Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Goed, weer wat vorderingen gemaakt de afgelopen dagen. Ik heb eerst de betonvloer opgeknapt en die was daarna weer netjes vlak. Vervolgens de Fermacell 2E32 vloerplaten gelegd. Deze platen hebben een lip met overstek, zodat ze bijna naadloos te leggen zijn want ze passen netjes in elkaar.

Uiteraard heb ik de platen volgens voorschrift zowel gelijmd (bruislijm) en geschroefd zodat de vloer straks één geheel is. Overigens hebben deze 30mm dikke platen een 10mm dikke rug van minerale wol en heb ik ook overal 30mm randstukken gebruikt van 10mm dikke minerale wol, zodoende ligt de vloer volledig vrij van de wanden en de betonvloer eronder.

De volgende dag heb ik er toch voor gekozen om de naden te schuren, simpelweg omdat ik wilde voorkomen dat opstaande randen straks gaan aftekenen op de nog te leggen tapijttegels. Na vijf uur schuren met de hand, een hele rol korrel 60 schuurpapier en een volle stofzuigerzak met schuurstof verder was die klus ook weer geklaard. Daarna de hele vloer stofvrij gemaakt en in de diepgrond gezet.

Vandaag konden dan eindelijk de tapijttegels erop, ik heb ervoor gekozen ze te lijmen, met Bison tapijtlijm, da's een watergedragen contactlijm die zich prima laat rollen met een verfroller. Ik heb zowel de vloer als de tapijttegel gerold en heb zo door de vlak geschuurde vloer een optimale hechting na het aandrukken van de taptijttegel.
vlakke_vloer.jpg
fermacell_platen.jpg
tapijttegels.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Kappa7 »

Geen half werk zo.
Maar wat ik niet snap is dat je een zware dode beton vloer hebt en daar een zwevende vloer op gaat leggen die kan mee resoneren op de muziek.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Kappa7 schreef:
Geen half werk zo.
Maar wat ik niet snap is dat je een zware dode beton vloer hebt en daar een zwevende vloer op gaat leggen die kan mee resoneren op de muziek.
De betonvloer is slechts beperkt geisoleerd, dus je hebt veel warmteverlies. Daarnaast is het niet comfortabel om daarop tapijt(tegels) te leggen, d'r zal dus altijd een ondervloer onder moeten. Ik wilde twee vliegen in één klap slaan met de Fermacell platen, dus én isolatie én een ondervloer. Over het resoneren van de vloer maak ik mij niet druk, één plaat Fermacell weegt 20kg, d'r zitten 43 stuks in de vloer, dus de totale vloer weegt 860kg, die gaat nergens heen, en anders resoneert hij op tienden van Hz.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Ziet er strak uit! :goedzo:
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door kuiperik »

Ziet er inderdaad netjes uit!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Kappa7 »

SSassen schreef:
Kappa7 schreef:
Geen half werk zo.
Maar wat ik niet snap is dat je een zware dode beton vloer hebt en daar een zwevende vloer op gaat leggen die kan mee resoneren op de muziek.
De betonvloer is slechts beperkt geisoleerd, dus je hebt veel warmteverlies. Daarnaast is het niet comfortabel om daarop tapijt(tegels) te leggen, d'r zal dus altijd een ondervloer onder moeten. Ik wilde twee vliegen in één klap slaan met de Fermacell platen, dus én isolatie én een ondervloer. Over het resoneren van de vloer maak ik mij niet druk, één plaat Fermacell weegt 20kg, d'r zitten 43 stuks in de vloer, dus de totale vloer weegt 860kg, die gaat nergens heen, en anders resoneert hij op tienden van Hz.
Duidelijk en lijkt me inderdaad wel dood genoeg.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Saaie 'doos' hoor, zo met die kleuren.

Ik blijf toch wel bij die uitspraak. :lol:

Maar als het een "kijkdoos" als resultaat is/geeft, is het toch heel donker, en maakt dan niet uit. :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ray5150 »

Ik mis alleen nog een bar op de foto voor de gezellige ZBA bijeenkomsten. :D :mrgreen:
Het is me wel super netjes afgewerkt, chique de friemel. :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Had je die fermacel platen in de grond gezet om te voorkomen dat ze de lijm teveel opzuigen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Had je die fermacel platen in de grond gezet om te voorkomen dat ze de lijm teveel opzuigen?
Jazeker, in de diepgrond zelfs!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Vandaar dat ze China geen hand meer voor de ogen zien! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Ivo »

Geil!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door bas focal m180 »

SSassen schreef:
Over het resoneren van de vloer maak ik mij niet druk, één plaat Fermacell weegt 20kg, d'r zitten 43 stuks in de vloer, dus de totale vloer weegt 860kg, die gaat nergens heen, en anders resoneert hij op tienden van Hz.
Ja die platen ken ik, 50m2 van dat spul naar 3 hoog moet schouwen.

Daar kan je gerust parket opleggen en met naaldhakken eroverheen lopen de buren beneden zullen dat niet horen.

Goed werk Sander.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door mischa72 »

Nog updates hier?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door SSassen »

Ja joh, jaren terug al afgerond :sure: :mrgreen: ...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door mischa72 »

Ik heb anders geen foto's meer gezien :rofl:
Plaats reactie