Fetzilla 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Thanks regenpak

Tussen kerstontbijt en rest van de familie dingen de dim bulb test uitgevoerd. De lamp brand eerst op volle sterkte en heel snel dimt deze naar halve sterkte ofzo

Geslaagde test lijkt me :yeah:

PS op beide kanalen brand het rode ledje als hij aan staat, de groene niet. ik kan even niet vinden of dit hoort of wat dit betekent.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Het afregelen moet toch zonder bulb tester gebeuren .
Heb je al getest zonder de tester ?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

meanman64 schreef: zo 24 dec 2023, 10:08
Voor de bias : rode probe op tp1 en zwarte probe op tp2 en bias afregelen op 37mV .
Offset meet je aan de luidspreker uitgang en als je de offset niet geregeld krijgt heb je voor P2 niet de 500 Ohm trimmer geplaatst .
Als je wil check ik het nog even bij een Fetzilla van mij .
and adjust the quiescent to 370mA (P1)
Bias: handleiding zegt 370mA, jij zegt 37mV?
Ben van jou waarde uitgegaan en ingesteld op 37mV

the voltage across the bootstrap resistor R12 to 24-26
Ingesteld op 25V

then finally the offset to 0mV +/-10mV (P2).
Dicht tegen de 0mV aan, ruim onder die 10.

Dus het lijkt gelukt! :D

Ik wacht even de reactie af over de P1 waarde voor ik er speakers aan hang
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Hier een berichtje van Hugh Dean zelf na een vraagje van iemand op diyaudio .
3 I measure the bias current across the 0.1R source resistors. I set 40mV, which corresponds exactly to 400mA. You'd find it's rock steady and quite non-critical to set. The use of three diodes in a string and a much reduced rheostat (read 'pot') all in series makes this adjustment a doddle.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Aha, dat is dus niet over tp1 en tp2, maar over die weestanden op zichzelf. van TP1 naar TP2 verdubbelt dit.
bijna exact dezelfde vragen van jou over bias afstellen die ik daar terug. fijn dat ik niet de enige ben die daar zoekend in was :)
That is equivalent to 80mVdc from TP1 to TP2 where there are two source resistors in series. 80mVdc arrives at the same 400mA of
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Van 37mV tot 40mV over de eerste source weerstand .
Zal direct eens meten aan mijn Fetzilla .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Net gemeten aan mijn laatst gebouwde Fetzilla , bias geregeld op 44mV over R18 weerstand .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Bedankt
Vergelijkbaar hier.

Terminals en volume pot aangesloten, paar losse drivertjes er aan gehangen, en een mp3 speler als bron.

Een rommeltje aan kabels, maar er komt muziek uit:) maar ook komt er een constante brom met lage frequentie uit de speakers, klinkt als een ground loop. Eens nagaan hoe ik dat kan verhelpen

PS ac-aanvoerdraden zijn al getwist
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Als je de behuizing aarde hebt aangesloten en je hebt brom knip dan de weerstand R26 aan 1 kant
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

de r26 weerstand loskoppelen maakte geen verschil

de 2 gepinde posts over brommende/zoemende versterkers eens doorgenomen.

wat nog het meest leek te helpen was afgeschermde kabels gebruiken (oude tulp stekker kabels, prima kabel, geen dropvetertje) voor het signaalpad van cinch, naar volume pot, naar versterker. Een lichte brom zit er nog wel, maar veel minder hoorbaar. De transformator zelf bromt ook heel licht.. die van mn knuisje versterker komt ook iets van geluid vanaf maar wel minder.

de chassis aansluitingen van de versterker heb ik aan de aarde van de stekker gekoppeld. Alles staat nog op een plankje en er is dus nog geen metalen kast.

hopelijk krijg ik de speakers helemaal stil
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Wat ik tegenwoordig altijd doe is rubberen voetjes onder de trafo steken .
Heb ondertussen al vier Fetzilla's gebouwd en geen enkele heeft een brom of buzz .
Heb je ook geprobeerd met een ground aansluiting los te maken van een van de ingangsbussen ?
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Regenpak »

grimoire schreef: ma 25 dec 2023, 10:37
De lamp brand eerst op volle sterkte en heel snel dimt deze naar halve sterkte ofzo
Dat is zoals het hoort. Het fel opgloeien van de lamp is het opladen van de voedingselco's. Het doel van de DBT is schade voorkomen door fouten of defecten. Met dit resultaat heeft-ie zijn taak gedaan en moet-ie eruit voor afregeling zoals hierboven ook al gezegd.

Tjerk
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Ground van een van de cinch inputs had ik al losgemaakt inderdaad

Ik vond dit nog via google op de site van audioratbag die een fetzilla bouwde:
I was still getting some hum and mechanical noises from the 300 VA transformer. The noise didn't bother me too much while music was playing, but I knew I had to do something to eliminate it so that the amp could sound its best. While cleaning out my storage area I found a 160 VA toroid (115: 24+24) that I had misplaced and remembered that I had an additional identical transformer in another project that I wasn't using. So I duly swapped the transformers and now there is no hum or buzz.
Ik denk eerlijk gezegd dat er nog wel winst te behalen in netter aanleggen van de bekabeling, dus daar eerst eens mee verder komende avonden voor ik ga denken aan transformer swaps
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Afgeschermde kabels in het signaalpad en de ground van de volume pot anders aangesloten heeft het gefixed

Net aangesloten op mijn main speakers. RS Duet mltl vloerstaanders met dayton drivers.

:yeah:

Mooi!
Het grootste verschil is in het laag, waar ik altijd het gevoel had iets te missen, de punch, de 'oempf', bepaalde ronkende definitie. Naar de Knuisje versterker was al een verbetering tov een NAD. De fetzilla lijkt het af te maken :D een heel natuurlijk geluidsbeeld met alle soorten muziek die ik op zet

Edit: niet helemaal eerlijke vergelijking omdat ik ook pas een nieuwe dac heb. Kom er op terug

De filters van mijn speakers hadden een keuzemogelijkheid een bepaalde weerstand wel of niet aan te sluiten om daarmee het hoog iets omlaag te brengen (high shelf achtig iets, -aderhalf db uit mijn hoofd). Dit heb ik gedaan omdat het hoog te veel naar voren kwam (Of het laag achter bleef..) Voor het eerst heb ik het gevoel dat het hoog juist wat achter blijft. Dus de weerstandsmod even omkeren als test binnenkort als ik deze indruk blijf houden
Laatst gewijzigd door grimoire op za 30 dec 2023, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Goed gedaan , aanhouder wint .
De Fetzilla heeft weer eentje voor zich gewonnen .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Weet iemand welke zekering heb ik nodig waar de 230v binnen komt?

Ik heb nog 1,6A
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Henkjan »

staat dat niet op je trafo?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door ray5150 »

Zoek bij amplimo de datasheet van een trafo met hetzelfde vermogen.
Daar staat ook de aanbevolen zekering waarde aangegeven.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Thanks henkjan en ray5150

Er staat 6A op (ook op het infoblad van amplimo: 3x25V 6A)
Dan zal ik die halen

Op ringkerntrafo.nl zie je bij diezelfde trafo bij 'bijbehorende lroducten' een slow blow zekering van 1,6A lekker verwarrend
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed dat je enkele zaken door elkaar haalt.
Ik ga nu even uit van deze datasheet :
78016.pdf
(46.62 KiB) 34 keer gedownload
Deze heeft dezelfde cijfers als jouw trafo.

De genoemde 6A is de maximale te leveren stroom per secundaire wikkeling.
Linksonder in de datasheet staat aangegeven dat er een 1.6 A zekering primair benodigd is.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Jemig hoe kan ik daar nou weer overheen gelezen hebben :shock:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Front en bodem
Front nog zwart te spuiten. En in het midden komt een mooie grote aluminium volume knop.

Achterzijde maak ik nog een alu plaatje voor. Bovenop monteer ik een stuk plexiglas
PXL_20240106_170821113.jpg
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Gaat de goede kant op
PXL_20240107_160817677~2.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Leeuwarden »

Koelprofielen met ronde hoeken, welke zijn dat?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door ray5150 »

Snel gedaan zo, dat spuitwerk.
Ik doe meestal 2 lagen primer, en 2 lagen kleur spuiten op aluminium.
Met drogen tussen de lagen erbij ben ik dan zo een week verder.
Plaats reactie