Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Tussendoor nog iets ter zake te vertellen :sure:
Er zit een haar in de boter of eern vlieg in de soep met het parallel schakelen van ntc's
Hoe warmer hoe lager de weerstand,gevolg de heetste trekt de meeste stroom en de andere blijft daardoor koel en doet nog nauwelijks mee.
Denk dat je moet zorgen dat ze elkaar kunnen opwarmen,lekker tegen elkaar aan :kwijl: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Tussendoor nog iets ter zake te vertellen :sure:
Er zit een haar in de boter of eern vlieg in de soep met het parallel schakelen van ntc's
Hoe warmer hoe lager de weerstand,gevolg de heetste trekt de meeste stroom en de andere blijft daardoor koel en doet nog nauwelijks mee.
Denk dat je moet zorgen dat ze elkaar kunnen opwarmen,lekker tegen elkaar aan :kwijl: .
Anne
Klopt helemaal Anne, al zijn die haren en vliegen meer iets van je tehuis denk ik. Die NTC's moeten ook warm warm worden om hun werk te doen. NTC's voor inschakelbegrenzing zijn gemaakt voor een bepaald stroombereik als ze heet zijn, b.v. 0,5A - 1,5A nominaal. Je moet dus even in de datasheet kijken welke je hebben moet. Neem je een te kleine dan fikt ie er uit. Neem je een te grote dan wordt ie niet warm genoeg om een lage weerstand te vormen bij nominale belasting. Die doet het dan wel soms maar houdt een nodeloos hoge weerstand.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Duidelijk, ik zal ze lepeltje lepeltje monteren.
Spanningsval over de 2 ntc's is nu 0,6v bij 11A dat is 0,055 Ohm per 2 = 0,11Ohm per stuk in warme toestand.
Verder werkt het prima temperatuur gaat richting 80 grd.

Drank en hoge spanning gaat slecht samen.
Muug schreef:
Zou jij niet beter een apart stroomhokje laten bouwen naast je huis? :shock:
koifarm schreef:
Vandaag de ntc's geprobeerd met de 200watt voeding voor de gloeispanning van de gu81m en dat ging prima, super tip. :goeie:

Ik heb 2 x 2ohm ntc weerstanden parallel staan, worden wel warm.
Ik maak mijn eigen stroom, 5000kw jaar op het dak liggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

koifarm schreef:
Duidelijk, ik zal ze lepeltje lepeltje monteren.
Gaat niet echt helpen, je krijgt de themische koppeling nooit goed met die dingen. Eentje blijft het leeuwendeel voor zijn kiezen krijgen. Dus kun je er net zo goed 1 in zetten. 80 graden is niet echt heet voor die dingen, mogen rustig warmer worden. Denk dat 1 dan tussen de 80 - 100 graden wordt, kunnen ze makkelijk hebben.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Er zijn nog andere ntc's onderweg.
Die zijn 1 ohm max 16A. Deze lijken mij het beste passen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Weet zo nog niet of het met een wel heel blijft.
Koifarm schreef dat ze iets van 2 ohm koud waren.
Die waarde hoort bij een ntc voor max 8A. Dan is 12A wel wat veel.
En met heel zware wordt de startstroom weer een stuk groter.
De types die ik had opgegeven waren voor 12A,niet te vinden ?
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

De door mij gebruikte 2 ohm versie is 12A max. Bij 2 parallel krijg ik 1 ohm 24A of als ze ongelijk opwarmen 1 ohm min 12A max 24A, Bij 12V zal er nooit meer als 12A in het begin lopen, als de buis warm wordt gebruikt deze 11A. Hierdoor komt mijn 17A smps niet meer in problemen.

Alleen jammer dat ik nu nog een 12V 32A smps heb besteld.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ds23man »

Misschien een softstart over de NTC's? Zodra de handel opgestart is overbruggen met een relais.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Nergens voor nodig. Die NTC's worden constant belast en als de gloeispanning correct is waar hebben we het dan verder over? Overigens zet je die dingen meestal aan de primaire kant van de trafo. Dan begrens je ook de inschakelstroom van de trafo zelf. Maar dat gaat met een SMPS wat lastig zoals in dit geval. Eigenlijk zou je hiervoor een SMPS moeten hebben die ook als acculader gebruikt kan worden. Die zijn stroom gelimiteerd en kunnen ook met een (bijna) kortsluiting opstarten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ds23man »

Dit schrijft Elliot er over:

If there is enough continuous current (Class-A amplifier for example), the surface temperature of any fully functioning thermistor is typically well over 100°C, so I consider bypassing mandatory to prevent excess unwanted heat. A bypass circuit also means that the thermistor is ready to protect against inrush current immediately after power is turned off. Without the bypass, you may have to wait 90 seconds or more before it has cooled

En:

but I have personally seen (yes, with my very own eyes) NTC thermistors explode mightily if there is a fault. Resistors can also fail, but the failure is (usually) contained -

http://sound.westhost.com/project39.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
but I have personally seen (yes, with my very own eyes) NTC thermistors explode mightily if there is a fault. Resistors can also fail, but the failure is (usually) contained -

http://sound.westhost.com/project39.htm
Kwestie van goed dimensioneren. Tja, als je zomaar wat probeert.... Is sowieso niet aan te bevelen met dit soort vermogens. Als je in jouw LR 20 ton stoeptegels laadt zakt ie ook door zijn assen, of ie dan explodeert weet ik niet :P :D

Goed bemeten, zijn NTC's zeer robuust. En voor kortsluitingen zijn er zekeringen (en als het goed is zit die in de SMPS). Naar mijn idee ben je nu een probleem aan het verzinnen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Bij bijna elke schakelende voeding op het lichtnet ben ik een NTC tegengekomen tussen net en gelijkrichter.
Vroeger zat er ook een in de serieketen van gloeidraden in TV's.Nooit een ontplofte tegengekomen :( .
Als ze te heet worden smelten de aansluitingen en valt de pil er tussenuit :o .
Je moet idd wel de juiste kiezen.Te zwak en ze gaan stuk,te sterk en ze halen hun bedrijfstemp.niet en de weerstand blijft onnodig hoog.
Het idee van overbruggen met een relais heeft zin als het verbruik nogal wisselt (klasseB versterker bijv.).De ntc moet sterk genoeg zijn om de inschakelstoot van de (ringkern)trafo te overleven maar de stroom erna is te laag om de weerstand klein te krijgen :shock: .
Anne
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door erikdebest »

koifarm schreef:
Zie onderstaande link,

http://www.elektrodump.nl/audio-transfo ... trafo.html

Hiervan ga ik 2 parallel gebruiken. Ze hebben verschillende type's . De spec's kun je bij elektrodump opvragen.
Hoi Koifarm,

Ik vind het vreemd dat deze trafo's voor zowel PP als SE geschikt zouden zijn. Op t plaatje zit er geen luchtspleet in, maar dat is mss alleen het plaatje. Bij het vermogen staat geen frequentiebereik, maar toch vind ik 105W SE vermogen voor een 2,4kg zware trafo nogal optimistisch. En wat zegt elektrodump tbv maximale spanning die deze trafo's aankunnen?

Succes met de bouw! Erik
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
but I have personally seen (yes, with my very own eyes) NTC thermistors explode mightily if there is a fault. Resistors can also fail, but the failure is (usually) contained -

http://sound.westhost.com/project39.htm
Kwestie van goed dimensioneren. Tja, als je zomaar wat probeert.... Is sowieso niet aan te bevelen met dit soort vermogens. Als je in jouw LR 20 ton stoeptegels laadt zakt ie ook door zijn assen, of ie dan explodeert weet ik niet :P :D

Goed bemeten, zijn NTC's zeer robuust. En voor kortsluitingen zijn er zekeringen (en als het goed is zit die in de SMPS). Naar mijn idee ben je nu een probleem aan het verzinnen.
Het gaat me eigenlijk meer om de extra warmteproductie, als Koi straks een koelinstallatie ter formaat van een zeecontainer naast zijn huis moet neerzetten wordt ie ook niet blij.
:lol:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

De kast voor de voeding heeft gelukkig wel een paar ventilatorretjes. :)

Wat betreft de uitgangstrafo zal ik natuurlijk naar alle spec's vragen. Verder heb ik een adres in duitsland die voor € 160 een trafo op maat voor deze toepassing kan wikkelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

erikdebest schreef:
Ik vind het vreemd dat deze trafo's voor zowel PP als SE geschikt zouden zijn. Op t plaatje zit er geen luchtspleet in, maar dat is mss alleen het plaatje. Bij het vermogen staat geen frequentiebereik, maar toch vind ik 105W SE vermogen voor een 2,4kg zware trafo nogal optimistisch.
Die 105W is natuurlijk voor PP :sure: .
Je kunt elke PP trafo ook voor SE gebruiken,wel met veel minder vermogen, ruwweg een kwart :o
Bij PP gebruik je de kern in twee (magnetische) richtingen vanuit nul.
Maar voor SE gaat er gelijkstroom door de spoel.Is er een voormagnetisatie,krijg je de grootste ruimte als die halfweg nul en verzadiging zit.Krijg je een grootste zwaai van nul tot max.met ampitude max/2.
Voor PP is de amplitude max.voor verzadiging en wel in twee richtingen, zwaai van 2x max.Is 4x zoveel.
Zeg maar dat die trafo voor SE niet meer dan 25W aan kan.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ds23man »

koifarm schreef:
De kast voor de voeding heeft gelukkig wel een paar ventilatorretjes. :)
Ja je huis in, wordt een grappig gezicht jouw zwetend in zwembroek........... :rofl: :rofl: :rofl:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Als ik dan in de zwembroek zit, zouden de buizen eigenlijk UV licht moeten stralen.

Anne , 25watt zou te weinig zijn. Bij twee trafo's parallel max. 50Watt. Ik denk dat ik toch de uitgangstrafo dan maar op maat laat maken.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Gerrit »

Ik denk dat ik toch de uitgangstrafo dan maar op maat laat maken.
Heeft Lundahl niet iets bruikbaars?

Gerrit
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Nee, dit soort uitgangstrafo's koop je niet van de plank.
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door erikdebest »

Hi Anne,

ja, dat had ik ook al bedacht, dat de 105W voor de PP schakeling zou zijn. Vind ik trouwens nog steeds veel voor een 2,4kg zware trafo. Ter vergelijking keek ik naar de Indel trafo's: die hebben een PP van 80W bij 50Hz tot 12kHz, en die weegt 3,6kg. http://www.tme.eu/nl/details/tgl80_001/ ... ing/indel/

Maar betreft het schakelen van een PP trafo als SE. Hoe zit het dan met de luchtspleet? Ik neem aan dat je voor die 25W die je schat (als 1/4 van de 105W in PP) wel de luchtspleet nodig zult hebben?

bedankt!
Erik
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door erikdebest »

koifarm schreef:
Als ik dan in de zwembroek zit, zouden de buizen eigenlijk UV licht moeten stralen.

Anne , 25watt zou te weinig zijn. Bij twee trafo's parallel max. 50Watt. Ik denk dat ik toch de uitgangstrafo dan maar op maat laat maken.
Hi Koifarm,

Als je de trafo idd voor 160 euro/stuk kunt krijgen lijkt me dat een heel goede prijs (bij elektrodump zou je dit ook kwijt zijn). Ik weet niet veel van UGT's af, maar in geval van een SE UGT van 100W bij pakweg 20Hz zou ik schatten dat er een kern nodig is die toch wel ruim 600VA bij 50Hz AC aan zou moeten kunnen. En die Duitser doet dan hopelijk nog wat aan interleaving en een goede isolatie tussen primair, secundair, en kern.

Bij al de tijd en geld die je er tot nu toe instopt zou het jammer zijn als het eindresultaat beperkt blijft door de UGT (hoewel, sommige zeggen dat de UGT altijd de zwaktste schakel blijft).

Succes met de bouw!
Erik
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Voor een bepaalt vermogen moet er een zekere hoeveelheid stroom door de wikkeling.Die stroom mag niet zo groot zijn dat het aantal Ampere x Windingen de kern in verzadiging brengt.
Als je een luchtspleet aanbrengt mag er veel meer stroom door (als de draaddikte het toelaat) voordat er verzadiging is.
Maar de zelfinduktie gaat zo ook achteruit,minder laag :( .
Dat kun je weer bijwerken met meer windingen en dan ook jammer genoeg weer meer AW.
Gelukkig neemt de zelfinduktie toe met 't kwadraat van het aantal windingen en de AW enkel met het aantal.
Zodat er netto winst te behalen valt met een luchtspleet.
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

In afwachting van de levering van de uitgangstrafo ben ik een geschikte trafo voor de voeding tegen gekomen.

Kosten € 38,- van Indel type TSL 200/001

Secundair:

2 x 195V/0,39A
2 x 3,15V/7,5A
1 x 27V/0,1A

Hiermee maak ik de 500V voor het rooster van de GU81m, de anode spanning(250V) en gloeispanning voor de 6n6p, de negatieve spanning(max -125V) voor de instelling van de GU81m.
Voor de negatieve spanning van -125V gebruik ik een voltage verviervoudiger op de 27V wikkelling van de trafo, hierachter zit een TL783 om de spanning in te stellen en te stabiliseren.

Voor alles een print gemaakt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Zweitse »

Heb je de trafo in Polen gekocht?
Plaats reactie