrijwel alle punten diagonaal kortgesloten dus het geheel zal zich niet gedragen als een wikkeling.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik wil verder geen Forum verzieker zijn
Die ringetjes zitten er niet vor Jan*** tussen
En ze zitten er bij ELKE Trafo tussen
Diagonaal of niet of ik gelijk heb of niet dit zal me worst zijn
Maar vind het wel een leuke test om te doen
En ik ga bij een trafo die ringen er tussen uit laten en met een M Ampère meter de stroom primair meten
Met en zonder die ringetjes en zal het hier onder vermelden
Die ringetjes zitten er niet vor Jan*** tussen
En ze zitten er bij ELKE Trafo tussen
Diagonaal of niet of ik gelijk heb of niet dit zal me worst zijn
Maar vind het wel een leuke test om te doen
En ik ga bij een trafo die ringen er tussen uit laten en met een M Ampère meter de stroom primair meten
Met en zonder die ringetjes en zal het hier onder vermelden
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: "Bill" verder afbouwen.
Mooi,
en probeer het dan gelijk eens met, en zonder isolatiekousjes op de boutjes.
Paul.
en probeer het dan gelijk eens met, en zonder isolatiekousjes op de boutjes.
Paul.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Je ziet vaak dat mensen buizen veel te dicht bij elkaar plaatsen of te dicht bij trafo's. Een buis die bijna 2A verstookt is dus een kachel en warmt de omgeving lekker op.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik had beter mn klep kunnen houden
Nu ook eigenlijk
Maar zo zit ik niet in elkaar
Pappaleo je hebt dus gelijk
ik heb om eerlijk te zijn 2 keer de meting herhaald en ik meet geen (grote) verschil
Ook met isolatie buis om de schroefdraad geen verschil
waar die ringen dan wel voor zijn ?????
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: "Bill" verder afbouwen.
Hoi Bert,
Bedankt voor de moeite van het meten aan de trafo.
Zo kan de rest van het forum zich de moeite besparen om zelf dit soort metingen te doen.
We kunnen in de toekomst voor deze vragen bij jou terecht.
Groeten,
Paul.
Bedankt voor de moeite van het meten aan de trafo.
Zo kan de rest van het forum zich de moeite besparen om zelf dit soort metingen te doen.
We kunnen in de toekomst voor deze vragen bij jou terecht.
Groeten,
Paul.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Klopt. Leo dat ben ikBert61 schreef:Ok in iedergeval weet ik nu dat je Paul heet en geen leo
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ach ja,
oude mannen onder elkaar.
Maar we dwalen af, als we maar niet verdwalen.
oude mannen onder elkaar.
Maar we dwalen af, als we maar niet verdwalen.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Misschien als een soort klemveer om spanning op de lamellen te houden tegen rammelen.Bert61 schreef:waar die ringen dan wel voor zijn ?????
Re: "Bill" verder afbouwen.
Of 't verlies oplevert of niet hangt af van waar de metalen strip tussen de bouten zit.Op deze manier zijn er magnetische lijnen door een kortsluitlus omsloten.Nml die dat buiten de bouten om naar de zijbenen gaan.Is maar weinig, zal niet veel uitmaken, maar alle beetjes helpen.De andere kant uit dan er kruisen geen magneetlijnen de kortsluitlus, doet niks.
Anne
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Vind ik wel als een plausibele verklaring klinken..richard schreef:Misschien als een soort klemveer om spanning op de lamellen te houden tegen rammelen.Bert61 schreef:waar die ringen dan wel voor zijn ?????
Re: "Bill" verder afbouwen.
Heeft iemand AE wel eens over dit Heet worden van hun trafo,s gesproken.
Of beter schriftelijk gevraagd
Er zal wel een Normblad zijn over de toelaatbare temperatuur
die kunstofringen worden ook zachter als ze heet (80 - 100 Graden ??) worden
En dan zit heel de boel los.
Of beter schriftelijk gevraagd
Er zal wel een Normblad zijn over de toelaatbare temperatuur
die kunstofringen worden ook zachter als ze heet (80 - 100 Graden ??) worden
En dan zit heel de boel los.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Om weer met leuk project bezig te zijn ga ik de Bill ombouwen naar twee monoblokken.
Ik heb nog gedacht om de 300SE monoblokken te bouwen van Triode Dick maar dat werd toch een behoorlijk kosten plaatje. Dus toch maar voor de ombouw van de Bill gekozen.
IK blijf per monoblok het schema van de Bill aanhouden dus incl. de volume regeling met de 6SN7.
Het mooiste is om de beide volume regelingen via 1 afstandbediening te bedienen maar ben nog aan het zoeken naar zo iets.
Bij AE kon ik de tweede "Bill" trafo heel voordelig kopen.
Met het gebruik van twee de zelfde voedingstrafo's hoop ik ook qua warmte wat beter uit te komen. Ook het gebruik van KT120 buizen zal nu geen probleem op leveren omdat ik nu voor elke buis een 4A tap op de trafo heb.
Ik ga ze bouwen met gebruik van de aluminium behuizingen van AE.
IK heb ook wat nieuwe weerstanden gekocht van Kiwame en Takman.
Ik ga nu eerst beginnen met de opstelling en daarna met het boorwerk.
Kon het niet nalaten om de KT120 buizen even te wisselen met de KT88 buizen in de Bill, ben gelijk nog meer gemotiveerd om de monoblokken te gaan bouwen.
Ik hoor het laag nu niet enkel meer maar voel het nu ook
-Ruud-
Ik heb nog gedacht om de 300SE monoblokken te bouwen van Triode Dick maar dat werd toch een behoorlijk kosten plaatje. Dus toch maar voor de ombouw van de Bill gekozen.
IK blijf per monoblok het schema van de Bill aanhouden dus incl. de volume regeling met de 6SN7.
Het mooiste is om de beide volume regelingen via 1 afstandbediening te bedienen maar ben nog aan het zoeken naar zo iets.
Bij AE kon ik de tweede "Bill" trafo heel voordelig kopen.
Met het gebruik van twee de zelfde voedingstrafo's hoop ik ook qua warmte wat beter uit te komen. Ook het gebruik van KT120 buizen zal nu geen probleem op leveren omdat ik nu voor elke buis een 4A tap op de trafo heb.
Ik ga ze bouwen met gebruik van de aluminium behuizingen van AE.
IK heb ook wat nieuwe weerstanden gekocht van Kiwame en Takman.
Ik ga nu eerst beginnen met de opstelling en daarna met het boorwerk.
Kon het niet nalaten om de KT120 buizen even te wisselen met de KT88 buizen in de Bill, ben gelijk nog meer gemotiveerd om de monoblokken te gaan bouwen.
Ik hoor het laag nu niet enkel meer maar voel het nu ook
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Je laat er geen gras over groeten Ruud
KT120's al in Bill gehad dus? Ik ga het volgens, succes!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Jazeker, heb toendertijd contact gehad, tot 115degC geen probleem volgens hun. Kan zijn, maar dat staat bij mij thuis niet onbeheerd aan....Bert61 schreef:Heeft iemand AE wel eens over dit Heet worden van hun trafo,s gesproken.
Of beter schriftelijk gevraagd
Er zal wel een Normblad zijn over de toelaatbare temperatuur![]()
die kunstofringen worden ook zachter als ze heet (80 - 100 Graden ??) worden
En dan zit heel de boel los.
Re: "Bill" verder afbouwen.
!! 115 graden daar moet een rooster over
Super alweer met een nieuwe Bill
ik blijf het volgen
ik doe nog wat voort met wat ouwe troep
succes
Super alweer met een nieuwe Bill
ik blijf het volgen
ik doe nog wat voort met wat ouwe troep
succes
Re: "Bill" verder afbouwen.
Anne, even een vraagje tussendoor.Ah!buis schreef:Of 't verlies oplevert of niet hangt af van waar de metalen strip tussen de bouten zit.Op deze manier zijn er magnetische lijnen door een kortsluitlus omsloten.Nml die dat buiten de bouten om naar de zijbenen gaan.Is maar weinig, zal niet veel uitmaken, maar alle beetjes helpen.De andere kant uit dan er kruisen geen magneetlijnen dekortsluitlus, doet niks.
Anne
Geldt dat alleen voor ijzer of ook voor andere (nonferro)metalen?
Aad
Re: "Bill" verder afbouwen.
Aha, je hoopt er met koper schroeven vanaf te zijnAaad schreef:Anne, even een vraagje tussendoor.
Geldt dat alleen voor ijzer of ook voor andere (nonferro)metalen?
Aad
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Duidelijk, schroeven dus isoleren.Ah!buis schreef:Aha, je hoopt er met koper schroeven vanaf te zijnAaad schreef:Anne, even een vraagje tussendoor.
Geldt dat alleen voor ijzer of ook voor andere (nonferro)metalen?
Aad.Helpt niks, gaat om een kortsluit wikkeling, zolang er stroom door kan geeft 't verlies.
Anne
Aad
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Nee, want omdat het in geleidend materiaal (het tafoblik) is geschroefd vormt het helemaal geen wikkeling.
Tenzij je moeite gaat doen om de 'wikkeling' te isoleren van het trafoblik, maar waarom zou je?
Tenzij je moeite gaat doen om de 'wikkeling' te isoleren van het trafoblik, maar waarom zou je?
