"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Zit er tussen Bert.
Bijlagen
DSCN6092.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pappaleo »

Dat kan nooit de oorzaak zijn. Ten eerste is het geen kortgesloten wikkeling omdat het hele blikpakket geleidend is, en dan nog staat dat plaatje evenwijdig aan de lijnen van het magneetveld en niet haaks er op zodat er hoegenaamd geen stroom geïnduceerd wordt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Klopt. Daarbij hebben ze het allemaal, het is niet exemplarisch.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

Pappaleo schrijft
Dat kan nooit de oorzaak zijn. Ten eerste is het geen kortgesloten wikkeling omdat het hele blikpakket geleidend is, en dan nog staat dat plaatje evenwijdig aan de lijnen van het magneetveld en niet haaks er op zodat er hoegenaamd geen stroom geïnduceerd wordt.
Ik kon op de eerdere foto,s niet de isolatie ringen zien

Mijn antwoord aan Papaleo

Ik wist ook niet dat al die AE trafo zo heet worden , 83 graden aan de buitenkant gemeten is wel erg veel
Die lak op de wikkeldraad kan wel erg veel meer als de schellak hebben van vroeger
Ik meen dat nu zelfs tot 175 graden graden toelaatbaar is
wat zegt AE daar zelf van ????

Dan nog even over die kortsluitwikkeling PappaLeo
Het blikpakket is Mu metaal (Trafoblik )
De boutjes en die verbinding strippen zijn niet van van Mu metaal , Als dus die verbinding strippen contact maken met de bouten heb je wel een kortsluit wikkeling
Niet op een ideale plaats ,dat is juist
Zat die wikkeling echter wel op een ideale plaats in het magnetisch veld , Dan zou die trafo uitbranden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pappaleo »

Het mag dan mumetaal zijn, maar het geleidt wel. Dus de bouten en plaatjes vormen niet een aparte stroomkring. De kring wordt op vrijwel alle punten diagonaal kortgesloten dus het geheel zal zich niet gedragen als een wikkeling.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

Ik wil verder geen Forum verzieker zijn
Die ringetjes zitten er niet vor Jan*** tussen
En ze zitten er bij ELKE Trafo tussen
Diagonaal of niet of ik gelijk heb of niet dit zal me worst zijn
Maar vind het wel een leuke test om te doen
En ik ga bij een trafo die ringen er tussen uit laten en met een M Ampère meter de stroom primair meten
Met en zonder die ringetjes en zal het hier onder vermelden
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pvanlingen »

Mooi,

en probeer het dan gelijk eens met, en zonder isolatiekousjes op de boutjes.

Paul.
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pipootje »

Je ziet vaak dat mensen buizen veel te dicht bij elkaar plaatsen of te dicht bij trafo's. Een buis die bijna 2A verstookt is dus een kachel en warmt de omgeving lekker op.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

:oops:
Ik had beter mn klep kunnen houden
Nu ook eigenlijk :roll: en het kunnen laten voor wat het is
Maar zo zit ik niet in elkaar
Pappaleo je hebt dus gelijk
ik heb om eerlijk te zijn 2 keer de meting herhaald en ik meet geen (grote) verschil
Ook met isolatie buis om de schroefdraad geen verschil
waar die ringen dan wel voor zijn ?????
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pvanlingen »

Hoi Bert,

Bedankt voor de moeite van het meten aan de trafo.
Zo kan de rest van het forum zich de moeite besparen om zelf dit soort metingen te doen.
We kunnen in de toekomst voor deze vragen bij jou terecht. :lol: :lol: :lol:

Groeten,
Paul.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

Ok in iedergeval weet ik nu dat je Paul heet en geen leo :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pappaleo »

Bert61 schreef:
Ok in iedergeval weet ik nu dat je Paul heet en geen leo :lol:
Klopt. Leo dat ben ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pvanlingen »

Ach ja,
oude mannen onder elkaar.
Maar we dwalen af, als we maar niet verdwalen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door richard »

Bert61 schreef:
waar die ringen dan wel voor zijn ?????
Misschien als een soort klemveer om spanning op de lamellen te houden tegen rammelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Of 't verlies oplevert of niet hangt af van waar de metalen strip tussen de bouten zit.
tr.jpg
Op deze manier zijn er magnetische lijnen door een kortsluitlus omsloten.Nml die dat buiten de bouten om naar de zijbenen gaan.Is maar weinig, zal niet veel uitmaken, maar alle beetjes helpen.
tra.jpg
De andere kant uit dan er kruisen geen magneetlijnen de kortsluitlus, doet niks.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

richard schreef:
Bert61 schreef:
waar die ringen dan wel voor zijn ?????
Misschien als een soort klemveer om spanning op de lamellen te houden tegen rammelen.
Vind ik wel als een plausibele verklaring klinken..
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

Heeft iemand AE wel eens over dit Heet worden van hun trafo,s gesproken.
Of beter schriftelijk gevraagd
Er zal wel een Normblad zijn over de toelaatbare temperatuur :think:
die kunstofringen worden ook zachter als ze heet (80 - 100 Graden ??) worden
En dan zit heel de boel los.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Om weer met leuk project bezig te zijn ga ik de Bill ombouwen naar twee monoblokken.
Ik heb nog gedacht om de 300SE monoblokken te bouwen van Triode Dick maar dat werd toch een behoorlijk kosten plaatje. Dus toch maar voor de ombouw van de Bill gekozen.
IK blijf per monoblok het schema van de Bill aanhouden dus incl. de volume regeling met de 6SN7.
Het mooiste is om de beide volume regelingen via 1 afstandbediening te bedienen maar ben nog aan het zoeken naar zo iets.
Bij AE kon ik de tweede "Bill" trafo heel voordelig kopen.
Met het gebruik van twee de zelfde voedingstrafo's hoop ik ook qua warmte wat beter uit te komen. Ook het gebruik van KT120 buizen zal nu geen probleem op leveren omdat ik nu voor elke buis een 4A tap op de trafo heb.
Ik ga ze bouwen met gebruik van de aluminium behuizingen van AE.
IK heb ook wat nieuwe weerstanden gekocht van Kiwame en Takman.
Ik ga nu eerst beginnen met de opstelling en daarna met het boorwerk.

Kon het niet nalaten om de KT120 buizen even te wisselen met de KT88 buizen in de Bill, ben gelijk nog meer gemotiveerd om de monoblokken te gaan bouwen. :D
Ik hoor het laag nu niet enkel meer maar voel het nu ook :wink:

-Ruud-
Bijlagen
DSCN6094.JPG
DSCN6096.JPG
DSCN6097.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Je laat er geen gras over groeten Ruud :goedzo: KT120's al in Bill gehad dus? Ik ga het volgens, succes!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Bert61 schreef:
Heeft iemand AE wel eens over dit Heet worden van hun trafo,s gesproken.
Of beter schriftelijk gevraagd
Er zal wel een Normblad zijn over de toelaatbare temperatuur :think:
die kunstofringen worden ook zachter als ze heet (80 - 100 Graden ??) worden
En dan zit heel de boel los.
Jazeker, heb toendertijd contact gehad, tot 115degC geen probleem volgens hun. Kan zijn, maar dat staat bij mij thuis niet onbeheerd aan....
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

!! 115 graden daar moet een rooster over
Super alweer met een nieuwe Bill
ik blijf het volgen
ik doe nog wat voort met wat ouwe troep
succes
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
Of 't verlies oplevert of niet hangt af van waar de metalen strip tussen de bouten zit.
tr.jpg
Op deze manier zijn er magnetische lijnen door een kortsluitlus omsloten.Nml die dat buiten de bouten om naar de zijbenen gaan.Is maar weinig, zal niet veel uitmaken, maar alle beetjes helpen.
tra.jpg
De andere kant uit dan er kruisen geen magneetlijnen de kortsluitlus, doet niks.
Anne
Anne, even een vraagje tussendoor.
Geldt dat alleen voor ijzer of ook voor andere (nonferro)metalen?

Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Aaad schreef:
Anne, even een vraagje tussendoor.
Geldt dat alleen voor ijzer of ook voor andere (nonferro)metalen?

Aad
Aha, je hoopt er met koper schroeven vanaf te zijn [-o< .Helpt niks, gaat om een kortsluit wikkeling, zolang er stroom door kan geeft 't verlies.
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
Aaad schreef:
Anne, even een vraagje tussendoor.
Geldt dat alleen voor ijzer of ook voor andere (nonferro)metalen?

Aad
Aha, je hoopt er met koper schroeven vanaf te zijn [-o< .Helpt niks, gaat om een kortsluit wikkeling, zolang er stroom door kan geeft 't verlies.
Anne
Duidelijk, schroeven dus isoleren.

Aad
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door pappaleo »

Nee, want omdat het in geleidend materiaal (het tafoblik) is geschroefd vormt het helemaal geen wikkeling.
Tenzij je moeite gaat doen om de 'wikkeling' te isoleren van het trafoblik, maar waarom zou je?
Plaats reactie