Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Goed, weer wat vorderingen gemaakt de afgelopen dagen. Ik heb eerst de betonvloer opgeknapt en die was daarna weer netjes vlak. Vervolgens de Fermacell 2E32 vloerplaten gelegd. Deze platen hebben een lip met overstek, zodat ze bijna naadloos te leggen zijn want ze passen netjes in elkaar.
Uiteraard heb ik de platen volgens voorschrift zowel gelijmd (bruislijm) en geschroefd zodat de vloer straks één geheel is. Overigens hebben deze 30mm dikke platen een 10mm dikke rug van minerale wol en heb ik ook overal 30mm randstukken gebruikt van 10mm dikke minerale wol, zodoende ligt de vloer volledig vrij van de wanden en de betonvloer eronder.
De volgende dag heb ik er toch voor gekozen om de naden te schuren, simpelweg omdat ik wilde voorkomen dat opstaande randen straks gaan aftekenen op de nog te leggen tapijttegels. Na vijf uur schuren met de hand, een hele rol korrel 60 schuurpapier en een volle stofzuigerzak met schuurstof verder was die klus ook weer geklaard. Daarna de hele vloer stofvrij gemaakt en in de diepgrond gezet.
Vandaag konden dan eindelijk de tapijttegels erop, ik heb ervoor gekozen ze te lijmen, met Bison tapijtlijm, da's een watergedragen contactlijm die zich prima laat rollen met een verfroller. Ik heb zowel de vloer als de tapijttegel gerold en heb zo door de vlak geschuurde vloer een optimale hechting na het aandrukken van de taptijttegel.
Uiteraard heb ik de platen volgens voorschrift zowel gelijmd (bruislijm) en geschroefd zodat de vloer straks één geheel is. Overigens hebben deze 30mm dikke platen een 10mm dikke rug van minerale wol en heb ik ook overal 30mm randstukken gebruikt van 10mm dikke minerale wol, zodoende ligt de vloer volledig vrij van de wanden en de betonvloer eronder.
De volgende dag heb ik er toch voor gekozen om de naden te schuren, simpelweg omdat ik wilde voorkomen dat opstaande randen straks gaan aftekenen op de nog te leggen tapijttegels. Na vijf uur schuren met de hand, een hele rol korrel 60 schuurpapier en een volle stofzuigerzak met schuurstof verder was die klus ook weer geklaard. Daarna de hele vloer stofvrij gemaakt en in de diepgrond gezet.
Vandaag konden dan eindelijk de tapijttegels erop, ik heb ervoor gekozen ze te lijmen, met Bison tapijtlijm, da's een watergedragen contactlijm die zich prima laat rollen met een verfroller. Ik heb zowel de vloer als de tapijttegel gerold en heb zo door de vlak geschuurde vloer een optimale hechting na het aandrukken van de taptijttegel.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Geen half werk zo.
Maar wat ik niet snap is dat je een zware dode beton vloer hebt en daar een zwevende vloer op gaat leggen die kan mee resoneren op de muziek.
Maar wat ik niet snap is dat je een zware dode beton vloer hebt en daar een zwevende vloer op gaat leggen die kan mee resoneren op de muziek.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
De betonvloer is slechts beperkt geisoleerd, dus je hebt veel warmteverlies. Daarnaast is het niet comfortabel om daarop tapijt(tegels) te leggen, d'r zal dus altijd een ondervloer onder moeten. Ik wilde twee vliegen in één klap slaan met de Fermacell platen, dus én isolatie én een ondervloer. Over het resoneren van de vloer maak ik mij niet druk, één plaat Fermacell weegt 20kg, d'r zitten 43 stuks in de vloer, dus de totale vloer weegt 860kg, die gaat nergens heen, en anders resoneert hij op tienden van Hz.Kappa7 schreef:Geen half werk zo.
Maar wat ik niet snap is dat je een zware dode beton vloer hebt en daar een zwevende vloer op gaat leggen die kan mee resoneren op de muziek.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Duidelijk en lijkt me inderdaad wel dood genoeg.SSassen schreef:De betonvloer is slechts beperkt geisoleerd, dus je hebt veel warmteverlies. Daarnaast is het niet comfortabel om daarop tapijt(tegels) te leggen, d'r zal dus altijd een ondervloer onder moeten. Ik wilde twee vliegen in één klap slaan met de Fermacell platen, dus én isolatie én een ondervloer. Over het resoneren van de vloer maak ik mij niet druk, één plaat Fermacell weegt 20kg, d'r zitten 43 stuks in de vloer, dus de totale vloer weegt 860kg, die gaat nergens heen, en anders resoneert hij op tienden van Hz.Kappa7 schreef:Geen half werk zo.
Maar wat ik niet snap is dat je een zware dode beton vloer hebt en daar een zwevende vloer op gaat leggen die kan mee resoneren op de muziek.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
hannesie schreef:Saaie 'doos' hoor, zo met die kleuren.
Ik blijf toch wel bij die uitspraak.
Maar als het een "kijkdoos" als resultaat is/geeft, is het toch heel donker, en maakt dan niet uit.
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ik mis alleen nog een bar op de foto voor de gezellige ZBA bijeenkomsten.
Het is me wel super netjes afgewerkt, chique de friemel.
Het is me wel super netjes afgewerkt, chique de friemel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Had je die fermacel platen in de grond gezet om te voorkomen dat ze de lijm teveel opzuigen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Jazeker, in de diepgrond zelfs!ds23man schreef:Had je die fermacel platen in de grond gezet om te voorkomen dat ze de lijm teveel opzuigen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Vandaar dat ze China geen hand meer voor de ogen zien!

- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?
Ja die platen ken ik, 50m2 van dat spul naar 3 hoog moet schouwen.SSassen schreef:Over het resoneren van de vloer maak ik mij niet druk, één plaat Fermacell weegt 20kg, d'r zitten 43 stuks in de vloer, dus de totale vloer weegt 860kg, die gaat nergens heen, en anders resoneert hij op tienden van Hz.
Daar kan je gerust parket opleggen en met naaldhakken eroverheen lopen de buren beneden zullen dat niet horen.
Goed werk Sander.
